Jump to content

Superlett jaktrifle


Sunnmøring

Recommended Posts

Nå i disse jakt tider og timer på post uten kammeret...Internett og tidstyver generelt.... Så er det rart hva som kommer tikkende av ideer og behov... En lett jakt rifle!!!....det hadde vært tingen!!!.... og eventuelt hvor lett kan en lage en slik kreasjon....Og siden " skapet" mitt for første gang mangler en Bolt rifle som er godkjent for storvilt... Har To Blaser stokker og diverse løp til storvilt ...Så slo det meg at kanskje dette var noe jeg så absolutt " trengte" og hadde " behov" for.... Bruksområdet.... Blir reinsjakt.... Og når en skal klatre i bratte sunnmørs lier etter hjorten.... Kaliber?...... Tja... 270 winchester var det første som slo meg.... Flat kulebane.... Håndterbar rekyl... På en lett rifle...God tilgang på ammo..osv... Men er åpen for innspill her... Når jeg googlet etter lette alternativer så kom Kimber 84L Mountain og Mountain Ascent opp.... Er dette veien å gå?.... Eller er det å ta med seg tankene/planen til børsemaker og få det bygget der? Eller er det andre og bedre " ferdige" alternativer tilgjengelig fra andre produsenter? Skal en lete etter den " letteste" riflen så må alt annet også være lettest mulig.... Dvs... Kikkersikte... Lyddemper osv...

Siden denne rifle kun skal benyttes til " dag jakt" så trenger en ikke et kikkertsikte med enestående skumrings egenskaper....men optiken må være klar og god.....( har flere swarovski.. En Leica... Schmidt & Bender Zenith og Trijicon) alle disse er "opptatt"til Blaser løpene utenom S&B... Men denne er ikke lett... Så spørsmålet er..... Hva er et passende kikkertsikte til et slikt "prosjekt" vil ha mulighet til lyddemper men ser for meg at munningsbrems også må være et alternativ.... A tech Carbon er vel eneste demperen som er lett nok?... Eller?

Så kjør debatt.... Innspill mottas med stor takk.... Budsjett....tja... Må en så må en.... :-)

Link to comment
Share on other sites

sjekk tråden min om .30 walker - sako Vixen i .30 walker.

Klarer storviltkravet - men bare såvidt...

 

Tror ikke en Kimber Mountain Ascent blir feil og kanskje enkleste løsning.

 

Ellers kan du jo ta helt av med en Kifaru rambling rifle...

 

Eller custombygge en sak fra rem 700 titan eller ei seven kasse med lett kullfiberstokk og tynt løp.

 

Mange muligheter :)

Link to comment
Share on other sites

Jamez: den riflen din er nok en av grunnene til at " tanken" på en lett jakt rigg har "dukket" opp :wink: den " Kifaru rambling" riflen så ikke dum ut... Men nå har jeg allerede begynt å "samle" på et systemvåpen.... Så en får holde seg til det når det gjelder "system"... Holder på med et prosjekt med Blaseren også, med tanke på vekt.... Lagt ut noen følere rundt å skaffe meg en Christensen arms Carbon stokk til R8...

Link to comment
Share on other sites

Rausheim: nå veier CZ 455 min 2.8 kg.... Og en remington seven ligger vel ca på den samme vekten med kort kasse og 50 cm løp.... Dette er lett.... Men ikke "super lett" kimber 84L Mountain Ascent ligger på 2410g og Mountain ligger på 2560g og det med 61 cm løp... 84M Asent i 308 og 57cm løp ligger på 2180g :shock: så hvis seven er lett.... Kan vi vel kalle Kimber " superlett" :-)

Link to comment
Share on other sites

hausken kompakt og sonic 35 veier vel mindre enn a-tec carbon.

Men, ørepropper veier mindre.

 

Angående kikkerter så er det vel enten en Swaro Z3 3-9x36 (340gram) eller noe fra Leupold som gjelder.

Har jo en veldig lett Leupold 6x36 (280gram) på min - den er slettes ikke dum optisk, fleksibel i øyeposisjon, har greit synsfelt (iforhold til at den er 6x) - men 6x er trangt til mye jakt, og litt lite til annen jakt.

 

Leupold VX-3 2.5-8x36mm (323gram) tror jeg er grei også og blir mye brukt på lette børser i usa.

Om pris ikke var en issue, hadde jeg nok satt på en z3.

Link to comment
Share on other sites

Såå mange var det vel ikke? La meg telle, 147stk i ett stk. innlegg. Ok, noen var det jo :P

 

 

Fryktelig..............irriterende..............Å................lese...innlegg.........om....Interesante.tema.....når TS...fyller.................................skjermen..........................................................................................................med............punktum.................

