Jump to content

Våpensamler, hvordan bli dette?


Glensen

Recommended Posts

Jeg har etter hvert utviklet en interesse for eldre (og nyere) kuriositeter innenfor skytevåpen, og lurer på hva som skal til for å oppnå status som våpensamler. Samtidig lurer jeg på hvilke våpen som faller under kategorien samlervåpen?

 

Håper på all mulig hjelp, og at jeg kan bygge et godt samarbeid med andre samlere.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Våkner opp en gammel tråd fordi den sikkert passer best til spørsmålene mine.

 

Når man skal søke om medlemskap i NVHS må man ha deltatt på møtene deres regelmessig i ett eller to år. Må man bli invitert av et annet medlem for å få lov til å delta på møtene deres? Gjelder oppmøte på møtene deres for de som bor så lang nord som Finnmark? Hvor stort "område" har man lov til å samle på? (F. eks våpen fra WWII eller bare våpen fra D-dagen)

 

Fikk ikke noe ordentlig svar på NVHS sine sider.

 

Takker for svar.

Link to comment
Share on other sites

Ja, man må inviteres til Norsk Våpenhistorisk Selskap (NVS).

 

Dersom du er interessert i medlemsskap så bør du sende dem en email, så skal du se at det kanskje ordner seg med en invitasjon.

 

Når det gjelder oppmøte i prøveperioden så står det i statuttene: "For søkere som bor slik til at de grunnet avstand eller andre forhold vanskelig kan følge Selskapets møter, kan Styret gi unntak fra disse bestemmelser." Nok en gang: Send dem nå en melding og hør hva de sier? De svarer nok ikke på emailen din samme dagen, men såvidt jeg vet så svarer de.

 

Når deg gjelder "samlerområde" så er dette noe som Politimyndighetene regulerer, det bestemmes ikke av NVS. Normal praksis fra Politiet i dag er at man selv definerer sitt samlerområde og leverer en detaljert liste over hvilke våpen dette inkluderer samtidig som man søker om samlerlisens. Når man så senere søker om et våpen så må våpenet være på denne listen. Det aksepteres såvidt meg bekjent ikke at man definerer sitt samlerområde generellt som "WW2" eller "Norske Jaktvåpen" uten at man legger ved en detaljert liste over hva dette området inkluderer. En slik liste skal i følge bestemmelsene "sikre en viss grad av seriøsitet", men virket nok bedre i sånn henseende før internett ble oppfunnet...

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder oppmøte i prøveperioden så står det i statuttene: "For søkere som bor slik til at de grunnet avstand eller andre forhold vanskelig kan følge Selskapets møter, kan Styret gi unntak fra disse bestemmelser. Det er helt muligt ja.

 

Prøv å komme i kontakt med NVS medlemmer som bor i nærheten av deg. Du må ha to fadder som har vært medlemmer i NVS over 5 år, og som kan anbefalle deg som medlem etter du har blit godt kjent med gutta og så må du skrive til NVS hvorfor du ønsker å bli medlem + du må ha god vandell.

 

Hvis du blir medlem så må du skrive søknad på våpensamling hvor du må grunne hvorfor du har lyst å bli samler og hva du har tenkt å samle på og liste med våpen du har lyst å ha inn i samlingen. Den søknaden leverer du til politiet og de sender lista til POD som kontroler at våpnene faller inn under ditt samleromrode osv. POD godkjenner søknaden til 25 våpen og etter du har skaffet deg de 25 så kan du søke på neste 25 våpen.

 

Å så må du ha god tålmodighet for dette tar flere år :roll:

 

Lykke til :wink:

Link to comment
Share on other sites

Som de andre skriver medlemskap i Norsk Våpen Historisk Selskap er første kriterie. Det neste er et nåløye som nå er blitt meget trangt. Militære håndvåpen og maskin-automat våpen er etter det jeg skjønner nå bortimot umulig, hvis ikke i praksis forbudt. Det må søkes på tidsperiode, merke/produsent, kalibere og modeller og søknaden må formuleres på en slik måte at det ikke skapes noe som helst tvil eller mulighet for romslig tolkning underbygget av mest mulig dokumentasjon gamle kataloger og/eller tilsvarende. Dessuten i den nye våpenforskriften kan man ikke lenger skyte med våpene uten å ha innhentet tillatelse av politiet på forhånd. Og skyting skal da foregå på dertil egnet sted.

Ved innvilget samlerlisens gis det for opptil 25 våpen. Det kan søkes om 25 våpen til, men da må samleren vist seg som en seriøs person/samler (eller hva det nå står) så kan det gis tillatelse dette. Men som det også står i høring og forskrift at det ikke ønskes at det blir bygd opp rene arsenaler av samlervåpen.

