Jump to content

Heym Leverandør/Importør


Kernsen

Recommended Posts

Nei, det er XXL som er importør. De ble det etter at Frankonia tok over Heym.

 

Ingen annonsering,
Det har da vært mye annonsering i jaktblader i det siste.

 

 

Hvis du mener annonsene som " utro mot kona " og tilsvarende med bilde av halvgamle mannfolk osv - og et lite bilde av ei børse og et enda mindre bilde av Heym logoen har du vel rett i det... ! Fant en slik i august utgaven av Jeger Hund og Våpen, men... Ikke særlig informativt om Heym og de forskjellige modellene. Uansett; gå til en XXL avdeling og se om du kan få reell hjelp. De har ikke priser, de har ikke brosjyrer, de kan svare på svært lite og spør du om opplysninger og de sier de skal ringe deg - så ringer de ikke. Opplevd det 3-4 ganger. Jeg skulle få et prisoverslag - det gikk mange uker - så kom det et prisoverslag på en helt annen børse. Sendte ny forespørsel tilbake på mailen. Det er nå 3 måneder siden. ikke hørt noe mer !

 

Leste en tråd et annet sted her på kammeret. Forfatter var mildt sagt sjokkert over hva selgere kan og ikke kan. Vi som kunder kan jo ofte mye mer !

 

Håpløst !

 

Min mening om XXL som importør av Heym. Dobbeltriflene deres får mye skryt i USA og internasjonalt. XXL ser ikke ut til å gidde å selge ! Man ser jo heller ikke mye Heym på skytebanene nå.. i gamle dager ( 80-90 tallet ) så man det ! Ofte godt voksne karer som har dette merket. I utgangspunktet veldig bra kvalitet og solide bruksbørser. Har kanskje havnet i bakleksa i markedsføringen til Blaser og Sauer og Mauser ...

Link to comment
Share on other sites

Det finnes ikke noen norsk importør av Heym .

Se svaret jeg fikk fra Frankonia.

--------------------------------

Sehr geehrter Herr XXX,

vielen Dank für Ihre Email.

Ein Importeur in Norwegen ist uns leider nicht bekannt.

(det er ikke noen kjennt importør i Norge)

Auf Wunsch können wir Ihnen eine Waffe auch direkt zusenden.

Gerne können Sie uns die gewünschte Ausführung und Ihre Adresse nennen, damit wir Ihnen hier die genauen Kosten mitteilen können.

 

Mit freundlichen Grüßen

XXX

Kundenservice

 

Frankonia Handels GmbH & Co. KG

 

Schießhausstraße 10

 

97228 Rottendorf

 

 

Telefon: +49 (0) 180 6 / 40 50 40 5

 

Telefax: +49 (0) 180 6 / 40 50 40 6

E-Mail: xxx@frankonia.de

Internet: http://www.frankonia.de

 

OG mail jeg fikk fra XXL:

 

Leverandøren er Heym AG J

 

Med vennlig hilsen

 

xxx

 

Internett XXL Sport og Villmark

__

 

Hilsen

Link to comment
Share on other sites

Da jeg trengte deler i fjor sommer fikk jeg dette svaret. Fra Heym, ikke Frankonia:

 

Dear Mr. XX,

 

We will deliver the parts to our Norwegian distributor, company XXL Grossist Norge AS in Oslo.

Please notice that it will take some time, because we have to apply for an export license for the firing pin.

 

Best regards,

 

Dorina König

HEYM AG

Link to comment
Share on other sites

Jeg har Heym SR 30, markedsført som et systemvåpen - hvilket det også er .... i 9,3x62 og 6,5x55

Problemet oppstår når en skal ha tak i deler, fks. hvis en ønsker å bytte fra tre til glassfiber skjefte, ekstra magasiner mv.

Takket være total mangel på service og respons i Norge.... er våpenet ikke populært (min erfaring) noe som er høyst urettferdig(min mening).

Jeg fant løsning:

 

http://www.fritidvildmarksliv.se

 

Bra service, tar kort, har deler og god dialog med Heym.

Link to comment
Share on other sites

Har også 2 stk. Heym, en 20 år gammel (nyrestaurert) Sr20N 308 win. og en relativt nylig innkjøpt dobbel mod. 26 i 8x57 IRS. Kunne ikke tenkt meg så mye annet, men er heller ikke spesielt imponert over forhandlerapparatet i Norge.

 

Jeg valgte derfor å importere selv, se egen tråd... Problemet mitt var da å få kontakt med Frankonias exportavdeling. Men jeg ser at andre her åpenbart har lykkes med det, og da er jo saken egentlig ganske grei.

 

Fordelene jeg bl.a. opplevde med å importere selv var at man gjennom frankonia ser prisen i nettbutikken uten å måtte spørre. Der får du også info om hva du får med. Som f.eks. inkludert montasje (verdi 350 euro) og inkludert montering og innskyting av kikkertsikte, evnt. åpne sikter.

 

Det kan godt tenkes slik service ytes av XXL også, men det står ingenting om det noe sted. Jeg ble også irritert over prisdifferansieringen på samme våpen mellom forskjellige kaliber. Frankionia = en pris pr. våpen med valgfritt kaliber.

 

Import er derfor noe å vurdere spør du meg, alternativt kan man jo kontakte XXL sentralt og håpe på å treffe noen der som har noe mer peil eller ta en svensketur...

 

Nordskog har forøvrig en del heym-deler på lager!

Link to comment
Share on other sites

Se bl.a. denne tråden http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=14&t=35329

 

Der står det en hel del, samt en utførlig gjenfortelling av min erfaring.

 

Fremgangsmåte avhenger av metode. Får man imidlertid kontakt med Frankonia eller annen forhandler som skipper utenlands vil jeg tro mye med hensyn til papirer og frakt løser seg selv. Dvs. de løser en hel del av det for deg...

 

Ellers finner du mye mer ved å bruke søkemotoren på forumet eller google...

 

Frankonias exportavdeling: http://export.frankonia.de/scripts/home/home.php

 

Som nevnt ett eller annet sted fikk ikke jeg kontakt med dem, men på nettsidene deres finner du en pdf med info rundt det praktiske med hensyn til export av våpen.

 

Siden andre har klart å komme i kontakt med Frankonia, kan kanskje de dele hvor de ringte eller sendte sin epost. Kanskje er det en idé å kontakte frankonia sentralt for så å bli satt over til export-avd.? vet ikke...

 

Nøkkelordet med import er uansett tålmodighet!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...