Jump to content

Kammer for dypt på Blaser R93 løp - Reklamasjon ?


Smygeren2

Recommended Posts

  • Replies 185
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Så flott at andre børser ikke kan oppleve en produksjonsfeil. Takker deg Bly for et konstruktivt og saklig innlegg!!

Selv om Blaser er den eneste børsa hvor noe kan gå galt i produksjonen, så endrer det ikke mitt syn på at Blaser er verdens beste børse for meg :mrgreen:

Så langt er det vel ingen som har funnet ut om det er en produksjonsfeil? Eller har jeg gått glipp av noe?

 

Alle merker har produksjonsfeil, det er ikke dette jeg sikter til. Jeg snakker om et system som har "kamming" for lukking og åpning/ekstraksjon. Er det så vanskelig å forstå?

 

Fint for deg Smygeren2, at du synes Blaser er verdens beste børse :wink: Jeg unner deg det :wink:

Selv har jeg aldri følt noe slik for noen som helst rifle. I hvert fall ikke blandt de jeg eier eller har eid. Jeg finner stadig svakheter og mangler som jeg ikke liker. Jeg bruker mye STR, men det er ikke fordi jeg synes den er best og forguder den. Det er pris og tilgjengelighet som er avgjørende faktor. Jeg har ingen problemer med å kritisere den også, om noen lurer på ulemper med systemet.

 

Jeg synes innlegget mitt er saklig og konstruktivt så det holder, men med så mye følelser som henger rundt R93, er det som å kaste en fyrstikk i bensintanken om en ikke bare skriver lovprisninger om rifla :lol::roll:

Link to comment
Share on other sites

Det er helt riktig at det ikke er konkludert med produksjonsfeil ennå. Det som vi vet er at børsa fungerer tilsynelatende utmerket med de gamle 6,5 og 30.06 løpene, men ikke med det helt nye 308 løpet.

 

Det er ikke noen tvil om at der fra butikk og Norma sin side vil være det letteste og billigste å konkludere med bruksfeil, ammofeil, eller andre årsaker hvor de ikke må stå til ansvar. Men de signalene jeg har fått fra butikken er at de heller de mot feil ved løpet. Ryddig så langt...

 

Jeg skal på jakt igjen nå til helgen og skyte de hjortene som glapp på forrige tur. Jeg er så sikker på at feilen ligger i løpet at jeg har bedt om å få tilbake resten av verdens beste børse innen den tid :winke1: . Jeg har absolutt ingen betenkninger med å jakte med børsa og et av de andre gamle løpene. Så får tiden vise om det var en dum beslutning...

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Fint det bly, hver sin smak.

Det med treg kamring av ukurante patroner er ikke et problem i min jakt og skyteverden. Hvis det var det så hadde jeg solgt blaseren, jaktbørser er vertkøy. Det er store fordeler med Blaseren, i min jaktutøvelse: For det første er den utrolig rustbestandig.Jeg har hatt flere børser som krever mye puss, i denne regningen http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=14&t=93364, men Blaseren tåler min hardhente bruk. Jeg liker også at den er sikker, kan gå med skudd i kammeret. Videre kan jeg bytte mellom ulike løp/kalibre uten innskyting, noe som passer meg fint midt i jakta. Dette har jeg testet mange ganger, sist under oppskytingen, da jeg byttet mellom- og skjøt prøven med- tre kalibre. Og presisjonen er bedre enn jeg kan nyttiggjøre meg. Men jeg er på ingen måte gift med Blaser som merke. Jeg hadde en drilling (D99) som jeg solgte, ble aldri fornøyd med den. Jaktriflen er imidlertid den rifla jeg har hatt som passer best til min bruk. Men det er altså helt ok at du ikke vil ha en Blaser, og at du ser et stort problem i dette. Jeg gjør det altså ikke, etter mange års hard bruk av r93 på jakt.

Link to comment
Share on other sites

Trådstarter (TS) beskriver selv funksjonsproblem ( klikk) med Norma Oryx i 308win...

 

TS beskriver selv at våpenet fungerer utmerket med annen prøvd ammunisjon...

 

TS får noen objektive forklaringer på enkelte svakheter R93 har... bla vanskeligheter med å se/føle 100% kamring av patronen...

 

Selvsagt er det en teoretisk mulighet for feil på løpet/låsingen... Men slik trådstarter beskriver saken selv er det åpenbart mere sannsynlig at ammunisjonen som klikker har tolleranser eller andre feil som gjør at dette ikke fungerer i dette våpenet.

 

Når det videre da beskrives svake anslag på tennhettene sammen med den konstruksjon og virkemåte R93 har er det med stor sannsynlighet at våpenet ikke har vært i 100% lås...