Uansett skal søknaden rettes til ditt lokale politikammer og våpenkontor som videre sender den til Politidirektoratet der den oftes kommer tilbake gjerne et par ganger med krav om det ene eller andre som må rettes før den går igjennom.

 

En sunn skepsis er det nok gunstig å ha her. Det har lenge gått rykter om at myndighetene helst vil at samlervåpen skal plomberes og på den måten uskadliggjøres/ødelegges. Så det skulle ikke forundre meg at påsikt kan det komme en slik ny bestemmelse. Med den verdiforingelse mange vil oppleve på sin samling hvis det forlanges.

Dessuten hvem vil samle veteranbiler hvis de ikke for lov til å ha motor og ikke for lov til å kjøres med?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Oi, her var det mye nyttig. Skal kontakte NVHS og høre med dem.

 

Bare et spørsmpl til:

 

Ved innvilget samlerlisens gis det for opptil 25 våpen. Det kan søkes om 25 våpen til, men da må samleren vist seg som en seriøs person/samler (eller hva det nå står)

 

Når man har kjøpt de første 25 våpnene, går vel de neste 25 eventuelle våpnene under den samme "område" som de andre?

Link to comment
Share on other sites

Ifølge en kamerat som er samler betyr ikkje lisens at man automatisk får et positivt svar på sine søknader, som med alle andre søknader og søkere avhenger det av saksbehandlers humør, kompetanse, etc.

Hvert enkelt medlem i NVHS får bare anbefale/være fadder for 2 personer i løpet av sitt medlemskap.

Og kravene til oppbevaring/sikring av et større antall våpen er rigide og har en viss effekt på økonomi..

Link to comment
Share on other sites

Og kravene til oppbevaring/sikring av et større antall våpen er rigide og har en viss effekt på økonomi..

 

 

Er vel de samme som for oss andre, FG-godkjente skap og når en passerer 25 reg.pliktige våpen kreves det alarm med garantert uttrykkning av vekter.

Link to comment
Share on other sites

har du lov å bruke samlervåpen?

 

 

viss eg hadde begynt å samle jaktvåpen, kunne eg då ha brukt dei på jakt?

 

Nei du kan ikke dra på jakt med samlervåpen. Det står på våpenkortet: Kun til samling, ikke tillatt som bruksvåpen.

Link to comment
Share on other sites

Våkner opp en gammel tråd fordi den sikkert passer best til spørsmålene mine.

 

Når man skal søke om medlemskap i NVHS må man ha deltatt på møtene deres regelmessig i ett eller to år. Må man bli invitert av et annet medlem for å få lov til å delta på møtene deres? Gjelder oppmøte på møtene deres for de som bor så lang nord som Finnmark? Hvor stort "område" har man lov til å samle på? (F. eks våpen fra WWII eller bare våpen fra D-dagen)

 

Fikk ikke noe ordentlig svar på NVHS sine sider.

 

Takker for svar.

 

 

 

hei

en liten kommentar, i mine ører høres Norsk Våpenhistorisk Selskap (NVS).

ut som en losje på lik linje med odd felow

Link to comment
Share on other sites

har du lov å bruke samlervåpen?

 

 

viss eg hadde begynt å samle jaktvåpen, kunne eg då ha brukt dei på jakt?

 

Nei du kan ikke dra på jakt med samlervåpen. Det står på våpenkortet: Kun til samling, ikke tillatt som bruksvåpen.

 

Så vidt jeg har forstått kan du en sjelden gang i blant prøveskyte våpnene dine, men da under nokså strenge sikkerhetsregler.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hmm... hvis du skal samle kun på nyere jaktvåpen tror jeg kan bli vanskelig.

 

Du kan søke samlerlisens på fabrikk merke, eller bestemt type våpen. Noen samler kun på Krag rifler og noen kan samle kun på luger pistoler osv.

 

Men først må du bli medlem i NVS og det kan bli vanskelig å komme inn der hvis du er interesert kun i moderne jaktvåpen :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 2 weeks later...

Jeg kan rapportere fra innsiden av den lokale avdelingen, og avsløre at der er det ingen dunkel belysning, kapper, masker, hemmelige håndtrykk, passord eller homo-erotiske ritualer. :wink:

 

Å få noe som sier 'brrrarppp' istender for bare 'pang' er ikke SÅ vanskelig, selv om mesteparten på få omstilleren låst i halvauto hvis det er 'vanlig'. Er det passe sjeldent så slipper du selv det (har selv holdt en såkalt SOE lyddempet sten som var FA, og forsvarsmuseet hadde gitt klar beskjed til vår alles kjære ståle svendsen med venner at den stengunen skulle tas på med silkehansker og ikke forandres).

