Jump to content

Angrer litt på kjøp av .223...


Peddyslate

Recommended Posts

Etter at jeg kjøpte meg en .308 så blir det vanskeligere å ta med .223 ut på tur. Ja - med sine 2.6kg så veier CZ 527ern mindre enn Remington 700, men den gir ikke godfølelsen, og det er ingenting CZen gjør som Remintgtonen IKKE kan.

 

Hvis vi ser bort fra salong - er det noen gode småviltpatroner som ikke er så forbanna hotte? Altså, som jeg med god samvittighet kan skyte i kroppen på et dyr jeg har tenkt å ete, uten at det eksploderer? Jeg vil i løpet av et års tid begynne å lade sjøl, så pris er i utgangspunktet ikke veldig viktig. Noe med litt knock-down for predatorjakt, men ikke så stor fart at rypene opphører å eksistere ved kontakt. Av de litt snodige kalibrene jeg har sett på, så er 7.62x39 Kalashnikov høyt oppe. Jeg syns dessuten CZ527 Carbine er ei helt usannsynlig tøff lita rifle. Jeg liker i utgangspunktet den 527 Synten jeg allerede har, men den er altfor lik Remingtonen som jeg liker bedre!

 

Og så er det endel kule lever-actionrifler der ute og, da! Men tanken med 7.62x39 er at jeg i teorien skal kunne bruke samme kule som på .308?

 

Og, nei, jeg er ikke et praktisk menneske som vurderer å lade andre kuler til Remingtonen - hvorfor i allverden skulle jeg klare meg med ei rifle når jeg har lyst på to? (Tre med salong... Fire med hagle. Så langt ;) )

Link to comment
Share on other sites

der finnes småkaliber som ikke er det du kaller for "hotte"... en frisk "salong" i 22wmr-(22mag). dette kaliberet har jeg rost opp mange ganger nettop fordi den har bra presisjon og med en vanlig hp kule så får man meget pene slakt. har brukt cci og nå prøver jeg ut winchester sin. begge virker godt. ingen behov for å bruke forskjellig ammo typer til forskjellig størrelse småvilt. det er forresten mange tråder om både 17hmr og 22wmr. der er det for og i mot diskusjoner så det holder...... :smile:

Link to comment
Share on other sites

Har selv en cz 527 carbine og er godt fornøyd, men ska du lade selv så er det ikke noe problem å lade ned hastigheten på 223'en så den ikke ødelegger så mye. Da har ikke 7, 62 noe spesielt fortrinn bortsett fra litt større høl i fuglen. Bakdelen med carbine i 7, 62 er mer munningsvipp som gjør d litt vanskeligere å se treff/innslaget i målet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har blitt fortalt at .223 er vanskelig å lade snillere pga løpsformen. Det skal visstnok knipe endel, og gjøre at de må lades med et visst trykk for å oppnå både jevn hastighet og presisjon.

 

EDIT: Med fabrikkammunisjon nå er det i allefall sånn at med de kråkene jeg har skutt så langt, så må jeg skyte mindre fugl i hodet om jeg skal ete de etterpå! Og apropos større hull; ja, men vil ikke akkurat den tyngre kula gjøre at litt større småvilt også faller raskere? Rekkevidda blir nok noe kortere, men det kan jeg leve med så lenge Remingtonen når laaangt ut!

 

Men for å klargjøre litt, jeg må jo ikke rasjonalisere at jeg har lyst på noe annet, strengt talt. Greia er at .223 har blitt litt for kjedelig med .308 i hus, og begge riflene er stuttjukke og sorte. Jeg vil ha noe som er litt quirky, noe som jeg har mer lyst å ta med meg i skauen!

Link to comment
Share on other sites

Salongen er en CZ455 (Jeg er litt Ceska Zbrojovka-fanboy!), så jeg kan jo bare kjøpe et nytt løp! Men det er fremdeles et hull opp til Remingtonen som jeg ikke syns .223 fyller spesielt bra. Forresten, takk for info om lading, tailgunner! Når jeg kjøper utstyr skal jeg lese meg litt opp på akkurat det og se hva jeg kan få til! Kanskje jeg bare skal kjøpe Carabine i tillegg? ;) Den er jo tøff!

