Jump to content

Kammer for dypt på Blaser R93 løp - Reklamasjon ?


Smygeren2

Recommended Posts

  • Replies 185
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Var på skytebanen i går. Da hadde butikken blåst kammer og sluttstykke rent for mulig bøss. Kammeret var kontrollmålt og sluttstyket var iflg butikken i god stand. Allikevel klikket første skuddet på banen!!! Oppfølgingsskudd gikk som de skulle.

Som under jakten var sluttstykket ført helt frem(denne feilen har jeg ikke gjort siden børsa var helt ny for 7-8 år siden) og alt tilsynelatende i orden. Byttet løp til 6,5 og 30.06 og skøt 30-40 skudd og ingen klikk. Forøvrig kan jeg opplyse at jeg ALDRI har opplevd klikk før jeg fikk det nye 308 løpet. Som under jakten har tennstempelet slått i patronen og laget anslagsmerke, men ikke kraftig nok.

 

Våpen og løp er levert tilbake til butikken igjen.....

Dette er super frustrerende. Hva fa...en kan være galt????

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg lener nok mer og mer mot ignorants teori om trangt kammer. Men det er vanskelig å si noe konkret uten å ha børsa og tolker i hus, test med forskjellig ammo ville vært veldig informativt selv om jeg er helt enig i at det ikke er en god løsning å bare bytte ammo. En må kunne forvente at alt av kvalitetsammo passer i et jaktvåpen.

Link to comment
Share on other sites

Har da skrevet det tidligere, Oryx.

Og ja, jeg tror som butikken sa først at det kan være kammeret som er feil borret. Og er det slik at det er så marginalt at den ikke klarer helt vanlig 308 ammo, så er ikke løsningen å bytte ammo, men å bytte løp.

 

Interessant at man på Kammeret heller mot trangt løp...butikken mente motsatt...ikke vet jeg men tar i mot alle tips med takk:)

 

Dog så klikker våpenet aldri med 308 løpet når det er varmt. Det kan tyde på at kammeret er som butikken sier kanskje for stort...

 

Lover å gi beskjed når butikken har undersøkt saken nærmere:)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Interessant at man på Kammeret heller mot trangt løp...butikken mente motsatt.

Hvis en R93 vil gi avtrekk uten 100% låsing er det en gyldig teori, spesielt om det ikke er noen god måte å fastslå om våpenet er i full lås. Ignorants påstand om at max-patronmål for 308 ligger opp mot eller over minimum kammermål har jeg ikke bekreftet (detaljer, kjære ignorant? Er det CIP vs SAAMI det er snakk om?), men om det stemmer vil det kunne gi slike problemer uten at man kan avsløre det med en tolk.

Om kammeret er så langt over max at du ikke får satt av en patron burde tolking definitivt ha avslørt det, og det er uansett ikke så lett å få til. Patronen vil normalt henge nok på utdrager til å bli avfyrt, og skulle utdrager også være dårlig burde det gitt ekstraksjonproblemer.

Link to comment
Share on other sites

Tolerenceproblemerne gælder både for CIP og SAAMI. Det er primært "datumlinjen" målt midt på skuldrene, hvor et hylster kan være op til 0,1mm større end min kammermål.

Prøv at slå op i de tegninger som findes frit tilgængelige på indernettet. Søg via Google på CIP eller SAAMI.

Hvis kammeret skulle have været så meget for dybt, at det skulle være årsag til klik, er det tvivlsomt, at udtrækkeren vil få tag i et ikke avfyret hylser.

Før man får klikk pga for dybt kammer, skal man ofte over 0,3-0,5mm, og her vil de fleste PF udtrækkere ikke få tag i hylsterkraven.

 

 

 

Ny rekord, 2 indlæg, uden jeg er blevet beskyldt for at kritisere Bla**r :shock::wink::oops:

Link to comment
Share on other sites

Om du ikke tar det "ignorant" skrev i hensyn så blir du ignorant selv..

 

Hvorfor har du enda ikke skrevet hvilke patroner det er snakk om? Tror jeg dør på meg om det viser seg at du prøver å skyte NM60. Trenger IKKE være noe galt med en rifle som bare ikke liker harde tennhetter.

