Jump to content

Hvor lett kan man lage en riflestokk?


avtreksfeil

Recommended Posts

400 gram. har jo sikring :P

 

Neida bøyle skal på plass før helga.

 

Var på banen idag og skaut inn og testet presisjon. Løpet går jo som en stråle, det vet jeg.

Spørsmålet var bare om stokken holdt, og gikk an å skyte ok med.

 

Hamret ut 10 skudd som samlet på 1". Smårelgiøs opplevelse :lol:

"1983" var vitne til galskapen.

Link to comment
Share on other sites

Denne stokken ble lagd med ti tommeltåtter, og et ønske om lettest mulig vekt.

Finishen er dermed veeldig grov, men det fungerer.

 

Takk for positiv tilbakemelding.

 

Dersom noen vil kopiere er det sikkert enkelt å kontakte kajakbutikker og kajakklubber.

Sikkert noen som har ødelagte rettskafta årer i C-fiber.

Link to comment
Share on other sites

Hamret ut 10 skudd som samlet på 1". Smårelgiøs opplevelse

Tror du må skifte nick :wink:

 

Et par kommentarer bare.

Du har sikring - ikke stol på sikringa please :? Du skal ikke jakte med meg, så det er ikke meg du skyter - men "1983" kanskje interesserer seg?

Og få deg avtrekkerbøyle. Ligger du nede i buskaset så risikerer du at en kvist setter av avtrekket når du avsikrer, eller at du legger avtrekkeren borti det du har anlegg på, eller noe...

Om du nå driter i sikkerheten, så for å unngå å ødelegge avtrekkeren. Jeg har bøyd avtrekkerbøylen på flere rifler, og de hadde ikke vært skytende med etterpå om den ikke var der...

 

Heldemper-ideen er veldig god om man vil lage ei superlett rifle.

 

Rem. Seven eller Titanium kasse og bolt, Karbon stokk, 30-40 pipe neddreid og flutet og vet ikke hva, til "bare minimum", og så en karbon heldember utenpå. Trijicon RMR oppå.

Burde kunne bli sinnsykt lett, jeg fikk lyst på en her og nå - men det blir dyrt :roll:

 

Åre-ideen er jo også veldig god - med noe mer trening i håndverket, og bedre tid kanskje, så ville det der blitt helt topp.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Takk Krister.

 

Jada avtrekkerbøyle blir tilpasset as we speak.

Børsa vil aldri være ladd under jakt før rifla ligger klar på sekk med fugl i siktet, men selvsagt skal jeg ha bøyle.

 

Og ja, det finnes mange mye bedre kasser som utgangspunkt til lettjager, men jeg ville bare teste.

Mistet trua flere ganger under byggingen, og skaut fra hofta på første testskudd. Vil ikke ha karbonsplinter i trynet.

 

Uansett. Fjellrypa har kalt inn til ekstraordinært krisemøte nå.

6BRn er slanket 2kg og Swaro håndkikkert er klar.

Link to comment
Share on other sites

det finnes mange mye bedre kasser som utgangspunkt til lettjager, men jeg ville bare teste

Når resten blir så sykt lett, så spiller ikke kassa allverdens rolle. Men skal det være så skal det være - det nytter iallefall ikke med ei sauerkasse...

Alt man skal få lyst på - og jeg som ikke driver og går med rifle heller :roll:

 

Må forresten legge til at det er befriende å se at det noen som finner på egne ideer (istf. å hore opp en mauser med kamomaling og tofot), og gjør noe med dem, og dertil legger ut en tråd om det. Innovasjon kalles det faktisk, om noen gjør slikt i industrien - og det er alt for lite av det

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Med Barnard S kasse og fullkarbon utførelse

Jeg vil også ha en.

Vi kopierer en Barnard S låskasse, men lager den av karbonfiber, med stålinnlegg bare til gjenger og låsklakker, ala Stolle Panda (alu, med stål gjenget inn), og flutet aluminium sluttstykke med stål sluttstykkehode.

Kortest mulig, tynn pipe, og et karbonrør som heldemper for å beskytte, og for å få lovlig lengde...

Åpne sikter av karbonfiber

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Remington 700 (æsj, jeg vet, men billig) i 243win er kjøpt inn. La inn et skambud på nedleggingssalg og bladde opp 1500,- kr.

 

easycomposites.co.uk har mye spennende, og jeg har fyllt handlekurven for ca tusenlappen.

Carbonrør, divynicell og div.

 

Kassen skal rettes og slankes, bolt skal byttes eller slankes. Avtrekk tunes eller byttes.

 

Mod 2.0 er mao på vei.

Link to comment
Share on other sites

De skjønner engelsk også i HP-Textiles, og trykker du på det engelske flagget på siden får du teksten på engelsk ;)

Noen ganger har de veldig gode tilbud. Jeg kjøpte en del uni-S glass for en stund siden hvor frakten var mer enn prisen på rullen.

 

http://www.hp-textiles.com/shop/index.php?language=en

 

 

Har du noen arbeidsskisser på gang? Er nysgjerrig :)

 

Rem700 er da gode greier det. Har en selv i 308w som jeg pønsker på ny stokk til.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du har gitt 1500,- for en Remington 700 har du ikke lov til å klage i det hele tatt.

 

Gleder meg stort til dette, skal bli spennende å se hva du kan få til med versjon 2.

 

Det var jo en her inne som pimpa en Mauser med karbonrør utapå løpet. Er det noe du har tenkt på? Dreie ned profilen til type skikkelig tynn, og så hive på et rør for å stive av litt. Men det er klart, du sparer jo mer vekt på å bare dreie ned pipa uten å legge på noe.

Link to comment
Share on other sites

Jeg rangla inn på sjappa med en kort Rem 700 i tankene. Fant 2stk i 243win ADL og bød 3000,- for begge. Tilslag og papirfiks på dagen. 8)

 

Hadde org synt stokken på vekta nettopp. 970 gram. Faen meg slagvåpen! :mrgreen:

 

35cm neddreid løp med carbonrørforlenger evt med demperbafler innstøpt slik at løpet tipper 40cm er vurdert ja.

Link to comment
Share on other sites

To stk. for 3000,-, du er fanken ikke snau. :mrgreen: Gratulerer med knallkjøp. Du har råd til å eksperimentere litt med dem da.

 

Hvorfor akkurat 35 cm løp med carbonforlenger? Er det ikke like greit å ha løpet på minst 40 cm slik at du ikke kapper bort all utgangshastigheten?

 

Tynn pipe med carbonrør for stivhet er uansett en ide jeg liker veldig godt. Kombinerer du det med heldemper tror jeg det blir knall.

Link to comment
Share on other sites

Metall til kompositt er ikke trivielt for å si det enkelt. Mye som kan gå galt der :)

 

Sørg for to ting ihvertfall.

 

1: Mekanisk binding mellom metallet og kompositten

 

2: Elektrisk isolasjon mellom karbon og metall (et lag glassfiber er ofte nok)

 

Har du noen estetiske krav til overflaten og utseendet på dette viklede løpet?

Link to comment
Share on other sites

Forskjellig potensiale i materialene leder potensielt til galvanisk tæring. Billig å legge et lag eller to med glassfiber mot stålet og dermed isolere de to materialene mot en minimal kostnad i vekt.

Det holder å la et lag epoksy herde på stålet først - iallefall på ei rifle - det er noe annet på en båt eller en sykkel som blir våte konstant, og stående våte.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...