Jump to content

mossberg 88 eller remington 870?


markusam

Recommended Posts

Kjenner ikke 88en personlig, men jeg har hatt 870 i noenogtjue år. Den var ikke ny da heller, så jeg tror nok min er rundt 50 år gammel. Kanskje ikke helt representativ lenger? I hvert fall har den overlevd i våpenskapet mitt når jeg har solgt/byttet alt mulig annet. Delvis har det med (mangelen på) verdi å gjøre selvfølgelig, men mest med at jeg trives med den. Pumper er forferdelige raklebørser med svært få fordeler under norsk jaktlovgivning. Kun en trangborring, saktere oppfølgingskudd enn en dobbeltløper, lavere status, og en hel del annet som sikkert ikke er fint. Men sjarm og respektlyd som ingenting annet 8)

Det viktigste motargumentet for meg er sikringen. 870 har enkeltvirkende sikring plassert i bakkant av avtrekkerbøylen, og det er ikke noe lurt. De fleste andre hagler har bedre løsninger, og det er faktisk litt viktig. 88en har vel sikring på kolbehalsen tror jeg? om den i tillegg sikrer hane eller avtrekkerstang + avtrekkeren så er det en klar fordel over 870.

 

Jeg ville for øvrig ikke slå i hjel noe som helst med min 870, det er et _skytevåpen_! og en 88 kan nok skyte i filler en 870 like godt som omvendt. Hva nå enn som skulle være poenget med det.

 

Ut over dette tror jeg det er happ som hipp om du velger 870 /88. Det er omtrent som å velge mellom rød eller blå Golf...

Link to comment
Share on other sites

bedre kvalitet.. pussig påstand. Hva betyr det? trangere toleranser for mindre raklelyd? romsligere toleranser for større funksjonssikkerhet under utrivelige forhold?

Dyrere stålkvalitet for ennå lengre holdbarhet/større trykk?

 

Dette høres vel ikke helt .. hmm.. nei.

 

Pris har en tendens til å gjenspeile kvalitet, og disse haglene befinner seg i nedre sjikt begge to.

Den gode nyheten er at våpen er solid overkonstruert (som regel) og det er nesten ikke mulig å bruke opp et skytevåpen av greit merke og modell. De kan misbrukes/vanskjøttes i hjel, men det er en annen sak. Hva du velger er kun et pris/smaksspørsmål. Begge våpen er "ufornuftige" sett ut fra norske jaktregler og annenhåndsverdi.

 

Det er selvfølgelig helt uten betydning for noe så følelsesmessig viktig som et våpen.

Ta på deg TøffingTrynet og ta ladegrep med begge i et helfigurspeil, så vet du fort hvilken som gir deg Chuck Norris følelsen :lol:

Link to comment
Share on other sites

ingen magasingrense er nok vel optimistisk. Forlengede magasiner, eller løse magsiner på pumper og halvautomater er ikke lovlig lenger. Så 4+1 på bane, 1+1 på jakt. Akkurat som de lærer bort på jegerprøven...

Lenge siden kanskje :wink:

No var det ikkje det som var spørsmålet, vist du har lyst å ta den diskusjonen så er det en sånn tråd som er opp å ruller no.

Å det er ikkje alle pump/halvauto som blir levert med det antallet du nevner.

Link to comment
Share on other sites

Angående Rem 870 så har jeg hatt en del problemer med min(Super Magnum). Kjøpte den ny i 2011. Den har nå gått ca 3000 skudd.

 

Problemene har gått på at skutte hylser henger fast i kammeret. Dette hendte ved ca 3 av 10 skudd før jeg fikk ordnet det.

Dette fikk jeg omsider i orden ved å polere kammeret, da dette var veldig grovt fra fabrikken.

I tillegg måtte jeg polere ned en del ujevnheter på venstre side rett bak anleggsflaten for patronranden, da utdrageren er på høyre side og tomhylsen da huket i disse ujevnhetene ved ladegrep.

Etter jeg fikk gjort dette har utdragning av hylser virket greit. :winke1:

 

Det har også hendt en og annen gang at patroner ikkje vil mates fra magasinet, de henger fast i røret.

Jeg har ikke gjort noe med dette, da det er veldig skjeldent dette skjer.

 

Dette har hovedsaklig vert ved bruk av billig 12/70 lærdueammo(har testet ELEY og Gyttorp da det er dette som er lett tilgjengelig her jeg bor), jeg har blitt anbefalt å kjøpe dyrere ammo pga dårlig maskinering ol. på nyere 870 hagler.

Men dette mener jeg ikke er rett, da kan man like gjerne kjøpe seg en dyr hagle som tåler billig ammo for mengdetrening.

