Jump to content

Kan noen fortelle litt om 9,3x57?


Litago

Recommended Posts

Har vurdert 9,3x57 selv i en av mauserne mine. "Potatis-kasteren" er vell duganes så lenge man skal primert bruke den til kortholdsjakt i skog. Liker tanken på tunge kuler i lav hastighet. Den har vell relativ moderat rekyl også. Vet en del svensker bruker den på bamsen der de ikke ønsker gjennomskyting.

Woodleigh 286 grs ladd i ca 600m/sek er vell god æljmedisin? Og Norma vulkan 232 grs ladd i ca 700m/sek for bamsefar?

Huff her må man i tenkeboksen litt.....

Link to comment
Share on other sites

En del er sagt allerede, men kan jo legge til litt. Med tanke på at de fleste elg som skytes i Norge felles innenfor 100m er ikke den noe krumme kulebanen til potatiskastaren et problem. Jeg gikk nylig selv til anskaffelse av en original svenskemauser i nettopp 9,3x57. Min plan er å benytte den med åpne sikter som hundeførerrifle. Dentrege tunge humla av en kule vil også ha en svært begrenset kjøttødeleggelse i forhold til raskere kuler. (Spesielt om det skytes på til dels veldig kort hold). Det er et godt utvalg i gode kuler, hylser får du kjøpt nye fra Norma og de leverer også jaktmatchpatroner. Ferdig ammunisjon er også å få kjøpt.

Link to comment
Share on other sites

jeg har notert at den er nokså svak i form av energi

Ser at Norma oppgir at Alska patronen gir ca 2911J ved 100m

kontra 3854j med x62 patronen etter som jeg forstår så er x57 basert på 8mm mauser patron mens x62 er mer lik 30-06

disse hylsene er jo nok så like igrunn men stapper man en 9.3 kule i disse så blir forskjellene større? (Rett meg vist jeg er feil)

hvorfor er x57 så svak?

Link to comment
Share on other sites

Skyter med ett kaliber fra 1891 og kan ikke se noen moderne kaliber som har noen store fordeler over den. Joda høyere hastighet er mulig, men til mere kruttforbruk, mere løpsslitasje og mere rekyl.

 

Presisjon? Tja er skutt mange rekorder med den.

 

Så velg deg en gammel klassiker og nyt det :D

Link to comment
Share on other sites

Den mest markante forskjellen en opplever i praksis mellom 9,3x57 og 9,3x62 er nok ganske enkelt følt rekyl. Kulebanen på x57 er ikke noe problem i 90% av alle elgjaktsituasjoner en kommer ut for. Om jeg skulle sitte på post ved et gedigent hogstfelt ville jeg nok valgt noe annet, men det er den eneste situasjonen jeg kommer på der en kan oppleve feil avstandsbedømming som igjen kan føre til for lave skudd. Med dagens tilgang på avstandsmålere så burde faktisk ikke dette heller være et problem. Som nevnt tidligere, de aller fleste elg som skytes i Norge skytes på godt under 100m avstand. Ang følt rekyl, jeg trives utrolig godt med min custom 375H&H, ikke noe problem med rekyl i det hele tatt. Lånte derimot en svenskemauser i 9,3x62 med kikkert, jeg gav meg etter 2 skudd, den var virkelig ille. Alt for lett børse for kaliberet var min konklusjon.

Link to comment
Share on other sites

når det gjelder 375 HH er jeg nesen litt redd for hvordan den er i følt rekyl

rekyl generelt er ikke noe problem værre med følt rekyl :lol: men såklart det er jo forskjell på våpen og vekt spiller jo inn engod del

skulle jeg gått for en 375 noe jeg har sykt lyst til måtte jeg valgt et safari løp og prøvd og presse vekten opp mot 5kg samt en god kappe

Link to comment
Share on other sites

Lite info från Norma:

 

"Det är inte känt när denna patron konstruerades och ingen vet vem som är dess upphovsman. Vi vet dock att det är en tysk patron som härstammar från åren runt det förra sekelskiftet. Detta är inget annat än en 8x57 som utvidgats för att klara den grövre 9,3 kulan. Eftersom det bara skiljer 0,2 mm mellan denna och 9x57 Mauser, är prestandan och användningsområdet likvärdigt. Prestanda och konstruktion är också lik 9,5x57 Mannlicher men är betydligt kraftigare än den raka 9,3x57R.

