Jump to content

Henge rype etter hodet eller bena


Josso

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg er en helt fersk jeger, som i går gikk min første tur på jakt. Dette var en fantastisk opplevelse, og jeg fikk skutt 1 rype.

 

Siden foreldra mine har stor plass med mange muligheter for å henge vilt til modning reiste jeg direkte dit etter jakta og hang rypa i uthuset der.

 

Opp i all gledesrusen over mitt første vilt tenkte jeg ikke så mye over hvordan jeg skulle henge rypa, så det blei til at den hang etter beina.

 

I morges ca. 18 timer etter opphenging, begynte jeg å tenke.. "f... skal ikke rypa egentlig henges etter hue?" Så jeg fann fram jaktprøve boka, og joda det stemte det.... den skal henge etter hodet så ikke innvollene presser mot brystkjøttet.

 

Første jeg gjør er å ringe til min far og ber han snu rypa og henge den etter hodet.

 

Spørsmålet mitt er: Er rypa ødelagt? Er smaken ødelagt? Hva skjer når den har hengt nesten 1 døgn etter beina? Rypa har hengt i varierende 5-12 grader.

 

På forhånd takk for svar!

Link to comment
Share on other sites

Eg henger alt vilt etter hode, det er vel noe vist du har vert uheldig å skyte hull på blæren eller ka det no heter at det kan gå ut i kjøttet. Eg tviler på at du har ødelagt kjøttet, når du tar ut bryst stykkene så ta å lukt på de, vist det lukter surt å jævlig så ikkje spis de.

 

Men til det andre. Gratulere så mye med skutt fugl:) Du vil nok få flere av den følelsen fremover som tiden går:) Ville du ikkje stoppe ut første fuglene din da?

Link to comment
Share on other sites

Takk for gode svar folkens!

 

Rypa er snudd, og den havner i fryseren ut på dagen i morgen, eller onsdag. Så da satser jeg på at det kommer til å smake godt den dagen jeg inviterer familie på middag :-)

Skal uansett merke den med en lapp slik at jeg huske å lukte på brystet, som du sier Xesray.

 

Om det var et problem å henge rypa etter føttene; hva med alle de som pakker rypene i sekken etter at de er avkjølt?

 

Annet godt tips; når en henger rypa på sekken, la den få en fot med gjennom løkken så henger den der når dagene er slutt også..

 

Jeg tenkte ikke på å avkjøle rypa. Har det vesentlig betydning? Jeg pakka den i en avis, og putta den i sekken. Etter det obligatoriske "mi første rype" bildet var tatt, selvfølgelig ;-)

 

Mye å lære her, så det er kjekt å kunne besøke dette forumet for hjelp. Jakter forøvrig alene. Da de tidligere jaktgenerasjonene i min familie ikke lever lenger, må man bare lære alt selv!

Link to comment
Share on other sites

Når jeg har skutt ei rype, så kniper jeg tak rundt rævhullet og trekker ut alt av involler bortsett fra lunge og hjerte. Så pakker jeg den inn i avis så lenge jeg er på tur og henger den til modning når jeg kommer hjem.

:lol::lol:

Det trikset har jeg ikke vært borti før. Må man være sterk i klypa for dette hånd "grepet:....... :mrgreen:

 

Kom til å tenke på butt plugen....nei f.....butt hook heter det vist som kanerne bruker... :shock::mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Er vel mere med større tyngre fugler at det er viktig å henge dem riktig. Ryper er jo veldig lite innvoller i.

Bruker ikke å henge verken fugl eller hare, liker ikke den stramme vilt smaken som blir etter henging. Så her er det så vidt at viltet er dødt før jeg sliter skinnet av det :lol: .......

Å en annen fordel med å ta det med en gang, er at viltet fortsatt er varmt å skinnet/pelsen slipper mye lettere.

Link to comment
Share on other sites

Ja, man kniper tak med bare tommer og andre ledd på pekefinger, så det hjelper å være fast håndtrykket =) Teorien er vel at kjøttet skal modnes, og at man får vekk mesteparten av bakterier og sånt som kan sette smak. Lunge og hjerter er jo etandes, super å hive i panna sammen med fløte etter man har stekt brystene!

 

Men jeg har ingen formening om dette gjør mye for smaken, egentlig... Jeg gjør det fordi det er sånn fordi familien min gjør sånn!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...