Jump to content

Skal jeg kjøpe ruger mini 14? er den verdt det?


JRT

Recommended Posts

God kveld godtfolk!

Som tittelen sier, skal skal ikke kjøpe. Jeg har godkjent våpensøknad, penger til overs. Men jeg vet ikke om den er verdt det. Jeg har lest tester og sett div. youtube reviews. Og temaet som går igjen er pressisjon. Det virker som om den ikke klarer å sammle godt nok. Mitt primære formål med riflen er åtejakt på rev, bruker hagle nå. Men har godt kunne tenkt meg å sitte lengre unna(80-100meter).

Når jeg sendte inn søknaden var det egentlig for å få kloa i en hendig halvauto, før et eventuelt forbud kom/kommer.

Men det var dette med mye penger og veldig varierende sammlinger. Jeg vurderer også weatherby .223 bolt. Det er vel siste som er best til mitt formål, meeen det var denne morofaktoren med halvauto da.

Når det gjelder optik tenkte jeg å gå for en nikon monarch 2,5-10x56 fra xxl.

Hva tror dere? erfaringer fra mini14 eiere ønskes.

Link to comment
Share on other sites

Etter 10/22-rifla mi, er strengt tatt mini14 den som blir mest brukt til moro.

 

Det som er med mi rifle (Ruger Mini-14 185-series), er at den oppfører seg veldig forskjellig på ammo. Den samler stort sett alle skudd like bra, men er veldig store forskjeller hva angår høyde og type ammo. Jeg kjører på med Nosler Competition 52gr forran ei ladning med 26gr N140 og er den som går best i mi børse.

 

Jeg skyter med jernsiktene, da jeg ikke stoler helt på sidemontasjen (har prøvd 2-3 stk).

 

Ellers er det som du sier, stor morrofaktor, men til jakt er det mer egnede våpen :)

Link to comment
Share on other sites

Samme erfaring med target-modellen og American Eagle 55gr FMJ som de andre her; klarer å holde de aller fleste samlingene rundt 20-30 mm med tofot på 100m, men det tok litt fininnstilling av vekta på løpet for å få det til.

Jeg byttet ut target laminatstokken med en Hogue og en Archangel Sparta-stokk. Sistnevnte er klart best for min del, men gjør rifla ganske så tung. På åtejakt er kanskje ikke det et problem.

 

Må innrømme at jeg ikke har så mye bruk for denne rifla, men den er morsom å skyte med. :)

Link to comment
Share on other sites

Legg merke til løpet i de youtube videoene, mener de fleste som melder dårlig presisjon har tynt løp.

 

Ruger oppgraderte maskin parken og produksjonen for noen år siden og endret blant annet løpsprofilen på mini14 for og få bedre presisjon, nyere minier har mye bedre presisjon og mindre problemer med stringing enn gammelmodellen med syltynt løp, med riktig ammo så kan du forvente under 50 mm på 100 meter, en del går mye bedre enn dette og en og annen går litt dårligere(men det gjelder jo det meste av våpen) men minien er jo et bruks våpen og ikke en match rifle.

 

I forhold til den jakten som den kan forventes brukt til så er det en meget hendig og pålitelig rifle som tåler juling og som er presis nok for alt du kommer til og bruke den til(vilt mellom hare og rådyr i størrelse innenfor 2-300 meter), så personlig sier jeg løp og kjøp.

 

Du kan jo og lese litt her http://www.perfectunion.com/vb/ruger-mini-14-mini-30/, er nødvendigvis en bedre kilde til info om mini 14 enn youtube...

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

http://www.vapen-soilen.no/display.aspx?menuid=148-12

 

Søilen har men de virker overpriset, betalte selv 7900 når jeg kjøpte en fra winge for et par år siden men det ser ut til at de er fri(kan kanskje være en ide og ringe dem, norske net sider er notorisk sløve så det kan godt hende at de har(mener de er norsk importør) selv om det ikke står på nett).

Link to comment
Share on other sites

Mini'n min (ranch-modell med syntstokk) er det absolutte favorittvåpenet i skapet!

