Jump to content

Patronsamlersøknad.


joakimrus

Recommended Posts

Her er den jeg brukte.

 

Søknad som patronsamler

Jeg søker med dette om å bli godkjent som samler av patroner jfr Våpenforskriften §16.

 

Jeg ønsker å samle på både sivile og militære kalibre for pistol, rifle og hagle.

 

Jeg søker også om dispensasjon fra Våpenforskriften §8 bokstav A, da jeg også ønsker å kunne samle panserbrytende ammunisjon.

 

Patronene vil bli oppbevart etter gjeldende bestemmelser.

 

_______________________ /_______

Navn Navnesen

Adressegata 123

1234 Kommunebyen

 

Tlf.: 12 34 56 78

Våpenkort-nr: 1234.56

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Hmmm, skrev en egenforfattet søknad om patronsamling, den inneholdt vel ca det samme som Rausheims, gikk da glatt igjennom, jeg hadde også med at jeg ville ha åpning for å kjøpe hele pakker med patroner dersom kaliber var vanskelig tilgjenglig eller evt pakke var av historisk interesse.

Link to comment
Share on other sites

Dere som ikke fikk igjennom "min" søknad må ha et særdeles vanskelig våpenkontor å forholde dere til. Jeg ville trodd at det hele er en misforståelse ved at kontoret blander sammen patronsamlersøknad og våpensamlersøknad der sistnevnte skal være spesifisert ned til hva bestemora til børsemakeren som skrudde sammen våpenet het.

Link to comment
Share on other sites

Har levert ny søknad for 2 uker siden.

Skal bli spennende å se når og hva de sier denne gangen. :) Regner med det tar sin tid.

 

Man kan ha rifler, hagler, pistoler og revolvere. Og en haug med ammo i skapet..

Meeeen disse patronene man vil sammle litt på...hmmmm!!

Skeptiskt skeptisk!

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror det bunner ut i at en del våpenkontor omtrent aldri har sett en patronsamlersøknad før, og i tillegg er det ikke noe standard skjema som benyttes. Det som er nytt og ukjent blir fort vanskelig og skummelt, og da er det tryggest å si nei. Ikke fordi de synes patronsamlig er så sabla skummelt, men fordi de er usikre og redde for å gjøre feil. Er man usikker føles det nok tryggere å avslå en søknad enn å innvilge den, uansett hva det faktisk gjelder.

Link to comment
Share on other sites

Jeg søkte her i Konsgberg på riflekaliber inntil kaliber .700, pistol/revolverkaliber inntil kaliber .500 og alle haglekaliber inklusiv .410, 6mm og 9mm trostehagl og dispensasjon for panserbrytende ammo med referanse til riktige paragrafer/punkter, og jeg skreiv også at jeg ikke kom til å samle på eksplosiv eller brannstiftende ammo, og at det ikke kom til å bli samlet på mer enn 10 patroner av hvert kaliber jeg ikke har våpenkort for.

Fikk innvilget en lisens på patroner fra kaliber 2 til 20mm (litt klønete formulert fra våpenkontoret), men fikk ikke noen generell dispensasjon for panserbrytende da dette måtte søkes om i hvert enkelt tilfelle, og da med dokumentasjon om hvor de panserbrytende patronene stammet fra etc....

Link to comment
Share on other sites

Er ikke det bare å spesifisere da? Man kan f.eks ta fra 4 mm Kolibri til 20 mm Vulcan, eller bare sette hva enn man måtte ønske av svært små og veldig store kalibre. Setter man opp fra noe skikkelig lite til noe skikkelig svært så dekker man jo fort det meste.

 

Det trudde jeg også.. Men nei.. Men trur nok det går seg til når jeg gidder formulere en bedre søknad.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Fikk svar på patronsamler søknaden i dag. Avslag! :?

Jeg vet snart ikke hva som må til.

Har søkt om kun 500 stk. skarpe til samlingen. De fleste skal bli tømt for krutt og tenne også. Bare ikke Rimfire patroner, eller de med høy verdi.

Alt beskrevet i søknaden..

 

Hun har rotet i arkivet og dradd frem masse gamle saker, noen over 10-15 år gamle, og fram til i dag. Paragrafer om ditt og datt som er gjort opp for lenge siden.

Jeg er ikke sint, men skuffet over at det er blitt dradd frem slikt piss bare for å få frem mest mulig negativt om meg.

Bare for å få ned mest mulig paragrafer på papiret...

Og avslaget så klart..

 

Jeg har da fått innvilget våpen i ettertid... Så det er greit...... Men patroner! Nå nei.

 

Skriver jeg antall, så blir det spurt hvor mange. Sender jeg med kaliber liste, blir det spurt hvilke kaliber! Osv osv...

I could Cry... :(

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke hun liker deg, det er der det ligger :mrgreen:

 

Neida, dette er vel noe man kan klage til POD om? Kontoret jeg sogner til sa at det var egentlig bare å begynne å samle etter at jeg leverte søknaden, så fikk jeg det skriftlig senere (tok ikke lange tiden før jeg hadde papiret).

Link to comment
Share on other sites

[...]Hun har rotet i arkivet og dradd frem masse gamle saker, noen over 10-15 år gamle, og fram til i dag.[...]

Om det er mulig å dra frem "masse saker" (3?, 5?, 27? forenklet forelegg? dom? fengsel? vold? fyll? trafikk?) fra de siste 10-15 år og noen av de er av nyere dato, så er det nok her du finner årsaken til avslaget. Om du ikke er helt 100% sikker på at disse sakene ikke har noen mulighet til å gi deg trøbbel med dine eksisterende våpenkort ville jeg gått ekstremt stille i dørene... Spesielt om bare en eneste av disse sakene er noe annet enn marginale brudd på veitrafikkloven. Men hvis du er sikker på at du har orden i sjelettskapet er det bare å klage til POD.

Link to comment
Share on other sites

Bare du og "onkel" som vet hva disse sakene er, men om noen/mange/alle av sakene angår noe som kan kan gi "særlige grunner" til å sette i tvil hvorvidt du er å finne blandt "edruelige og pålitelige personer" er veien til et "forvaltningsmessig vedtak" om å tilbakekalle dine våpenkort ganske kort. At lokalt våpenkontor har den eneste rette tolkning i om du burde hatt våpen hadde hverfall jeg vært forsiktig med å kreve at POD skulle gå etter i sømmene.

Link to comment
Share on other sites

Både jeg og de som kjenner meg godt, vil nokk si at jeg er en "Edruelige og pålitelig person"

Skyting på bane og Jakt er ikke bare moro, det er blitt mitt liv.

Rosinen i pølsen. :D

Og håper jeg får holde på med det så lenge jeg lever/kan.. Fant meningen med livet mitt etter 40 år :) Har lett lenge!

Hva jeg har gjort før lar jeg bli mellom Onkel og meg.

Ikke noe å henge seg opp i her og nå. Det er oppgjort og ferdig med det.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...