 

Årsaken til at den såkalte erfarene R93 brukeren ikke ser eller avdekker dette er en svakhet med konstruksjonen på R93...

 

Jeg tror heller ikke vi får noe objektivt riktig svar på TS sitt problem fra Norma / butikk eller Blaser... De vil sikker fornuftig nok løse TS sitt problem uten at dette påvirker renomet til produktet :wink: Og TS vil få ett svar som er "svada"..

 

R93 har som de fleste våpen både styrker og svakheter. Slik jeg ser det har TS fått erfare en av de store svakheter med R93 uten at det er noe feil på våpenet iht til spec.

 

Hadde TS forsøkt skikkelige ladegrep samt noen ulike typer ammunisjon og evt andre lotter av oryxen er jeg sikker på at våpenet hadde fungert :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Nå har vel Blaser og Mauser samme eier......

Det satt rimelig langt inne for Mauser å gi meg ett nytt løp, til tross for at løpet hadde synlige radiale maskineringmerker innvendig i kammer enden. Filmet løpet innvendig med ett boroscope, la filmen på YouTube under ett annet navn slik at det ikke kunne kobles til Mauser og sendte link til Mauser og Norma. Fikk først svar av norma som ikke kunne se noe galt, deretter ifra Mauser som mente det skulle være slik.

"Truet" med å ta pipen med til en uavhengig børsemaker og bytte navn på filmen på YouTube, da var det plutselig nytt løp på vei.......

 

Lykke til. :?

Link to comment
Share on other sites

Tjaa...

 

En R93 skaper mange meninger og følelser, både for og imot. Skal du få til en ordentlig krangel her inne. Så start en tråd om følgende:

 

Blaser R93 i kaliber 6.5x55 til elg, gjerne med et ballistisk program på et eple produkt.

 

Da har du alle 3 varianter som skaper høy temperatur umiddelbart!

- Blaser R93

- 6.5x55 til elg

- Apple produkt

Link to comment
Share on other sites

Klart svar ønskes på følgende spørgsmål:

Hvordan afgør man ved en R93, om den lukker 90% eller 100% over en marginal stor patron.

 

Dette er et reelt spørsmål som jeg har tenkt på noen dager... Ved test fra trådstarter ville han ikke funnet noen feil før jakt vil jeg tro?

 

I min 7mmRM (R93) så necksizer jeg, og fullsizer hver 4-6 omladning. Dette er da de hylsene som jeg bruker på all skyting med min R93. Både trening og jakt. Har enda ikke fått klikk under jakt, men har "fått det til" under trening ved dårlig ladegrep som jeg egentlig var klar over, men dro i avtrekkeren likevel... Ja, jeg vet... Blånd :roll:

 

Min påstand er at man ikke klarer å avgjøre om den låser 95% eller 100% før man trekker av. Enkelte vil se på dette som en svakhet, jeg gjør det ikke så langt!

Som enkelte vet så driver jeg litt med BR på internasjonalt nivå, hvor lading er et viktig punkt. Her er det pressing av hylser, settedybder osv. Så langt har jeg ikke funnet ut hvordan jeg skal kunne klare å fintune en patron på samme måte som jeg gjør på min Borden Rimrock VS Blaser R93. Jeg har ikke løsningen...

 

Blaser R93 er uten tvil den beste jaktrifla jeg har hatt til d.d! Og jeg har hatt en god del våpen siste 25år. Det er ikke dermed sagt at dette er løsningen for alle.

Link to comment
Share on other sites

Godt sagt Poacher :lol:

Jeg har kun (kort)erfaring med R8 og har funnet ut at derson den er nedspent og sluttstykket er der det skal være, så får en ikke opp sluttstykket igjen før man spenner opp. Er det ca. 90% lukket så får man det opp igjen. Jeg vet som sagt ikke om det er slik på R93.

 

_________

-Blaser R8 Success

-308 win til hjort

-og bruker KUN apple produkt

- :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Enkelte vil se på dette som en svakhet, jeg gjør det ikke så langt!

Jeg vil vel kalle det en svakhet all den tid det er noe "alle andre" rifler har, men om en ser på det som et problem er en annen sak.

 

Om dette med boltløft er en pålitelig test på låsing vil jeg moderere kritikken min en del, det er kanskje litt mer omstendelig enn på en vanlig rifle men gir i det minste muligheten for å sjekke ammo uten å dra i avtrekkeren.

Link to comment
Share on other sites

@Per-S.

