Jump to content

Hvor lett kan man lage en riflestokk?


avtreksfeil

Recommended Posts

Jeg foretrekker å bruke et lag eller to med glassfiber. Fordelen er den mekaniske bindingen man får direkte til arbeidsemnet samt at laminatet kan legges i en operasjon med god sannsynlighet for isolasjon mellom stålet og karbonfiberen.

 

Bruker vi et lag epoxy som er herdet for isolering må vi passe på overflatebehandlingen slik at eventuell aminvoks fra herdeprosessen fjernes og det må pusses slik at det blir god mekanisk binding til den herdete epoxyen. Alternativt kan karbonfiberen legges mot halvveis herdet epoxy slik at det oppstår kjemisk binding istedenfor mekanisk binding, og da uten garanti for at det ikke blir liggende karbonfiber mot stålet når luft fjernes fra laminatet. Bruk av peel-ply vil hjelpe til med overflatestruktur og aminvoks problematikken.

 

Nå er det slett ikke sikkert at avtreksfeil har tenkt å legge vått eller karbon direkte på stålet så kanskje flisespikker jeg uten noen hensikt :)

Link to comment
Share on other sites

Når resten blir så sykt lett, så spiller ikke kassa allverdens rolle. Men skal det være så skal det være - det nytter iallefall ikke med ei sauerkasse...

Alt man skal få lyst på - og jeg som ikke driver og går med rifle heller

 

Nei på en Sauer må en ha en karbonstokk som er 10 gram tyngre enn denne..., men som tilsynelatende ser ut som en "vanlig" stokk :wink:

Link to comment
Share on other sites

Kult å høre!

 

Noen utfordringer rundt det med balanse? Har du prøvd å skyte uten tofoten, eller er stokken beregnet på å brukes kun med tofot?

 

Tåke er tåke, du fikk ihvertfall skutt utendørs mens kontorrotta meg kun så gråværet på vei fra bilen og inn til kontordøra.

Link to comment
Share on other sites

Helt klart kjip balanse uten tofot. Løpet er 1400 gram, demper 400 gram.

 

Har skutt endel uten fot. I benk går det fint, på sekk er det utfordrende.

på neste prosjekt skal dette utbedres, men denne pipa blir ikke rørt.

 

1376894_10153326816230529_1847925490_n.jpg?oh=c003a85a00a99a987273b73ba512fb32&oe=5255D2C3&__gda__=1381419889_37f2431f64e344a7f63320fc508b82cc

 

Skrur man av løpet går det nedi 40 liters arcteryx sekk.

Har ikke testet POI forandring vitenskapelig, men det holdt bra de gangene jeg har hatt det ute mellom jaktturer, hvor jeg har sjekket innskyting i felt.

Link to comment
Share on other sites

Litt på kanten spørsmål i forhold til stokken. Hva sier lovverket om rifler som er lett delbare slik at de går greit ned i en sekk? Jeg vet ikke svaret men ser fordelen med deling!

 

Jeg lurte litt på det med balansen. Virker som om det er to motstridende ønsker man må kompromisse mellom. Enten få ned vekta, eller få balanse.

 

Hvordan tenkte du å utbedre balansen? Øke vekta :( ?

Link to comment
Share on other sites

loven sier 840mm, men dette tolker jeg som at den skal kunne avfyres.

 

når løpet er utskrudd så kan den vanskelig avfyres.

En blaser går jo fint nedi sekken om du tar av løpet.

 

Remingtonen får kortere pipe med jaktprofil i 6BR.

Denne lakelander pipa er 21mm ved munning og 400 gram tyngre enn 30.06 pipa (som er 6cm lengre) :roll:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...