Jump to content

Kammer for dypt på Blaser R93 løp - Reklamasjon ?


Smygeren2

Recommended Posts

Minner meg litt om en vane jeg har lagt meg til som Remington 700 eier. Jeg sjekker til stadighet, ganske ubevisst om hevarma er nede, grunnet at den ikke låses ved sikring. Regner med at en sjekk om bolten er i lås på en Blaser etter hvert også vil bli ubevisst etter hvert og dermed redusere et lite problem til et ikke eksisterende problem. Hvorvidt dette kan kalles en feilkonstruksjon, se det diskuters jo friskt her. Nå liker jeg best solide gammeldagse boltkonstruksjoner, men smaken er som baken, delt på midten...

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 185
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

ganske ubevisst om hevarma er nede, grunnet at den ikke låses ved sikring

Det er jo heller ikke uvanlig å se klikk med alle typer boltrifler fordi folk ikke har tatt hevarmen helt ned, eller den har kommet litt opp. Det pleier ikke å være noen som konkluderer med at en S&L eller en Tikka er dårlig konstruksjoner av den grunn?

 

K

Link to comment
Share on other sites

Nei, men så gir vel de også en bedre tilbakemelding. Hvis en boltrifle ikke går i lås er det ikke mulig å lukke hevarmen, så selv om hevarmen ikke låses av sikringen trenger en bare kjenne på den for å være sikker på at alt er OK. Problemet er ikke at våpenet ikke går i lår men at man ikke merker det like lett. DET er hele poenget, manglende tilbakemelding.

Tenk deg en sikring som ikke gir et følbart knepp når den er av, jeg vil gi den samme dom. Hvis du ikke kan vite om våpenet er sikret eller ikke vil jeg kalle det feilkonstruert. Hvor mange har tar en regelmessig sjekk på sikringen ved å kneppe den frem og tilbake bare for å være helt sikker? Hva om du ikke kunne føle om det manglet en halv millimeter på sikret? Ville du kalt det en god og pålitelig sikring?

Link to comment
Share on other sites

Så argumentet ditt er at ingen gjør feil? Og at juristene evner å forstå en konstruksjon bedre enn ingeniørene som har utviklet den og mener den er trygg?

 

Hei Erlend.... Nei jeg hevder overhode ikke at en jurist evner å forstå en konstruksjon bedre enn ingeniøren... Men det som er fakta.... Er at i en organisasjon større enn en lokal smed.... Så vil juristene basere sin argumentasjon på ingeniørene sine argumenter og råd... De kvalitetssikret at det ingeniøren hevder holder " vann" i et eventuelt søksmål... Og de må ta høyde for alle eventuelle påstander før de blir framsatt....det er ikke en ting en ingeniør får lov til å gjøre uten at det holder mål juridisk...

 

Om jeg tar kritikken mot blaser personlig...... Overhode ikke.... Ikke i nærheten en gang... Men at uvitende " bedrevitere" slenger ut påstander i " hytt og pine" uten et snev av dokumentasjon... Det irriterer meg en smule... I skrivende stund så har denne tråden 102 innlegg og mange har konkluder med det ene og det andre.... Og det uten at noen har undersøkt børsen.... :o det er ikke mindre enn imponerende.... Og at flere uten å å eie en Blaser R93/R8 konkluderer med det ene etter det andre fordi de har "lest ett eller annet" " eller hørt at kompisen til en kompis til kompisen" hadde den og den opplevelsen blir bare for dum.... I verden i dag så rådet pengen.... Og derfor vil det juridiske apparatet alltid seire foran ingeniøren.... Når det kommet til sikkerhet.... Alt må testes og testes før det slippes på markedet.... Så kan en hevde at siden de har gjort forandringer på R 8 så betyr det at R93 har en svakhet..... :shock: nope.... Siden R93 fremdeles er på markedet... Etter alle disse årene... Betyr bare det at den er sikrere enn noensinne..... Jeg har vært med å utvikle Fallsikrings utstyr... Det er utstyr som skal beskytte og redde brukeren når uhellet er først er ute... Og tro meg.... Testfasen og det å ta høyde for juridiske konsekvenser er en like stor del av det å sleppe et produkt på markedet som selve utviklingen av produktet er.....

Link to comment
Share on other sites

Nå synes jeg tråden min begynner å utvikle seg i en retning som jeg håpet den ikke skulle gå. Dette er ingen tråd hvor man skal diskutere Blaser eller rett trekkere kontra boltrifle. Vennligst respekter dette.

