Jump to content

Mer variasjon i feltløypa


Ken Adams

Recommended Posts

Etter nok en meget morsom dag i feltløypa, denne gang Trollfelten i Mysen, har jeg nå fundert over feltløypene jeg har gått de tre siste årene. (har kun skutt pistol i tre år)

Anledningen er at jeg sammen med en klubbkamerat skal legge banen på Överby PKs "Nolhotten" i 2014.

 

Det jeg har savnet på alle norske stevner, NM 2011-12 og spesialfelt 2013, Vårspretten og nå Trollfelten er bevegelige skiver så som det ofte er brukt i Sverige. Skiver som vises enten hele eller deler av den totale skytetiden på hver stasjon. Skiver som svinger opp/ned/ eller fra siden.

 

Sjekket i reglene http://www.skyting.no/loverogregler/Doc ... 202013.pdf

og det virker som om det ikke er tillatt å bruke svingbare skiver, eller ja, det nevnes ikke i reglene.

 

Hvorfor jeg vill ha svingbare skiver?

 

Det tilfører enda et moment i skytingen og varierer den enda mer.

 

Skytteren kan på standplasser med kun svingskiver, stå med våpenet ferdig mot den plass der skiven kommer frem og skyte når "ild" kommer.

 

Det tvinger skytteren å følge stasjonens opplegg og kan ikke selv velge den rekkefølge han/hun vil skyte skivene. Noe som krever større fokus fra skytteren.

 

Er det kun svingskiver på en stasjon starter og stopper skytingen når skivene vises/svinger ort. "ild" og "stans" brukes da ikke. Enda en utfordring for skytteren.

 

Hva mener dere? Tolker jeg reglene riktig? Er det nok variasjon som det er i dag på NM og approberte stevner? Eller er det flere som mener som meg at mer variasjon ville gjort løypene enda bedre?

Link to comment
Share on other sites

Glimrende! Da er sprøsmålet, hvorfor brukes det så sjeldent?

 

Det sier seg forsåvitt nesten selv, det er litt jobb med å lage snuanlegg som er brukbare i skogen der det ikke finnes hydraulik eller el.

 

Hva skal da til for at klubbene skal ta seg den ekstra jobben med å lage egne feltmessige snuanlegg og å bruke dem?

Link to comment
Share on other sites

Vi bruker vendeanlegget på vår 25 meter bane ...

 

Vi har lagt opp vår løype med 4 standplasser i skogen på hver side av skytebanen også bruker vi 50 og 25 metern til hver sin standplass ... liggende på standplass 5 på 50 metern under tak må nevnes ;-) og vendeanlegget på 25 metern som standplass 6.

 

Hvis dere har en feltkommite må dere gjerne komme på besøk Johan så skal dere få en guidet tur, eller hvis en av dere kommer til helgen så be han ta bilder ...

 

Er i dag også lagt ut ny løypeprofil som er justert litt iforhold til den som ble lagt ut 6/9 ...

 

http://www.oppegaardsl.no/

Link to comment
Share on other sites

Min personlige favoritt er den som blir støtt og stadig brukt på Aushommen. En slags trinse som gjør at hele skivestativet beveger seg i ei god fart til høyre og venstre. Jeg gjorde det meget godt første gangen jeg skjøt sånt, for da måtte man bruke jakt-know-how som en del av de andre NSF-skytterne aldri har hørt om :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Figurer som rører på seg og fallfigurer er ofte populært. Håper flere vil bruke det fremover, blir litt for mye plakater med x antall figurer. Mange målgrupper er bra... Mere arbeid for funksjonærer kanskje, men samme klubb arrangerer jo ikke hver helg så for en dags skyld kan en stå på litt. Frimerker i skogen er kjedelig!

Link to comment
Share on other sites

Alle ønsker seg selvfølgelig mere variasjon i feltløypene, men jeg kan godt fortelle dere hvorfor det er vanskelig å få til. Jeg har hatt ansvar for all feltskyting i Mysen pistollag sin regi en del år nå, inklusive 2 Felt- NM og ett Nordisk mesterskap. jeg her jo mange ideer til ting man kunne finne på for å få forandring, men problemet er å samle sammen nok folk til dugnader og til gjennomføringen av selve stevnet. Er jo som regel ikke så mange aktive i de fleste pistolklubber.....

