Jump to content

Kammer for dypt på Blaser R93 løp - Reklamasjon ?


Smygeren2

Recommended Posts

Har akkurat kommet hjem fra 4 dager hjortejakt. Hadde mulighet til å skyte 3 hjort men børsa klikket hver gang. Løpet et 308 R93 Blaser er helt nytt. Trodde først det var sluttstykket som ikke var helt bra da det var tydelig at tennstempelet ikke hadde slått kraftig nok i patronen. Da jeg ringte butikken sa de at de tviler på at det er noe galt med sluttstykket, men høyst sannsynlig at kammeret er boret "1/1000 mm" for dypt.

 

Jeg har reist 2x40 mil og fått ødelagt en jakttur. Det betyr at jeg må reise på nytt over til Vestlandet for å skyte kvoten min. I tillegg har jeg nå ikke noe 308 løp lengre...

 

Noen andre som har vært borti det samme med Blaser eller andre rifler?

 

Spørsmål:

1) Hva har jeg krav på i kompensasjon (eks. Reiseutgifter, ny oppskyting med nytt løp hvis jeg får nytt løp, ekstra bruk av ammunisjon til innskyting av nytt løp/reparert løp, tort og svie for ødelagt jakt, tap av inntekter på salg av kjøtt hvis jeg ikke rekker å skyte dyrene mine, etc)?

 

2) Løpet må sendes av vei til sjekk av kammer, dette midt i jakten. Har jeg krav på et låneløp, nytt løp e.l?

 

 

PS! Jeg elsker mine Blasere og "Blaserhatere" kan finne en annen link å komme med Blaser oppgulp. Men alle som har noe konstruktivt å komme er hjertelig velkomne med innspill!

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 185
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hallo!! Selvsagt hadde jeg skutt inn og skutt opp det nye løpet. Av de 8 skuddene som var brukt gikk alle som de skulle. Når jeg hadde testskudd underjakta gikk de også som de skulle. Det virker som om problemet oppstår når patronenen har stått en stund i kammeret som den gjør under jakt...

Link to comment
Share on other sites

Min teori er at: Da hadde ikke de 5 skuddene på prøven gått problemfritt :lol:

 

Fra spøk til revolver: Kanskje innfestingen av løpet? Kanskje sluttstykke/tenn-nål? Kanskje du var for kjip til å bruke 5 Oryx på prøva? Vet for lite detaljer til at det blir annet enn "a wild stab in the dark". Men nok til å tro at det ikke er kammeret (forutsatt at du brukte Oryx på prøva).

Link to comment
Share on other sites

...butikken selv mener at det er løpet. Jeg trodde også at det var sluttstykket, men det tvilte butikken på...men ikke vet jeg. Derfor jeg vil høre andres meninger.

 

Men jeg er vel så opptatt av å høre om noen har noe klokt å komme med vedrørende spørsmål 1 og 2 ?

Link to comment
Share on other sites

BRUKERFEIL....

 

Slik trådstarter beskriver saken er dette en klassisk brukerfeil som oftest skjer under jaktsituasjoner der sluttstykket ikke er ført tilstrekkelig hardt frem (i riktig lås)...

 

Har sett dette flere ganger hos gjestejegere hos oss i litt stressede for dem jaktsituasjoner med R93...

 

Kjøp deg en umodifisert M98 så smeller det hver gang du vil :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet ikke hva feilen er, men butikkens forklaring gir ingen mening. For det første ligger toleransene for kammerlengde i området 0.2mm, så "en tusendel" er bare selgerprat for "litt". For det andre, om børsa har fungert med samme ammo tidligere er det usannsynlig at den plutselig skal slutte å virke på grunn av dette. Et kammer skal være veldig feil før man ikke får tenning, og før det må en regne med tilfeldige klikk under alle forhold.

 

Hvor mange skudd skøyt du med pipa før jakta, og med hvilke patroner? Er kammeret i grenseland (eller aller helst utenfor) på dimensjonene kan variasjoner fra produsent til produsent være nok til å gi kluss.

