Jump to content

Trolljakt


Sako 30-06

Recommended Posts

Det har etter hvert blitt mange nyrike unge damer og lite troll i skogen.

Man kan jo lure på om noe av trollskapen har smittet over på de nevnte damer, for duverden så stri og ubøylige dagens kvinner er sammenlignet med de nette, snille og føyelige småpikene, hvis eneste mål i livet var å bli pliktoppfyllende husmødre, som fantes for bare femti år siden.

 

Forøvrig lages trollkrem av tyttebær, sukker og eggehvite, så det er nok en misforståelse at troll kan utnyttes matmessig. Men nå synes jeg vi bør slutte å snakke om mat og komme oss tilbake til trådens topic.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror ikke trollene er utryddingstruet, de finnes i like stort antall som før, men de har skiftet ham.

Jeg har opplevd så mye trollskap overalt i kommunal og statlig forvaltning at jeg nekter å tro at trollene er utryddet. Ta ligningskontoret, byggesaksbehandling, parkometervakter, fartskontroller og utallige andre enkle forvaltningssaker som bare er trollskap.

Noen som har tenkt over hvorfor vi ikke lenger får kjøpe cal 50 våpen? Det er jo de mest effektive for trolljakt, så derfor har trollet forbudt dem, det er jo rent selvforsvar.

 

Utruddingstruet, å nei sann, de lever overalt i beste velbehag.

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Angående hund til trolljakt. Min mening er at de fleste bikkjer med en viss viltskarphet er egnet til slik jakt, men det finnes en bombesikker metode for å teste hundens spesifikke trollskarphet.

 

Jeg deltok noe ufrivillig på et slikt trollanlagsprov under hjortejakt i Hjelmeland i fjor høst. Metoden går ut på at man avstår fra en hver form for personlig hygiene i 5-6 dager for så å iføre seg en såkalt ghillie suit og presentere seg for hundene. Erfaringen min fra denne prøven er at basset hound og drever innehar en meget sterk trollskarphet. Jeg har aldri hørt så aggressivt losmål fra noen av de aktuelle hundene hverken før eller siden.

 

Da basset og drever er begge kortbeinte drivende hunder vil jeg anbefale å jakte med et kobbel på minimum tre hunder. Da skal det noe til at trollet får trampet på samtlige før jegeren kommer til skudd.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Her er ett av mine trofèbilder fra mimreboka! Fikk han på lokking, uten bruk av luktestoff eller kristenmanns blod. Dro bare den klassiske:

"...hvis du kommer ut skal du få se et sted hvor sola aldri skinner!", med en sånn Per Sundnes-stemme, og trollet kom som et skudd.

Tror det var et rumpetroll! :mrgreen:

Trodde ikke det var troll igjen som på høylys dag falt for den. Nesten litt for enkelt 8) Darwinisme i praksis.

 

2yvlws0.jpg14l6k2o.jpg

Dette var en diger branne av et troll, så da han ble forsteinet så jeg ingen annen utvei enn å la trofèet stå. Hjalp ikke at det går veg like ved heller.

Men det var forresten like bra det ikke sprakk på så kloss hold. Det kunne blitt skikkelig grisete! :shock:

Er det forresten noen som kan fortelle meg hvorfor enkelte sprekker, mens andre blir til stein? Selv med flere års erfaring klarer jeg ikke

avsløre dette på forhånd. På forhånd takk for lærerike svar!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Da var det på tide å bumpe denne tråden. VG melder i dag om den første trolljakt-dokumentaren :D Dette er en film som alle jegere bør se, kan den bli like populær som Kristoffer Clausens filmer, tro?

 

Min naturlige beskjedenhet forbyr meg selvsagt å nevne at jeg har fungert som fagkonsulent for produksjonsteamet og var ansvarlig for kontakt mellom teamet og den skjeggete trolljegeren som vi ser glimt av i filmtraileren

Link to comment
Share on other sites

Denne rifla her skulle ha en meget god skuddvirkning på Troll.

http://en.wikipedia.org/wiki/Lahti_L-39

lahti-l39.jpg

bildekilde: http://www.militaryfactory.com/imagevie ... e;%20color

 

Data for 20x138mmB.

