Jump to content

Skjeftestørrelser i forhold til håndstørrelse.


Tom Løkås

Recommended Posts

Noen som har gjort seg noen erfaringer med "for stort" grep/skjefte og for lite?

 

tenker her i retning å holde samlingene små.

 

jeg selv kuker smått på banen uten å registrere hva jeg gjør feil, alt skulle være greit, tror kanskje det kan være for stort skjefte for min hånd EEA (tanfoglio) witness limited pro.

med sig-sauer - mosquitoen så registrerer jeg de fleste feil og kan rette meg inn, her sitter våpnet knallfint i hånden men så er det "plinkeren" da og ikke noe jeg bruker til konkurranse..

Link to comment
Share on other sites

Sikkert ikke fasiten for alle, men om du holder et naturlig grep om skjeftet så skal våpenet være en 'forlengelse' av beinet inne i armen. Om du føler at rekylopptaket kommer mot tommelen og våpenet perker litt mot høyre så er skjefte for grovt, og om våpenet peker litt mot vesntre og rekylopptaket kommer inni håndflata så er skjefte for tynt. Dette gjelder da typiske revolverskjefter, og jeg er ikke sikker på om det kan overføres direkte til anatomiske pistolskjefter.

Link to comment
Share on other sites

Det kommer vel også an på enhånds eller tohånds grep og andre detaljer, et skjefte som er rett tilpasset for en skyteform med tohånds grep er ikke nødvendigvis rett størrelse for enhånds. Jeg har ikke spesielt store hender, men på tjenestevåpenet har jeg endt opp med største sideplater og backstrap likevel. Alle mindre varianter ga et felt på venstre side som jeg ikke fikk lagt venstrehånda skikkelig inntil, fikk ikke ordentlig tak med begge hender på et vis. Nå får den støttende hånda også kontakt med våpenet, det gir fastere grep og bedre samlinger- for meg. Andre kan skyte bedre med helt annet grep, tross tilsynelatende samme håndstørrelse.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...