Link to comment
Share on other sites

Har akkurat kommet hjem fra 4 dager hjortejakt. Hadde mulighet til å skyte 3 hjort men børsa klikket hver gang. Løpet et 308 R93 Blaser er helt nytt. Trodde først det var sluttstykket som ikke var helt bra da det var tydelig at tennstempelet ikke hadde slått kraftig nok i patronen. Da jeg ringte butikken sa de at de tviler på at det er noe galt med sluttstykket, men høyst sannsynlig at kammeret er boret "1/1000 mm" for dypt.

 

Jeg har reist 2x40 mil og fått ødelagt en jakttur. Det betyr at jeg må reise på nytt over til Vestlandet for å skyte kvoten min. I tillegg har jeg nå ikke noe 308 løp lengre...

 

Noen andre som har vært borti det samme med Blaser eller andre rifler?

 

Spørsmål:

1) Hva har jeg krav på i kompensasjon (eks. Reiseutgifter, ny oppskyting med nytt løp hvis jeg får nytt løp, ekstra bruk av ammunisjon til innskyting av nytt løp/reparert løp, tort og svie for ødelagt jakt, tap av inntekter på salg av kjøtt hvis jeg ikke rekker å skyte dyrene mine, etc)?

 

2) Løpet må sendes av vei til sjekk av kammer, dette midt i jakten. Har jeg krav på et låneløp, nytt løp e.l?

 

 

PS! Jeg elsker mine Blasere og "Blaserhatere" kan finne en annen link å komme med Blaser oppgulp. Men alle som har noe konstruktivt å komme er hjertelig velkomne med innspill!

Jeg tar i det følgende for gitt at våpenet faktisk har en mangel, og at det ikke er snakk om brukerfeil:

 

I Norge er terskelen for å få erstatning for "tort og svie" ganske høy. Vi har en rettstradisjon hvor det i all hovedsak er det økonomiske tapet som skal erstattes, ikke det "åndelige". Det fremgår også uttrykkelig at forbrukerkjøpsloven at det er det økonomiske tapet du har krav på å få erstattet. (Fremgår i tillegg av lovforarbeidene at dine merutgifter som "ulemper, tidstap og ergrelser" som ikke har målbar økonomisk verdi, ikke skal erstattes.)

 

Når det gjelder selve den økonomiske erstatningen; du har krav på erstatning for alle tap som oppstår som følge av mangelen, "herunder utlegg, prisforskjell og tapt fortjeneste" i henhold til forbrukerkjøpsloven. Utgangspunktet er at du økonomisk skal stilles som om mangelen aldri hadde eksistert. Gjelder altså alt av reiseutgifter, kostnader til ny oppskyting etc. (Jeg regner med at du ikke selger så mye kjøtt at det kan sies å være noen form for næringsvirksomhet, slik at kjøpet er å anse som et vanlig kjøp og ikke et forbrukerkjøp?)

 

Når det gjelder erstatning for tapt kjøtt er jo det et interessant spørsmål. I lovforarbeidene fremgår det at det må foreligge adekvat årsakssammenheng mellom mangelen og tapet. Tapet må være noe som "med rimelighet" kan sies å være en følge av mangelen. Gitt at du feks. har rett til å felle 2 reinsdyr, og normalt bare feller ett, vil du kunne ha krav på erstatning for det ene, mens det at du ikke fikk det andre dyret ikke klart nok kan sies å skyldes mangelen, men like gjerne være et utslag av dine kvaliteter som jeger, eller flaks/uflaks. Hadde du derimot felt 2/2 dyr hvert år hadde saken stilt seg annerledes.

 

Når det gjelder spørsmålet om du har krav på låne-løpmens du venter.

Fkjl. § 30 (3): "Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres."