Anngående rusk og barnåler så finner jeg det noen ganger nede i magasinboksen under rulle magasinet når jeg pusser, har ennå ikke opplevd funksjonsproblemer pga dette. Men jeg har kila fast granbar mellom stokken og hevarmen et par ganger slik at dette måtte fjernes før jeg fikk tatt lade grep. Denne står jo naturlig nok litt ut fra stokken og kan raske med seg litt av hvert i krattet. Ellers har jeg opplevd en gang på 13 år at låskassa frøys fast(underkjølt regn), slik at det måtte en del kraft til for å få tatt ladegrep.

Link to comment
Share on other sites

Ting går sin gang, alt for sakte for meg selvsagt...

 

Norma har i dag tilbudt seg å gi meg nytt løp. All ære for det! Det synes jeg er ryddig. Jeg kan også bytte inn den gamle ammoen jeg har i et nytt lot nummer.

 

Alle (Butikk og Norma) innser at brukerfeil (Dvs at jeg ikke har brukt nok kraft på sluttstykket) er svært lite sannsynlig slik som forløpet har vært. Som Norma selv sa i dag, det er sjelden at det er førsteskuddet som klikker pga av dette. Det er som oftest oppfølgingsskuddet hvor man har denne problemstillingen, da man er litt mer uvøren/stresset etc.

 

Dog utelukker ikke hendelsesforløpet feil ved ammo, eller at ammotypen kan være en dårlig match med det nye løpet, eller feil ved sluttstykket. Så selv om jeg bytter løp nå er jeg ikke komfortabel med å jakte med det nå før jeg evt har vært MANGE ganger på skytebanen.

 

Må få tid til å fordøye dette litt, men heller nå mot at jeg ikke får brukt 308 under aktiv jakt i med det første. Men heller må basere meg på å bruke de gamle løpene en god stund. Skulle det nå oppstå klikk med de gamle løpene, så vil problemet være løst. Da har det mest sannsynligvis oppstått et sluttstykke problem siden jeg var ferdig med trening og oppskyting med de gamle løpene. Da er 308 løpet og ammo sjekket ut av saken.

 

Jeg tror (dessverre) ikke at det vil oppstå klikk med de gamle løpene, så da vil jeg i forhold til 308 løpet være like langt i forhold til å stille en entydig diagnose.

 

Løsningen blir å sende våpen og ammo inn til Normas/Blasers eksperter for testing. Når dette skjer er jeg usikker på, da jeg pt ikke ønsker å være uten grombørsa mi i 14 dager som Norma sier det fort vil ta.Må gå litt i tenkeboksen hvordan jeg skal legge opp logistikken.

 

Så for de som har ventet på "fasiten", så må man smøre seg med litt mer tålmodighet. Jeg lover å komme tilbake med hvordan dette ender når jeg vet mer.

 

Håper jeg kommer meg på jakt nå i helgen og får med meg en hjort eller to over fjellet skutt med 6,5 eller 30.06 :smile:

Link to comment
Share on other sites

Må nesten være nord-europas største skylapper i denne tråden, årsaken har jo blitt forklart gjentatte ganger, i detalj og såpass logisk at jeg har vanskelig for å forstå at det skal være noe annet.

 

Om man kaller det brukerfeil, dårlig design eller toleranser på grensenivå er igrunn ganske likegyldig, selv om jeg har forståelse for at leverandør/butikk ikke ønsker å bruke førstnevnte, for at kunden ikke skal bli alt for furt.

Link to comment
Share on other sites

Det er det som er så fantastisk med Kammeret. Her finnes det uhorvelig mye kompetanse som har svar på alle mulige problemer. Her sitter kompetansemenneskene hos Blaser/Norma/butikk og klør seg i hodet og klarer ikke å fastsette (ennå) om problemet er:

 

1) Løp

2)Ammo

2)Løp i kombinasjon med ammo

3)Sluttstykke

 

Men hva gjør vel det når vi har Kammeret fullt av selvoppnevnte eksperter som er skråsikre i sine konklusjoner til tross for at de hverken har sett eller prøvd den aktuelle børsa.

 

Flott at mange som er interessert i jakt og våpen kan samle sine erfaringer og kompetanse på ett sted, men tror mange her på Kammeret hadde hatt godt av å være litt mer ydmyke :wink:

Link to comment
Share on other sites

Bra at trådstarter har fått nytt løp i 308win OG ny ammunisjon... :wink::mrgreen:

 

Slik jeg leser TS fant ikke Norma noe feil på det innsendte løpet...?

 

Trådststarter (TS) beskriver selv at det gamle løpet i 308win fungerte supert med annen ammunisjon enn oryxen...Hvordan forklarer TS dette?