37327 Joule munningsenergi ,

30752.9 joule E100

13022.8 Joule E500

5380 Joule E1000

kulevekt: 1836 grains. Ballistic Coefficient: 0.389 G1

munninghastighet 792m/sek.

 

Dier til hylsene:

http://www.ch4d.com/

Link to comment
Share on other sites

Nei nei gutter, jeg tror dere vil komme sørgelig til kort med sånne moderne remedier til trolljakt.

 

Her er oppskriften jeg fikk, fra en gammel krok som bodde for seg selv langt inni Ankerfjella i Østfold og levde av egenskutt vilt og egenprodusert sats, hans tipp-tipp oldefar hadde visstnok erfaringer fra trolljakt nemlig.

 

Det første man må gjøre er å lese litt i Bibelen, katekismen, huspostillen (hva nå det er?) eller til nøds salmeboka før man legger ut i skogen på trolljakt.

Dette for å kunne passere som "kristen mann" i trollets lukteorgan.

Dernest må man ha en tollekniv av gammelt smidd stål.

Teknikken gikk rett og slett ut på at man vimset rundt i skogen lenge nok til at trollet ble irritert nok og materialiserte seg, de er slett ikke alltid synlige.

Når man så får øye på trollet skal man ta tollekniven og kaste i en elegant bue over hodet på trollet (du må kaste jønn, eller stål over skrømtet) for da "binder" man trollet til plassen og det kan ikke rømme unna.

 

Så kommer man til selve avlivingen, og der begynner det å bli problematisk...

Siden man allerede har kastet tollekniven over trollet blir det litt vanskelig å buksprette det, en metode som forøvrig fungerer best om man klarer å lure trollet til å gjøre det selv...seppuku?

Ellers skal den mest effektive metoden være å hugge hodet/hodene av det med sverd, og da helst et riktig tohåndssverd av en type man ikke finner andre steder enn på Forsvarsmuseet, Rustkammeret, eller i samlingen til Trond.

Og ingen av de nevnte er tilhengere av å låne ut klenodiene sine til det bruksområdet... :?

 

Ikke nytter det med billige kopier fra Kina, Taiwan, Spania eller noe sånt heller, det blir som å jakte hare med Uzi-replika i presset zink... :(

Link to comment
Share on other sites

noen andre som har vurdert v-max og m-134?

Nei, ikke mer enn jeg har vurdert V-Max på bøffel, elefant eller annet farlig, hardskutt vilt. Hvis du leser den første posten i denne tråden, er anbefalt kulevalg nokså godt beskrevet:

Kula bør være solid (loddet kjerne, H-mantel eller homogen hullspisskule som f.eks. Barnes X) med høy tverrsnittsbelastning for god penetrasjon

 

Og du, Stykkjunkeren: Det der du beskriver var sikkert gangbar mynt på din tipp-tipp-ogsåvideres tid. I dag regnes det som like "sportslig" som å fòre inn rådyret og skyte det mens det står til knes i djupsnøen og gomler rynkete fjorårsepler, kålblekker og visne gulrøtter. Jeg skal være forsiktig med å stille meg til doms over andres jakttøvelse, men sånt er ikke helt min form for trolljakt.

Link to comment
Share on other sites

Til troll her i området bruker vi blykuler, støpt av bly som er skrapet av blyinfatningen på vinduene til gammelkirka her (oppført rundt 1130), men bare fra vinduene som er vendt mot nord. og kun det blyet vi får tak i klokka tolv om natten på årets korteste dag. . den kirka har stått så lenge at blyet er så infisert med kristendom at det er ren gift for troll. holder bare med et risp. men det er kun med Krag at dette nytter, siden malmen som stålet til Kragen kommer fra er gammelt trollfjell.. Jakten er krevende, da troll er ekstremt vanskelige å se. Det er ikke slik som lengre sørpå, der troll dør av sollys. her oppe har trollene gjennom årtusener utviklet imunitet mot solskinn (Mest trolig på grunn av den lange sommeren)

Trollene her kan se ut som en stein. eller et gammelt rotvelt. alt for å få deg nærme nok.