 

Det skal foretas en interesseavveining mellom deg og selger. Det fremgår av lovforarbeidene at situasjonen kan være "tvilsom" der hvor selger bare har fabrikknye gjenstander til disposisjon. Sannsynligheten er jo i hvert fall liten for at selger her har et "utlånsløp" stående. Det er imidlertid ikke noe godt argument imot at du har krav på et låne-løp, med mindre det er snakk om "særlig stort verditap" for selgers del ved å la deg ta i bruk et nytt løp. Dersom dette er et spesielt og dyrt løp som selger må spesialbestille fra utlandet feks, så kan det tilsi at du ikke har krav på å låne et løp. På den annen side, til din ytterligere fordel ville jeg også anføre at jakt er spesielt, siden det jo må skje nå på høsten. Det ville vært urimelig at du skulle stå over jakta bare fordi selger ikke skulle tape noen kroner på å låne deg et nytt løp (som han jo må selge for en billigere penge etter at du har lånt det).

 

Vanskelig å gi noe klarere svar på dette da jeg ikke vet så mye om hvor langt selger må gå for at du skal få et låne-løp, hvor mye han kommer til å tape osv. Men jeg hadde definitivt krevd et løp mens jeg ventet. Dette ble rotete men håper det var klart nok til at det hjalp noe.

Link to comment
Share on other sites

PS! Jeg elsker mine Blasere og "Blaserhatere" kan finne en annen link å komme med Blaser oppgulp.

Nå er jeg ikke sånn helt en "Blaserhater", spesielt etter at R8 kom på markedet har jeg nesten hatt lyst på en.

MEN det er en grunn til at jeg enda ikke har kjøpt en, og sannsynligvis aldri kommer til å kjøpe en heller.

Du har nok nettopp funnet ut hvorfor tenker jeg :wink: . Systemer uten noen form for "kamming" av patronen kan lett bli upålitelig i bruk om du ikke kjenner rifla 110% og har 110% kontroll på hva du mater den med. Det er en gjenganger på skytebanen.

(Ikke det, jeg har sett utrolige kukstykker utført med M98 også :wink: . En kan sikkert diskutere om det er noe bedre eller ikke, siden det er en her som påstår at det er saliggjørende.)

 

Men alle som har noe konstruktivt å komme er hjertelig velkomne med innspill!

Du får vurdere om du synes det var konstruktivt eller ikke. Hvis ikke får du bare overse innspillet mitt, noe det kan virke som du har lyst til :wink:

 

..., men høyst sannsynlig at kammeret er boret "1/1000 mm" for dypt.

For dypt i forhold til hva??? 1/1000 mm er for ingen ting å regne... Det er heller ikke vanskelig å finne ut om kammeret er på bærtur eller ikke. Det er bare å prøve en go og en no go tolk.

Hvis kammeret ditt var broach'a 1mm for dypt, så kunne jeg ha skjønt hvorfor.

 

Men jeg er vel så opptatt av å høre om noen har noe klokt å komme med vedrørende spørsmål 1 og 2 ?

Er redd du ikke kommer noen vei med 1 og 2. Jeg kan ikke si noe annet enn at jeg føler med deg. Det er ingen ting som er så kjipt som når utstyret ikke virker når det gjelder. Jeg har vært der et par ganger selv og det er ikke morro.

Link to comment
Share on other sites

Om du ikkje har utstyret sjølv, så er det berre å få ein som driv med heimelading til å måle headspace på ei hylse som er skota i våpenet ditt. Det vil raskt gi svar på om kammeret er syndaren, noko som eg eigentleg tvilar på. 1/1000mm som det var snakk om her, er som ein fis i ein møkakjellar å rekne, og vil ikkje åleine føre til klikk. https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&ved=0CCsQFjAA&url=http%3A%2F%2Fwww.saami.org%2Fpubresources%2Fcc_drawings%2FRifle%2F308%2520Winchester.pdf&ei=5foqUsGcM-mk4gTMiYCQDQ&usg=AFQjCNGGFIwjn2bZCItmg1BxrNd4IS4jjQ&sig2=Z5bZ6tp0CyWoXy4dRzsuHQ

 

Som ein ser, så seier SAAMI at maks/min-spesifikasjonane for headspace i 308 er 1,64"/1,63", dvs. 1/100" eller 0,254mm.

