Jump to content

.223 vs .243


porkpicker

Recommended Posts

Jeg står her i kroken å titter inn i våpenskapet.. Noe mangler her, men hva? Er det ei .223 eller er det ei.243? Til bever, rådyr, gås og rev. what to do??? Gjerne innspill fra dem som vet. Har en Sako Quad .17hmr som ofres, eller bør den beholdes?

 

Er ikke greit når en titter for mye på finn og andre sider, når lommeboka er slunken..

Link to comment
Share on other sites

Ang pris på ammo, så ruller jeg ikke selv. Men er heller ikke noen banemann,og jaktammo ser ut til å skille ei krone omtrentlig. Da er vel ikke det det aller største argumentet for min del. Om reven koster 14 eller 15 kroner gjør vel ikke stort om en skyter fem seks av dem. Tenker mer reine kjøttskader på matvilt.. Men det er vel bare kula som avgjør. .243 har vel litt mer oumpfff, men trengs det? etter hva jeg kan se er prisen noe mer fordelaktig på .243, men ytvalget bedre i .223..

Er det noen her som kunne tenke seg et bytte da? Sakon har demper, tofot og kikkert. Er desverre kun .17løp, og syntetstokk.

Link to comment
Share on other sites

Har en 30.06 halvauto av merket som her på kammeret blir omtalt som dregg(Remington 7400 weathermaster) som jeg bruker på grisejakt. Er veldig fornøyd med denne, lager fine hull i det jeg sikter på og dyra detter helt etter formålet. Kan selvfølgelig bruke denne til bambi og bever, men den er litt tung med BR Refleks og tofot.

Største grunn til ønske om noe nytt er vel akkurat det, nettopp et ønske. He he, vil vel bli forundret om jeg ikke har noen meningsfeller når jeg sier at flere av oss her inne strengt tatt egentlig har våpen som duger, men vil ha noe mer..

Jeg har skutt med .223, men aldri fingra med en .243. Er sistnevnte like flattskytende? Og brenner den løp ved normal jaktskyting?

 

Og ja, jeg er redd jeg vil angre meg om Quaden blir borte, er ei sinnsykt artig børse.. På den andre siden, virker som jeg lett kan bli amorøs med en .223 eller .243 også...

Link to comment
Share on other sites

Hadde en 700ADL i 243 win for noen år siden. Den klarte fint 20mm(100meter) med kjøpe ammo og bedre med hjemmeladet. Angrer litt på det salget enda, men andre ting fristet mere da :oops:

 

Løpsslitasjen er nok grei så lenge det ikke blir for varmt(mange skudd på kort tid) men det er ikke noe problem under jakt :wink: Vil tro 5-6000skudd med jaktpresisjon.

Link to comment
Share on other sites

Anbefaler absolutt å kjøpe ei .223 rifle, det lønner seg på mange plattformer. For det første er det veldig billig treningsammunisjon, pluss at kulebanen er svært flat. Det har i alle fall lønt seg når jeg har jakta bever, har vært mye forskjellige hold, men treffer der jeg sikter, så må vel fungere bra!

 

 

Tror ikke kulebanen er noe flatere med en .223 kontra en .243 visst du f.eks lader med 55 grs kuler i begge kalibre

Link to comment
Share on other sites

Har fått et byttetilbud mot en lakelander i 6mm br norma.. Men har ikke laderom, ladeutstyr eller ladeerfaring..

Ellers ser det ut til at både .223 og .243 har sine tilhengere, hvorpå valget mitt ser ut til å bli like vanskelig..

Blir litt sånn at jeg håper at noen kommer med et greit bytteforslag i et av kalibra, og så ender jeg opp med det he he.. Skal jeg være ærlig heller jeg kanskje litt mot .223.. Grunn er at bambi her ofte er på 50metern, og jeg har ikke så mange løyvene. Mens gåsa derimot, er i hundretall på 100-150metern. Er vel bare å være veldig nøye når man lar kula gå mot bambi. Skuddplassering er jo viktiger (noen ganger) enn kaliber. Arrester meg gjerne da jeg ikke har skutt rådyr med .223 før.. Men nå er da .17hmr godkjent på coyote og whitetail i junaiten, men kun til og med rev her på fjellet.

Link to comment
Share on other sites

slik du beskriver det , og at du ikke lader selv så ville jeg valgt 223. (jeg har selv 243, men lader selv)

 

Da er en ting å ta med i betraktning, riflestigning i pipa, rifler i 223 kommer i flere forskjellige og de med langsomst rifling er ikke like glade i tyngre kuler.

Dette er det andre som kan mye mer om enn meg, har også nylig sett tråder om temaet

Link to comment
Share on other sites

Har fått et byttetilbud mot en lakelander i 6mm br norma.. Men har ikke laderom, ladeutstyr eller ladeerfaring..

Ellers ser det ut til at både .223 og .243 har sine tilhengere, hvorpå valget mitt ser ut til å bli like vanskelig..

Blir litt sånn at jeg håper at noen kommer med et greit bytteforslag i et av kalibra, og så ender jeg opp med det he he.. Skal jeg være ærlig heller jeg kanskje litt mot .223.. Grunn er at bambi her ofte er på 50metern, og jeg har ikke så mange løyvene. Mens gåsa derimot, er i hundretall på 100-150metern. Er vel bare å være veldig nøye når man lar kula gå mot bambi. Skuddplassering er jo viktiger (noen ganger) enn kaliber. Arrester meg gjerne da jeg ikke har skutt rådyr med .223 før.. Men nå er da .17hmr godkjent på coyote og whitetail i junaiten, men kun til og med rev her på fjellet.

 

Du skal ikke være redd for å bruke 223 på rådyr. En kamerat av meg har skutt flere titals dyr med dette kaliberet, og det er det mange som gjør hvert år :wink:

Link to comment
Share on other sites

Takker for mange gode innspill. Og takker for responsen pr telefon. Veldig hyggelig å prate med personer som har kommet med bytteforslag, og som samtidig er så ærlige at de sier at kaliberet ikke er nmeg da jeg ikke lader selv.(6mm Br)

 

Har lagt ut Sakoen til ny pris. Dreggen min og bua mi ligger også ute. Er det noen som skulle la seg friste, er det veldig hyggelig he he..

 

Noen som har dempere på sine .223 eller .243 som kan gi noen pekepinner på anbefalte dempere?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...