 

Når det gjelder brukerfeil så føler jeg dette er utdebattert for lenge siden. Konkret i min sak opplevde jeg med en dags mellom rom at børsa klikket i jaktsituasjon, og det selv etter at jeg hadde både spent børsa opp og ned flere ganger, samt dratt sluttstykket tilbake og kjørt det frem med mye større kraft enn jeg pleier. Jeg dro deretter på skytebanen etter at børsa hadde vært hos våpensmed/butikk kun for å sjekke om feilen oppstod igjen, og det gjorde den! Hvis noen er så tjukke i hue at de tror at jeg ikke hadde sjekket minst 5 ganger at sluttstykket var skjøvet ordentlig frem, ei heller sjekket 5 ganger etter at børsa klikket for 3. gang på rad at alt så i orden ut, så har de et problem. Jeg har som nevnt tidligere aldri opplevd klikk med børsa før, og nå har jeg 3 på rappen med det nye 308 løpet!

 

Så om man vil diskutere Blaser og brukerfeil så gjerne det, men i min tråd føler jeg at dette er ferdig debattert og ikke relevant for min sak.

 

Det for meg åpenbart at dette har en teknisk årsak. Enten så er det feil med kammer, sluttstykke eller ammunisjon eller en kombinasjon av dette. Eller som noen sier at ammunisjonen ikke passer børsa mi. Reiser ut til butikken i morgen og hører hva de sier. Det som jeg synes er litt merkelig er at som enkelte andre har vært inne på så kan Blaseren og 308 ha utfordringer i forhold til størrelse og hvordan kule og kammer passer sammen. Men av alle de som har lest og/eller uttalt seg i denne tråden så virker det ikke som om noen har opplevd det samme som meg? Da kan i så fall ikke dette være noe stort problem, bare jeg som evt er veldig uheldig om det er det som blir den endelige konklusjonen.

Link to comment
Share on other sites

Smygeren2.... :winke1: det er vel heller regelen enn unntaket.... At en tråd som ommhandler " problemer" med Blaser... utvikler seg som denne.... For oss som faktisk eier en Blaser så er det usannsynlig interessant og viktig å komme til bunns i hva" problemet"/" feilen" du har opplevd skyldes.... Og det vises på interessen og engasjement som til tider har blitt framvist i tråden her.... Men når noen " hevder" eller framlegger udokumenterte "påstander" så må disse debatteres/ korrigeres så udokumenterte "påstander" ikke i framtiden framstår som fakta..... Det er ingen tjent med....

Link to comment
Share on other sites

Hehe....fristende tanke..... Smygeren2...... Tja....men vet ikke om jeg er helt enig i det....blir litt vel diktatorisk om vi skal utestenge de med andre meninger enn seg selv.... Dessuten synes jeg mange som normalt er " hurtige" med å kritisere Blaser.... Faktisk har kommet med mange gode innspill her....og som du som trådstarter kan ta med deg videre inni prosessen med å avdekke hva som eventuelt gjør at du får funksjons feil.....

Link to comment
Share on other sites

PS! Jeg tok med for moro skyld en del NM 60 skudd og brukte de for første gang. Det var ikke noe problem for børsa og takle(dette var etter at det hadde klikket med Oryx,en). Ingen klikk.

 

trådstarter skriver:

 

-Våpenet fungerer med andre løp (30-06 og 6.5x55), med samme sluttstykke...

 

- Våpenet fungerer prikkfritt med 308 løpet og NM 60 ammunisjon....etter jakta.

 

- Våpenet fungerte med oryx på oppskyting mv før jakta...(ca 8 skudd?)

 

- Våpenet klikker med oryx på jakt...

 

- Våpenet klikker delvis og mye på skytebanen med oryx etter jakta...

 

 

Ser man på trådstarters forklaring over og legger denne til grunn....og med kjennskap til R93 og 308w løp OG Oryx i 308 w....Hva ser dere da?

 

Konklusjon:

 

-Våpenet og sluttstykket er OK, og uten feil.

 

-Løpet i 308win er iht spec men trangt kamret. Fungerer utmerket med godt presset NM 60

 

- Oryx i 308 Win er iht spec men på motsatt ende av skalaen enn kammeret på rifla...

 

- Oryx i 308win ( trådstarters lott) Fumgerer marginalt i dette våpenet. Noen patroner går inn i lås andre ikke, kraft på sluttstykke og varmt kammer kan og vil tidvis hjelpe...