 

PS! Jeg tok med for moro skyld en del NM 60 skudd og brukte de for første gang. Det var ikke noe problem for børsa og takle(dette var etter at det hadde klikket med Oryx,en). Ingen klikk. Det eneste som var "feil" var at jeg måtte bruke litt mer krefter på sluttstykket for å få tomhylsen ut av kammeret.

 

Men det er som jeg har sett før, Blaseren liker kun dyr ammo :) Har prøvd billig skytebane ammo før og Blaseren kan ikke fordra det. Eksklusiv, sær liten faen den børsa :lol:

Link to comment
Share on other sites

Har da skrevet det tidligere, Oryx.

Og ja, jeg tror som butikken sa først at det kan være kammeret som er feil borret. Og er det slik at det er så marginalt at den ikke klarer helt vanlig 308 ammo, så er ikke løsningen å bytte ammo, men å bytte løp.

 

Interessant at man på Kammeret heller mot trangt løp...butikken mente motsatt...ikke vet jeg men tar i mot alle tips med takk:)

 

Dog så klikker våpenet aldri med 308 løpet når det er varmt. Det kan tyde på at kammeret er som butikken sier kanskje for stort... Nej der er faktisk en mulighed, for at kammeret bliver lidt større, når det bliver varmt (stål udvider sig ved opvarmning) Hvis der sker en udvidelse, vil det også medføre at afstanden fra skuldrene i kammeret til der hvor *******koblingen låser, også bliver lidt længere (lidt, men ikke meget)

Lover å gi beskjed når butikken har undersøkt saken nærmere:)

Link to comment
Share on other sites

Problemet er ikke løpet, som for de fleste (alle?) R93 i 308w er kamret svært trangt men innen standarden.

 

Standarden på 308w ammo har en "bredere standard" og man kan oppleve noe ammunisjon som faktisk er innen standarden som ikke kamrer så lett i trange kamre...

 

Målte noe 308w oryx jeg har liggende og den ville nok kunne gi problem i ett minimumskammer...

 

 

Når man da kamrer dette i en R93 vil kanskje noen patroner gå inn i lås og smelle....andre går ikke helt i lås... Bruker man fart og kraft/hastighet på ladegrepet går de vanligvis inn i kammeret slik at våpenet går i lås...

 

Er kammeret skutt varmt utvider det seg noe og problemet avtar....

 

Problemet er at R93 lar seg "klikke med" når våpenet ikke er helt lås....Dette gir anslag på tennhetta....og heldigvis :mrgreen::mrgreen: ikke skudd :roll:

 

Dette som skjer i ditt løp i 308w er ingen reklamasjon... Det kalles brukerfeil og mangel på testing av riktig ammunisjon i ditt våpen før du drar på jakt.

Link to comment
Share on other sites

Du har et gyldig poeng.

 

For det første, man kan ikke konkludere med at feilen ligger i kammeret før både kammer OG ammo er tolket. At man får problemer med én lott Oryx kan like godt tyde på at det er noe feil med ammoen. Når det gjelder toleranser så er det vanskelig å fordele ansvar hvis feilen ligger i standarden, begge parter kan lett gjemme seg bak den selv om de produserer varer som ikke er 100% kompatible.

 

Men... Forutsatt at ammoen er innenfor standard vil jeg gi Blaser ansvaret i denne saken. Designet deres har en rimelig åpenbar svakhet hvis man ikke kan avgjøre om en patron kamrer korrekt uten å avfyre våpenet. For de aller fleste konstruksjoner er dette uproblematisk, så når Blaser går for et design som eliminerer en slik mulighet burde de også ta konsekvensnee av det og legge toleransene slik at problemet ikke oppstår med ammo innenfor mål. At standarden har mangler er en dårlig unnskylding så lenge de er klar over problemet og det er mulig å unngå.

At bruker har et eget ansvar for å teste ut ammoen før bruk er jeg enig i, men i dette tilfellet opplevde jo ikke brukeren problemer på banen. Kanskje han burde ha testet ammoen bedre likevel, men det er likevel ingen garanti for at børsa smeller hver gang i skauen. Man skal skyte en god del for å være sikker på å avsløre en feilrate på selv 1% som er langt over det en bør forvente av moderne våpen av god kvalitet.

Link to comment
Share on other sites

Det er nå en grunn til at det har oppstått en viss forakt for blaser... Det er en del som nok har måttet gå ettersøk pga en skytter som har behandlet blaseren sin med silkehansker.

