Jump to content

Fjerne siktemidler fra Tikka T3


kjogface

Recommended Posts

Har en Tikka T3 som er utstyrt med åpne siktemidler i tillegg til kikkertsikte (se bilde lenger ned). Har over lengre tid tenkt på å fjerne de faste siktemidlene (skrudd fast i pipe) med tanke på lavest mulig kikkertmontasje, men har fått til en relativt lav kikkertmontasje likevel (delvis demonterte siktemidler).

 

Har nå i tillegg investert i ny kikkert (Zeiss Classic 2.5-10x50), og også denne fikk en relativt lav montasje med siktemidlene på plass. Men, nå får jeg ikke montert på Butler Creek objektivbeskyttelse pga konflikt med siktemidlene (se bilde lenger ned). Har derfor prøvd å skru av siktemidlene, samt bryte litt med tang, men siktemidlene sitter bom fast.

 

Trenger derfor noen tips; Kan det være at siktemidlene ikke kan fjernes? Bør man la være å fjerne siktemidlene mtp riflas egenskaper? Gode tips for å fjerne siktemidlene?

 

2hhjeyo.jpg

 

v3eyye.jpg

 

97r9uc.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Forsiktig nå!

 

Først banker du forsiktig kornet til side. Sørg for å ha mothold mot forsiktet under bankingen. Ikke legg an mot løpet. Under kornet sitter en skrue. Så løsner du begge to til slutt... Og ta av skuret også. Det ser penest ut.

 

Fyll hullene til slutt med noe olje/fett så det ikke ruster.

 

Lykke til.

 

B

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Slet med det samme når jeg skulle fjærne siktene på min M55... av med kornet å fjærne 2 skuer så er det av. Samme greia bake. Men hva bruker du til å tette hullene ?. Noen sier lim / epoxy å noen beddemasse. Skal glassblåses og duracoates så jeg går før komplett fylling istedet for skruer. Blir sikkert bra det der ! :-)

Link to comment
Share on other sites

Hodeløse skruer var ikke dumt !!!!. Mye pjesk å få perfekt lengde på sånt ?. Er så ubestemt på hvordan jeg skal angripe mitt prosjekt.... "løpet" er jo kjørt om jeg fyller å coater.... ikke det at jeg under noen omstendigheter tror jeg kommer til å bruke faste sikter men....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...