 

- R93 har en svakhet der det kan være vanskelig å se om den er 100% i lås, vil gi trådstarters klikk i disse situasjonene med svak anslag tennhette...

 

Slik jeg ser det har trådstarter ikke på god nok måte før jakta kontrollert og testet at våpen og ammunisjonen fungerer sammen. Samtidig har R93 en svakhet at det tidvis kan være vanskelig å se om våpenet er helt i lås... Dog er dette ett kjent fenomen som gjør at jeg mener at (som for mange halvautomater) at man MÅ teste den konkrete ammunisjonen opp mot våpenet tilstrekkelig for funksjonering før man drar på jakt.

 

Jeg kaller dette "brukerfeil" og mener trådstarter fikk en god lærepenge uten at dyr ble skadet...

Link to comment
Share on other sites

Som ny eier av R8 Success så måtte jeg, etter å ha lest tråden, prøve litt på dette med nedspenning og låsing. Det er forøvrig en 308 win. men har ikke brukt Oryx i den.

 

Det jeg har funnet er at dersom den er nedspent mens du fører sluttstyket fram så vil du kunne åpne det igjen om det ikke er i korrekt låsing og den har et merkbart/følbart skille på "heve"armen når den går i lås.

Altså, dersom den er nedspent og ført helt fram så vil du ikke kunne åpne den igjen før du spenner opp, på samme måte som tikkaen (og mange andre våpen) når sikringa er på og du mater inn en patron. Ser vekk fra disse som kan åpnes med sikring på.

Link to comment
Share on other sites

Om jeg tar kritikken mot blaser personlig...... Overhode ikke.... Ikke i nærheten en gang... Men at uvitende " bedrevitere" slenger ut påstander i " hytt og pine" uten et snev av dokumentasjon... Det irriterer meg en smule

Om det var mitt spørsmål om merke på tennhetta uten låsing du sikter til, så fikk jeg jo en fullgod forklaring av ignorant på dette. Da er ikke dette noen sikkerhetsrisiko.

Link to comment
Share on other sites

Hehe... Inge E :roll: ..... Nei det var ikke din kommentar vedrørende merker på tennhetter jeg siktet til.... Men hvorfor?.....av 113 poster i tråden.... Hvorfor følte du jeg siktet til....akkurat din kommentar??.... Ignorant... Har faktisk kommet med meget oppegående innspill i denne tråden.... Da jeg holder en " finger" på hans teori om trangt kammer framfor romt/for stort kammer.....

Link to comment
Share on other sites

Grevlingen1 - ville du om det viste seg at du bare kunne bruke bensin fra f.eks Esso, og hvis du fylte bensin fra andre stasjoner så stoppet bilen din, kalle det en brukerfeil? Tror ikke det :lol:

 

Lite relevant for din egen tråd da dette ikke har noe med saken å gjøre... :wink:

 

Men la oss si du hadde fyllt diesel på dieselbilen din i Oslo i desember og kjørt opp på hytta på Røros i nyttårshelgen med minus 35 kalde og dieselen var som grøt når du skulle hjem er det brukerfeil...

 

Det er din soleklare plikt som jeger å sjekke og prøve at ammunisjonen fungerer tilfredstillende i ditt våpen FØR du drar på jakt :wink:

 

Ta ett micrometer og sjekk halsen på oryxen ammunisjonen din, jamfør den med de patronene som fungerte... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jeg er glad det ikke er deg Grevling som har solgt meg løpet. Heldigvis har jeg kjøpt løpet i en seriøs butikk som tar kunden på alvor. Butikkens tilnærming er at har man kjøpt et 308 løp så skal all vanlig 308 ammo kunne brukes. Hvis ikke er det et løpsproblem og ikke et ammo problem.

 

Takk og lov at din tilnærming til problemet ikke er den gjengse oppfatning blant fagfolk.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skjønner TS med følge ikke er helt enig i dette, men for en ikke Blaser eier (Har skutt med R93 og elsket den) har den i hovedsak vert rett så informativ og interessant. Inkludert diskusjonene rundt brukerfeil, som har avslørt ting jeg ikke var klar over med R93 som er greit å vite. Spesielt for de av oss som har en på ønskelisten. :wink:

Til å være en Blaser tråd har den vert nesten utrolig balansert og rolig, det ser ut til at vi har vendt oss til Gardena koblingen og nå går diskusjon i hovedsak om korrekt brukt, ikke død og fordervelse som har vert vanlig.

