Jump to content

Kaliber på kobbejakt. ( Hva brukte en før)


jmonsen

Recommended Posts

Jeg har det fra meget sikre kilder at en kar har brukt mye 17hmr på steinkobbe med godt hell. Laaaaangt i fra lovlig og annbefalt. Men det har nå funka smertefritt.

 

Svein Solli skriver jo om bruken av 222rem på sel i tidligere tider.

Jeg har selv tatt et par steinkobber på jobb med 35 grn vmax i en 222rem der bakgrunnen ikke tillater bruken av "riktige" kuler. Ser egt ikke hvorfor storviltkravet er lagt til grunn for seljakta. Vi kunne fint ha klart oss med 980 joule i annslagskrav.

Link to comment
Share on other sites

Steinkobber er rimelig bløt i toppen. Så lenge en skyter på hodet fungerer ofte et lite kaliber med høy fart og ekspansjonsvillige kuler helt utmerket.

 

Slik jeg har forstått det, er det for enkelhetsskyld brukt samme krav til sel som for storvilt. Mindre byråkrati på denne måten, og apparatet for oppskyting mm. er tilrettelagt.

 

Behovet for storviltkaliber på steinkobbe kan diskuteres, men på en havert kan det kanskje ha noe for seg. Skyter du den i snuten (forfra), er det litt volum/masse som skal penetreres før kula dunker gjennom cns.

 

Uansett 6,5x55 fungere utmerket til seljakt. Vil du ha noe flattskytende kan du lade en lett varmintkulle til 1000 m/s. (Ikke etter forskriften, men jeg tror aldri noen kommer til å sjekke ammoen din så lenge rifla er i riktig kaliber). Eller du kan bruke korrekt storviltkule som funker helt fint, men gir ikke den samme øynene popper ut effekten.

 

Jakter du på områder i nærheten av bebyggelse ville jeg foretrukket varmintvarianten. Skulle du bomme er det mindre fare for rikosjetter som hopper på vannet.

 

Bruk fornuft! Skyt forfra og bakfra, ikke fra siden.

Link to comment
Share on other sites

Hva brukte en før... Hvor langt tilbake i tid?

Det som på folkemunne kalles "kobberifle" er Rolling Block kaliber 12mm Remington aka 12,17x44.

Disse gamle militære riflene ble delt ut eller solgt billig tidlig på 1900-tallet en gang for bekjempelse av en selinvasjon. Gammel tradisjon for seljaky med grovkaliber, altså.

Link to comment
Share on other sites

Bestefaren min skjøt snadden, som han kalte steinkobben, med .22LR.

Han satte alltid hodeskudd og utelukkende på sel som lå på isen. Hørte aldri noe om at han mistet sel ved det, eller at den ikke døde momentant.

Han døde for øvrig i 1986 så det er for sent å straffeforfølge ham...

 

Jeg mener å ha lest at en årsak tilat det kreves storviltkaliber er at det skal være mulig å avlive selen ved kroppsskudd og at de mindre kalibrene ikke har energi nok til å nå maskinrommet på selen. I praksis vil det jo stort sett være hodeskudd vi bruker, men jeg mener det er det som ligger bak kravet. Jeg synes det er tullete, ikke minst pga det jeg så min bestefar gjøre med sin .22. Mange mindre kalibere vil egne seg, men da burde det nok vært påbudt med hodeskudd til gjengjeld....

Link to comment
Share on other sites

243 var iallefall svært vanlig kalibr å bruke på steinkobbe, før storviltkravet kom. Svært godt egnet, med flat kulebane osv. Jeg husker ingen tilfeller av skadeskyting.

 

Overnevnte kaliber, i kombinasjon med høyekspandere kuler, som v-max etc., må være en utmerket kombinasjon. Det er jo hodeskudd man snakker om her.

 

Vet ikke hvorfor at kravet til storviltprøve kom, men har hørt rykter om at man dermed lett kunne dokumentere skyteferdigheter, i og med en allerede etablert en storviltprøve.

 

Imidlertid - nå er det vel krav om oppskyting til rådyr også, dersom man skal jakte rådyrbukk.

 

Dermed burde det vel også vært ok å gå tilbake på kravet om anslagsenergi til f.eks "rådyrkrav" - altså 222, og oppover, på steinkobbe.

Link to comment
Share on other sites

243 var iallefall svært vanlig kalibr å bruke på steinkobbe, før storviltkravet kom.

Jeg har brukt både .243 , 6,5 og .308 og kan ikke si at jeg har merket den helt store forskjellen. Hvis jeg må velge, uansett kaliber, holder jeg en knapp på 6,5 med høy BC kuler ala 140gr A-Max i 850-900m/s. Den kombinasjonen dekker best alle situasjonene jeg har opplevd. Lite vind, mye vind, kort hold, langt hold med sel på land, grei rekyl osv.

 

Nå klarer jeg ikke helt å se hvorfor 22-250 skulle være noe bedre enn 6,5, og enda mindre irritere meg over kravet som stilles i dag. Jeg hadde rett og slett ikke giddet å skaffet meg en 22-250 til formålet, men hvis det var det eneste jeg hadde i skapet, hadde jeg heller ikke vært betenkt med å bruke kaliberet om det var tillatt :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg jaktet myye sel med 22-250. Dette var i den tiden hvor kravene til både storviltprøve og kaliber ble innført.

250 med 62 gr oryx kule var en dødelig kombinasjon som virka. Lite vindavdrift, nok fart og kule som ikke gikk videre (vanligvis).

 

Min lokal avdeling av norges jeger og fisk arrangerte et seminar hvor blant annet fiskeridirektoratet , fylkesmenn osv var representert.

På direkte spørsmål om hvorfor kravene var identiske med storvilt krava, var dette ganske enkelt adobtert av enkelthets hensyn.

 

Har de senere åra brukt 6,5-55 med 100 gr v- max kule(heller ikke lovlig kule vekt).

Resultatet er mye det samme som med 250, man må bare ta litt mer hensyn til avstand og forvente gjennomskyting.

 

Jostein

Link to comment
Share on other sites

Etter det som eg huskar så var det den gode gamle kragen som blei brukt.

6.5x55 ishavs ammo tok over med ein lang heilmantel (har nokre patr. liggande)

Krag ammoen klarte ikkje det nye kravet ang. anslagsenergien med nokre få kilo i margin.

Vi kunne ta den nye ammoen og bruke i kragen,,,STOR FARE,,,,Låskassa til krag tålte ikkje trykket og veldig stor fare for å få sluttstykke rett i fleisen.

Muligens det var eit sammarbeid med kongsberg våpen fabrikk? då dei leverte både våpen og ishavs ammo.

Enkelte gjekk over til TIKKA 6.5x55 og carl gustav med litt tjukkare pipe,,Riflene kunne bli so varme at det var håplaust å sjå sikta i varmen.

Einaste utvegen for å kjøle rifla ned, var å kjøre løpet ned i isen så det freste og rifla gjekk like beint etter på..

 

 

I andre land er det andre fangstmåtar og krav som gjelder,, personlig har eg skutt seler med .22 short og plenty med hagle, uten skadeskyting.

ikkje dermed sagt at det er å tilrå etter kobb i norge.

 

Hva kaliber folk vil bruke på kobb må egentlig kvar enkelt få bestemme,, eit minste krav er eit krav som vi må følge.

 

 

 

 

 

 

http://ajungilaq.blogg.no/" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...