Jump to content

Rødprikken på aimpoint micro. Ikke prikk men stjerne


akus

Recommended Posts

Har nettop kjøpt nytt aimpoint micro 2moa, men rødprikken er ikke en prikk, men mer som en stjerne, i mørket er dette spesielt sjenerende da det kommer masse lysstråler ut fra et litt avlangt pungt i midten. Er dette normalt eller er det noe feil med siktet? Skal det være et klart rundt pungt som i gode kikkertsikter med lys?

Link to comment
Share on other sites

Aimpoint annser det som normalt at prikken ikke er en prikk men em stjerne.

Det er store individielle forskjeller på Aimpoint sine sikter.

Jeg så gjennom mamge eskenye microer når jeg tok ut MP 7 før jeg fant en jeg var fornøyd med.

Samme leksa var det når jeg fikk HK416.

Så om stjerna i siktet ditt ikke har veldig mange og lange tentakler så må du nok leve med det, om du vil benytte Aimpoint sikte.

 

NM149

Link to comment
Share on other sites

Tja, du skulle vel ikke tilfeldigvis ha skjeve hornhinner. Da er det en kjent sak at prikken blir litt ujevn så lenge ikke horhinnene er optimalt justert med briller/linser. Avlang prikk er et vanlig tegn på skjeve hornhinner.

Har selv skjevheter og har brukt aimpoint siden starten av 90 tallet og det fungerer godt nok i dagslys. I skumring eller i mørket hadde det ikke falt meg inn å bruke aimpoint. Rett og slett fordi en kikkert fungerer mye bedre under slike forhold. Problemet med aimpoint er at lysprikken fort blender fordi du har for mye lys på, og da blir skumringsegenskapene enda dårligere. Mangel på forstørrelse er også en bakdel når det blir mørkt.

 

Hvis øynene dine er tip top hadde jeg tatt med siktet og reklamert.

 

Kjøpte selv en aimpoint micro i våres og synes prikken på denne er bedre enn den gamle fra 90 tallet.

Link to comment
Share on other sites

At prikken i rødpunktsikter ser ut som stjerner e.l (jeg har hørt "en klase med druer" bl.a) er et tegn på at du kan ha et problem (har ingenting med langsynt/nærsynt å gjøre) med synet. Be andre (flere, og i flere aldre) sjekke siktet.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

har oxo en aimpoint micro, men min er helt fin i prikken, ikke noe ujevnheter eller noe som helst, det er klart vist man skrur opp på maximum styrke så vil det bli mere stjerne en prikk, men sånn jeg liker å ha det så skrur jeg opp lysprikken slik at når du så vidt ser den, pluss ett hakk til, da er den tipp topp. jeg ungår å ha for mye styrke på, liker å ha kunn det som er nødvending.

Link to comment
Share on other sites

Har Aimpoint Micro som jeg ikke kunne bruke noen år pga. problemer med synet. Etter et par øyeoperasjoner kan jeg igjen se å skyte godt med Microen på børsa. Jeg kjenner igjen beskrivelsen av at rødprikken ser ut som ei stjerne, og at selve prikken ikke var rund. Er det forresten likedan om du ser gjennom siktet med det andre øyet? Kanskje du ser noe av det samme under mørkekjøring og ser lysene på møtende biler? Om så er tilfelle anbefaler jeg at du bruker 320 kroner på en skikkelig undersøkelse hos en øyelege. Det han være som antydet lenger oppe i tråden: hornhinnene, eller det kan være andre ting, eller det kan være en kombinasjon av flere ting som gjør at du plages. Dersom du har den ringeste mistanke om at det kan være noe med øynene, så få dette sjekket fortere enn svint.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke vanskelig å sjekke om det er siktet eller øyet det er noe feil med, det er nesten vanskeligere å forklare hvordan det gjøres. Om du har et rødpunktsikte der prikken oppfattes som avlang, la oss si at den er avlang i horisontal retning, se igjennom sikter mens du roterer det om sin egen akse. Om prikken da hele turen rundt holder seg horisontal er det øyet som er problemet, mens om retningen på den avlange prikken følger med mens du snur siktet rundt, så er det siktet. denne testen er selvfølgelig enklest å utføre uten å ha børsa skrudd fast på siktet.

Link to comment
Share on other sites

Avlang prikk er et vanlig tegn på skjeve hornhinner.

 

Ikke nødvendigvis!

Måten et kollimatorsikter er bygget på (dvs "rødpunkt"), i alle fall den type design man finner igjen og igjen hos de helt vanlige rødpunktene, er at lyskilden skal være helt "perfekt" for hvis det er selv den minste skjevheten i lyskilden så blir den "forstørret" av speilet i optikken, og alle ujevnheter/assymetri vil bli ekstra tydelig. Det er bla.a. hvorfor jeg er skeptisk til Docter sine rødpunkter pga de kan rett og slett ikke lage en skikkelig lyskilde så i stedet for en rund "dot" blir det en oval "dot".

Enda verre er det med produsenter som drar det til en enda kjpere amatørnivå der lyskilden og speilet er skevt i forhold til skytteren, slik som redring: http://www.redringsight.com

 

Ikke bare er deres "ring" oval, men den blir bredere eller smalere (!!!) alt etter hvilken vinkel man ser den fra.

 

Mitt råd er å rett og slett kikke på så mange sikter som mulig før man kjøper, det er ikke verre.

Link to comment
Share on other sites

Har hatt aimpoint 9000 2 moa i noen år nå, jeg sliter også med at prikken ikke er "rund". Får liksom en ekstra liten prikk opp til høyre sammenhengende med senter prikken. Om det er øynene eller siktet vites ikke :roll: Jeg byttet den ut med en 1,1-4x24 kikkert med lys nå nylig og det passet mine øyne bedre :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...