 

Jeg stusser litt over TS motvilje til å se nærmere selv på Ignorants forklaring om R93 og teorien om TS sin opplevelse.

 

grevlingen1 har bare for noen få poster siden listet opp det jeg anser som en logisk sluttning om situasjonen.

 

Løsningen for TS heter kammer brotsj, om dette er ett problem for TS så er løsningen å få kammeret brotsjet litt opp. Forutsagt at det ikke er ett problem med selve låsingen på løpet.

 

Selv vil jeg nevne at mitt løp i 308w til min Shultz&Larsen Victory har trangt kammer, så trangt at for å få hjemmeladede patroner til å gå i kammer må en bruke litt kraft for å kamre de og det blir merker på hylsebunnen etter kammring (= Du hadde aldri fått de inn i en Blaser under like forhold). Der har jeg endt opp med med å slipe av FL dia endel for å få presset hylsene nok, spesielt om de har vert skutt i ett annet våpen. (Og mer må av for at patroner fra alle slags våpen skal kammre).

 

Jeg ser for meg at ett like trangt ihvertfall kanskje enda trangere kammer i en Blaser blir svært utilgivende på grensen av spec.

I boltrifla får man litt treg hevarm på lukk og i Blaseren får en klikk.

 

Dette fører meg til det som er spørsmålet mitt.

Er det mulig å kjøpe hylse gauge i 308w tilpasset ens eget kammer eventuelt minimum kammer spec?

Med en slik liten sak er det kjapt gjort å droppe i patronene for å verifisere at de faktisk går i rifla.

 

Selv tar jeg med meg produksjonen ut og kjører alle jakt patroner en og en gjennom Schultzen, de som går det minste tregt går til trening/oppskyting og resten blir med på jakt. Men jeg har en boltrifle som lar meg kjenne på sluttstykke armen nøyaktig hvordan det ligger an.

Hvordan løser Blaser folket dette? (Spesielt dere som er hjemmeladere).

Link to comment
Share on other sites

Hei Vingemutter. Du har nok misforstått min tilnærming til saken. Jeg har tatt med meg de konstruktive innspillene som har kommet og har også luftet disse for butikken. Det som irriterer meg og som jeg håper vi kan legge død nå er diskusjonen rundt brukerfeil når det gjelder brukers ansvar. Jeg bruker oryx i alle mine løp, og hadde det vært slik at Oryx som en av Norges mest brukte ammotyper ikke kan brukes i Blaser 308 så er dette ikke brukers ansvar men produsenten av løpet. I så fall må dette opplyses om før man kjøper løpet.

 

Heldigvis har butikk og jeg samme oppfatning om dette, og de har en teknisk tilnærming til problemet. Kommer akkurat fra butikken nå og nok en gang viser de til at problemet skyldes sannsynligvis en mangel ved kammeret. Denne "brukerfeilen" som enkelte har hengt seg opp i vil sannsynligvis medføre et nytt løp.

 

Jeg føler nå at jeg har sagt nok om denne tilnærmingen og legger denne ballen død fra min side i hvert fall.

Link to comment
Share on other sites

Hvad er der lige galt, er alle Blaserejere, blevet gamle og pragmatiske :wink:

Nu har jeg skrevet indtil flere faktuelle indlæg i denne debat, og ikke en eneste gang er jeg blevet kaldt tulling eller andet lignende. Faktist er det så groft, at jeg er blevet kalt oppegående :wink: .

Dette på trods af at jeg faktisk skriver præcist det samme tekniske som de sidste 10år.

Link to comment
Share on other sites

Smygeren2, før amoen er verifisert som innenfor spec er der ikke nødvendigvis noe galt med løpet ditt.

Uansett er det nok enkelt for børsemakeren å ta opp kammeret ditt litt om det er det som er problemet, så eventuelt trangt kammer burde ikke utløse behov for nytt løp. Ved andre feil er det selvfølgelig en annen sak.

 

 

P.s. Jeg har sweet talka mang en kunde som ikke har hatt noe å fare med utover sære meninger/fått fortalt hvordan ting skal være av en eller annen lokal helt uten erfaring og utdannelse. Mens man forsøker å løse situasjonen til kundens tilfredshet, uavhengig av om noe er galt eller ei (Som regel problemer grunnet klare brukerfeil). Dette da alle lokale forretninger lever av fornøyde kunder som kommer tilbake, ikke av om kunden har rett eller ei.