Moro, driftsikkert som fy, lite og lettransporterbart når du deler det, og med rett modell og rett ekstrautstyr/f ix, er det mer enn presist nok til all jakt det kan brukes til. Det er IKKE et konkurransevåpen, men jeg samler glatt innafor 5kronen på 100m hele dagen lang, selv med glohett løp.

 

Du må for all del ligge unna gamle modeller. Det er enorm forskjell på nye og gamle. Kjøp accustrut først som sist (kan være litt tricky å få kjøpt fra starene, så gi lyd on du trenger hjelp), og bruk 7-800 kroner på en triggerjobb.

Ruger lager med vilje og fullt overlegg avtrekket knallhardt (7-8#), og det holder ikke til presisjon.

XXL i oslo har fiksa 2 avtrekk for meg, og fått ned vekta på avtrekket til ca #3. Nydelig avtrekk!

Og når du først er i gang, sett på en demper. Jeg bruker a-tec, og er veldig fornøyd med det.

 

Totalt sett, gjør disse endringene at presisjonen er veldig mye bedre enn orginalt.

 

Jeg kjøpte min fra practac.no, og de gjenget løpet samtidig. De har byttet navn, men du finner rett adresse om du søker opp practac.no på Google.

 

Skal se om jeg klarer å lastet opp et bilde av riggen

Link to comment
Share on other sites

Tyder litt på at de mest presise mini14 riflene, er de som har funnet eiere her på kammeret..

 

Jeg har prøvd 6 ulike (inkludert min egen naturligvis), hvorav de beste klarte stabilt snusboks presisjon på 100m. Ingen av de jeg har prøvd kunne skryte på seg noe særlig mer enn det. Det er da riktignok uten å finne ammunisjon som treffer ett harmonisk go'punkt, men dog..

 

 

Har inntrykk av at det å ha en mini 14 er litt som å date puppemodell, morro i starten -men etterhvert går man for noe mer langsiktig.

Ufornuftig som er jeg, kommer jeg nok til å ha min en stund til.

Link to comment
Share on other sites

Takker for tilbudet :)

 

Vært morro det, så gjerne gi lyd når du er i Trøndelag, så kan vi ta en tur.

Min er 580 serie, accustrut, beddet, avtrekkjustert, kronet, *gisper etter luft* gassblokk dratt til med moment, Zeiss, buffer og litt ekstra vekt forran i form av demper eller brems.

Likevel, langt unna å være stabilt innenfor en femmer slik som du og en del andre på Kammeret opplever.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Tusen takk for svar folkens. Da blir det så jeg faller for fristelsen og kjøper en NY mini14 target fra søylen våpen. Men desverre blir det en stund til. Bilen mente den trengte ny clutch(den luktet nok at jeg hadde penger på konto). Får håpe jeg får kjøpt den før ny regjering forbyr halvauto på jakt. Og blir jeg ikke fornøyd med den, skulle det nok ikke by på problemer å få solgt den.

Link to comment
Share on other sites

Ta og ring våpensøylen du, virker som om et er best å sette seg på lista virker som om det kan ta en stund før dem er her i landet. Dem kunne ikke gi noe som helst leveransedato når jeg bestilt min for 2 uker siden. Kan komme i vinter, men kanskje til våren, dem vet ikke.

Link to comment
Share on other sites

Våær obs på at mini14 target er kammret for 223 rem ONLY, vanlige minier er kammret for 5.56x45(står 223 cal på kassa, på target står det 223 rem(så vidt jeg husker)) så de kan bruke både 223 rem og 5.56x45.

 

Er nødvendigvis ikke et stort problem for jeg regner med at du ikke kommer til og fore den med dritt og det er mye billig og bra ammo tilgjengelig i 223 rem, bare noe og være obs på.

 

(er en god artikkel i GunDigest 2013 om forskjellen mellom 223 rem of 5.56x45, de har den på biblioteket her så er sikkert og finne på et bibliotek i nærheten av deg og)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...