De har dårlig syn men ekstrem luktesans så jakten foregår ved å bruke seg selv som åte, og så skyte når trollet kommer for å ete snadder som de kaller oss mennesker.

beste sted å skyte er enten midt mellom øynene eller midt mellom øyet og øret. Derfor er trolljakt noe av det som gir mest status her oppe. siden dette ikker er noe for pyser.

Neste sommer håper jeg på å få trukket kort med jaktrett på troll i Trollfjorden. Det er så enkelt å jakte der. bare å skyte , så triller de rett ned i fjorden.

Link to comment
Share on other sites

Her er da ett dokumentert tilfelle der troll har skadet en ny B.M.W

trollskadetbil.jpg

bildekilde: http://www.mjoesormen.no/Bilder/trollskadetbil.jpg

 

På 14,7 sek. var den splitter nye BMW`en i 7er serien hinsides alle vrakpantordninger!

 

Gudbrandsdølen (og Lillehammer Tilskuer)

Midt i fellesferien inntraff en noe bisarr bilulykke inne på fjellet mellom Vinstra og Gålå. En totalvraket BMW av absolutt aller nyeste modell ble funnet midt i veibanen av andre billister som umiddelbart fikk varslet lensmannen på Harpefoss.

Ødeleggelsen av bilen virker umotivert, sier lensmannsbetjenten, etter som dette skjedde på en åpen rettstrekning med god oversikt og uten at grøftekantene overhodet bar noe spor av at bilen hadde hadde vært utenfor veibanen. Nettinggjerdet langs veien var riktignok ramponert, men jeg har ennå til gode å se et godt vedlikeholdt gjerde i disse fjelltraktene. Ingen bremsespor i grusen vitnet heller om noen panikkbremsing for elg eller beitende bufe. Den formodede føreren av bilen ble funnet i nærheten kort tid etter i en særdeles forvirret tilstand. Han ble brakt ned til Lillehammer sykehus med ambulanse og for blodprøvetesting i tilfelle alkohol skulle være med i bildet, - rapporterer lensmannsbetjenten.

 

Et øyenvitne på stedet hevder imidlertid at den hysteriske mannen skrek igjen og igjen: "Den tråkket bilen i stykker med vilje", hele tiden mens ambulansepersonellet arbeidet intenst med å få stroppet ham fast på båra og endelig fikk roet ham ned med medbrakte droger.

 

Sør Fron kommune, ved ordføreren.Vi har mottatt et uhyrlig krav om erstatning for en bilskade fra advokatfirmaet B. Are & P. Enger på Strømmen etter en bilulykke på en av fjellveiene våre forvoldt av et troll. Dessuten varsles det at kommunen vil bli anmeldt for å ha troll gående løs i fjellet. Det skulle visstnok gjelde dette trollet som hadde forårsaket bilulykken på en av kommunens grusveier. Skal man le eller gråte av slike forvirrede brev?

Forøvrig skjedde ulykken på Nord Frons side av kommunegrensen, og attpåtil på en fylkesvei.

 

Harpefoss lensmannskontor, Sør Fron. Ettersom troll ikke er nevnt i viltloven, er troll muligens unntatt både fra fredningstider og båndtvangsbestemmelser. Kommunens politivedtekter sier heller ikke noe om regulering av troll. Dette er åpenbart en gråsone som både kommunen og justisdepartementet ikke har tenkt på.

 

Gudbrandsdølen, avisa. Notis: I kjølvannet av det mystiske bilhavariet på Golsfjellet har det dukket opp både det ene og det andre. Forsikringsselskapet til eieren av bilen som ble forsøkt omdannet til gruslefse krever at Sør Fron kommune erstatter bilen. Eierens advokatfirma reiser sivilsak på vegne av klienten og krever kommunen for tort og svie etter den visstnok traumatiske hendelsen. Samme firma har også anmeldt kommunen for å ha frittgående troll i fjellet, hvorpå rådmannen fluksens truer med å reise straffesak mot dette angivelige trollet. Ordføreren sier til avisen at kommunen langt fra har noe erstatningsansvar i denne saken da det er oppsatt tydelige skilter om nedsatt fartsgrense på fjellveiene.

