Jump to content

Fellingsdata...nå begynner det å komme :)


chmeland

Recommended Posts

Det har nå kommet inn data om nesten 100 fellinger. Fortsatt litt lite til å trekke sikre konklusjoner, men her er noen foreløpige tall:

 

29 rådyr (bukker)

6 reinsdyr

61 hjort (34 hann, 27 hun, herav totalt 10 kalver)

 

 

Det skytes på forsvarlige hold. Kun èn felling er rapportert over 250 meter, og da var det på et dyr som var skadeskutt (av andre). 7 fellinger er på hold mellom 150 og 250 meter. Det er langt, og tre av dem krevde da også mer enn ett skudd.

Gjennomsnittlig hold ligger på rundt 80-90 meter for alle arter.

 

For rådyr er det ingen klar sammenheng mellom antall tagger i geviret og slaktevekt.

 

De fleste dyrene (42) er skutt på dagen. 28 i skumringen og 25 i grålysninga, og kun èn (hjort) er skutt på natta. Blir nok flere etter første fullmåne 19/9.

 

15 fylker er representert, flest i Møre og Romsdal med 27

 

Mer enn halvparten av hjorten (32/61) og 11/29 rådyr er skutt på innmark.

 

 

Se data og tabeller her

 

https://docs.google.com/spreadsheet/ccc?key=0AobiUiFA-tA2dGdid0pqZTZOaUYyNUN2cW1HY1F1V3c&usp=drive_web#gid=6

 

Last ned excel-versjon:

 

https://docs.google.com/spreadsheet/pub?key=0AobiUiFA-tA2dGdid0pqZTZOaUYyNUN2cW1HY1F1V3c&output=xls

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Det er jeg som privatperson som står bak undersøkelsen. Bakgrunnen er at jeg er interessert i jakt og jobber som analytiker, og savnet en base der man enkelt kunne finne slike data for jakt i Norge. Så da lagde jeg en selv..

 

Det finnes sikkert mange lokale ordninger, men så vidt jeg vet ingen nasjonale der hvem som helst kan laste ned dataene og jobbe med dem selv. Målet mitt var å lage noe alle kan ha lik tilgang til. Dette med at alle skal ha tilgang til data som alle bidrar med er viktig, og noe svært få andre undersøkelser tar hensyn til.

 

Undersøkelsen har ikke noe bestem formål. Det er det som er det fine med data....du vet aldri hva du finner ut når du begynner å analysere og har nok data. Ser for meg at vi kan bekrefte og avkrefte myter, lage hypoteser og diskutere funn. Mest for moro...

 

 

Mvh Chr M

Link to comment
Share on other sites

Festlig tiltak! :D

 

Elglagene og hjortelagene registrerer alder og slaktevekter og sender dette inn. Jeg vet ikke hvor, men det er det sikkert andre her som vet. Kanskje det går å ringe eller maile til direktoratet for naturforvaltning e.l? De vil nok vite hvem som har tallmateriale til deg. Statistisk sentralbyrå er en annen mulighet.

 

Man kan diskutere alt fra rettet avskyting til viltstell og biotoper m.m. ut fra dette. Bakenforliggende årsaker er spennende og vanskelige temaer. Dette blir spennende å følge med på!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...