Jump to content

Trykkforandring med og uten demper


rypejegern

Recommended Posts

Har funnet en skikkelig god ladning til sauern som er blir brukt til rådyr jakt. Hadde 50 cm løp på den under 3 sesonger og den fungerte yber bra med 130 grains Barnes ttsx. Fikk kappet den ned til 42 cm med demper på nå nylig og etter det begynte det å bli tegn til overtrykk på hylsene, det har det ikke vært tidligere.(bruker samme ammo som før) Presisjonen er enda skikkelig bra men ser på tennhettene at det er fare på ferde. Har aldri hatt demper på noen av mine rifler, så dette er upløyd mark for meg. Vet at den ladningen jeg bruker er oppe ved maks, men har ikke hatt tegn på overtrykk tidligere.

 

Blir kammer trykket påvirket av at det er kommet på en demper??

Link to comment
Share on other sites

Når du har kappet pipa så skal man egentlig få noe lavere trykk men trykket vil øke noe med lyddemper, TROR kapping å demper vil nulle hverandre.

Noen tips.

En ladning som er nesten maks kan fort bli max i varmere vær.

Krutt lott.

Tennhette lott.

Fett eller fukt på hylser kan ses på hetter innimellom.

Mye mantel .

Link to comment
Share on other sites

Som jeg har skrevet tidligere, det er ikke mantel oppbygging da jeg er flink å ta den ofte. Bruker ammo som det er ladet opp 300 av for lenge siden som jeg har skutt mye med før jeg kappa og fikk på demper, Har brukt av samme eska som før.

Kaliber 308 w

V150 krutt 48 grains

kule 130 grains barnes ttsx

kronografert til 865 i snitt.

 

Dette er en ladning som tidligere er publisert av Jørund Lien under test av Barnes 130 ttsx.

 

Jeg begynte lavt under den ladningen for så å jobbe opp, er faktisk den mest presise kula jeg har brukt i sauern.

 

Som sagt ingen problemer under skyting før demper ble montert, temperaturen var også lavere under siste test enn den ha vært tidligere.

Link to comment
Share on other sites

Bare for ordens skyld. Har du skrudd av demperen og skutt uten og så sammenlignet hylser? Feks 5 skudd fra kald pipe m demper, skru av demper , vente på kald pipe og så fem nye skudd, så sammenligne hylser.

 

Jeg gjorde faktisk ikke det siste vi prøvde, men må komme meg til å få noen skudd uten demper bare for å sjekke dette ut.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...