 

Eller så er interessene høyst forskjellige i en sånn gruppe, og selv om 2.VK er kanskje overrepresentert, så slipper du nok inn med moderne jaktvåpen også, det er tross alt mye av de samme mekanismene og historien bak.

 

Det jeg har hørt og lest er at samlerområdet må begrenses i tid og geografi. f. eks våpen brukt av tyskerne i norge, våpen brukt av britene i 1. VK.

 

Bare våpen brukt i 1. eller 2. VK blir for brett. Selv så ønsker jeg og samle Norskbrukt i perioden 47-67, da dette dekker en høyst interessant periode med mye variert materiell.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Hei!

Vi er ikke hverken mørkemenn eller kultgruppe, men det er riktig som de fleste før meg har beskrevet. Det krever en vilje og interesse langt over snittet for å få samlerlisens. Etter gjeldende lov og forskrift må man være medlem av en godkjent samlerorganisasjon. Her er det pr. dato kun Norsk Våpenhistorisk Selskap (NVS) som er godkjent. Det å bli medlem her går stort sett greit dersom man er tålmodig, og ikke har noen større saker på rullebladet. I tillegg skal samlerlisensen godkjennes av politidirektoratet (PD). Søknaden sendes via lensmannskontor og politidistrikt. De vil foreta en påtegning, men det er saksbehandleren i PD som godkjenner. Desverre har det vist seg at mange godt begrunnede og anbefalte søknader har blitt avslått. Hvorfor er ikke helt klart, men jeg kjenner til at det for enkelte har vært nødvendig å koble inn juridisk ekspertise for å få samlerlisensen i orden. Det er viktig å presisere at det ikke er NVS som bremser. Når det gjelder NVS. så er dette et tvers igjennom seriøst selskap hvor man treffes ca en gang pr. måned. Hoveddelen av miljøet sogner til Oslo, men det har i de siste årene blitt staret opp flere lokal-lag rundt om i landet. På møtene er det forskjellige foredrag. Disse kan både være historiske og våpenrelaterte. I tillegg arrangeres det utstillinger, auksjoner og kjøp-salg-byttemøter. Når det gjelder kjøp av våpen, så gjelder selvfølgelig de samme reglene for erverv her som for alle andre. Hva det samles på er veldig varierende. Det er utrolig hva som dukker opp. Mange av medlemmene har bidratt med historier om hvordan tilfeldigheter har gjort at våpen eller annet utstyr har kommet fram i lyset. En annen fin ting er at man til tider kan komme over mye bra litteratur til en forholdsvis grei penge. Jeg har fyllt opp noen hyllemetere med bøker som er kjøpt ved forskjellige anledninger

For enkelte vil nok NVS framstå som et forholdsvis konservativt miljø. Samtidig synes jeg at det er helt i orden å forlange en viss stil. Etter vært som man blir varm i trøya, og litt kjent i miljøet er det ikke noe problem å få hjelp til f.eks. identifisering av stort sett det meste. Jeg trives i vært fall meget bra. Når det gjelder det økonomiske, så koster det ikke mange hundrelappene i året å være medlem. Det som koster er å skaffe seg de våpnene eller det utstyret man vil samle på. Her er det også veldig stor variasjon blant oss. Som regel begynner de fleste å samle ganske vidt. Etter vært spesialiserer man seg mer og mer. Det er da det begynner å svi i lommeboka for de fleste. Samtidig er min erfaring at det foregår mye bytter. Det er derfor viktig å ha ører og øyne oppe hvor enn en ferdes...

Dersom du ikke har fått noen kontakt innad i miljøet enda, så får du sende meg en mail eller en PM, så får vi se hva som er mulig.

Link to comment
Share on other sites

I tillegg skal samlerlisensen godkjennes av politidirektoratet (PD).

Er du 100% sikker på det? Kva er det juridiske grunnlaget for samlarstatus per i dag? Grunnen til spørsmålet er at etter det eg veit så er det eit rundskriv frå 92 som er gjeldande per i dag og der står det at politimeisteren kan godkjenne. Men rett nok så vel mange av dei å ikkje bruke denne retten, men sender rett til POD.

