Jump to content

Positive opplevelser med Sauer 303?


oddemannen

Recommended Posts

Er i ferd med å skaffe meg en sauer 303 i 9,3x62. Har derimot nå i det siste fått høre av mange at det bare er problemer med denne.

Jeg håper dette kun er tilfelle med eldre modeller og at det har blitt bedre nå.

Noen som vet om denne har blitt bedre med tiden, eller er det fremdeles masse problemer med disse?

Er det noen som har noe positivt å si om denne?

Link to comment
Share on other sites

Hei

Har driftet typen i 8x57IS noen år, og stoler så pass at den har blitt verktøyet på svensk bjørnejakt et par år. Null problem så langt 400-600 skudd, men mater jeg et skudd for mye i stor magasinet får jeg problem. men 5 +1 er ikke noe problem, eller 2+1 i lille. Trivelig børse, noe tillvendig ang. automatikken ved skudd og noe tung samenlignet med egen bolt utgave sauer 200 euro.

Kan derfor ikke utale meg om 9,3x62 men 8mm fungerer all over.

Link to comment
Share on other sites

Hei jeg har en 303 i 9,3x62 den fungerer helt utmerket og er ganske inponert av presisjonen den går like godt som en 202.

Det eneste som jeg ikke liker er at den soter litt ved gassblokka etter 30 40 skudd så er det noe sot i framskjeftet og på kikkertlinsa, skal klage på dette i vinter etter jakta, men det er mange typer autorifler som soter litt.

Jeg tror du trygt kan kjøpe en 303, de nye ser ut til å funger bra men det gjør også mange av de eldere også.

Men et stort problem er det ikke, fungerer ikke rifla så får du en ny en, det skjedde med en kompis og han er fornøyd nå.

Det har kommet en tøff modell nå som heter black welvet, selv har jeg en elegance men vurderer å skaffe meg den kolben ved siden av.

Jeg kan anbefale deg sauer 303, men man må også huske på at 303n er en rifle med små toleranser, den er så bra maskinert og tait noe som gjør at vedlikehold er veldig viktig, å sammenligne 303 med andre halvautoer blir som å sammenligne ar15/m16 vs ak47 å blir ar15/m16 pusset og stelt så er den mye bedre en en ak47, dette vet jeg for jeg har begge deler :wink:

Link to comment
Share on other sites

Har selv en 303 i 9,3x62 som ble kjøpt i mai i år.

Har ikke skutt mer enn rundt 100 skudd med den, men den har fungert knirkefritt og uten problemer.

Samler kjempebra med bl.a Lapua Naturalis og Mega. Litt mer spredning med Norma Jaktmatch, men det er flisespikk egentlig.

Er fornøyd med børsa og hadde kjøpt den på nytt med erfaringen jeg sitter på i dag.

 

Kunne tenkt meg å kjøpe 4-skuddsmagasinet, men har hørt litt blandede erfaringer med tanke på mateproblemer.

Min teori etter å ha saumfart div. forum er at dette kan skyldes at folk stapper 5 skudd i 4-skuddsmagasinet (skal visstok gå) og at det er her kjernen til problemet ligger.

Svenskene skriver litt om det her: http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f ... 6&start=20" target="_blank" target="_blank

 

Jeg kommer til å kjøpe 4-skuddsmagasinet og teste det med kun 4 skudd.

 

Liker oppspenneren, presisjon, avtrekk og balanse.

Kan henge meg på take downs erfaring med soting i forskjeftet etter ca. 30 skudd, men plukker alltid av forskjeftet etter en økt og fjerner det uten problem.

Når forskjeftet er av går jeg over skinner o.l. med en oljete fille og kjører boresnaken et par ganger gjennom.

Halvauto blir fortere skitten og krever litt mer TLC enn boltrifle, men det visste du sikkert fra før.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...