 

Men bare så det er sagt, .223 har ei fantastisk rekkevidde og går som ei stråle! Rekylen er latterlig lav, og jeg ser treffet med den.

Link to comment
Share on other sites

Har du lyst på 7, 62x39 så kjøper du det! Den er lett å lade, hylsene mine er så og si evigvarende, lav hastighet og grovere kule fungerer meget bra på matvilt. Det er mange fordeler.

Eneste bakdelen som jeg ser det er som sagt mer munningsvipp men det reduserer du veldig med en demper. En annen artig ting er at den er veldig grei å lade subsonisk. Til predatorjakt bruker jeg 100 grs hornady XTP som ekspanderer voldsomt i målet.

Rett og slett en veldig anvendelig patron.

Link to comment
Share on other sites

Jeg syns akkurat det du sier der høres veldig interessant ut, spesielt det med å lade subsonisk. Det var en ting jeg aldri tenkte på med .223, men som jeg i ettertid har ergret meg litt over. Jeg kan gjøre det med .308 og, men når det engang ei rifle med løp som en lyktestolpe og et lite teleskop oppå, så er det litt rart å "lobbe" subsoniske kuler noen få titalls meter.

 

Jeg har vurdert å sette .223 litt til side som et "lånevåpen" til mine venner som ikke har selv. Om man ikke skyter mye, så er det et kaliber som er lett å skyte bra med siden det ikke sparker så mye. Med sine spinkle 2.6 kilo og 105cm er den jo et godt "damevåpen"!

Link to comment
Share on other sites

Vel, jeg sitter her med en sako quad i.17hmr jeg er veldig fornøyd med. med gamepoint er kjøttødeleggelsene minimale. Tatt gås på 70meter. med knapp gjennomskyting.. Rev, grevling detter lett og greit på 60 til 80 meter.. MEN, jeg er på leit etter en rimelig .223 som jeg kan plukke rådyr, bever osv med. Skulle lysta være der, så kunne jeg latt meg friste til et bytte.. Sakon har tofot, demper og en grei 4-16x40 Bsa.

Link to comment
Share on other sites

Vel, jeg sitter her med en sako quad i.17hmr jeg er veldig fornøyd med. med gamepoint er kjøttødeleggelsene minimale. Tatt gås på 70meter. med knapp gjennomskyting.. Rev, grevling detter lett og greit på 60 til 80 meter.. MEN, jeg er på leit etter en rimelig .223 som jeg kan plukke rådyr, bever osv med. Skulle lysta være der, så kunne jeg latt meg friste til et bytte.. Sakon har tofot, demper og en grei 4-16x40 Bsa.

 

Fin sak det, men har en CZ455 som jeg bare kan kjøpe nye løp til =)

Link to comment
Share on other sites

Kjøttødeleggelse på småvilt (matvilt) dreier seg om hastighet på prosjektil, prosjektilets form og bruksegenskaper, samt presisjon. Det er ikke så lett å få god nok presisjon med riktig krutt i forhold til hylsefylling og god forbrenning av kruttet. Sikkert mange med erfaringer fra både 223 og 222 på dette. 221 og 22 hornet er gode alternativer. En oppnår fin presisjon rundt 750-830 m/s. 22 WMR er et annet godt alternativ. Betraktninger om vind ødelegger noe for 224" og 6mm 6,5 kommer kjapt inn i ide' tanken- så var det rekyl da ? Liker en å se innslaget ? En mulig konklusjon 6 mm BR .... ?

Link to comment
Share on other sites

hvis man syns 223 er for kraftig eller ødl for mye av steika,samt at 22lr blir litt slapt så er 22wmr et godt alternativ. 17hmr har også mange tilhengere men den har jeg bare lest om. hvis 223 er for kraftig,og 22wmr/17hmr ikke er aktuelt så må det vel gå an å finne en god kule til 223 som ikke ødl steika? eller?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...