Det har ikke hendt med jakt ammunisjon, men det er begrenset hvor mange dyre Bismuth skudd jeg løser i løpet av året. :forvirra:

 

Om du Googler "Remington 870 jam" så får du opp flere tråder på amerikanske forum der akkurat disse problemene blir nevnt med nyere 870.

 

Nå er det godt mulig at Remington har forbedret seg siste årene, men dette er i hvert fall min erfaring med denne hagla. :oops:

 

Det jeg angrer mest på er at jeg ikke leverte tilbake våpenet med en gang jeg merket disse feilene.

Jeg ordnet dette selv, men vil ikke anbefale det til noen.

Jeg har nå bestilt et kortere løp (Orginalt Remington)til denne hagla, er maskineringen like dårlig på det nye løpet så leverer jeg det tilbake og krever nytt.

Link to comment
Share on other sites

Har hatt min 88 i over 15 år, og har aldri hatt noe problemer av noe slag. Har kosa meg over å ha truffet med ei hagle jeg betalte ca 2500 for midt på nittitallet, mens jaktkompiser med hagler til ti ganger innkjøpspris har bare bomma. Fikk også med tre forskjellige trangboringer med verktøy for å skifte om jeg nåtte ønske det. Ikke at jeg har gjort det... :roll: Brodern har en 870, og er like fornøyd som meg med mossbergen.

 

Så jeg personlig mener det er litt hipp som happ hva du velger. :wink: Bra våpen begge to.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har vært borti i hvertfall fire 870 med dette problemet. Løsningen var i alle tilfellene å bruke Dremelen med diamantstift og kvesse utkasterkloa på innsiden. Du demonterer med andre ord kloa og sliper den inne i "sirkelen" slik at kanten blir skarpere. Pass på at ikke vinkelen endres i feil retning. Problemet har ikke kommet tilbake på de våpen jeg har gjort dette på.

Link to comment
Share on other sites

Vel, det finnes utrolig mye ræl man kan sette på mossberg også, så den kjøper jeg ikke. Det er forsåvidt enklere å sette på "extended magazine" på en 870 enn 500 om man skulle ha behov for det. På 500 må man kjøpe et helt nytt rør.

 

Det er vel mer naturlig å sammenligne en 870 med en 500, selv eier jeg en 500 men har behandlet og skutt en del med 870.

 

870 har en bedre finnish og føles tightere, rett og slett bedre maskinert og blånert. Selv om begge to er raklehagler, vil jeg si at 500 rakler litt mer :) Begge er gjennomtestet i felten over mange år, 870 av politiet og 500 av militæret i 'murica.

 

For å ta andre forskjeller; Som noen har allerede nevnt, 870 har en utkasterklo mens 500 har to. Videre har 500 tommelsikring og kan taes i bruk uten modifisering av linksskyttere, mens 870 har 'cross bolt safety' populært funnet på halvautomater. 870 har åpneknappen for å trekke tilbake pumpen på fremsiden av avtrekkerbøylen, mens 500 har den, i mine øyne mer tilgjengelig, plassert bak avtrekkerbøylen. En siste detalj er patronheisen er fjæret på en 870, mens 500 har en funksjon som gjør at man dytter patroner rett inn i magasinen uten å dytte ned heisen. 500's mating av patroner er helt avhengig av pumpebevegelsen som dytter de opp. Selve kassa er i en 500 av aluminium mens en 870 er i stål (rett meg om jeg tar feil her)

 

En 88 har etter hva jeg har skjønt cross bolt sikring, er (om mulig) dårligere maskinert enn 500. Remington har vel ingen pumper i denne lave klassen. Om valget sto på 870 og 88 hadde jeg gått for 870.

Link to comment
Share on other sites

Det er forsåvidt enklere å sette på "extended magazine" på en 870 enn 500 om man skulle ha behov for det. På 500 må man kjøpe et helt nytt rør.

 

Kanskje OT, men er det ikke forbud mot å sette på magasinforlengere, og maks antall patroner i magasin kan ikke overstige 5?

Link to comment
Share on other sites

Jau jau Varj, det er vel slik det bare er det. Besto jegereksamen i dag og sitter nå og skal fylle ut noen søknader, så i morgen tidlig går turen til lensmannen med "godtepapirene". Regner med at jeg ender opp med å søke på billigpumpen til xxl da jeg har hørt flere negative ting om rem 870 av nyere dato, og nærmeste mossberg 88 forhandler er en flytur unna. Greit med en billighagle som en ikke behøver å være altfor redd for. I følge folka på XXL i Åsane (Bergen) har de smelt igjennom over 5000 skudd i en slik uten problemer. Så var det å bestemme seg for om hvilken man skal ha i tillegg, en pigeon, comfort eller sx3.... Blir vel en Miss Marple, mange kopper te i kveld med tilhørende tankearbeid.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...