 

I Sverige er det vel et krav om at passive medlemmer må stille opp på dugnader for å kunne stå som medlemmer om jeg har forstått riktig, og da er det klart enklere å få til spennende løyper.

Link to comment
Share on other sites

Det er uten tvil krevende å arrangere feltstevner, spesielt å få tak i nok standplassledere kan være en utfordring ... felt er generelt mye mer ressurskrevende enn f.eks et hurtigstevne.

 

Feltstevnene i Mysen er alltid velorganiserte og trivelige, løypa er ofte utfordrende og du må tenke deg godt om i hvilken rekkefølge du skal skyte ... kanskje litt for mange små blinker etter min mening ;-)

Link to comment
Share on other sites

Da jeg gikk sikkerhetskurs i 94 var det krav om å være med som funksjonær minst en gang i løpet av 6 mnd ( ventetid på kjøp av eget våpen). Også en dugnad og x antall treninger.alt ble underskrevet på et skjema som fulgte med studiekompendiet.( heter det det?) når 6 mnd hadde gått leverte jeg det inn og fikk en bekreftelse som skulle følge med våpensøknaden. Syntes det var helt greit. Kanskje det skulle vært hjemmel for å kunne kreve litt mer av medlemmene i klubben? Vet jeg trår noen på tærne nå men tar sjansen...

Link to comment
Share on other sites

Överby PK operer ikke med den typen av tvang blant medlemmene, resten av Sverige vet jeg lite om. Konkurrerer i hovedsak i Norge, bortsett fra Överby og Bengtsfors.

 

Problemet med få på dugnad er jeg velkjent med, sitter som sekretetær i Överby PK og som kasserer i Halden PK. men hav skal da til for at klubbene tar det ekstra bryet med snuskiver?

Burde Krets/forbund gå inn og sponse litt her? Feks gi klubbene støtte med X antal kroner per standplass som har snuskiver? (i aproberte stevner)

Överby PK fikk i år 1000.-/standpass som hadde snuskiver, husker ikke om dette var penger fra forbund eller om det var kretsen.

 

Jeg ønsker her lufte tanker og ideer for å få det enda mer gøy i feltløypa. :D

Link to comment
Share on other sites

Hvilken klubb er det?

 

Var den til meg?

I så fall er klubben Gildeskål Sportsskytterklubb(GSSK), og naboklubben som også bruker svinger er Meløy Pistolklubb.

 

Interessant å se hvordan klubbene i omegn setter opp løypene sine.

 

Bodø Sportsskytterklubb (som vel primært er "innendørsskyttere") kjører ofte det vi andre kaller frimerkeskyting, standplasser med laaaaaaaang skytetid og knøttsmå blinker, og bruker hverken tippere, fallfigurer eller svinger.

 

I andre ytterkant er vel GSSK (som er en ren feltskytterklubb), der bruker man i mye større grad tippere, fallfigurer og svinger, og skytetidene er som regel relativt korte.

 

Alle løypene har sine utfordringer, og det er fint med litt variasjon.

Link to comment
Share on other sites

Skal man lage bevegelige standplasser til felt så koster det penger, der tar tid og det må være likt på alle skivene. Det billigste og enkleste er vel pendelen. Det neste er vel mål som faller ned på treff av et metallmål. Men hvis noen lagde en håndbok på hvordan lage "bevegelige mål" til feltskyting så ville man nok fått mer variasjon. Det meste av tid til dette går nok med til å finne opp kruttet.

Link to comment
Share on other sites

Der jo nettopp det som er utfordringen Kjetil, man er jo som arrangør i konstant manko på funksjonærer, og da sier det seg selv at man MÅ tenke på hva som er praktisk gjennomførbart med minimalt med funksjonærer.

 

Men en annen ting er størrelse på figurer, skytetider, og stillinger.... Jeg mener det bør være. "store" figurer, korte skytetider, og lite enhåndsskyting..