 

Fra: http://www.mjoesormen.no/trollskadetfinbil.htm

Link to comment
Share on other sites

Ollebolle Midtskogen, talsmann for skogfolket i Norge, uttrykker bekymring over holdningene som kommer til uttrykk både i den nye filmen "Trolljegeren" og på flere internettfora: "Jeg reagerer sterkt på at det kan spøkes og fleipes så lettvint med å ta livet av oss skogfolk. Jeg trodde slike holdninger, sammen med den nedsettende betegnelsen "troll" forlengst var noe vi hadde lagt bak oss, sammen med myter om at vi er menneskeetere og kidnapper unge kvinner. Nyere forskning har vist at så og si alle samboerskap mellom skogfolk og nordiske kvinner var frivillige. Kvinnene foretrakk rett og slett varme, romslige og solide fjellhuler framfor uhygieniske, trange tømmerhus. Vi skogfolk eter mest stein, trær og lyng. At skogfolk av vanvare kan ha kommet til å plukke med seg bærplukkere og andre er en beklagelig følge av at vi både har en kultur for å ferdes ute i mørket og at mange av oss bare har ett øye og følgelig dårlig dybdesyn. Jeg vil oppfordre alle som ferdes ute i mørket til å bruke refleks og lese brosjyren "Å leve med skogfolk" utgitt av Statens kontor for skogfolksaker. (Red. anmerkn.: Tidligere "Trolldirektoratet") Bilulykken på Golsfjellet var selvfølgelig svært beklagelig, men når man er tjue meter høy og veier seksti-sytti tonn er det klart at det kan skje ulykker. Dette må også sees i sammenheng med at storsamfunnet stadig innskrenker våre tradisjonelle leveområder med veier og høyspentlinjer. Jeg må minne om at to skogfolk ble drept og fire alvorlig skadet i sammenstøt med høyspentlinjer i fjor."
Link to comment
Share on other sites

Når en kvinne eller mann plutselig endret adferd, ble innadvendte eller på annen måte mistet kontakten med andre mennesker, kunne folk forklare dette med at de hadde vært i berget. Erotiske lengsler kan også ha ligget under. Jentene ble ofte med barn når de møtte bergtroll, ja, flere folkeviser skildrer erotiske scener i sommernatta mellom unge jenter og et bergtroll.

Link to comment
Share on other sites

Man finner tildels god dokumetasjon på dette sistnevnte i en bok ført i pennen av en viss H. Ibsen der han ikke bare skildrer hvordan Peer Gynt kom i kontakt med trollene, men også hinter til at det var vanlig praksis for budeier og seterjenter å oppsøke kontakt med troll.

Fra boken:

TRE SETERJENTER (løper over bakkene, skrikende og syngende): Trond i Valfjellet. Bård og Kåre! Trollpakk! Vil dere sove i armene våre?

 

PEER: Hvem er det dere roper på?

 

SETERJENTENE: Vi roper på troll! På troll!

 

FØRSTE JENTE: Trond, kom og elsk meg godt.

 

ANDRE JENTE: Bård, kom og elsk meg hardt.

 

TREDJE JENTE: Alle sengene i seterhuset står tomme.

 

FØRSTE JENTE: Hardt er godt!

 

ANDRE JENTE: og godt er hardt!

 

TREDJE JENTE: Vi leker med troll, fordi vi mangler gutter!

 

PEER: Hvor er guttene, da?

 

ALLE TRE (hysterisk, krampeaktig latter): De kan ikke komme.

 

FØRSTE JENTE: Min kalte meg både for kjæreste og elskling. Men nå er han gift med ei halvgammal enke.

 

ANDRE JENTE: Min stakk av med ei taterjente nord i lien.

