Jump to content

Subsonic : .308 vs .338 Federal


B686SP

Recommended Posts

Tja, havesyken har begynt å melde seg, og det jeg har lyst på en slags variant av subsonic som hovedsaklig skal brukes på åte på 60 meter. Har nå forstått det sånn at lite hylsevolum, stor kule og raskt krutt er medisin da. Jeg lurer dermed på hvor mye det er å hente på en .338 Fed kontra en vannlig .308. Jeg tenker på en kort og hendig rigg, kanskje et systemvåpen hvis man skulle få lyst på andre, sære kaliber etterhvert. En annen side av saken er jo også at 308n vil kanskje være mere allround i forhold til evt annen bruk, og utvalget kuler er vel større i 30 cal. Det er en betryggende tanke å ha en 308 i reserve til alt annet. Jeg har 6,5x55 og 9,3x62 fra før.

 

På forhånd takk.

Mats

Link to comment
Share on other sites

Skulle vel gå greit å lade 9,3x62 en din til subsonic, med litt fornufig kulevalg og krutt, slipper du å handle nytt våpen..

Jeg lada en 30-06 til subsonic i vår, den skjøt samlinger på ca 30mm/80meter. Problemet som da dukket opp var, hva skal jeg så bruke disse til? :P Skjøt opp noen på skytebanen, var mange som tok en ekstra titt på lyddemperen når jeg satt a fra meg borti stativet... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Går det å lade 9,3 til sub?? Spenstig :) Det må jeg gjøre litt research på. Thanks!! Edit: For å nevne det, grunnen til at jeg i utgangspunktet lurte på 308/338, er tilgjengelighet. søkte litt etter 338 whisper, og sånne hylser og dier vokser tydelighvis ikke på trær. + faktumet at en whisper, vil jeg vel ikke kunne få brukt til noe annet enn nettop subsonic.

Link to comment
Share on other sites

Du kan fint lade ett whisper kaliber til supersonisk hastighet og med lettere kuler!

 

Fordelen med større kaliber er vel effekten i viltet.

 

Har selv begynt å lade sub ammo til 308'en. Har ett heldempet løp til "systemrifla";-) til banebruk for slitte ører, men herregud så morsomt det er!!!

 

Til 308'en anbefaler jeg Vv N32c Tin-star kruttet. Lader selv med 200gr kule, 11gr N32c og magnumhetter i Lapua hylser. Får 320 m/s i ett 41cm løp med 1-8snurr!!!

 

Utrolig artig

Link to comment
Share on other sites

UltimaRatio: Det er et sånn type våpen som du har, som jeg har gått og fablet om :D . Jeg vil tro at en 308 sub vil ha mer enn nok anslag til rev og evt grevling på 60 mtr. I tillegg er det som nevnt greit å ha et reserve våpen, en mellom ting mellom de jeg allerede har, som vil være billig i drift, og som har lett tilgjengelige komponenter. Og iom idiotien ingen ende vil ta, er jo et systemvåpen perfekt, da kan man jo kompletere "samlingen" av kalibere etterhvert som man skulle få lyst, uten at det går utover garderoben.

Link to comment
Share on other sites

Har opplevd helt sykt god presisjon på 50-60m med 308w sub! Riflekuler i sub-hastighet taper nærmest ingen hastighet og 200gr - 240gr kuler i 320m/s slår HARDT!!! men tror du må nok modifisere kuler eller gå for buttnesede blykuler for å få tilstrekkelig sjokkvirkning. NB - pass på rikosjettfare :-)

 

Til min rifle har jeg ett heldempet løp med 1-8" snurr og ett konkurranseløp med 1-12" snurr - veldig praktisk når det tar under minuttet å skifte løp ;-)

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil tro at en 308 sub vil ha mer enn nok anslag til rev og evt grevling på 60 mtr

Går ut ifra at du mener anslagsenergi. Uansett så går ei sub-kule som ikke ekspanderer rett gjennom en rev på 60m hold uansett kaliber. Der ligger problemet/utfordringen, Du vil få nær til null skuddvirkning, reven vil være "walking dead" ved treff i maskinrommet, men uten treff i nervesystem vil den løpe som faen og bli vrang å finne igjen. Rev (og sikkert grevling også) stopper ikke før de MÅ.

Selv i 800m/s stopper ikke ei kule reven uten videre om den ikke ekspanderer. Det fins customkuler som ekspanderer dramatisk.

 

Neste utfordring er selvsagt kulebanen, å holde på med over og underhold, eller skruing opp og ned om dagen er en ting - å drive med det om natta, når en neppe engang kan se rattene på kikkerten - det krever en del trening. Det er liksom full langholdsjakt-opplegg, på 70m, og kølmørkt. Jeg fant fort ut at "dette gidder jeg ikke".

Avstandsmåling om natta er heller ikke rettfram, min Zeiss PRF 8x26 er ikke så enkel å måle ting man ikke kan se med iallefall..., en løsning er å se i nattoptikk hvor en peker med den (du ser flekken der laseren lyser) og så lese av, men å se noen rev uti mørket gjennom en slik det er forbi meg. Og avstand må du ha med sub - på meteren helst.

 

K

Link to comment
Share on other sites

UltimaRatio: Det er et sånn type våpen som du har, som jeg har gått og fablet om :D . Jeg vil tro at en 308 sub vil ha mer enn nok anslag til rev og evt grevling på 60 mtr. I tillegg er det som nevnt greit å ha et reserve våpen, en mellom ting mellom de jeg allerede har, som vil være billig i drift, og som har lett tilgjengelige komponenter. Og iom idiotien ingen ende vil ta, er jo et systemvåpen perfekt, da kan man jo kompletere "samlingen" av kalibere etterhvert som man skulle få lyst, uten at det går utover garderoben.

 

Jeg har skutt ganske mange rev på 60 meter med 3006 og sub.

Bruker fmjbt kuler som jeg snur slik at de treffer med bakenden først.

I snitt er fluktstrekning etter bogtreff 15-20 meter.

Link to comment
Share on other sites

Kulebane vil ikke bli noe stort problem, da hverken åtet eller vinduet jeg hovedsaklig kommer til å skyte fra flytter seg noe særlig. Hvis jeg skal begynne å bruke det til annen jakt og andre avstander, får jeg trene og finne ut hvordan kulebanen blir da. Kulevalg har jeg ikke sett noe på, da dette er en ganske fersk tanke, som jeg bare driver litt research på. Men takk for innspill allesammen :-)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...