 

Gud gav oss jo ikke to hender om han ikke mente vi skulle bruke begge :winke1::winke1:

Link to comment
Share on other sites

Vi tenker likt ang figurer, skytetid og skytestillinger Øyvind. Du må prøve å overbevise en del kolegaer om dette er veien og gå for feltskyting. Du sitter vel i div styrer innen skyting? Prøver innimellom jeg også men mange er fastlåst til frimerkeskytinga, og at det må være sånn.Mi mening er at bane og feltskyting skal være to forskjellige ting.... :D

Link to comment
Share on other sites

vil egentlig påstå det er veldig til variasjon i feltløypene jeg. har i år vært å skutt nm i larvik, var i larvik også 1 mai. vært på oppdal å skutt å i hele trøndelag generelt på stevner. kan helt ærlig ikke påstå at noen av de løypene er noe lik i det hele tatt. men det at en klubb kanskje ikke har så stor variasjon i sine løyper hver gang er kanskje ikke så rart. med tanke på mannskap, beliggenhet og muligheter for forskjellige ting med terreng å slikt.

vil si meg litt enig i det at felt å bane skyting skal det være ett klart skille på. men det er det jo uansett mange ganger.

men det med å ha "store" skiver i stede for "frimerker" er vel litt å ta i. jeg skyter, eller prøver å skyte for å bli bedre for å konkurere mot de som er i toppen hele tiden. å man blir ikke veldig mye bedre av at det er enkle figurer med nok skytetid til å nesten ikke kunne bomme på de.

vil si at dersom man setter en skikkelig vanskelig løype som folk virkelig må makse i forhold til sitt beste for å kunne komme opp mot kanskje 90/100 poeng så er det en god løype å øve på. blir ikke bedre hvis det er for enkelt hele tiden. da tror jeg det er mange som hadde blitt lei av å skyte.

Link to comment
Share on other sites

Skjønner poenget ditt mr. Kimo. Jeg ser for meg derimot litt større skiver, mye kortere skytetid og litt mer stress enn å finsikte mot ei lita skive langt borte i skogen...(presisjonsskyting). Det er no sånn det er no og det skal godta, men ser enkelte klubber(midt norge) som har lite deltagelse på feltstevner. Det må jo være en grunn til det!

Link to comment
Share on other sites

grunnen til at mange vil ha litt forandring er vel også det at det kanskje forandrer på de som er i toppen. de fyller kanskje ikke løypene hver gang. men hva har det å si hva andre gjør.

er vel mer nivået til hver enkelt skytter som skulle blitt hevet å ikke gjøre standplassene enklere med større skive.

skjønner større skive med kortere tid. men det er bare å ha kortere tid på de små blinkene å det. har du ikke 100% fokus hele tiden så treffer man da ikke blinken uansett hvor stor den er nesten.

Link to comment
Share on other sites

De som skyter bra gjør det stort sett uansett hvordan løypa ser ut, tviler på at selve utformingen på skivene, skytetiden eller antall sekunder gjør store forandringer i toppen av lista.

 

Tror de fleste vil ha en løype som ikke er for lett men heller ikke så vanskelig at du mister mestringsfølelsen halvveis i løypa.

 

Det andre er vel at forandring fryder, ville jo vært pisse kjedelig om alle løyper var like ... at Mysen har sitt opplegg, at vi i Oppegård har vårt og andre har sitt skaper jo denne forskjellen.

 

I Oppegård er det først og fremst stemninga vi er ute etter, at alle skal trives fra de kommer til de drar, at det var verdt både turen, tiden og pengene de har lagt igjen.

 

Å skape sitt særpreg er viktig men som tidligere nevnt så koster det lille ekstra både tid og ressurser før, under og etter et stevne ...

Link to comment
Share on other sites

Det går greit å lage ei utfordrende feltløype uten finsikting på frimerker. Noen små figurer kommer man ikke utenom, men de behøver ikke å dominere. Min klubb hadde feltstevne for drøye 2 uker siden, og vi hadde på fin- og grovfelten 1 standplass med 12 sek skytetid. de neste 5 hadde 10 sek. Så runda vi av med 8 sek på standplass 7-9 og 6 sek på siste. maks oppnåelig var 102 poeng, og det var 2 skyttere i hver våpengruppe som skjøt fullt hus.

 

På mil og revolver bytta vi ut hele 9 og 10, samt noen skiver på 6-8. De samme skytetidene, bortsett fra at vi hadde 12 sek i stedet for 10 på liggende. Maks poengsum var 100 poeng. En skytter fikk fullt hus på militær, og en junior skjøt fullt hus på revolver.

 

Dette var ei løype for oss som synes det er morsomt å skyte fort i feltløypa, og jeg tror vi traff bra på vanskelighetsgraden. Kun 1 standplass med tvungen enhandsskyting på mil/rev, og kun 1 standplass med tvungen tohåndsskyting på fin/grov.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...