Link to comment
Share on other sites

Ragnar Hansen, med sine råeste toleranser kan levere 3/1000mm.

 

Finn frem brunteipen, legg på tre lag på bunnen av hylsa.

Kamrer den? Hvis så, har du et feilprodusert løp, men uansett ikke nok til at du får klikk.

 

 

Jeg stemmer også for brukerfeil.

 

 

Om patronen kamrer med 3 lag bruntape, så er løpet feilprodusert ?

Den er vel litt drøy?

Link to comment
Share on other sites

Trådstarter beskriver den klassiske feilen brukeren gjør med Blaser R93 når man forsøker å kamre en patron "lydløst" og forsiktig... Våpenet går ikke helt i lås og man får klikk...

 

Kontroll ev kammeret er en "1 minutts jobb" med No-Go gauge...er kammeret hypotetisk feil får du nytt løp da jeg ikke tror noen gjør forsøk på å reparere dette.

 

Men igjen så er dette etter all sannsynlighet en brukerfeil når samme våpen løp fungerer på banen.

Link to comment
Share on other sites

Tja, om tre lag teip blir tykkere enn 1/100"/0,25mm så stemmer påstanden greit. Gammelt jungeltriks er 1 lag elektrikkertape så skal patronen kamre akkurat ("tungt"), med to lag så skal den ikke kamre.

 

Han diskenspringeren med 1/1000mm har så lite peiling at det er bare å forlange å få snakke med noen som har litt peil.

Link to comment
Share on other sites

I fare for å høres ut som en idiot. Når du kamrer en Blaser, spiller det altså noe rolle om du gjør det fort med kraft eller ikke? Jeg trodde at når bolthendelen er ført helt fram, sakte eller ikke så lenge ladegrepet er fullstendig, var alt bare lykke? Selv på en Ag3 er det bare å føre frem sluttstykket det siste stykket med tommelen dersom man ikke er brutal nok.

 

Sent from my Nexus 7 using Tapatalk 4

Link to comment
Share on other sites

Blaser som rettrekkar har ikkje hevarm slik ordinære boltrifler har, og ein får difor ikkje overført same krafta til sluttstykket med ei roleg røyrsle. Dei fleste som eig Blaser veit difor at ein må vere litt brå slik at ein får nok moment og dermed er sikker på at sluttstykket går i lås. Det er vel det som er vitsen med rettrekkarar, hurtige ladegrep, og ein nyttar då altså hurtige røyrsler.

Link to comment
Share on other sites

Med oppspenner, så kan du jo kamre patronen når du tar børsa ut fra bilen. Altså ikke noe behov for å ta et stille ladegrep.

Det er heller ikke noe problem å kamre en blaser sakte og rolig, bare å passe på at du faktisk har fått et fullstendig ladegrep.

Link to comment
Share on other sites

Kjenner meg ikke igjen når folk snakker om at det ikke går ann å lade en Blaser stille.

Det er jo ingen problem i det hele tatt.

Har selv hatt Blaser i flere år nå.

Man må bare presse bolten litt konsekvent framover når man kamrer patronen.

Har ikke merket noen gang at det er noe problem i det hele tatt. :wink:

Link to comment
Share on other sites

En kan lure på hvor mange som uttaler seg i denne tråden som faktisk har prøvd.... Eventuelt brukt en blaser.....det er overhode ingen problematikk rundt ladegrep eller ufullstendig ladegrep....forutsetningen er selvfølgelig at produktet blir brukt slik det er ment og konstruert.... En ting skal jeg være enig i.... Vil en bråke så klarer en det.... Og min påstand er at det klarer en fint om en har Bolt eller rettrekker... Og på samme måte klarer jeg helt fint å lade en patron i kammeret like stille med Blaser...som jeg ville klart det med en boltrifle....når jeg starter å bevege meg ut i terrenget så legger jeg alltid en patron i kammeret.... Når en så kommer fram på posten så kontrollerer jeg alltid " tvangshandling" at det faktisk ligger en patron i kammeret... Dette gjøres ved at oppspenneren løftes noen millimeter opp og en trekker i "Bolten" når jeg har forvisset meg om at patronen ligger i kammeret... Føres sluttstykket forsiktig fram..... Når sluttstykket er helt framme så tar jeg pekefingeren foran på avtrekkerbøylen og tommelen på Bolten og gir den et fast trykk fram for å forvisse meg om at " ladegrepet" er fullstendig.... Dette gjøres så godt som lydløst.... En kan også forvisse seg om at sluttstykket er forsvarlig låst når riflen er nedspent ved å ta tak i Bolten å prøve å åpne sluttstykket uten å røre oppspenneren.... Er ladegrepet foretatt på riktig måte så vil du ikke klare å bevege sluttstykket bakover.... Dette var " ta ladegrep på en blaser for dummys"