Link to comment
Share on other sites

Kjenner flere som har søkt om samlerlisens. Alle disse søknadene har havnet hos politidirektoratet. Dersom lisensen innvilges, så kan politimesteren, eller den han bemyndiger gi tillatelse til erverv av våpen innenfor samlerområde. Sjekket dette opp med min kontakt i politiet, og han bekrefter at alle samlerlisenser skal behandles av direktoratet. Tidligere så var det politmesterene som godkjente.

Dersom det er noen som har andre erfaringer, så hadde det vært fint å få greie på disse.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...

Hvert enkelt medlem i NVHS får bare anbefale/være fadder for 2 personer i løpet av sitt medlemskap.

 

Hvor i all verden har du dette fra?

dette er definitivt feilinfo. fra vennen din, mulig han ikke vil ha vennene sine inn i foreningen :overrasket:

Link to comment
Share on other sites

Problemet er vel heller å få svar fra NVS. Har ved flere anledninger (senest på for sommeren i år) sendt mail til dem og spurt etter mer info, og om mulighet til å bli kontaktet av noen som kan invitere en med på møter. Men har dessverre ikke mottatt noen mail fra den kanten. Eneste gang jeg har fått noe svar var for 3-4 år siden om at jeg måtte få noen som var medlem til å invitere meg med, noe som er veldig lett når en ikke vet hvem som er medlem (NOT).

Link to comment
Share on other sites

One Shot, litt av bakgrunnen for besøksordningen er at man derved har et filter på hvem som kommer inn døra. hadde ikke dette kravet vært der kunne de ikke hindre noen i å dukke opp. Bare å betale årsavgiften, så er man inne. Slik er det ikke og slik bør det ikke være. Jeg er sikker på at om du snakker med folk rundt deg om dette, så er det på et eller annet tidspunkt noen som vet om en som er medlem. Det er en god del medlemmer og disse finnes over hele landet. Jeg antar at du allerede er inne i et skyte/jaktmiljø og kjenner en del folk med samme interesse.

Link to comment
Share on other sites

Hei.Dette er helst et svar til rover,men andre kan jo også ha innteresse av det.Ble selv godkjent som våpensamler av politi-inspektøren i daværende vestre Vest-Agder politidistrikt,dette sjedde i september 1999,og fikk da beskjed om at fra 1-1-2000.så måtte alt av søknader om samlerstatus innom POD eller justis.Kan opplyse at vi var 3 stk som fikk samlerstatus da,mens 2 av disse har iettertid gått over til NVS.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er sikker på at om du snakker med folk rundt deg om dette, så er det på et eller annet tidspunkt noen som vet om en som er medlem.
Dette høres ut som et gjennomtenkt opplegg. NOT! :lol:

 

Mulig det ikke er gjennomtenkt, men det fungerer for mange..... Meg selv inkludert, men også mange jeg har blitt kjent med kom inn den veien. Om du har et forslag til en bedre løsning så er du helt sikkert velkommen til å informere om tankene...... :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Som jeg har påpekt før:

Det er en tanke håpløst all den tid NVHS ikke svarer på mail.

Jeg har sendt dem e-post opp og ned i mente, hittil har jeg fått svar en -1- gang.

Det er en fin forening, greie folk, bra miljø osv...

Men når foreningen sentralt ikke fungerer mtp kommunikasjon, så blir man fort frustrert.

I hvert fall så lenge det er eneste vei inn i samlerverdenen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg føler ikke jeg har noe mer å bidra med her. Det er ganske mange her på kammeret som er medlem i NVS, og jeg vet ikke hvordan det er med dem, men jeg har fått PM ang eventuelt gjestebesøk på NVS en eneste gang. Jeg føler således ikke at de som sutrer mest om hvor vanskelig det er å komme i kontakt med NVS medlemmer legger ned noen særlig stor innsats. Slutt å drømme om en forening det bare er å løse medlemskap i som en vanlig bokklubb. De tider er forbi.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...

Her er en sak om "våpensamling", der en polititjenestemann har fått innvilget samlerstaus, uten å være medlem i NVHS. Etter min mening med en forholdsvis gangbar begrunnelse.

 

https://www.nrk.no/ho/xl/politileder-i-innlandet-etterforskes-1.13779075

 

At et politikammer fyller opp beslagsrommet med gamle våpen, som, hvis de ikke tilfeldigvis hadde blitt beslaglagt i forbindelse med en heimebrenningssak, ville vært innlevert under et "våpenamnesti", og destruert, kan kanskje ikke den aktuelle tjenestemann klanders for.

 

For meg ser det helst ut som at "her er det VÅPEN involvert, dette må vi lage storsak om"-hysteriet har grepet journalistene.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...