 

Hvordan kan TS dra på jakt med ett våpen han har hatt betydelige (tekniske eller bruker) feil på uten å forstå eller kjenne årsak til feilen?

 

Hva om TS løsner ett dårlig skudd/ dårlig treff på ett dyr og oppfølgingskudd klikker? Er du da aktsom nok etter viltloven?....NEI :mrgreen: Fordi våpenet/ammunisjonen/jegeren ikke har fungert tilfredstillende tidligere...

 

TS bør kjøpe seg tilstrekkelig med ammunisjon han har tenk å benytte til jakta og deretter på banen teste sitt våpen ett betydelig antall ganger på måter og situasjoner som er maturlig under jakt...

Link to comment
Share on other sites

Grevlingen1:

Løp er kun sjekket av butikken. Som jeg mener jeg skrev tydelig så vil det ta 14 dager når Norma skal sjekke løp og våpen, og det er litt trøblete akkurat nå da jeg har jakt planlagt.

 

Når det gjelder våpenets tekniske problemer så mener jeg at jeg også har vært veldig tydelig på at 6,5 og 30.6 løpet har fungert prikkfritt. Har derfor ingen problemer med å dra på jakt med disse.

 

Det er kanskje noe av problemene med de tilbakemeldingene man får på Kammeret at de som kommenterer ikke leser/får med seg alle detaljer og nyanser, og allikevel har veldig bastante meninger...

Link to comment
Share on other sites

Løp er kun sjekket av butikken.

 

Når det gjelder våpenets tekniske problemer så mener jeg at jeg også har vært veldig tydelig på at 6,5 og 30.6 løpet har fungert prikkfritt. Har derfor ingen problemer med å dra på jakt med disse. ...

 

Får utmerket med detljene i det du skriver... :wink: Det er faktisk nettopp på grunn av detaljene jeg er overbevist om at våpenet og løpene (inklusive det gamle 308 win løpet) fungerer iht spec og slik Blaser mener de skal fungere:wink:

 

Våpenet har "hatt"problem med en type ammunisjon oryx i 308 win... Dette skyldes igjen årsaker som bla Ignorant mfl i detalj har forklart årsak til... Dette igjen kalles våpenets svakhet,brukerfeil eller tolleranser...

Link to comment
Share on other sites

[

 

Men hva gjør vel det når vi har Kammeret fullt av selvoppnevnte eksperter som er skråsikre i sine konklusjoner :

Skyter man med Blaser, har man risiko for at man ikke får lukket sluttstykket helt, og derfor slår det klikk 8)8):wink: Specilt hvis kalibret er 308, og det som fyller kammeret, er pasligt stort

Link to comment
Share on other sites

Men hva gjør vel det når vi har Kammeret fullt av selvoppnevnte eksperter som er skråsikre i sine konklusjoner til tross for at de hverken har sett eller prøvd den aktuelle børsa.

 

Flott at mange som er interessert i jakt og våpen kan samle sine erfaringer og kompetanse på ett sted, men tror mange her på Kammeret hadde hatt godt av å være litt mer ydmyke

Det var jo en imponerende konklusjon å trekke ut fra disse 5 sidene :wink: Tolk dette som du vil :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

 

Det er det som er så fantastisk med Kammeret. Her finnes det uhorvelig mye kompetanse som har svar på alle mulige problemer. Her sitter kompetansemenneskene hos Blaser/Norma/butikk og klør seg i hodet og klarer ikke å fastsette (ennå) om problemet er:

 

1) Løp

2)Ammo

2)Løp i kombinasjon med ammo

3)Sluttstykke

 

Men hva gjør vel det når vi har Kammeret fullt av selvoppnevnte eksperter som er skråsikre i sine konklusjoner til tross for at de hverken har sett eller prøvd den aktuelle børsa.

 

Flott at mange som er interessert i jakt og våpen kan samle sine erfaringer og kompetanse på ett sted, men tror mange her på Kammeret hadde hatt godt av å være litt mer ydmyke :wink:

Helt enig med deg :clap::clap::clap:

Link to comment
Share on other sites

 

...klippe...

Men hva gjør vel det når vi har Kammeret fullt av selvoppnevnte eksperter som er skråsikre i sine konklusjoner til tross for at de hverken har sett eller prøvd den aktuelle børsa.

 

Flott at mange som er interessert i jakt og våpen kan samle sine erfaringer og kompetanse på ett sted, men tror mange her på Kammeret hadde hatt godt av å være litt mer ydmyke :wink:

 

http://www.youtube.com/watch?v=7Vf2sDgeu7k

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Må nesten være nord-europas største skylapper i denne tråden, årsaken har jo blitt forklart gjentatte ganger, i detalj og såpass logisk at jeg har vanskelig for å forstå at det skal være noe annet.

