Jump to content

20 vs 12


Akanozze

Recommended Posts

hei! vurderer sterkt en pumpehagle til bruk ved sjø og i dårlig vær. skal jakte alt fra storfugl til trost. det jeg lurer på er hvilket kaliber jeg burde velge? har en O/U jeg har brukt fra før, men liker ikke å bruke den ved sjøen, eller når det er fare for litt "juling".

 

spørsmålet mitt er om jeg skal velge kaliber 20, eller fortsette med 12? hva er fordeler vs ulemper ved kalibrene? skjønner at det er bedre tilgang på ammo til 12, men det er da mye ammo til 20 og!

 

diskuter gjerne, og er åpen for forslag til våpen!

Link to comment
Share on other sites

Jeg er stor tilhenger av kaliber 20. Pr. idag har jeg en O/U i 20-76 og et løpssett til Blaseren i 28-70, og det er det jeg har av hagler.

MEN med bruksmønsteret du beskriver ville jeg snudd på kalibervalget. Sjøfugl er i hovedregel hardskutt og skytes gjerne på litt lange hold, til dette bruket ville jeg gått for 12-76, kanskje til og med 12-89 - jeg bruker .223.

Til skogs- og fjelljakt derimot er jeg fullt og fast av den overbevisning at kaliber 12 utelukkende utgjør unødvendig vekt og volum. Jeg går med en Beretta i standardvekt, og den er 2,7kg.

Link to comment
Share on other sites

spørsmålet mitt er om jeg skal velge kaliber 20, eller fortsette med 12? hva er fordeler vs ulemper ved kalibrene? skjønner at det er bedre tilgang på ammo til 12, men det er da mye ammo til 20 og!

diskuter gjerne, og er åpen for forslag til våpen!

 

Pumpehagle;

http://www.xxl.no/Root/Jakt/Jaktutstyr/ ... 49_1_Style" target="_blank

 

Ammo:

http://www.xxl.no/Root/Jakt/Jaktutstyr/ ... c/22021602" target="_blank

 

Så kan du la finhagla stå i skapet :-)

 

Med mindre du vil skyte med Bismuth og Tungsten på kråke og skarv.

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...