Jump to content

Småviltjakt Ål


wildbill

Recommended Posts

Noen som har kjennskap til terrenget mellom Prestnystølen og Skurvenatten ved Ål sentrum? Tenker da på om der er reelle sjanser for å treffe på småvilt, terrenget i seg selv, mye turgåere som ikke er jegere? Gode råd og tips for hvor man bør ta seg inn i fra? Terrenget kan sees på inatur.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Løfter denne gamle tråden.

 

Noen som har erfaring fra småviltjakt i dette området sør for Ål stasjon? Med litt andre ord, har det noen hensikt på årets høsttur til Ål å ta med seg haglen for å jakte her, eller kan man like gjerne skippe hele haglen og bruke de sparte kronene for terrenget og heller ta med ekstra sjokolade på turen?

Link to comment
Share on other sites

Har ikke erfaring, men slenger meg på tråden. Forresten er det noen som har kjennskap til fjellstyrene rundt ÅL? jeg har hytte på høyfjellet rett nord for ÅL, men kan ikke finne noe jaktterreng på inatur i dette området. Tips til hvor en kan henvende seg?

 

Trooper - Sør for stasjonen tilhører jakt og fiske foreningen om jeg ikke tar feil. Har sett på området selv siden jeg ikke finner noe i "mitt" nærområde. Vet ikke hvordan det er med vilt, men det strekker seg ganske langt innover så det bør være gode muligheter til å treffe på det meste. Det er sikkert andre som har mer erfaring fra jakt i Ål vil jeg tro.

Link to comment
Share on other sites

Har selv hytte på fjellet i Ål og har prøvd i flere år å skaffe jakt i området. Oppsummert så er de private områdene leid ut på åremål til svært høye priser. La inn et bud på et terreng for fem år siden, tror ikke jeg engang ble vurdert...kommentarer som "du ha´kje sjans" har jeg fått ved flere anledninger når jeg har henvendt meg til grunneiere, snakket med flere av dem senest i sommer. Har også undersøkt mulighetene for jakt på høyfjellet, Reineskarvet og vestover. Fikk tilbakemelding om at det ikke ble solgt jaktkort der, da det ikke var etterspørsel og at man fryktet konflikter mellom grunneiere som hadde tilstøtende terreng. Noen hadde fått det for seg at det ville være upopulært med jegere som gikk gjennom andres terreng da teiggrensene stedvis var uklare.

Vet at fjellområdene ble privatisert etter en rettsak mot staten for mange år siden. Personlig synes jeg det er synd at vi "vanlige" hytteeiere kun har svært begrensete muligheter for å jakte i områdene. Men det er vel slik det er sørpå, penga rår...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...