 

Om man kaller det brukerfeil, dårlig design eller toleranser på grensenivå er igrunn ganske likegyldig, selv om jeg har forståelse for at leverandør/butikk ikke ønsker å bruke førstnevnte, for at kunden ikke skal bli alt for furt.

 

Det er det som er så fantastisk med Kammeret. Her finnes det uhorvelig mye kompetanse som har svar på alle mulige problemer. Her sitter kompetansemenneskene hos Blaser/Norma/butikk og klør seg i hodet og klarer ikke å fastsette (ennå) om problemet er:

 

1) Løp

2)Ammo

2)Løp i kombinasjon med ammo

3)Sluttstykke

 

Men hva gjør vel det når vi har Kammeret fullt av selvoppnevnte eksperter som er skråsikre i sine konklusjoner til tross for at de hverken har sett eller prøvd den aktuelle børsa.

 

Flott at mange som er interessert i jakt og våpen kan samle sine erfaringer og kompetanse på ett sted, men tror mange her på Kammeret hadde hatt godt av å være litt mer ydmyke :wink:

Det fantastiske her er at du kan påstå at kompetansemennesker hos Norma og Blaser sitter og klør seg i hodet som om det skulle være noe rart, når de aldri har hatt våpen og amo i hendene for kontroll. Butikk er butikk, og normalt ikke kompetansemennesker i den skala du her virker referere til. Derimot har du faktisk fått innspill fra en av europas annerkjente kompetansemennesker på våpenkonstruksjoner (Ignorant som selv er en våpenprodusent), uten at det virker som du tar det med i dine beregninger.

 

Den rifla har ingenting på jakt å gjøre i det hjørnet du nå har malt deg inn i, amoen er også bannlyst. (Og mest sannsynlig grunnen til dine problemer). Selv om hoved problemet dessverre ser ut til å sitte mest mellom øra på eier.

 

En kjapp test:

Finn tre patroner i loten som klikker.

Dra ut kule og samle opp den og krutt da de skal ned i hylsa igjen.

Forsøk å sett skuldra på hylsa litt tilbake (Helst uten å presse ut hette, kan bli trangt å få i kule igjen uten ekspander men det er ikke så farlig da det kun er papp som skal se action).

Sett sammen.

 

Avfyr og du har verifisert at amo lot er stor for kammer. Peace of mind, Værre er det ikke.

Send inn rifle og amo lot, og få verifisert alt.

 

Ikke klag på folk som vil hjelpe deg når du ikke er interessert i å gjøre det som er nødvendig av enkle kontroller/tester selv (Som de fleste andre ville ha gjort). Og fremfor alt ikke klag når du ikke har fått testet amoen sine toleranser i forhold til spec. Det blir bare for dumt.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Har heldigvis vært opptatt med jakt nå i flere uker, men sendte i går løpet på skytebanen med en annen skytter enn meg selv, og med et nytt sluttstykke/kolbe. Av 20 skudd, med to typer ammunisjon ble det 4 klikk med klikk på begge ammunisjonstypene.

 

Skytteren ble "overvåket" og sluttstykket ble ført bestemt og med god styrke frem i alle tilfellene. Det var heller ikke mulig å se eller å kjenne at sluttstykket IKKE var ført helt frem. Det var som tidligere anslag på patronen men ikke sterkt nok. Børsa som ble brukt i går er knapt skutt med og fjær/tennstempel skal være som nytt.

 

Tar nå i mot tilbudet fra Norma om å få et nytt løp. Det som er jævlig surt er at dette har kostet uhorvelig mye tid og penger...

 

Avslutter med nå for min del denne tråden da det er vanskelig å komme nærmere ett 100% svar på hva som egentlig er galt, utover at alt tyder på det er noe galt med løpet. Skulle dog det nye løpet også klikke vil tråden bli oppdatert. Da er jeg tilbake på 0 igjen... :)

 

Takker for alle gode tilbakemeldinger, og de mindre gode må man vel bare leve med på et åpent forum.

 

Fortsatt shit jakt til dere alle!

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hadde egentlig ikke tenkt å skrive noe mer om denne saken, men av respekt for de som evt vil følge saken til det bitter end så kommer en liten statusrapport. Nytt løp er i hus, og skal testes på skytebane og på jakt i helgen. Har også blitt sponset med et par esker ammo til testingen. Veldig ryddig opptreden fra Norma! Kanskje får jeg skutt en hjort med 308 denne høsten allikevel...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...