Jump to content

.22-250 rådyrladninger?


anakken

Recommended Posts

Hei godtfolk.

 

Lurer på om det er noen her som har gode/dårlige erfaringer med å bruke dette kaliberet på rådyr. Ønsker isåfall å vite hvilke ladninger, kuler, presisjon og skuddvirkning dere har opplevd.

 

har en S&L systemrifle med pipe i 6,5x55 og .22-250. Har hørt mye forskjellig rundt sistnevnte hva angår å bruke det mot matvilt (eks rådyr). Til nå har jeg brukt 6,5 pipa ladet med 140grs accubond til rådyr og bever. fmj til annet smått matvilt som f.eks gås, storfugl, rype etc, mens .22-250 pipa har blitt brukt til ren varmintjakt med v-max mot kråker, rev etc.

 

Jeg har blant annet lest i ladeboken at .22-250 har seilt opp som en glimrende rådyrpatron de senere år her i skandinavia. Ønsker isåfall forslag til kuler og krutt til matvilt med dette kaliberet.

 

Setter pris på alle innspill her.

 

Mvh

Andreas

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også begynt med 22-250 til rådyr. Var å kjøpte Hordnady GMX - homogen/kobberlignende kule i 50 grain her om dagen. Mannen bak disken sa at siden den var litt lenger enn en blykule anbefalte han å følge ladebokens tabell for 55 grains kule. Jeg ladet opp med 32 gram Norma 202 krutt, men det viste seg at 33 gram ga litt bedre presisjon. Max er 34 gram. Hylsene så fine ut etterpå. Federalhetter og Remingtonhylser.

 

Om dette er riktig måte å gjøre det på har jeg prøvd å spørre om i en annen tråd, men gamle tråder er ofte litt oppbrukt og vanskelig å få svar i.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...