Jump to content

Regler for opprykk/nedrykk i klasser


wobbot

Recommended Posts

Har søkt litt på nettet, og snakket litt med et par stykker om dette, men mangler fortsatt et klokkeklart svar på hvordan dette virker:

Jeg er på første året med stevner, og er derfor i klasse D. På stevne nå i helga skjøt jeg ganske bra, og (tror) jeg la grunnlag for opprykk til klasse C fra nyttår i fin og mil. Er det sånn at hvis man skyter et bra stevne feks i felt mil, med min 75% av bestemann i klassen, så rykker jeg opp i klasse C felt mil fra januar neste år?

 

Hva skjer hvis jeg er med på et stevne til før nyttår, og skyter meg helt bort? Rykker jeg da likevel ikke opp?

Hva skal til for å rykke ned igjen, hvis jeg rykker opp til C?

 

Spm 2: Hvis jeg skyter 85% av bestemann i klassen, rykker jeg da direkte opp i B klassen, eller må jeg først gå et år i klasse C?

Fant litt info bla her: http://www.skyting.no/loverogregler/Doc ... lement.pdf

-men det gav ikke svar på alt jeg lurte på.

Link to comment
Share on other sites

For å ta det veldig enkelt. Gjennomsnittet av hvordan du skyter avgjør hvilken klasse du rykker opp/ned i til neste år.

 

Altså; har du flest opprykk til C, så blir du satt i klasse C til neste år. Har du flest B, blir du satt i klasse B osv.

 

Men skal jeg gi deg et veldig godt råd, gi blaffen i alt dette med klasser og sånt. Sats heller på å skyte og ha det moro. De fleste vil helst stille i klasse D, bare så det er sagt :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Dertar du nok grundig feil Rausheim.

Reglene er slik for felt at hvis du skyter 75% -85% eller 97% av oppnåelig sum i løypa eller av det bestemann med den våpenklassen det er snakk om skjøt.

Så rykker du opp til henholdsvis C- B eller A.

Dette skjer hvis du klarer kravet til en klasse en gang i løpet av sesongen. og ja du kan rykke direkte opp til A hvis poengsummen tilsier det.

Når det gjelder nedrykk så må du skyte en hel sesong uten å klare kravet til en klasse før du rykker ned , men da rykker du kun ned en klasse per år.

Link to comment
Share on other sites

Da var det galt det jeg ble fortalt i sommer på et stevne (og nå ble jeg av alle forvirret).

 

Om du får opprykk til C en gang i løpet av en sesong, så skal du stå i C-klassen neste sesong, uansett om du ligger på sisteplass (og langt under opprykk-kravet) i D-klassen resten av første sesong?

Link to comment
Share on other sites

Dette står i Fellesreglementet :

2.2.2.3

Klasseføring skjer på grunnlag av oppnådde resultater i sesongen (1. oktober til 30. september) for det påfølgende kalenderår, etter følgende regler:

a Opprykk i klasse skjer hvis skytteren oppnår kvalifiseringskravet til klassen i løpet av sesongen.

b Nedrykk i klasse skjer hvis skytteren har deltatt i minst 1 stevne og ikke oppnår kvalifiseringskravet for egen klasse i løpet av sesongen

 

 

Det er vel forskjell på Felt, og "vanlig" konkurranse, etter hva jeg har forstått...

Link to comment
Share on other sites

Her var det utrolig mye usaklig synsing fra folk som tror de vet.

 

Du rykker opp/ned kun ved årsskiftet.

Det er beste resultat i perioden 01.10-30.09 som danner grunnlag for klasseføring. Om du i denne perioden har et A-resultat og ti D-resultat, rykker du likevel opp i A.

For felt er kravene 97/85/75% av beste resultat i øvelsen.

For bane er det faste poengkrav. Også her er det beste resultat som teller.

 

Om du neste år skyter stevner, er det igjen det beste resultatet i året som danner grunnlag for klasseføring og evt ned/opprykk.

 

Om du et år ikke skyter stevner, blir klasseføringen stående uendret.

 

PS. For de som har Sandnesprogrammet, kan en selv endre grensene når disse blir vedtatt endret.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ved en anledning opplevd at beste resultat i militærfelt ikke var 85%.

Det var mange gode skyttere, men løypa var tydeligvis satt av en som ikke hadde den fjerneste peiling.

Resultatene i de andre våpengruppene var også langt fra fullt hus.

 

Det må bemerkes at kravene for opprykk settes av en prosentandel av beste oppnådde resultat i våpengruppen uansett klasse, altså ikke bare i den klassen man selv skyter i.

Om beste resultatet for våpengruppen kommer i D-klassen, er det dette resultatet som danner grunnlaget.