 

Många liknande patroner dök upp vid sekelskiftet men av dessa är endast 9,3x57 fortfarande vanligt förekommande. Patronen används framför allt av älgjägare i Sverige men förekommer i hela Skandinavien. Det vanligaste vapnet är Husqvarna av äldre modell och för närvarande förekommer ingen nyproduktion av vapen. 9,3x57 har fått smeknamnet ”Potatiskastaren” eftersom den skickar iväg en tung kula med låg utgångshastighet. Detta gör att folk i allmänhet tror att den får en väldigt krökt kulbana. Vid jämförelse visar det sig att skillnaden mot ”storebror” 9,3x62 inte är så stor. Med tanke på dess popularitet bland de som inte prioriterar raka kulbanor, är vi övertygade om att den kommer att leva vidare i många år.

 

Eftersom det inte finns någon tryckstandard för denna kaliber och att det förekommer många gamla vapen som fortfarande är i bruk, har vi (Norma) begränsat oss till 3000 bar (43500 psi) som maxladdningar i våra laddata."

Link to comment
Share on other sites

vist man ønsker og diskutere ord og ordbøker kan vel det gjøres i en annen tråd? :wink:

 

jeg forstår det fremdeles ikke.. 8x57 er en patron som er litt kraftigere enn 30-06 men når man setter på en kule som er 0,2mm så blir den svakere

men bruker man x62 sin nesten identiske hylse til 30-06 så får den mer kraft

er bare noe som er rart :?:

Link to comment
Share on other sites

9,3x57 er først og fremst en utmerket patron til skandinavisk ( også europeisk og nordamerikansk ) storvilt.

 

Patronen er utmerket på vilt som elg, bjørn og villsvin.

 

Relativt tung kule, moderat hastighet gir sikker (rask og human)avlivning uten unødvendig kjøttødeleggelse.

 

Moderat rekyl, og mere enn nok energi til sikker felling på moderate hold for alt vilt på den nordlige halvkule.

 

9,3x57 gjør alt det 9,3x62 gjør med mye mindre rekyl og noe mindre kjøttødeleggelse.

 

Mine betraktninger om 9,3 x57 gjelder også 8x57 som er en fantastisk balansert jaktpatron.

Link to comment
Share on other sites

"Potatis-kasteren" er vell duganes så lenge man skal primert bruke den til kortholdsjakt i skog.

 

Definer korthold?

 

Innskutt på 150m treffer 15g oryx fabrikkammo 4.9 cm over på 90 meter. Tilsvarende for 11.7g oryx i 308 er 3.6 cm.

Med denne ladninga vil 57'n først ligge 5cm under når en passerer 175m.

 

5 cm er, på elgjakt, innenfor det de fleste vil definere som "hold midt i", og 170m er vel også en avstand som begynner å nærme seg komfortsonen til de aller fleste (dog, ikke alle...) Går en opp til 18,5g og samme kule bør en korte inn innskytinga til 130m og begrense holdet til 150-160m før en begynner å måtte ta litt mer hensyn - men fortsatt... Dette er et utpreget elgkaliber, og for de aller fleste vil den ballistiske prestasjonen til kaliberet være mer enn god nok til jobben som skal gjøres.

 

For å legge en litt småfrekk vri på det, kan en si at forskjellen i kulebane mellom 9,3x57 og 308 ligger innenfor egenspredninga til Ola Elgjeger... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

 

jeg forstår det fremdeles ikke.. 8x57 er en patron som er litt kraftigere enn 30-06 men når man setter på en kule som er 0,2mm så blir den svakere

men bruker man x62 sin nesten identiske hylse til 30-06 så får den mer kraft

er bare noe som er rart :?:

 

Tror du har misforstått. De sammenlignet med 9x57. Årsaken til at du oppfatter 9, 3x57 som svak er at den ikke har en enorm energi. Siden hastighet ganges med 2 for å finne anslagsenergi har raske patroner fort en veldig høy munningsenergi. En tung kule i moderat hastighet går dypt og legger igjen plenty med energi.

 

Ang orddiskusjonen over har jeg lite å bidra med. Bare snakker jeg......

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar Kammerherren! 8)

 

Hvordan vil denne patronen klare seg i mot Store kattedyr og Bøffel afrika?

har en guide som lar meg jakte katt og bøffel med x62

 

Senk skuldrene Litago... slutt å lese så mye rundt ulike hypotetiske problemstillinger rundt dette på nettet og få deg litt praktisk jakterfaring.

 

Nå har du jegerprøve og jaktvåpen, nå er det på tide med jakterfaring. Jakt handler om praktisk erfaring og ikke teoretiske problemstillinger på nettet.

 

Har du skutt opp til storviltprøven? Hvis ja få deg litt jakterfaring på norsk storvilt, hvis nei skyt prøven og få erfaring på norsk storvilt.

 

Etter hva du har fortalt har du en rifle i 30-06, dette er ett utmerket kaliber på alt vilt på den nordlige halvkule og på de aller fleste dyr i afrika.