 

Noe av problemet grunner vel i at de som eier en blaser behandler den med silkehansker (ikke så rart, siden du kan kjøpe gjerne 2 rifler i "tålig dyr"-klassen for prisen av ei blaser) og resulterer da i funkfeil som imho ikke er produsent sin feil, men bruker.

 

Et våpen i den prisklassen tåler da at man tar et ordentlig ladegrep! :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Problemet er at R93 lar seg "klikke med" når våpenet ikke er helt lås....Dette gir anslag på tennhetta....og heldigvis ikke skudd

 

Hvorfor ikke? Om det blir merke i tennhetta på en type ammo, kan vel en annen type med bløtere hette gå av? Jeg sjekket litt for gøy med drillingen, når oppspenneren ble holdt 1/3 opp ble det bare merke i tennhetta, når jeg holdt den 1/2 oppe ( altså halvspendt fjør, smalt det av og til...

 

Jeg har forøvrig også hatt en blaser som jeg fikk klikk med, men det antar jeg var brukerfeil...

Link to comment
Share on other sites

Brukerfeil? TS har to andre løp som fungerer utmerket og har hatt våpenet i 7 år. Dette er en svakhet med Blaser sin konstruksjon i forhold til tradisjonelle bolt mekanismer, når en skal kamre ammo som går trangt i kammeret. Burde ikke komme som en overraskelse på noen, som har prøvd å lade litt dårlig pressede hjemmeladde hylser i en R93.

Link to comment
Share on other sites

At man ikke tar et fullstendig ladegrep vil jo være en brukerfeil.

Jeg vil snu på det hele og si at et våpen som ikke gir en klar indikasjon på ufullstendig kamring er dårlig konstruert. For de som kjenner til AR15 så er det i praksis en gassdrevet rettrekker, der er problemet løst ved at bæreren har noen millimeter overvandring. Ikke bare er det lett synlig om man ikke har kommet "over kneika", det vil også føles.

Link to comment
Share on other sites

La meg stille følgende spørsmål: Hvor ofte skjer dette med en M98? Eller 99,9% av alle andre repeter-mekanismer?

 

I over hundre år har man nesten utelukkende laget våpen hvor det ikke er noen tvil om patronen er kamret eller ikke. Det har ikke vært noen lov som krevde det, og som regel har det vært klare mekaniske grunner til at det må bli slik, men uansett har det vært normen siden før mævsern var moderne. Hvorfor skulle man gå bort fra dette?

Link to comment
Share on other sites

La meg stille følgende spørsmål: Hvor ofte skjer dette med en M98? Eller 99,9% av alle andre repeter-mekanismer?

 

Blaser R93 har som våpen mange fordeler og svært mange liker våpenet...og Blaser R93 har noen svakheter som fort kan føre til brukerfeil ala det som er avdekket i tråden her...

 

Brukerfeil er også "vanlig" på M98...:

-se så mange som lader patron rett i kammeret og ikke via magasin...->brukerfeil

-mange bytter løp til eks 6.5x55 uten å få justert "kloa" -> gir tidvis brukerfeil

 

Ser man på halvautomater kan mange være kresene på ammunisjon for god fungering...

 

Alle våpen har noen svake sider eller særtrekk brukeren må kjenne til for at våpenet skal fungere optimalt... Test av ammunisjon i våpenet både for funksjon og presisjon er noe enhver jeger må gjøre...

 

Selv liker jeg ikke svakhetene på R93...og finner for meg langt nedre jaktredskap i rifler som Winchester 70 pre 64, eldre sakoer eller en umodifisert M98.

Link to comment
Share on other sites

[Alle våpen har noen svake sider eller særtrekk brukeren må kjenne til for at våpenet skal fungere optimalt... Test av ammunisjon i våpenet både for funksjon og presisjon er noe enhver jeger må gjøre...

 

.

 

Det bliver lidt skruen uden ende, hvis man før jagten skal teste al ammo, for at se om der bliver klikk 8). Så hellere melde sig ind i dyrenes beskyttelse, da man alligevel ikke har noget ammo til jagten :wink:

Link to comment
Share on other sites

La meg stille følgende spørsmål: Hvor ofte skjer dette med en M98? Eller 99,9% av alle andre repeter-mekanismer?

 

Blaser R93 har som våpen mange fordeler og svært mange liker våpenet...og Blaser R93 har noen svakheter som fort kan føre til brukerfeil ala det som er avdekket i tråden her...

