Jump to content

Er det så viktig med rett dimensjon på pussestokken...?

Peddyslate
 Share

Recommended Posts

Jeg har to rifler, og bestemt meg for å ta på alvor det folk sier om at sammensatte pussestokker er noe herk. Jeg går nok for Tipton sine karbon-stokker, men så lurer jeg på dette med forskjellige dimensjoner. Tipton .22-.27 er jo det jeg skal ha til .223´ern min, men burde jeg virkelig ha en egen stokk til .308´ern min og? Jeg forstår at stokken kan bøye seg veeldig svakt og "skrubbe" i sidene av løpet, men det kan umulig være mye, og er ikke det også endel av poenget med karbon - at det IKKE skal plukke opp dritt eller bli ripete? Dette kan umulig være så nøye...

Nå kjenner jeg ikke Tipton stokkene da jeg kun bruker Dewey stokker.

Men hos Dewey skiller de også mellom stokker for kaliber .22-270 og .30 kaliber og større.

Grunnen til dette er at det er forskjellige gjenger på tilbehøret som børster osv i de to kaliber gruppene.

.30 børstene er for store til å passe på .22 stangen

Dette kan umulig være så nøye...

Nøye og nøye, jeg pusser da 6.5 med 223 pussestokken, både i stål og karbon. Men prøv å puss en ordentlig innmøkka 338 med langt løp med en 223 pussestokk - det går an det og... Prøv så med en 338-pussestokk :wink:

K