Jump to content

Jerven Fjellduk. Anbefalinger?


kimafk

Recommended Posts

Har Thermo Hunter og anbefaler den på det varmeste ! Siden jeg fikk den i hus har jeg den ALLTD med i sekken. Har postjakta i -16 i sekken, ble litt kaldt rundt snyteskaftet, men ellers helt greit.

Hadde tidligere den korte uisolerte utgaven, men den var ikke særlig komfortabel, alt for kort og den samla dugg på insida. Selsagt tar den liten plass og veier lite i sekken, men det veier jeg opp for med at jeg heller dropper andre * nødvendigheter* Thermo Hunter er faktisk det produktet jeg er mest fornøyd med av alt jaktutstyret jeg har (og det har blitt en del i løpet av årene) Eneste som jeg muligens er like godt fornøyd med er jaktstøvlene av tyde Cabelas Silent Stalker. Jaktstøvler med comfort som en joggesko, vanntette og veier det samme som et par joggesko. Mesteparten av jaktlaget mitt har kjøpt samme modellen i år. De ble for misunnelige på lettvekterne i de bratte hjorteliene.

Leste en test av halvhøye jaktstøvler i et av jaktbladene- husker ikke helt hvilket, men det av parene ble beskrevet for lette for jaktbruk ! Hvem i h.. kan skrive slik ? Støvler kan vel aldri bli for lette med mindre det går ut over kvaliteten ? Jeg har brukt og slitt ut 2 par av disse og er på tredje paret nå. De skiftet litt på modellen i fjor og jeg må inrømme at jeg likte den forrige modellen bedre, den hadde en kombinasjon oav glatt skinn og cordura, samt en veldig myk såle. Nå har de byttet det glatte skinnet med nubuc og sålene er mye stivere. De nye har litt bedre gripeevne, men skal det være silent stalker så bør sålen være myk spør du meg. Brukte tidliger alfa's jaktstøvler, tunge som bly og knirket som et uvær ! Jeg kan være med på at mine støvler ikke ville fungere på reinsjakt langt til fjells med blytung sekk. Da trengs solide støvler. Men det er ikke ofte jeg drar på reinsakt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Fjellduken bråker som f..., men det er tross alt lettere å sitte rolig når er varm og tørr. Jeg synes fjellduken er ett genialt produkt, men jeg har like vel gått til anskaffelse av en posteringspose til posteringsjakt i skogsterreng(les: elgjakt). Den er bedre tilpasset den spesielle bruken, men er ikke på langt nær like allsidig, eller gir like god beskyttelse mot elementene. Jeg synes heller ikke den er like komfortabel. Full fjelldukenfunksjonalitet med ett lydsvakt yttersoff, uten særlig økt vekt hadde vært drømmen :wink:

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Har original, thermo og thermo hunter. Original er heilt ok, men det blir kondens.

Originalen hang til tørk og ein katte f... skvetta på den så den vart kasta. Kjøpte så ein thermo, knallgod men for liten for ein på 190...

Så vart det hunter, og den er det andre eg puttar i sekken etter dorullen :). Reiser ikkje utan dette i sekken lengre, uansett vær.

Link to comment
Share on other sites

Det bare og si en ting, kjøp!

Det er et bombesikkert kjøp som du ikke angrer på. Jeg har en hunter som alltid er med på fjelltur. Har lyst på en Exclusive men har ikke helt klart og sette av penger til denne når det er så mye anna man må ha og har en fra før.

Angående bråk, på fjellet spiller det ingen rolle, i skogen så bråker en kald jeger mye mer. Pluss at man fjerner konturene så dyr ikke blir var deg. Jeg var på post i mai i fjord (skadefelling) da gikk det 4 hjort forbi meg 47m unna (avstandsmåler) uten og være klar over at jeg satt der, dette var åpent lende.

Eneste ulempen er at den er skamlig lett og sovne i når været står på som værst.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Kjøp endestykker :winke1: Gikk på et kjøp av orginal jubeleum med vannavvisende glidelåser, samt endestykker med gammel fjellkamo. Nostalgisk og genialt produkt. Har flere andre jervenduker, men hadde skikkelig lyst på den med silikoniserte glidelåser. De har fortsatt hunter i samme verson..... Lyst på den å.... :oops:

Link to comment
Share on other sites

  • 5 years later...

Tar opp igjen denne tråden her.

Trenger ikke nødvendigvis være Jerven da.

Behovet er hjortejakt, ofte trange poster der en må sitte klar med rifla i en skytekjepp, og kolben i fanget eller til og med i skulderen.

Ofte dårligt vær med regn, har aldri hatt noen sån før så vet ikke helt hva jeg trenger da.

Ser vel ikke ut som jeg kommer til og bruke den til noe annet enn og postere i.

Noen som har prøvd denne her: https://www.xxl.no/helsport-fjellduk-x-trem-kamuflasje-brun/p/1024349_1_style

Var ikke så verst pris, selv om det ikke er det viktigste da, men kan få sett på den før jeg kjøper.

Magasinet har jo også da og selvsagt Jerven, vil tro at en eller annen foring innvendig er lurt.

Link to comment
Share on other sites

Har flere produkter fra Helsport, inklusive fjellduk og poncho. Synes kvalitet og funksjon generelt er ok. Selv bruker jeg nesten utelukkende ponchoen fra Helsport til postering, da den er lett og tar lite plass i sekken. (Never leave home without it in Trøndelag) Noe som jeg synes teller endel når den skal bæres mer enn den brukes.  Stoffet er ikke lydløst, men den brukes gjerne under slike værforhold at det ikke har så stor betydning. Fjellduken er mer telt der en kan ta med seg sekken "inn", og er slik sett mer egnet til heldagspostering. Isolerte produkter er selvsagt varmere, men er også betydelig mer voluminøse og tyngre og krever tilgang til bedre tørkemuligheter mellom slagene. Har en  isolert Jervenduk som omtrent aldri blir med  på post, men er brukt endel som overtrekkspose til soveposen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...