Link to comment
Share on other sites

Her var det en del forskjellige svar, men syns det høres fornuftig ut at beste resultat gjennom sesongen teller. Det er såklart mindre viktig hvilken klasse man skyter i, men jeg har et konkurranseinstinkt som var veldig nysgjerrig på dette :lol: Det viktigste er å ha det gøy, men det blir enda gøyere når man oppnår resultater, og klarer mål man har satt seg. Mitt mål er å rykke opp i klasse C etter en sesong, og klasse B neste sesong, i de klassene jeg har våpen å delta med, og ikke minst å slå kompiser i interne konkurranser. :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg har skutt to felt stevner i år(mitt første år/fin)har da skutt 90/95 og 76/80..rykker jeg da rett opp i A eller hvordan er dette?

 

Nei, det vil du ikke.

Har du skutt et (approbert) stevne der maks poengsum (eller bestemanns poengsum, dersom maks ikke ble oppnåddd) er 95p må du i år oppnå 97% av det(92,15p) for å rykke direkte opp i A.

 

Du har derimot fått mer enn 85% av denne poengsummen og vil rykke opp i klasse B til neste sesong.

(du har skutt "B-kravet" i begge, stevnene, ikke at det har noe å si, det holder med et stevne)

 

Du kan selvfølgelig skyte i klasse A til neste år om du vil, men du kan ikke skyte i klasse C eller D i Finfelt.

I praksis fungerer klassifiseringen mer slik at du diskvalifiserer deg fra å skyte i lavere klasser, enn at du kvalifiserer deg til en høyere klasse.

 

Velger du først å skyte i klasse A til neste år, så må du skyte i klassen hele sesongen, du kan ikke "angre deg" og gå tilbake til B.

Link to comment
Share on other sites

Du kan selvfølgelig skyte i klasse A til neste år om du vil, men du kan ikke skyte i klasse C eller D i Finfelt.

I praksis fungerer klassifiseringen mer slik at du diskvalifiserer deg fra å skyte i lavere klasser, enn at du kvalifiserer deg til en høyere klasse.

 

Velger du først å skyte i klasse A til neste år, så må du skyte i klassen hele sesongen, du kan ikke "angre deg" og gå tilbake til B.

Nei. Denne diskusjonen har vi hatt tidligere. Du skal skyte i den klassen du er kvalifisert for. Du kan ikke velge hverken høyere eller lavere klasse.

Link to comment
Share on other sites

Nei, du kan ikke selv velge klasse. Dette er konstatert både av lederen i NSF sin lovkomité (og hva er vitsen med å ha en lovkomité dersom man bare skal kunne velge å se bort fra deres tolkning) og begge de to dommerinstruktørene jeg har spurt (den ene er en trønder som har sittet mange år i fagkomité pistol og den andre er en tromsøværing som både er internasjonal dommer og reglementsforfatter). Dersom du fortsatt ikke er overbevist, foreslår jeg at du spør disse personene sjøl.

Link to comment
Share on other sites

Nå var det vel ikke akkurat det Domino sa, det som er poenget her er at du ikke kan velge klasse og det er riktig.

 

Du skal skyte i den klassen du er kvalifisert for, eventuelt hvis du ikke kan vise til dokumentasjon som viser klassetilhørighet så blir du straffet ved å måtte skyte i klasse A.

 

Der hvor dette er et problem er når gode skyttere velger en lavere klasse da klasse D f.eks er lettere å få førsteplassen og sjans på premiepenger.

Link to comment
Share on other sites

Har "finlest" regelboka og kommet tila at jeg muligens var litt kjapp med å svare at du kan skyte i høyere klasse enn du er kvalifisert for, men er ikke dette er ikke-problem?

 

Kan ikke se for meg at en C eller D-skytter vil skyte i klasse A.

Kanskje noen syns det er tøfft å skyte i den øverste klassen, men det ser ikke like tøfft ut når resultatlista blir lagt ut og du ligge tjue poeng under de resterende skytterne i klassen.

Link to comment
Share on other sites

Varegg.

Det du og domino uttaler er litt selvmotsigende for i en og samme setning klaer dere å si at du ikke kan velge å skyte klasse Amen du kan velge å ikke vise startkort slik at du avtomatisk havner i klasse A. :roll:

Det er vel ingen i denne tråden som har påstått at du som A-skytter kan velge en lavere klasse.

Det er flisespikkeri om du velger å skyte A eller straffes for manglende dokumentasjon. Resultatet blir det samme klasse A på resultatlista.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke selvmotsigende fordi du kan ikke velge selv, å la startkortet ligge igjen hjemme fordi du vil skyte i klasse A er ikke noe jeg har hørt er spesielt vanlig, og hvorfor skulle du "velge" å skyte i A?

 

Det gir deg ingen fordeler, det er ikke en spesiell sofa du får sitte i, du får ikke en ekstra kopp kaffe eller gratis syltetøy på vaffelen og det er heller ikke hilseplikt på de i A klassen sist jeg sjekka.

 

Jeg tror vi har hengt oss opp i et uttrykk i teksten som har lite eller ingenting med virkeligheten å gjøre, det som er flisespikkeri er å fortsette en diskusjon som lovkomiteen har tolket og avgjort ...