 

TREDJE JENTE: Min ble dømt til døden og halshugget fordi han myrdet løsungen vår.

 

ALLE TRE: Trond i Valfjellet. Bård og Kåre! Trollpakk! Vil dere sove i armene våre?

 

Dette i en lett modernisert versjon, stoffet i utgangspunktet er noe tungt da det ble nedskrevet på vers, men det kan vel også betegnes som en samtidsskildring og dermed være ganske relevant i denne sammenhengen.

 

Man kan også merke seg at et av trollene her er nevnt med både navn og bosted: Trond i Valfjellet.

Link to comment
Share on other sites

Huldra er forplantningsdyktig den.

 

Ref: I fortellingen "Huldreætt" som P. Chr. Asbjørnsen gav ut i 1843, gir han en beskrivelse av en tur han hadde fra Børke over Heksebergfjellet til Fjeldstad i Gjerdrum, der han også var huslærer. På Fjeldstad var tre foreldreløse smågutter som ble tatt vare på av sin morfar og mormor, proprietærparet Ole Jakobsen Grinder og hans kone, som var flyttet fra Grinder i Nes for å ta vare på Fjeldstad-garden og barna der. Proprietæren på Fjeldstad hadde en datter, Caroline Marianne. I stykket "Huldreætt" kaller Asbjørnsen henne Jomfru Marie.

 

Denne Caroline Marianne skal være av huldreætt.

Eventyret finnes her: http://far.no/index.php?title=Huldre%C3 ... ntable=yes

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Jeg vet ikke hvordan trollenes fordøyelsessystem er bygget opp, men kan det tenkes at de sprekker pga at de har spist for mye mose ?

Kua får iallefall "trommesyke" vis den spiser for mye kløver. Det utvikles da store mengder metangass i vomma, dette fører til trykk på de indre organer og hjertestopp.

 

Trommesjuke skyldes at gass hoper seg opp i vomma hos drøvtyggere. Gassen produseres som bobler og blærer nede i vominnholdet. Normalt stiger denne gassen opp til overflaten og kua kvitter seg med gassen ved å rape. Ved trommesjuke kommer ikke gassen fri fra innholdet i vomma på grunn av endra overflatespenninger i gassblærene.

Typisk symptom er utspiling av vomma som starter på venstre side og etter hvert også omfatter høyre side. Trommesjuke er en dramatisk tilstand, og dyrene kan dø av kvelning i løpet av kort tid.

 

Beiter med svært mye belgvekster øker faren for trommesjuke. Dette skyldes at belgvekster inneholder saponin som gir skumdannelse i vomma. Dette bør en være spesielt oppmerksom på i økologisk mjølkeproduksjon hvor det er vanlig med et stort innslag av belgvekster i enga. Tilgang på høy og halm kan redusere faren for trommesjuke.

 

Trommesjuke kan også oppstå ved at spiserøret blokkeres av fremmedlegemer eller press utenfra, slik at kua ikke får kvittet seg med gassen gjennom raping.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet ikke hvordan trollenes fordøyelsessystem er bygget opp, men kan det tenkes at de sprekker pga at de har spist for mye mose ?

Det kan vel ha fleire årsaker, den mest veldokumenterte og innlysande forklaringen er vel eksponering for sollys eller at ein ser trolla i eitt eller anna kritisk lys. Men det er i alle fall ein kjensgjerning at dei sprikk. Og blir til stein. Dette ser ein lett på at trolske steinformasjonar alltid pleier å ha synlege sprekkdannelsar, nett slik som nettrolske innlegg pleier å ha synlege sprekkdannelsar i logikken sin når ein lyser på dei med sollys eller anna kritisk søkelys.

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg vært å sett trolljegeren.

Det er en oppsiktsvekkende dokumentar, som knekker mange myter rundt disse dyrene (det var pattedyr i.flg dokumentaren)

 

Så en oppfordring til alle som skal jakte troll, reis og se denne filmen!! Her får dere en meget god innføring i hvordan jakten

bør foregå, utstyr, territorier og god informasjon om hvilke arter som faktisk finnes.