 

edit: Men fra spøk til alvor. En 308 i en kort kasse, å en fancy carbonstokk. Den absolutt enkleste måten å lettere klatre i hjorteteigen, er kanskje å legge igjen en brusboks hjemme, kontra å slanke inn få gram på børsa :)

Link to comment
Share on other sites

Jamez: den swarovski Z3 står høyt på listen..og vet at ørepropper veier mindre:-) vil "bare" ha muligheten til lyddemper... Men ser for meg munningsbrems blir det " foretrukne"

 

avtrksfeil: :shock: jepp du og tråden din er også skyld i dette :-)

 

Rausheim: nå var ikke tanken å "kappe" noe av.. Men å bygge/kjøpe noe " lett" for formålet.. Rasjonelt eller ikke ;-)

 

Kimjorgen :mrgreen: jepp å legge igjen brusboksen hadde definitivt vært billigst :lol:

Link to comment
Share on other sites

Ei storviltrifle som helst skal veie under 2kg eller noe sånt fordi man ikke vil streve med så stor vekt... Er mye annet "nyttig" junk jeg ville kvittet meg med før jeg begynte å kappe av ting på børsa for å ikke dra på for mye tungt :winke1:
Uten å ha sett "korpusen" på de involverte i tråden - så kom jeg på et lite sitat fra salige Svein Solli angående "superlette" våpen (gjengitt etter hukommelsen):
Det kommer stadig vekk folk som vil ha jaktrifla så lett som mulig - det skal være titan og carbon, og det skal spares gram, både her og der. Samtidig er ofte de samme gramsparerne både 20 og 30 kg, eller mer, overvektige - da er det så vidt jeg kan holde meg, for ikke å fortelle dem hvor de lettest kan kvitte seg med overflødige kilo i motbakken.
Link to comment
Share on other sites

Jeg valgte en Remington 700 titan long action med Carbon stokk i 30-06. Kanskje markedets letteste montasje og en Leupold vx1 4-12x40 pga. vekt. Byttet til et speedlock kit og samtidig bytta jeg boltmuffa fra stål til aluminium. Vekta endte på 2,9 kg komplett våpen. Noe særlig lettere lukter custom bygg kanskje?

Må innrømme at den er ålreit på lange turer...

 

Den er forøvrig til salgs, da jeg nettopp fikk levert en Heym SR30 Montana i huset:-)

 

http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?fi ... 00%20titan

Link to comment
Share on other sites

Så vidt jeg husker var det enkelte som hadde problemer med presisjonen på noen som J&F tok inn (min er fra 2008)

Jeg slet litt i begynnelsen da den var svært kresen på ammo, men etter at jeg fant ut at den foretrakk 150 grs kuler kom presisjonen.

Jaktkuler er Woodleigh PP, men Nosler Partition og Hornady går helt likt.

 

Rifla er pent laget og er vel egentlig en nydelig liten "minimauser" med M70 sikring, kevlar/carbon stokk med pillar bedding.

Avtrekket er helt rent og lett (har ikke målt vekta)

Pachmayr Decellerator kappe som standard og blindmagasin.

 

Jeg er svært godt fornøyd med min ihvertfall.

Link to comment
Share on other sites

Kimberen er en fryd å skyte i så måte.

Mye skyldes nok stokkefasongen og skikkelig rekylkappe.

Men 308 Win er jo en sympatisk patron rekylmessig, i tillegg til at den er presis når en finner riktig ladning.

Som hjort og rådyrrifle er dette en super kombinasjon.

Og kommer jeg meg noensinne på reinsjakt er det ikke tvil om hvilken rifle som skal med til fjells :D

 

Skal du ha 300 Winmag må du over på standard lengde og da kommer det nok noen gram i tillegg i forhold til kortversjonen basert på 308 hylselengde ( 6 pound 13 ounces ifølge kimber sin nettside www.kimberamerica.com).

Som sagt har Montana en vellykket stokkfasong etter min mening, og jeg kan ikke tenke meg at rekyl skulle bli problem selv i 300 WM.

Lader en feks 165 grs TSX / TTSX bør det bli en fin combo.

Link to comment
Share on other sites

peders: :lol: skjønner spørsmålet... Men som sagt... 192 cm bruker 32 i livvidde på jeansene.. Og nå er det en stund siden jeg og badevekten hadde en date...men bruker å ligge på mellom 85-88 kg...Som sagt så kom ideen på post etter en hasardiøs klatretur opp på til en post som skulle "sperre" av fluktruten til dyrene ut av terrenget..og når jeg hadde vært så dum å takle dette bra en gang... Så ble jeg jaggu sendt dit flere ganger også :shock: så en kan si det ble en del klatring den første uken..og da skal jeg love deg at du ikke har med deg et gram for mye... Bare skuddene i magasinet og en liten pose med drikke i lommen.. Byttet til og med ut de vanlige jaktklærne med et packlite sett for at det skulle bli lettere å bevege seg :roll:

 

Men begynner å helle mot "kjedelige" 308 win.. Siden dette kun skal være et verktøy.. Lite rekyl..god tilgang på homogene kuler og ammunisjon..Ikke noe jeg skal ligge å "dunke ut skudd med" er ei heller ei langholds rifle.. Har som sagt blaser og elsker konseptet og den vil være det foretrukne våpenet i 95% av jaktsituasjonene..