Med andre ord, at butikken lyser lys opp en viss plass på deg :wink: er ingen identifikasjon på at det er noe galt med våpenet, kun at de tar deg på alvor som kunde. (Akkurat det er jo bra).

 

Lykke til, er spent på hva som blir løsningen.

Link to comment
Share on other sites

Butikkens tilnærming er at har man kjøpt et 308 løp så skal all vanlig 308 ammo kunne brukes

Det er jeg helt enig i, men grevlingen har likevel et godt poeng. For som løpet ditt beviser kan alle gjøre feil, hvorfor skal ikke det samme gjelde for ammoen? Hvis du ikke kan være 100,00000% sikker på at et nytt løp fungerer som det skal, hvordan kan du da ta for gitt at ammoen er feilfri? Hva om Norma har kjørt ut en lott som er en anelse over max, hva da? kan du fremdeles kreve at alle løp uten unntak kamrer de? Kanskje det bare gjelder 5% av lotten, hvor mange skudd må en skyte da før en er sikker på at alt er OK?

 

Produsentene kan love hva de vil, men ingen produserer varer uten en eneste feil eller mangel. God kvalitetskontroll kan redusere problemet, men aldri eliminere det helt. Så uansett blir det opp til brukeren å påse at verktøyet fungerer som det skal. Sannsynligvis ville en grundigere test av børsa før jaktturen ha avslørt problemet, så heeeelt uten skyld er du nok ikke.

 

At R93 ikke like lett avslører feil kamring som en tradisjonell boltrifle er vel rimelig åpenbart, men samtidig skal man ikke gjøre det til det eneste problemet en kan oppleve med et våpen. Feks er det ingen våpen som kan avsløre en dårlig hette eller feil ved kruttladning før man drar i avtrekkeren. Og materialfeil kan gi brudd på tennstift, det vil man som regel ikke merke før det sier klikk uansett hvem som har laget børsa.

Link to comment
Share on other sites

Hehe... Inge E :roll: ..... Nei det var ikke din kommentar vedrørende merker på tennhetter jeg siktet til.... Men hvorfor?.....av 113 poster i tråden.... Hvorfor følte du jeg siktet til....akkurat din kommentar??.... Ignorant... Har faktisk kommet med meget oppegående innspill i denne tråden.... Da jeg holder en " finger" på hans teori om trangt kammer framfor romt/for stort kammer.....

 

Hva er opplegget med alle disse punktumene?? Skal det fungere som komma?, er i så fall plassert stedvis feil og gjør innleggene tungvinne å lese.

 

Så hva er egentlig poenget med å skrive sånn?

Link to comment
Share on other sites

I mitt tilfelle har jeg 3 patroner med helt tydelig for dårlig anslag. Det er derfor ingen grunn til å sette spørsmålstegn ved ammoen nå. Andre hypoteser er nok mye mer sannsynlig og vil bli testet først :D

 

Når det gjelder spørsmålet om "skyld" så skjønner jeg ikke problemstillingen. Hvis konklusjonen blir at jeg har fått et løp som det er en feil ved, så ser jeg ikke at jeg har noe skyld i det?

 

Nok en gang, virker som en del i denne tråden er mest opptatt av å fordele skyld enn å diskutere hva som rent teknisk forårsaker at jeg har et løp som ikke fungerer...

Men jeg kan godt ta på meg skylda for det jeg, hvis det kan legge skyldspørsmålet dødt inntil jeg får en konklusjon fra Norma/butikken.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

I mitt tilfelle har jeg 3 patroner med helt tydelig for dårlig anslag. Det er derfor ingen grunn til å sette spørsmålstegn ved ammoen nå. Andre hypoteser er nok mye mer sannsynlig og vil bli testet først :D

 

Dårlig anslag frikjenner ikke ammoen, dette skyldes trolig trang kamring og da er ammo en like sannsynlig feilkilde som kammer.

Link to comment
Share on other sites

Men hvor vanskelig er det for butikken å finne ut om kammeret er for lite da? :roll:

 

Hvis butikken har GO og NO-GO tolker skulle det være gjort på minuttet.

Eller tar jeg feil?

 

I realiteten kan du godt ta fejl.