 

Noen land i afrika setter krav til kaliber osv på noen typer dyr bla bøffel... Skal du hypotetisk til ett slikt sted på slike dyr bør (jeg mener må) du ha jakterfaring fra før på storvilt.

 

Hva gjelder kaliber og "drepeevne" ser man bort fra myndighetskrav er alle norske "elgkalibre" kapable og fullt forsvarlige til å drepe alt vilt som finnes på land i hele verden.

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar Kammerherren! 8)

 

Hvordan vil denne patronen klare seg i mot Store kattedyr og Bøffel afrika?

har en guide som lar meg jakte katt og bøffel med x62

 

Senk skuldrene Litago... slutt å lese så mye rundt ulike hypotetiske problemstillinger rundt dette på nettet og få deg litt praktisk jakterfaring.

 

Nå har du jegerprøve og jaktvåpen, nå er det på tide med jakterfaring. Jakt handler om praktisk erfaring og ikke teoretiske problemstillinger på nettet.

 

Har du skutt opp til storviltprøven? Hvis ja få deg litt jakterfaring på norsk storvilt, hvis nei skyt prøven og få erfaring på norsk storvilt.

 

Etter hva du har fortalt har du en rifle i 30-06, dette er ett utmerket kaliber på alt vilt på den nordlige halvkule og på de aller fleste dyr i afrika.

 

Noen land i afrika setter krav til kaliber osv på noen typer dyr bla bøffel... Skal du hypotetisk til ett slikt sted på slike dyr bør (jeg mener må) du ha jakterfaring fra før på storvilt.

 

Hva gjelder kaliber og "drepeevne" ser man bort fra myndighetskrav er alle norske "elgkalibre" kapable og fullt forsvarlige til å drepe alt vilt som finnes på land i hele verden.

 

Godt sagt, grevling 1 :wink:

Link to comment
Share on other sites

Nå er det slik at myndighetskrav må tas med i beregningen når man vurderer et nytt kaliber, enten "drepeevnen" er der eller ikke....

Dersom det er slik at du vurderer en 9,3 og kan jakte f.eks stor katt i Afrika med en 9,3x62, så kjøper du en 62. Ingen som helst grunn til å vurdere en 57 da.

Dessuten, å predike at man må ha en viss erfaring med Norsk storvilt før man ev. kan jakte storvilt i Afrika blir litt rart. Selvsagt er erfaring et stort pluss, men jakt i Afrika er stort sett med en erfaren PH og på DG praktisk talt alltid med PH som back up.

Til slutt, en 9,3x62 er et anerkjent og velbrukt kaliber i Afrika, mens 9,3x57 vel er omtrent ikke eksisterende.

Nå hadde jeg til den slags jakt ville tatt steget opp til en 375, særlig fordi det er det almenne kravet til jakt på dyr som biter, stanger eller tråkker på deg...

Link to comment
Share on other sites

Erfaringer er altid bra og ha :) tok nettopp og fullførte storvillt prøven og kommer til og dra på Rådyrjakt om ikke lenge til

men som nevnt tideligere så er jeg litt skeptisk til den følt delen av rekylen fra en 375 HH

men jeg har utrolig lyst på et 375 løp i tilegg til min 30-06 :) men er litt usikker på om Safari løp som er tykkere lar seg bytte om hverandre med standard Blaser løp :)

eneste jeg kan samenligne med 375 er vel en marlin bøylerifle jeg prøvde som var i 450 Marlin

den sparket greit den men det var vel mest på grunn av at rifla var ikke veldig tung heller :)

Link to comment
Share on other sites

Nå gikk jeg i vei og kjøpte 375 Ruger av seawolf her på kammeret. Den sparker vel enda litt mer enn 375HH, særlig i denne børsa som er en forholdsvis lett Ruger Hawkeye African. Allikevel synes jeg rekylen er grei. Tror ikke du skal frykte rekylen så mye. Hvorvidt tykt safariløp går på standard Blaser vet jeg ingen ting om desverre... :D

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Låner tråden litt.

Kan dette kaliber brukes i en krager og er det forsvarlig?

 

Svaret er ja og nei på det første spørsmålet, og ja på det andre.

 

Manglende trykkstandard for patronen gjør at den lades mildere enn moderne rifler takler, altså er det fullt forsvarlig å kamre en Krag i 9,3x57.

Problemet er at du da ender opp med et enkeltskudds våpen, eller mye jobb. :(

Magasinet på Krag takler ikke de grove kulene, så du må file bort endel gods i magasinet for atpatronene skal gli gjennom og mate uproblematisk.

 

Men jeg innrømmer glatt at det hadde vært gøy å prøve. :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...