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Hei,

Som ganske fersk pistolskytter har jeg et par spørsmål. Jeg har nå nemlig meldt meg på et stevne hos LOP, men det jeg lurer på er hvordan dette blir registrert hos "øvrigheta"? Hvordan vet de hvilke/hvor mange stevner jeg har vært med på? Blir dette sendt inn av arrangørklubben?

(Ok, dette ble 3 spørsmål....)

Og til topic, og en videreføring av første spørsmålsdel, blir informasjonen om klasse også videresendt og regnet ut av arrangøren, eller må jeg sørge for dette selv?

Jeg er medlem av en klubb tilknyttet NSF.

Link to comment
Share on other sites

Når du nevner stevne, så er det vel et approbert stevne du mener?

 

Om "øvrigheta" skal kunne se om du har deltatt på nok stevner (eksempelvis for å kunne få flere våpen) så kan du oppgi stevnenr. Her finner du terminlista for i år samt resultatene: http://fagkomite-pistol.no/Distrikter/distrikter13.htm

 

Siden du her nybegynner så skyter du i klasse D. Husk å få startkort av klubben din, da det er "beviset" for hvilken klasse du skal skyte i for den enkelte grenen. Info om klasseføring og sånt skal også klubben din ordne, eksempelvis oppmannnen, som sendes inn til kretsen.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar.

 

Jeg "fant" stevnet på den siden du linker til, så da er det nok et approbert stevne.

 

Så det er altså klubben min som ordner meg et startkort? Der ser jeg en utfordring, det er ikke den mest aktive klubben i landet og det er kort tid til stevnet (15/10).

Link to comment
Share on other sites

Så det er altså klubben min som ordner meg et startkort? Der ser jeg en utfordring, det er ikke den mest aktive klubben i landet og det er kort tid til stevnet (15/10).

 

Ta med bevis/bekreftelse for sikkerhets/nybegynnerkurs på stevnet, er dette fra det siste året skal du i laveste klasse i alle grener da du ikke har hatt noen mulighet for opprykk.

lykke til på ditt første stevne.

Link to comment
Share on other sites

2.3.2.2 Skytteren skal på alle stevner/mesterskap forevise sitt startkort. Den skytter som ikke kan fremlegge startkort, skal i angjeldende stevne stille i høyeste klasse. Kan skytteren på annen måte dokumentere sin klasse, skal arrangøren utøve smidighet ved klassesettingen, spesielt hvis andre enn skytteren kan lastes for at hun/han ikke har gyldig startkort, for eksempel ved forsinket utsendelse av startkort.

 

Du kan også legge til ubrukelige styremedlemmer i klubben en tilhører :winke1:

 

Lykke til på stevnet! Det er masse moro.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar både longsjott og Rausheim!

 

Jeg får nesten bare ta med det jeg har av dokumentasjon, og argumentere min sak. Uansett ikke noe stress for meg om jeg blir plassert i klasse A, jeg er med kun for morro skyld uansett, og for å lære og å se.

Jeg vil ikke gå så langt som å kalle noen ubrukelige, det er vel mer det at klubben er en mer rekreasjonsklubb enn konkurranseklubb.

Takk for lykke-ønskninger, det kommer til å trenges :)

Link to comment
Share on other sites

Angående reglement for hvor man skal og kan starte. Som andre har nevnt er dette gjennom diskutert i annen tråd, og resultatet (offisielt), er at det vi tror vi kan tolke til at man kan starte i valgfri høyere klasse enn man har kvalifisert. Ikke skal oppfattes slik. Da den delen av teksten henspiller på v50 og lignende klasser der man kan velge for ett år av gangen om man stiller i a-d eller v klasse. Det samme gjelder for diverse ungdomsklasser, bare motsatt.

 

Uansett skal man starte i den klasse man tilhører, eventuelt bli straffet for manglende Startkort og settes i A.

Obs! Det hindrer ikke arrangøren fra å sette en i korrekt klasse senere.

Link to comment
Share on other sites

...det jeg lurer på er hvordan dette blir registrert hos "øvrigheta"? Hvordan vet de hvilke/hvor mange stevner jeg har vært med på? Blir dette sendt inn av arrangørklubben?

Det spørs hva du mener med "øvrigheta". Dersom du mener styret i klubben din, skal arrangørklubb sende resultatlister til alle klubber og kretser som er representert på stevnet i tillegg til FKP. De fleste klubber sender også til de av skytterne som ønsker det. Dersom du mener politiet, er det opp til deg å ta vare på eller laste ned de relevante resultatlistene slik at du kan legge dem fram ved søknad om våpen. Dersom du mener kone/samboer er det opp til deg sjøl hvor mye du vil involvere han/henne i din nye hobby. Sjøl har jeg skytende samboer og trives med det, sjøl om hun slår meg av og til...

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...
  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...