Link to comment
Share on other sites

Støtter seawolf. Ei Kimber Montana er nok eit av dei beste boltrifle-alternativa til lett riflejakt. Muligens bytte ut .308 med .260 om primært bruksområde er reinsjakt?

 

Evt ei Sako Finnlight i .260? Trådstarter nevner .270 i innlegget, men det fordrer lang kasse og meir vekt.

 

Har sjøl ei Remington Seven i .308, men Montanaen er nok eit par hekto lettare.

 

På toppen ville eg har hatt ein Swarovski Habicht/Z3 3-9x36.

 

Ein Kipplauf er absolutt også verdt å vurdere om budsjettet tillater det.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bare måtte :wink:

Har jo selv vært der noen ganger og fått bygd meg lette børser.

308 er en sikker vinner, fungerer til alt, liten rekyl, som regel presise, og ja, akk så kjedelig.

Det er likevel et kaliber som gjør det alle andre gjør.

 

Finn deg ei børse du trives med og gi blaffen i hva det står på bunnen av hylsa. Til syvende og sist spiller det jo ingen rolle.

For meg har alltid stokk vært baugen med det meste av lettvektere. De leveres ikke med noe jeg stortrives med. En High-Teck løser alltid dette problemet, men da går det på 5500 ekstra :wink:

Link to comment
Share on other sites

LisleArne: siden jeg vil bruke homogene kuler heller jeg mot 308win.. Kjedelig.. Men gjør jobben :wink:

 

Niclas: det var det samme som slo meg 300 win mag blir litt vel heit i forhold til vekten.. Har blaser R8 med løp i 223, 6.5x55, 8x57is og et løp i 300 win mag på vei.. Så mesteparten av treningen blir med dette :-)

 

Peders: :-) lov å spørre :wink: high-tech stokk blir det nok om noe skal bygges... Men på "papiret" så ser stokken til Mountain veldig bra.. Sånn rett ut av "esken"

 

Foreløpig konklusjon er vel som følger:

 

Rifle:

Kimber Mountain 84M i 308 win vekt med 57cm løp 2350g kanskje kappe løpet til 50 cm?

 

Alternativ? Remington/klone med high-tech stokk?? Forslag?

 

Kikkersikte:

Swarovski Z3 3-9x36 vekt 340g med 4A retikkel eller Plex?

 

Andre alternativer?

 

Ringer/montasje?? Her er jeg helt blank.. Kom gjerne med forslag ;-)

 

Et helvete med disse prosjektene... :shock: skal prøve å jobbe litt.... :oops: men sitter å tar meg selv i å "surfe" etter lette rifler/ringer/sikte/tester/ :evil::evil:

Link to comment
Share on other sites

Som jeg skrev i tråden på Vixen/.30 walkern min: det enkleste og kanskje til og med billigste hadde nok vært å bare kjøpt meg noe fiks ferdig (f.eks. Mountain Ascent) først som sist...

Kan bli gal av å gruble på hva, hvordan osv...

 

Mountain Ascent i .308, med en z3 på toppen - ikke mer å tenke på :)

Link to comment
Share on other sites

Eit alternativ til kikkertsikte kan jo vere Leupold sin ultralight-serie i 2-7x33. Godt nok til jakt i dagslys og endå lettare enn Swaroen. Dessuten er jo prisen ein fordel, om det er eit tema.

 

Her er forresten mi drømme-reinsrifle;

 

http://www.finn.no/finn/torget/annonse? ... y=hubertus

 

http://www.finn.no/finn/torget/annonse? ... y=hubertus

 

Godt under 3 kg. nydelig kipplauf. Ville helst hatt den i 7x65R. Bare synd med den prisen...!

Link to comment
Share on other sites

Snake:hadde tenkt noe lettere enn de du nevnte ovenfor... Har ikke lagt Blaseren på vekta med 43 cm 8x57is løpet, men den er nok snart der i vekt... Som nevnt tidligere oppe i tråden så håpet jeg på noe lettere..kimber Mountain Ascent 84M er 2180g med 57 cm løp.. Kappes det ned til 50 cm er den sikkert under 2 kg.. Noen lettere??

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...