Jump to content

Regntøy / oljehyre i PU


bjortork

Recommended Posts

Jeg tenkte meg ut i båt og lure på måsen i løpet av høsten/vinteren. Da det gjerne kan bli vått tenkte jeg å kjøpe meg skikkelig regntøy, men ser at utvalget er litt magert, i alle fall på nett. Vet ikke om de vanlige signalgule/orange fargene på sånt vekker ekstra oppmerksomhet fra fuglen, båten ser de vel uansett men...

 

Felleskjøpet har det jeg er på utkikk etter - mørkegrønne regnoveraller med høyt forstykke og tilhørende jakke, er det noen som har prøvd disse og vet om det er noe til greier?

Link to comment
Share on other sites

Har brukt regntøy i båt siden jeg var ca. 1 år gammel så tror det går bra :mrgreen: Har dotte på sjøen før og :lol:

 

11-1200 for regntøy er altfor dyrt, vil ikke ha noe jeg trenger å være redd for.

 

Edit: I tilfelle noen lurer - her er det snakk om å oppholde seg rimelig nær land, altså ikke midtfjords/langt til havs.

Link to comment
Share on other sites

Regtøy bruker man ikkje i båt!

Hahaha.. Ikke alle som er ute i seilbåten i sola. Ikke alltid like fint vær på havet kan man vel si.. jobber med fiskebåter og alle har ojlehyre en eller annen plass. Kan vel nevne at det kun er seilbåteiere som må låne ojlehyre hos oss når de har fått dratt opp båten, og båten skal spyles.

Link to comment
Share on other sites

Du kan jo selfølgelig bruke noe rimmelig regtøy og, som ikkje puster og veier 4 kg, men da blir du for vått.

Når det er relativt varm i vannet så bruker eg enten jakklær eller annet tøy som holder meg tør.

Vinterstid så bruker eg kjeldedress med flyte elementer i, av den grunn at vist du er aleine så e du rimmelig fort ferdig vist du går i sjøen.

 

Regntøy og støvler har ingen ting på sjøen å gjøre med mindre du ønsker å synke som en søkke.

Link to comment
Share on other sites

Regtøy bruker man ikkje i båt!

Hahaha.. Ikke alle som er ute i seilbåten i sola. Ikke alltid like fint vær på havet kan man vel si.. jobber med fiskebåter og alle har ojlehyre en eller annen plass. Kan vel nevne at det kun er seilbåteiere som må låne ojlehyre hos oss når de har fått dratt opp båten, og båten skal spyles.

No har eg jobbet på fiskebåt å vet kordan været på sjøen er, har sjøl godt i bergensbunad e del.

Men når man er ute på sjøen aleine så kjører eg litt annen still enn når eg har masse folk rundt meg!

Link to comment
Share on other sites

Regntøy og støvler har ingen ting på sjøen å gjøre med mindre du ønsker å synke som en søkke.

Trøster meg med at både faren og bestefaren min gikk i båten med oljehyre all sin dag og døde på tørt land begge to :mrgreen:

 

Så da er det ikke noen andre alternativer til Felleskjøpet sine greier? Mener at Friluftsmagasinet hadde noe sånt før men de har dem ikke lengre. Poncho og slikt blir bare tull på sjøen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vurderte å kjøpte meg regntøy fra Felleskjøpet for to år siden, da jeg ikke fikk tak i det regntøyet jeg var på utkikk etter fra Peter Storm, som jeg har brukt tidligere, kombinert med lårings fra Jerven.

 

Men da jeg var på "rundtur" og kom over noe tilsvarende på Magasinet, kjøpte jeg et rimelig sett der. Merke er Dovrefjell. Det er lite brukt, men så langt virker det bra (til mitt bruk), som primært fuglejeger. Det er elastisk. Jakka puster ok. (hvis det er lettere aktivitet) og buksene har luftespalte/netting øverst (litt under strikken i livet), både forran og bak. Hjelper godt for å fjerne fukt fra skrittet. Så jeg har aldri følt fukt, under det regnsettet. Men for båtbruk, kan luftespalten bak og kun med strikk i livet (og uten bukseseler), så kan du muligens bli våt i rumpa. Det var med på en kanotur, men fikk ikke bruk for det i kanoen.

 

Jeg tror regntøyet fra Felleskjøpet er bra, selv om jeg ikke har prøvd det selv. Det var elastisk, pustende og hvis jeg husker riktig, så var det med bukseseler. Og det er vel en fordel sittende i båt/kano. Og det regntøyet jeg så på, var rimelig så du tar ikke store sjanser.

Link to comment
Share on other sites

i båt på sjøen,høst vinter duger bare en ting- fladen sin flytedress. slitesterk-vanntett-varm. spander litt impregnering på den avogtil. vet ikke om "grelle"farger betyr noe for måsen... den sitter nemlig på kalesjen på båten min avogtil mens jeg sløyer fisk......

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...