 

Brukerfeil er også "vanlig" på M98...:

-se så mange som lader patron rett i kammeret og ikke via magasin...->brukerfeil Det vil ikke kaldes brukerfejl, men mangelfuld justering og færdiggørelse af et job, da en kompetent bøssemager ganske let kan justere kloen, så det funker som snuss, at ladde direkte i kammeret.

-mange bytter løp til eks 6.5x55 uten å få justert "kloa" -> gir tidvis brukerfeil Endnu en gang, dette er ikke brukerfejl, det er manglende justering af et våpen, som enkelt kan foretages, hvorefter man fremover har elimineret dine såkaldte brukerfejl

 

Ser man på halvautomater kan mange være kresene på ammunisjon for god fungering...

 

Alle våpen har noen svake sider eller særtrekk brukeren må kjenne til for at våpenet skal fungere optimalt... Test av ammunisjon i våpenet både for funksjon og presisjon er noe enhver jeger må gjøre...

 

Selv liker jeg ikke svakhetene på R93...og finner for meg langt nedre jaktredskap i rifler som Winchester 70 pre 64, eldre sakoer eller en umodifisert M98.

Link to comment
Share on other sites

 

Brukerfeil er også "vanlig" på M98...:

-se så mange som lader patron rett i kammeret og ikke via magasin...->brukerfeil Det vil ikke kaldes brukerfejl, men mangelfuld justering og færdiggørelse af et job, da en kompetent bøssemager ganske let kan justere kloen, så det funker som snuss, at ladde direkte i kammeret.

-mange bytter løp til eks 6.5x55 uten å få justert "kloa" -> gir tidvis brukerfeil Endnu en gang, dette er ikke brukerfejl, det er manglende justering af et våpen, som enkelt kan foretages, hvorefter man fremover har elimineret dine såkaldte brukerfejl

 

Eksemplene var valgt med vilje og i relasjon til det vi diskuterer i tråden..... En R93 smeller også hver gang med riktig bruk( nok kraft/fart/hastighet på ladebevegelsen og med riktig(tilpasset) ammunisjon.....Eller man kan la en kompetent børsemaker lage kammeret ørlite granne større...Noe som minimerer problemet i tråden...

 

Poenget med ordet "brukerfeil" både med R93 og M98 er at det er jegeren som med test og med kunnskap om eget våpen og dets fungering som unngår det trådstarter skriver :wink:

 

PS: Har aldri sett en kompetent børsemaker lykkes med 100% velykket ombygging av kloa til å mate rett i kammer på M98 8 ...Vil gi problemer... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Da har du ikke håndtert så veldig mange M98 ombygd av børsemakere....

 

M98 sin konstruksjon med en stor klo som griper patronen kontrollert i magasinet er diamentralt anderledes enn en ombygging av kloa som tillater direkte mating av patron i kammeret med M98...Bygger man om kloa på M98 slik at mating direkte i kammeret fungerer har man endret selve prinsippet på våpenet til noe annet... Og til en løsning som ikke har M98 kontrollert mating.

 

Poenget i mitt eksempel er brukerfeilen der man kamrer en ikke ombyggd M98 med patron rett i kammeret :wink:

Link to comment
Share on other sites

Blaser R93 har som våpen mange fordeler og svært mange liker våpenet.

Det har jeg ingen problemer med å forstå, etter det jeg kan se er det hendige og presise våpen med høy byggekvalitet.

 

og Blaser R93 har noen svakheter

Og det mener jeg at man kan kritisere Blaser for, enkelte har alt for lett for å ty til "brukerfeil" som forklaring. Målet må være å lage varer som ikke lar seg bruke feil, og selv om det er et utopisk mål bør man ikke forkaste prinsippet uten svært gode grunner. Dessuten burde man ikke bare se på hvordan varen kan brukes men også på hvordan folk vil bruke den. Å lage en bolt som må slås igjen med makt når folk ønsker (og trenger) å kunne lokke den lydløst er ikke godt design med mindre det er helt nødvendig eller gir betydelige fordeler på andre punkter.

 

Hadde de lagt til 2mm overvandring eller en form for synlig indikator ville problemet sannsynligvis vært løst. Som sagt har så og si alle andre repetermekanismer dette, og selv om det har vært gjort av nødvendighet er det likevel en svært nyttig funksjon man ikke burde forkaste.