Link to comment
Share on other sites

Æ veit ihvertfall at æ ska bynn å jobb innafor trollforvaltning når æ e færdi me mastern i utmarksforvaltning;) Og no som Otto Jespersen har fått fakta ut til det norske folk, så blir det vel mer penga i lommboka me tanke på overtidsbealing, nattillegg, smusstillegg osv=)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Skaubjørn stilte tidligere i tråden spørsmål om det fantes muligheter for fellefangst på troll.

Jeg har jobbet lenge med et fellesett for å ta internettroll på bredbåndsforbindelser, og nå har jeg lykkes med det. Det krever riktignok et skikkelig bredt bredbånd, men da virker det godt.

 

Som alle vet så består bredbåndsforbindelser av brede flate kabler der det går en masse tynne kobbertråder ved siden av hverandre.

Du må ta et barberblad eller en skalpell og separere disse trådene i kabelen fra hverandre i ca en meters lengde uten å skade isolasjonen. Så deler du trådene i fire like store bunter og setter opp en connibearfelle med en bunt på hver side og en på topp og en på bunn. Fordel så trådene helt symetrisk rundt fellen slik at trådene danner et bur rundt fellen. ca ti tolv cm fra fellen må du så avisolere alle trådene i en cm lengde, MEN BARE PÅ INNSIDEN, slik at trollet faller ut av bredbåndet og går i fellen. Dersom internettrollene kan komme begge veier i forbindelsen så avisolerer du på begge sider av fellen.

(Det siste anbefaler jeg ikke dersom det bare er du som er koblet til bredbåndet, da risikerer du å gå i fella selv når du skal trolle på nettet.)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Bra tråd;)

 

Her i bygda hvor menn er menn og kyra er nervøse så driver vi med litt trolljakt ved anledning, den foregår slik at vi sniker oss inn i trollhula på morrakvisten like før sola går opp og håndpuler en kilo tabasco opp i analen på det sovende trollet, og så er veddemålet i gang.

 

Trolla får det ille travelt med å få avkjølt ræva i morgenduggen og den bonden som er så heldig å få et steinsprekkt troll på 50-60 tonn i åkern taper veddemålet og har lite fritid resten av sommern :P

Link to comment
Share on other sites

Artig tråd. :lol:

 

For en som liker å jakte med løshund, så har jeg noen tanker rundt dette. Er trolljakt noe man kan bruke løshund på? Dette vil være en jaktform som vil bli veldig populær rundt om. Det er vel lite efaring med denne jaktformen fra gammelt av. Så noen tanker melder seg.

 

Vil troll stå for hundene, eller vil de ture de i terenget?

Ser for meg at troll har en lei tedens i å "gå i fjellet". I så fall så tror jeg det vil være lurt å poste høyt i trenget, gjærne i områder med mye gammelskog og berg.

Jeg må si jeg ser behovet for egne trollhunder. Håper det er noen her inn som kunne ha kommet med rasestandaren for denne hundetypen. Slik at målrettet avl av gode Trollhunder kan starte. Så regner jeg med at det vil poppe opp Trollhundklubber rundt om i landet, og de må jo selfølgelig ligge under Norges Trollhundklubbers Forbund.

Link to comment
Share on other sites

Nja, med den begrensa bestanden det er i dag, så burde jakt med hund være forbudt, etter min mening.

 

Ellers vet jeg at det er blitt begrensninger i jakttiden etter dovregubben, med de nye jakttidene som gjalt fra 1.april.

 

Nå er det nøkken jeg har mest erfaring med, men her jeg bor nå, er det nok mer skogstroll

Link to comment
Share on other sites

Tror ikkje hund er svaret til og jakte på troll, har hørt rykter om at gammlekarane brukte grå katter til dette. tok katten i band og følgte etter, tror di er ute etter trollsnørr, smaker sikkert bedre enn mjølk.

katten ser godt i mørke, og dei gråae kattane kan kamuflere seg med gråstein, derfor er dei brukt til dette. :D:lol:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...