Jump to content

Schultz & Larsen ruster lett???


Fles

Recommended Posts

Hei

Har hvert ute på reinsdyr jakt i helgen, da var det litt ruske vær som det normalt ofte er på fjellet.

smørte inn rifla med tetragun gun wipes, men denne riflen er så blank og fin at oljen forsvant fort og resultatet var at jeg nå må sitte og skrape og pusse rust av hele riflen :(

noen som har lignende erfaringer? er dette normalt?

ellers er jeg stor fornøyd med riflen.

men usikker på om jeg tørr å ta den ut i dårlig vær igjenn, da begynner jeg å lure litt på hva slags våpen dette er.

 

Fles

Link to comment
Share on other sites

Jakter i all hovedsak på vestlandet, her er det som kjent litt vått til tider.

Selv om jeg ikke er spesielt påpasselig med våpenpuss kan jeg ikke si at jeg har opplevd problemer med rust.

Det er riktig som du sier at løpene er såpass blånert og glatte at de ikke holder olje, selv bruker jeg en WD40 for å trekke ut eventuelt vann, tørker deretter av og påfører vanlig våpenolje. Dette blir stort sett kun gjort etter en tur på seljakt, eller om det har vært ekstremt over en helg uten puss.

 

Men som sagt, har ikke problemer med rust på S&L. Browningen og Remingtonen derimot - å herregud...

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en S&L classic som ble kjøpt for omlag 6-7 år siden, og personlig har jeg hatt null problem med rust, dette kan komme av at jeg ikke har fått kommet meg så mye på rådyr/hjortejakt som jeg hadde tenkt. Likevel, har rifla vært ute i dårlig vestlandsvær uten at jeg har hatt problemer. Da har våpenolje på løp før vi går ut, samt skikkelig puss når vi kom inn igjen vært oppskriften.

 

En kompis av meg, som jeg har jaktet med de gangene jeg har prøvd meg på storvillt, har en annen oppfatning (vi kjøpte samme rifle samtidig). Blåneringen var i følge han "ræv", og det resulterte i at han leverte inn rifla til bedding (ikke så interessant i denne sammenhengen) og ny blånering. Løpet på rifla hans er nå mye mattere slik at olje henger bedre fast, og han har null problem med rust. Husker ikke hvor mye han betalte for dette, men det var ikke mange tusenlappene mener jeg å huske.

 

Dersom du har problemer med rust, og er aktiv ute i alt slags vær kunne kanskje dette vært løsningen

Link to comment
Share on other sites

Tenker du på Crc 6-66 kanskje :?:

 

http://www.crcind.com/wwwcrc/tds/TCM3%206-66.PDF" target="_blank

Virker meget fornuftig.

 

Helt klart godt utbredt i båtmiljøet.

Vestlandsluft rett fra Atlanteren skal man ikke spøke med.

 

http://www.jula.no/media/pdf/product/MS ... %20CRC.pdf" target="_blank

Ting kan tyde på at Jula selger den.

 

Jeg kan ikke huske å ha sett denne boksen.

 

http://www.jula.no/marinspray-6-66-659023" target="_blank

Jeg plukker med meg en boks neste gang jeg stikker innom.

 

3-36 ble nevnt på baatplassen.no. Brukes visstnok på jagerfly som ferdes i saltholdig luft.

https://www.elfaelektronikk.no/elfa3~no ... q=crc+3-36" target="_blank

Tynnere enn 6-66

 

Det finnes også Teflon på boks.

Jeg brukte den til å smøre bevegelige deler

som ikke kunne påføres grease for å unngå at kunder

fikk grease på klær. 5-6 strøk med Teflon holdt i flere måneder.

Det var ikke helt pent å se på.

 

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Lee liquide alox uttynnet med litt white-spirit (for enklere påføring) eller Biltema Beskyttelsesolje; disse funker i regn og sjøsprut!

[/img]

 

Det følger LEE LIQUID ALOX® med 2 dier for kulepressing jeg har.

Når LEE LIQUID ALOX® er tørket danner det ett tynt voksagtig belegg som ikke lar seg spyle av med 60 grader varmt vann.

Belegget lar seg løse med våpenolje.

Overflaten minner om ett langmolekylært rustbeskyttelsesmiddel

til bruk i hulrom på f.eks biler og fra Texaco som heter Rustproof.

Lukten er svak og minner meg om lukten fra verkstedet til Statens Veivesen da jeg var barn :-)

 

Biltema Beskyttelsesolje har jeg ikke prøvd, så den kjøper jeg ved neste anledning.

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Har kjøpt en olje som jeg tror heter eezoks eller noe sånt.

Tror det er en tråd her hvor man tester oljer. Denne er av et helt annet kaliber enn alt annet rusthindrende jeg har brukt.

 

Sent from my GT-S5690 using Tapatalk 2

Det er Eezox eg har den men har ikkje røynt ho skikkeligt enda. Einaste eg erfarte når eg gjorde rifla heilt rein og påførte stoffet og lot det tørka var at det blei litt tungt og få hevearmen ned med tom børsa, ikkje så rart kanskje når det ikkje er noe som smørte. Ellers skal stoffet ha veldigt godt ord på seg. lånte litt omega 6-36 på arbeid i dag også kalla jamaica oil eller jungelolje. Det skal vistnok vera noe av det beste ein kan få tak i. Var ei litt tjuk olje, sikkert svindyrt.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...