Link to comment
Share on other sites

Skader ikke akkuratt å gå med tomt kammer heller. Jeg må krysse nabo-terrenget noen ganger og tømmer da kammeret det er jo greit å ikke måtte "smelle" skudd inn i kammer. Har ikke rett-trekker men en blaser drilling med oppspenner, men tar nå å knekker den som om det var vanlig sikkring på den. Heller litt mindre kjøtt i fryseren en et skudd som ikke var tenkt å gå av. Spent på å høre hva TS får som svar av børsemaker på løpet sitt

Link to comment
Share on other sites

Jeg skjønner fremdeles ikke at det blir merke i tennhetta når ikke børsa er i lås? Er det ikke en sikring mot dette, slik at våpenet MÅ ha vert i lås om det blir merke i tennhetta? For å stikke armen inn i vepsebolet helt til skuldera: Er dette fenomenet med blasere som ikke går i lås og klikker, men likevel lager merke i tennhetta forklaringen på hvorfor noen bare ser på det ene øyet?...

Link to comment
Share on other sites

Har noen et bilde av merket en får? Det skal lite til for å lage et slikt merke, en del halvautoer (feks AR) gjør det med stor pålitelighet uten at det utgjør noen risiko. Vi som har tunet revolvere vet at en kan lage ganske gode merker i hetta før de går av, så et lite merke ville ikke bekymret meg stort. Men det er litt uelegant, og jeg forstår at man kan begynne å lure på sikkerheten. Hvorvidt det vil utgjøre noen risiko å sette av en patron med ufullstendig låsing er ikke lett å avgjøre, det kan godt hende at man har nok inngrep til å forhindre en ulykke før tennstiften i det hele tatt når frem.

 

Når det gjelder "korrekt" ladegrep er det etter min mening en avsporing, det samme kan skje om man så lukker bolten med rennefart og hallingkast om patronen er bulket eller det har kommet et fremmedlegeme i kammeret. Hvis man ikke kan verifisere at våpenet er i full lås vil jeg si at det er et dårlig design, og jeg blir imponert om noen klarer å overbevise meg om at det ikke er mulig å lage en slik mekanisme med den funksjonaliteten.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skjønner fremdeles ikke at det blir merke i tennhetta når ikke børsa er i lås? Er det ikke en sikring mot dette, slik at våpenet MÅ ha vert i lås om det blir merke i tennhetta? For å stikke armen inn i vepsebolet helt til skuldera: Er dette fenomenet med blasere som ikke går i lås og klikker, men likevel lager merke i tennhetta forklaringen på hvorfor noen bare ser på det ene øyet?...

 

Jeg hadde fått frysninger nedover ryggen hvis jeg eide en rifle som ga merker i tennhetten der mekanismen IKKE var i lås ved hanefall.

Det er nok også en av grunnene til at jeg nok aldri vil eie en Blaser.

En av de verste hendelsene i så måte er vel det som skjedde med Jan Sørli.

 

R93-Unfall-Norwegen.jpg

Link to comment
Share on other sites

Begynner å bli nok en tøysetråd om hvor farlig blaser er :roll: . Jeg regner med at man kan finne flere eksempler på mennesker kvestet av andre riflemerker også, selv den hellige kua M98. Dette er etter alle solemerker en reklamasjon, som trådstarter kan ordne med forhandler.

Min gamle ruger m77 har samme mekanisme som mauser, men jeg har da hatt klikk med denne også, til og med med oryx i jaktsituasjon. Var bare å lade om og dyret datt.

Jeg har nå prøvd å fremprovosere disse klikkene man snakker om på min R93 på skytebanen ved å lure sluttstykke igjen. Har smelt hver gang, med alt fra fusion, S&B, norma, lapua osv.

Blaser er ikke noe svakere system enn f.eks sauer. Sprukne låsekasser er vel heller ikke god sikkerhet? :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg kommer nok aldri til å eie en Blaser pga. relativt dårlig primær ekstraksjon/kamringskraft, og mangel på ekstra låseklakk hvis primærlåsingen oppheves av en eller annen grunn. Ellers har den mange fine kvaliteter. Blaser's lås er nok vel så sterk som mange andre, men oppheves denne er det bortimot game over.

Link to comment
Share on other sites

Er vel ikke noe "tøysetråd" når du ser på bildet av Jan.

