Jump to content

Våpen i alle politibiler, har de tilstrekkelig trening?


Lunden

Recommended Posts

Etter jeg leste denne artikkelen http://m.db.no/2013/09/07/nyheter/valg13/politi/kriminalitet/vapentilgang/29120032/ så tenkte jeg først at det er bra at dem slipper å dra tilbake til stasjonen hvis de skulle trenge våpen. Så begynte jeg å tenke litt på hvor mye trening er det politiet får i våpenbruk og skytetrening? Det finnes kanskje politimenn her inne som kan belyse temaet. Jeg vil poengtere at det er av nysgjerrighet jeg lurer på dette og ikke at jeg er ute etter å snakke nedsettende om politiets kunnskap vedrørende våpen.

Link to comment
Share on other sites

Politiet er inndelt i fire klasser når det gjelder skarpe oppdrag.

Nederst har du kontorpolitiet. De har svært lite trening.

 

Neste gruppe er den det er mest aktuelt å diskutere i denne sammenheng. Det er storparten av polititjenestemennene som er ute på patrulje i bil.

Disse har 40 timer obligatorisk våpentrening per år. I følge en venn i politiet har denne treningen blitt langt bedre de siste årene. Dette skyldes både kvalitet og det faktum at det nå er 40 timer effektiv trening. Klargjøring, transport til banen, våpenpuss etc er ikke lenger inkludert i de 40 timer.

 

Jeg antar at å diskutere de lokale innsatsgrupper + delta ikke er relevant i denne sammenheng.

Link to comment
Share on other sites

Må jo presiseres at det ikke skytes i 40 av disse timene...

 

Jeg vil anbefale å lese denne artikkelen for de som er interesserte.

http://www.regjeringen.no/mobil/nb/dep/ ... ?id=697365

 

Og jeg vil absolutt mene at det er aktuelt å ta med IP3-mannskaper (UEH) i denne diskusjonen, da det blir flere og flere som faller innunder denne kategorien.

 

Er og greit å ta med at flere stasjoner trener betydelig mer enn de 40 de er pålagt. Eks er Oslo og de omkringliggende distriktene som har en god del mer skarpe oppdrag enn la oss si Tana i Finnmark ;)

Link to comment
Share on other sites

Det er gjerne ikke så interessant for det man ønsker å diskutere i denne tråden. Imidlertid ville jeg finne det langt viktigere at politiet trener tilstrekkelig på vurderingene om de skal skyte eller ikke, enn at de bedriver mye teknisk skytetrening.

Å true med skytevåpen vil kunne eskalere situasjoner voldsomt. At vanlige tjenestemenn er godt trent til å taktisk og mentalt kunne takle ulike skarpe scenarier, anser jeg som viktigere enn at de er godt trent til å kunne treffe blink hver eneste gang.

Link to comment
Share on other sites

Det er gjerne ikke så interessant for det man ønsker å diskutere i denne tråden. Imidlertid ville jeg finne det langt viktigere at politiet trener tilstrekkelig på vurderingene om de skal skyte eller ikke, enn at de bedriver mye teknisk skytetrening.

Å true med skytevåpen vil kunne eskalere situasjoner voldsomt. At vanlige tjenestemenn er godt trent til å taktisk og mentalt kunne takle ulike skarpe scenarier, anser jeg som viktigere enn at de er godt trent til å kunne treffe blink hver eneste gang.

Det er kanskje naivt av meg men jeg tar forgitt at alt er forsøkt før man trekker våpen og iallefall før man avfyrer skudd. Jeg skyter jo selv 1 gang i uka som utgjør rundt de 40 timene som er obligatorisk for politiet. Selvom jeg kan treffe i svarten med alle skuddene mine så ville jeg jo hatt mye mer trening om jeg skulle kommet i en situasjon hvor jeg må avfyre skudd for å redde enten mitt eget eller andres liv ( snakker da om hvis jeg var politi). Jeg forstår jo at blant annet Delta har mer trening enn lokal politiet mitt har. Men nå er det lokal politiet mitt som kommer i først til stedet og ikke Delta og kan bli nødt til å avfyre skudd. Jeg har ingen aning om hvor gode skyttere politiet her er men jeg håper de er bedre enn meg og alle de andre i klubben min. (Nå hørtes det ut som om vi ikke kan treffe en låvevegg men :) )

Link to comment
Share on other sites

Diskusjon om politiets våpen, trening og våpenbruk har ikke noe i dette forumet å gjøre.

 

Hva er vitsen med å forsøple ett jakt og skytterforum med slikt?

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
×
×
  • Create New...