Som tidligere skrevet, er der faktisk et "miss-match" mellem de anerkendte tolerancer Jfr. CIP og SAAMI, hvor største hylster indenfor tolerancen ikke går, eller går trægt i mindste kammer indenfor tolerancen.

Så har vi grundlaget for debat, at visse konstruktioner har kraft og evne til selv at kalibrere disse hylstre, så det går at lukke alligevel, om end tungt. Denne mekaniske evne, er så fraværende på andre konstruktioner.

 

Der er heller ingen tvivl om, at R93 ofte har et kammer tættere på absolut max, end man ofte ser på våben af samme kvalitet. Der har også været debatter, hvor specielt R93 i kaliber 30.06, har lagt udenfor normen (meget romsligt kammer) Her var blasers forklaring noget med forskel på en "delta" vinkel mellem SAAMI og CIP. Det som Blaser missede i denne debat, var faktisk at denne forskel mellem SAAMI og CIP, ville medføre at et CIP kammer, kunne være trang i forhold til SAAMI tolke. (problemet var reelt tvært om)

Link to comment
Share on other sites

Hvad er der lige galt, er alle Blaserejere, blevet gamle og pragmatiske :wink:

Nu har jeg skrevet indtil flere faktuelle indlæg i denne debat, og ikke en eneste gang er jeg blevet kaldt tulling eller andet lignende. Faktist er det så groft, at jeg er blevet kalt oppegående :wink: .

Dette på trods af at jeg faktisk skriver præcist det samme tekniske som de sidste 10år.

 

 

Hehe.... Jørgen... Nå har jeg aldri kalt deg tulling heller... Så vidt jeg kan erindre.... Grunnen til at jeg konkluderte med at du hadde kommet med " oppegående" innspill var at du tar deg tid til å bygge opp en fornuftig argumentasjon... Du underbygger dine påstander i denne tråden på en fornuftig....grei og løsningsorientert måte.... :-)

Link to comment
Share on other sites

Spent på utfallet i denne saken.

Jeg har også fått klikk med R93, halspressede hylser krever kontant ladegrep. Jeg har også fått klikk med M98 (og ikke minst forkiling), weatherby, BRNO ++ uten at det har noe med saken å gjøre... Klok av skade (375 Weatherby på jakt etter Elk i USA som ikke ville kamre alle patronene av min hjemmeladede ammo...) kjører jeg all jaktammo en runde gjennom børsa før jaktstart. Det er tross alt ikke allverdens antall jaktskudd jeg avfyrer på en sesong... Klikk uten brukerfeil er verre. Kjip hjortejakt på deg i år! Godt du har flere piper å velge i.

 

Trådstarter har skutt med R93 i flere år, og opplever klikk også på banen. Brukerfeil høres usannsynlig ut. Jeg vil forvente at i et kvalitetsvåpen som Blaser fungerer all kjøpeammo, og det vil jeg tro at Blaser også vil innestå for. Som sagt, spent på hva Blaser vil si om dette, tipper du får et nytt løp.

Link to comment
Share on other sites

Der fortsætter med at eksperter skriver, at man skal repetere al jagtammo gennem våbnet, før jagt, for at kontrollere om det funker i ens våpen.

Kan disse eksperter så ikke fortælle mig, om de på forhånd kan afgøre hvilke marginalt store patroner, som kan kamres i en R93, som vil smelle, og hvilke som vil gi klikk.

I dette tilfælde som vi diskutere, er der tale om en erfaren R93 bruger, som ikke har anet nogen fejl, hverken ved betjening, eller ammo, andet en de famøse klikk.

 

Klart svar ønskes på følgende spørgsmål:

Hvordan afgør man ved en R93, om den lukker 90% eller 100% over en marginal stor patron.

 

Efter nogle enkelte erfaringer med vanlig bolrtifler, finder jeg det muligt at afgøre, om lukkegrebet, kan gå så langt ned, at det helt sikkert vil smelle. Dette uanset, at lukkegrebet går meget tregt hele vejen

Link to comment
Share on other sites

Er det meg som er eksperten her? :mrgreen:

Som sagt, jeg mater all ammo igjennom på grunn av erfaringer med rifler som ikke har noe med Blaser å gjøre. Jeg har aldri opplevd at jeg ikke har klart å mate en patron i min R93 i noen av de løpene jeg har, så jeg kan ikke svare på ditt spørsmål.