At tråden dreier seg over til å gjelde sikkerhet er vel ikke så rart?

Eller er det greit at det er merker i tennhetten etter hanefall på ulåst mekanisme?

 

Begynner å bli nok en tøysetråd om hvor farlig blaser er :roll: . Jeg regner med at man kan finne flere eksempler på mennesker kvestet av andre riflemerker også, selv den hellige kua M98. Dette er etter alle solemerker en reklamasjon, som trådstarter kan ordne med forhandler.

Min gamle ruger m77 har samme mekanisme som mauser, men jeg har da hatt klikk med denne også, til og med med oryx i jaktsituasjon. Var bare å lade om og dyret datt.

Jeg har nå prøvd å fremprovosere disse klikkene man snakker om på min R93 på skytebanen ved å lure sluttstykke igjen. Har smelt hver gang, med alt fra fusion, S&B, norma, lapua osv.

Blaser er ikke noe svakere system enn f.eks sauer. Sprukne låsekasser er vel heller ikke god sikkerhet? :wink:

Link to comment
Share on other sites

Nærværende problem, har INTET med sikkerhed at gøre.

Blaser har en funktion som gør, at tændstiften IKKE kan nå helt frem, før låsen er 100% lukket.

Alle Rifler har samme funktion, at tændstiften ikke kan nå frem før låsen er 100% i indgreb.

Alle rifler, vil hvis lukningen er mellem 70% og 100% levere et mindre mærke i tændhætten.

Prøv bare at lægge lidt under lukkegrebet på en hvilken som helst riffel, når den avfyres. Afhængigt af mængde man lægger under, vil man opleve klik, med mere eller mindre mærke i tændhætten. I alle tilfælde hvor mærket er så kraftigt at skudet går, er låsningen fuldt tilstrækkelig.

 

Det jeg gennem mange år har mobbet R93 for, er at det er vanskeligt/umuligt at visuelt se om man mangler lidt i at have lukket fuldstændigt. Det har man ændret på R8, hvor der er tydelig og meget større indikering.

R93 har en uforholdsmæssig stor andel af "brukerfejl" på dette område. På R8 har man løst disse "brukerfejl" ved at ændre på riffeldesignet.

Link to comment
Share on other sites

Hmm..... I dagens erstatnings/saksøknings samfunn med " verdens sherrif" USA i spissen så må jeg jaggu si at Blaser er tøffe og har en god porsjon med "is i magen" når de pøser ut rifler til alle verdens hjørner der den samme låskassen skal tåle kaliber fra 222 til 500 jeffery... Og et bolthode skal tåle flere kaliber osv.... Tror kammerets Blaser pessimister at Blaser sin juridiske avdeling hadde tatt sjansen på å sleppe et produkt på noe marked... og i særdeleshet på det amerikanske markedet om det ikke var 210% trygt???.... Her er det jaggu på tide å stikke fingeren i jorden før denne tråden, som egentlig er ganske så interessant, utvikler seg til å bli en " tulle tråd" noe jeg ikke ønsker... Hva i alle dager er det med dere " Bolt fanatikere" som gjør at dere ved nesten hver anledning skal kritisere og trakke blaser sin patent ned i " gjørma"... Skjeldent at jeg ser at de som er i besittelse av en Blaser bruker en hver anledning til å "spytte" må boltens mor... M98.... Blaser sin juridiske avdeling må virkelig være noe for seg selv....ja... Kanskje den slueste og dyktigste i sitt slag... Når de unngår storslagene søksmål mot firmaet... Siden de uten stans pøser ut i markedet... Enheter etter enheter av sine modeller uten å frykte for søksmål..... Tror dere at de hadde fått forsikret sin virksomhet i noen som helst selskap.... Dersom virkeligheten hadde vært slik dere beskriver den????

Link to comment
Share on other sites

Jeg er enig, dette handler ikke primært om sikkerhet. Og om de har endret på R8 for å løse problemet så har de vel også innrømmet at designet til R93 hadde noen unødvendige "finesser".

 

Tror kammerets Blaser pessimister at Blaser sin juridiske avdeling hadde tatt sjansen på å sleppe et produkt på noe marked... om det ikke var 210% trygt???

Så argumentet ditt er at ingen gjør feil? Og at juristene evner å forstå en konstruksjon bedre enn ingeniørene som har utviklet den og mener den er trygg?

