Jump to content

Militærstøvler eller lignende type med myk såle?


Ken Adams
 Share

Recommended Posts

PÅ svensk heter det "hälsporre". Har haft det i bægge føttene og det er som å kjøre en spiker rett opp i hælen når du går :(

Nå er det mye bedre men fikk krabbe meg ur sengen i vinter og fortsatt gjør det ont de første 15-20 skrittene jeg tar hver morgen eller om jeg sitter i soffan og surfer for mye på kammeret.no :oops:

Link to comment
Share on other sites

Har du fått diagnosen fra en lege?

 

Jeg har hatt plantar fascitt lenge, som er ett av stadiene til det du kaller hälsporre ser det ut til. Ref: http://sv.wikipedia.org/wiki/H%C3%A4lsporre" target="_blank

 

Jeg har brukt en del tid på å prøve å bli kvitt dette, men det er ukjent terreng for legevitenskapen og jeg har ikke blitt helt kvitt det. Men jeg har funnet noen metoder og grep som gjør at jeg ikke trenger å hinke de første 10-20 skrittene hver morgen. Jeg kan også løpe litt og gå lengre turer igjen uten å få en skikkelig "payback" neste morgen.

 

Det jeg har funnet ut er at støpte ortopediske fotsenger hjelper for meg. Det er med på heve fotbuen og strekke plantar senen. Videre går jeg mest mulig i sko som har flat såle uten demping. Vanlige sko har gjerne dobbelt så høy hæl som forsåle hvilket er fy-fy for meg og min plantar fascitt.

I en periode kuttet jeg ut løping. Det var for belastende for hælen. Sykling gikk helt greit.

Jeg drev med turning og det måtte jeg bare kutte ut. Alt for høy belastning på føttene å hoppe og sprette der

Jeg hadde en golfball og en tennisball på jobb. Denne rullet jeg under hælen uten sko på for å massere området og øke blodgjennomstrømningen.

Isbad for føttene hver kveld i 10 minutter for å øke blodtilstrømning.

Tøying av plantar senen, hver dag og spesielt før jeg sto opp om morgenen.

Tøying av leggmuskulaturen, hver dag.

 

Crocs og lignende ville jeg kuttet ut. Samme for sko med demping eller forhøyd hæl. Det var mye bedre for meg å gå flatt og lære å dempe belastningen på hælen gjennom ganglaget istedenfor å "trampe" avgårde med hæltreff.

 

 

 

Dette var veldig kort oppsummert et 4 års solo-forskningsprosjekt etter at legen sa han kunne operere uten garantier eller sette kortison sprøyte som var veldig smertefullt og uten garantier. Tøying og endring av belastningen i en periode var nok nøkkelen men massasje og kalde fotbad mener jeg også hjalp.

 

Var jeg deg ville jeg valgt de fjellstøvlene jeg hadde lyst på uten å tenke på plagene dine og heller lagt inn en innsats i hverdagen for å bli kvitt/minimere problemet.

Link to comment
Share on other sites

Nilsen308, to besøk hos legen med kortisonbehandling i våres så besøk hos Ortoped i juli har dem konkludert med at det er hälsporre.

 

Som mannfolk flest gikk jeg ikke til legen i tid, uten først når jeg ikke lenger kunne stå opp uten store smerter. Da hadde jeg i lenger tid overbelastet fotens fremre del da jeg ikke brukte hælen.

 

Jeg skal prøve litt av den egenbehandligen du nevner. Koster jo ikke noe og bør ikke gjøre noe verre i hvert fald.

 

Jefferey, trykkbølgebehandling?

Link to comment
Share on other sites

Jepp, trykkbølgebehandling. Har ikke prøvd det selv, men slet med ei sene i ei skulder og fastlegen min anbefalte det. Ble aldri noe av å starte med det da det passet dårlig der og da og en Voltarenkur faktisk fikset biffen.

 

Om det er brukbart på denne typen plager vet jeg ikke, men jeg ser ikke bort fra det.

 

Edit: Og nå så jeg jo at akkurat denne plagen er den første i lista på linken, så da bør det jo være en viss sjanse for at det kan funke.

 

PS! Er visst dyrt og vondt :wink:

Link to comment
Share on other sites

Har selv Crispi Swat sko, utrolig gode sko selv over lang tid.

 

 

Trykkbølgebehandling har jeg brukt på kneet, ubehagelig ja, vondt? nei. Dyrt? Tja, 450kr for 30minutt var det vel jeg betalte per gang. Dette kan også absolutt anbefales om du har en skade hvor dette er relevant behandling

Link to comment
Share on other sites

Naprapati betyr å korrigere årsaken til lidelsen.... Hadde en smertefull akilles en høst, naprapaten påviste feilstilling i leggen, etter mange overtråkk, dro til med korrigering og vips, det ble iorden.

Kneet var ille endel år, holdt bare 1-2 dager jakttur, men fysioterapaut fixet det med 2måneders behandling og øvelser, aldri hatt det igjen....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...