Jeg klarte ikke å få bolten helt ned på min gamle 375 Wea når jeg hadde presset hylsa feil, glad jeg ikke forsøkte å fyre den av, vet ikke om det hadde smelt. Den gangen jeg halspresset hyls og ikke lukket bolten på R93 så ble det klikk. Det har ikke skjedd på jakt, og kommer ikke til å skje på jakt, fordi jeg ser til at bolten er helt fremme. *(EDIT) og om det skulle være noen patroner som går tregt så blir de jo ikke med på jakt..* Jeg tviler sterkt på at det er problemet her, siden brukeren er erfaren og har utelukket dette.

Folk må da gjøre som de vil. Jeg kjører gjennom all jaktammo, også om det er en lånebørse på utenlandsjakt. Det var lurt en gang i Tanzania med en BRNO i 375 H&H! Det er bare et vennlig tips, og har ikke noe med Blaser å gjøre. Min erfaring er at man skal ikke tilbringe mye tid på en Norsk skytebane før en ser mye klikk og forkilinger.... Det jeg har sett er det jevnt fordelt hva slags børser det blir feil med.

Link to comment
Share on other sites

Hehe... Inge E :roll: ..... Nei det var ikke din kommentar vedrørende merker på tennhetter jeg siktet til.... Men hvorfor?.....av 113 poster i tråden.... Hvorfor følte du jeg siktet til....akkurat din kommentar??.... Ignorant... Har faktisk kommet med meget oppegående innspill i denne tråden.... Da jeg holder en " finger" på hans teori om trangt kammer framfor romt/for stort kammer.....

 

Hva er opplegget med alle disse punktumene?? Skal det fungere som komma?, er i så fall plassert stedvis feil og gjør innleggene tungvinne å lese.

 

Så hva er egentlig poenget med å skrive sånn?

Forumet tillater ikke kunstpauser og mellomrom, ..... brukes da i stede for mellomrom. Irriterer meg grønn på dette, da jeg ikke får bestemme layout uten å bruke mange punktum.

Link to comment
Share on other sites

I en del år var piberne nitrerte både udvendigt og indvendigt, så det ville kræve et ret specielt værktøj, for at kunne brotche i et Blaser kammer.

Jeg har hørt at man er gået væk fra at nitrere selve riffelgangen og måske kammeret på de piber der er produceret i de sidste??år. Det som nu er plasmanitreret, er efter forlydende bare udvendigt og selve låsningsdelen indvendigt.

Link to comment
Share on other sites

Hvordan afgør man ved en R93, om den lukker 90% eller 100% over en marginal stor patron.

Det tror jeg du aldri kommer til å få et klart svar på fra noen :wink:

 

En ting som er helt sikkert; trenger du et system som fungerer hver eneste jævla gang, så kjøper du ikke Blaser R93.

Problemet med Blaser R93 eiere ser ut til å være at de aldri helt skjønner behovet for et system som "kammer" , eller så har de rett og slett bare akseptert at de må klare seg uten denne funksjonen og tar de problemene dette kan medfører.

Trådstarter ser i hvertfall ikke helt ut til å skjønne dette. Da hadde trolig denne tråden ikke eksistert.

 

Jeg slutter egentlig aldri å forundre meg over at R93 har oppnåd så stor popularitet, nettopp på grunn av dette. Men jeg må medgi at systemet har mange andre fine løsninger.

Link to comment
Share on other sites

Hvordan afgør man ved en R93, om den lukker 90% eller 100% over en marginal stor patron.

Det tror jeg du aldri kommer til å få et klart svar på fra noen :wink:

 

En ting som er helt sikkert; trenger du et system som fungerer hver eneste jævla gang, så kjøper du ikke Blaser R93.

Problemet med Blaser R93 eiere ser ut til å være at de aldri helt skjønner behovet for et system som "kammer" , eller så har de rett og slett bare akseptert at de må klare seg uten denne funksjonen og tar de problemene dette kan medfører.

Trådstarter ser i hvertfall ikke helt ut til å skjønne dette. Da hadde trolig denne tråden ikke eksistert.

 

Jeg slutter egentlig aldri å forundre meg over at R93 har oppnåd så stor popularitet, nettopp på grunn av dette. Men jeg må medgi at systemet har mange andre fine løsninger.

 

Så flott at andre børser ikke kan oppleve en produksjonsfeil. Takker deg Bly for et konstruktivt og saklig innlegg!!