 

Ellers er det fascinerende å se hvordan enkelte legger så mye av egen identitet i et produkt at de tar objektive diskusjoner rundt en mekanisme personlig.

 

Hvorfor tror du boltmekanismen har vært bortimot uforandret i over 100 år? Kan det være fordi det FUNKER som det skal? Blasers "kobling" er ikke noen ny oppfinnelse, den typen løsninger har sikkert eksistert (om enn for andre bruksområder) nesten like lenge som boltmekanismen. Kanskje dette er feil vei å gå? Kanskje fordelene ikke veier opp for ulempene? Kanskje konseptet er bedre men at Blaser ikke har funnet den beste løsningen? Kanskje de finnet den på R8 basert på feilene de gjorde med R93 og at R8 om 100 år vil regnes som vår tids M98 mens mauseren blir sett på som vi ser på en trapdoor i dag? Jeg vet ikke, gjør virkelig du?

 

Dette handler faktisk om en erfaren R93-bruker som etter problemfri inn- og oppskyting får feilfunk i skauen. Dette er ikke en teoretisk diskusjon, det er analyse av en reell og dritkjip opplevelse. Hvis noen fjerner en funksjon (positiv indikasjon på låsing) som 99% av alternativene har hatt i 100år må man vel forvente at en del vil kritisere det? Og hvis dette ikke var et problem, hvorfor har da R8 blitt bedre på det punktet?

 

At enkelte blir skeptiske til både merke og konstruksjon når noen får et sluttstykke i trynet burde ikke forbause noen. Jeg vet ikke om statistikken for Blaser er verre enn for andre totalt sett, finnes det noen data for dette? Ikke glem at Concorde gikk fra å være verdens sikrete til verdens farligste fly på én ulykke, og at den avslørte et problem som gjorde at hele flåten ble skrotet. At mausere går i lufta burde skremme fanklubben, man trenger ikke å være professor i metallurgi for å innse at bare materialvalget alene er grunn nok til å bli skeptisk. Kan noen se for seg en nyprodusert kasse i samme materiale og med samme kvalitetskontroll i dag? Tenkte meg det...

Og likevel, ser man på antall mausere som har blitt produsert og hvor mange som fremdeles er i sirkulasjon er det helt utrolig, tar vi med alle varianter og kopier snakker vi om rundt 100 millioner rifler. Antall og ferdstiden er så ufattelig at noen få ulykker blir helt uvesentlig. Hvor mange rifler har Blaser produsert?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

De merkene jeg har sett i tennhette ved "klikk" , ved å fremprovosere feil på dummypatroner, er å regne som fettmerker/riss. Ja, jeg har både R93, og R8.

Grunnen til at jeg testet dette, var nettopp pga. klikk i en jaktsituasjon.

Jeg kom opp på en brink, med dachsen i bånd, så pluselig 3 hjorter som lå mellom noen furutrær på andre siden av et tjørn. Fikk et svakt klikk på første "skudd". Ingenting skjedde, nytt ladegrep, siktet, og felte en 8 takker. Fant etterpå den "udetornerte" patronen. Et ørlite riss/touch/fettmerke.

 

Jeg anbefaler Blaser eiere å sjekke at boltarmen er i lås jevnlig....

Særlig når man som meg, går med hund :wink:

 

Har inntrykk av at man har en del Ingentingører her inne, som påsås å vite....

Meg bekjent, så har det ikke vært en eneste jomfru brakt i ulykke de senere år....

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Er vel ikke noe "tøysetråd" når du ser på bildet av Jan.

At tråden dreier seg over til å gjelde sikkerhet er vel ikke så rart?

Eller er det greit at det er merker i tennhetten etter hanefall på ulåst mekanisme?

 

Tråden ble heldigvis reddet av fornuftige sjeler før den ble for tøysete. Er selvfølgelig ikke tøysete at noen får varige men(men regner med at du ikke trodde at det var det jeg mente).

Nye løsninger må tåle endel skepsis, slik er det visst bare. Men som navnet sier har R93 vært på markedet i 20 år, og har etter min mening bevist at den duger. Er vel bare sauer 202 som henger med når det gjelder populæritet, og denne har også sine feil innimellom, uten at den får like mye pes for det om.

Synes alle "Ludvigger" her inne skal ta seg en kaffepause, R93 er ikke så "falig" som dere vil ha det til :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...