Selv om Blaser er den eneste børsa hvor noe kan gå galt i produksjonen, så endrer det ikke mitt syn på at Blaser er verdens beste børse for meg :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

For å forsvare Blaser litt, så har jeg en remington 700 i 7mm RM. Børsa kom 100% original fra fabrikken. Jeg målte friflukten og ladet opp med 1 mm klaring til bommene. Ammoen så veldig rar ut, bare tuppen av kula stakk ut av hylsa. Jeg lånte forskjellige typer fabrikkammo, og absolutt alt stuket i bommene så hardt at kula fikk merker. Kunne jo ha blitt en spennende opplevelse en brennheit sommerdag...

 

Man skulle tro Remington hadde laget noen løp i 7mm RM, men slik kom den altså fra fabrikken...

 

Jeg fikk løpet brotsjet opp på nytt, ( for å få riktig avstand til bommene) men det er likevel såpass trangt at jeg måtte file av hylseholderen for å få pressa hylsene nok. Så det er ikke sikkert at en standard kammerbrotsj løser problemet ditt...

Link to comment
Share on other sites

Her er det mye følelser og mange som føler seg tråkket på tærne.

Her er også mange som har praktisk erfaring med Blaser. Jeg har et spørsmål som i utgangspunktet ikke er direkte rettet mot trådstarters spørsmål, men som kan være det.

 

Hvordan reagerer Blaser på rusk, barnåler, gras og løvrester i låskassen? Gir det problemer med kamring av patronene? Under ettersøksjakt er det ofte tett kratt, og et raskt oppfølgingsskudd er ikke å forakter.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har aldri hatt problemer med rusk og rask. Kassa er tett den, så lenge man har bolten lukket. Det er jo fordelen med Blaseren, den er sikker. Jeg går med en patron i kammeret, børsa blir jo ikke spent før man skal skyte allikevel. jeg har aldri testet hvordan det er å gå med åpent kammer gjennom tett kratt og så forsøke å kamre, regner med det ville bli vanskelig åkke som? Jeg jakter uvørent, noe som tallrike dunk på børsene mine bevitner... :( Tette kratt og bratte lier og har med mye barnåler og rask hjem, både på sekk på børse. Sitter ofte noe mellom kikkert og løp, men kammeret er jo tett så der er det ingenting. Jeg har aldri hatt problem med skudd # 2 og 3 på jakt.

 

Jeg fikk problemer en gang på banen da jeg hadde brukt for lang COL under ladingen, slik at kula stuka mot løpet. Bolten lukket tregt, så jeg åpnet uten å avfyre. Kula satt igjen i løpet og alt kruttet lå igjen i mekanismen... Da ville ikke bolten lukke skikkelig, måtte blåse ut kruttrestene før den gikk i lås.

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Lar meg vel ikke akkurat tråkke på tærne. Bare lei av at Blaserhatere/skeptikere skal forsøple alle Blasertåder. Vi som har Blasere driver da ikke å snakker dritt om andre sine børser så fort vi kan.... Men nok om det.

 

Jeg jakter blant annet på Vestlandet i terreng med store mengder enebærbusker som jeg må gjennom enkelte steder . En del av dette havner i børsa. Jeg har til tross for tidvis en "skog" med barnåler i kammer/magasin opplevd noen som helst problemer med dette noen gang. Men det utelukker selvsagt ikke at det er mulig å kunne få en funksjonsfeil om man er uheldig. Men som sagt, ikke noe problem for meg.

Link to comment
Share on other sites

Smygeren2: jeg må heller si som skaubjønn... Kommer ofte hjem med en "skog" både på klær, sekk og rifle, blader og rusk i mellom kikkert,under løp osv.. Men har aldri hatt rusk i mekanismen eller i kammeret.. Jeg opplever dette som tett.. Eneste gangen noe har vært i mekanismen av smuss..er en gang jeg gikk på tryne i en blaut myr/søledam men da var både løpet og magasinet fullt av dritt.. Men da var det bare å foreta en felt stripp ( ut med magasin, avtrekker, sluttstykke) bort i en bekk for skylle alt under rennende vann.. For så å sette sammen og forsette jakta..tok 5 min.. Ble selvfølgelig en meget grundige puss når jeg kom hjem :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har opplevd at både barnåler, blad og lyngrester har blitt med inn i mekanismen under ladegrep i tette kratt, da blir ofte bolten litt treg å lukke. Blaser har noe mindre kraft mot slutten av ladesyklusen og da lurte jeg på om dette kunne bli et problem i Blaser.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...