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg lest meg gjennom en del mer eller mindre vettuge svar og føler for å komme med et par kommentarer. Når selgeren av løpet sa 1/1000 mm så tror jeg ikke han mente det HELT bokstavelig. Derfor satte jeg det med apostrofer.

Det enkleste for selgeren hadde selvsagt vært å skylde på tennstempel, ufullstendig ladegrep, feil ved ammo, men han valgte selv å komme med teorien om feil ved produksjonen av løpet. Hvorfor? Har de hatt flere slike saker? Jeg vet ikke?

Når det gjelder ufullstendig ladegrep så er dette en god teori. Dog vet jeg med sikkerhet at dette ikke er gjeldende. For det første så har dette aldri skjedd med meg de 7-8 årene jeg har jaktet med Blaser og den viktigste grunnen til at jeg vet at det ikke var dette var at jeg i begge situasjonene tok sluttstykket tilbake og førte det frem med STOR kraft nettopp for å eliminere en evt slik feil. Jeg hadde i begge situasjonen usedvanlig god tid og rakk både å spenne opp og ned sikringen og ta nytt ladegrep uten at noen av dette hjalp.

 

Jeg leverer inn løpet på mandag så får vi se hva som blir konklusjonen....

Link to comment
Share on other sites

Du har jo mange muligheter til og kontrollere mye av dette selv så hvorfor ikke prøve? Har du prøvd skuddene som klikka i en annen rifle, så luker du ut feil på ammunisjon.. Lag deg nogo tolk av en patron med å leggepå 0.3mm bak på den så luker du ut kammer feil.. Så om disse tingene er orden sitter du ikke igjen med så mange mulige feil(sluttstykk). Nytt kan fåås hos nærmeste våpen foretning;) evnt. En ny pakke ammunisjon.. Å sku det være kammeret ditt så finner du ut av det og kan trykt dra på jakt med ett av de andre løpene dine mens du venter på utredning av .308 løpe (som sikkert tar lengre tid enn en som skal på jakt har;)

 

 

 

 

Mvh

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

Man må bare passe på at bolten blir presset helt frem, slik at det går i lås. Samme f.. om man gjør det med brå bevegelser eller lydløst! De lager da ikke en rifle der du MÅ bråke for å lade? Jezz..

Spør ikke for å fucke opp i Blaser-campen, jeg er mest interessert i det rent mekaniske ved å føre fram ladearmen sakte vs fort. Når ladearmen er presset helt fram så langt den går hva skulle da tilsi at ikke alt er er klart til dyst?

 

Sent from my Nexus 7 using Tapatalk 4

Link to comment
Share on other sites

Kunne man forestille sig at problemet ikke er for stort kammer, men derimod et kammer på minimum men indenfor CIP normen, kombineret med en patron som ligger tæt på CIP max mål.

Jeg læste lidt om både CIP og SAAMI tolerencer, og for nogle kalibrer, er der faktisk mulighed for at producere ammo indenfor tolerencen, som knapt, eller ikke går i et kammer nær minimums mål jfr samme standarder.

 

Det gælder bl.a. for 308, hvor største normerede hylster faktisk er 0.1mm større end mindste normerede kammer.

 

Jeg har hørt rygter om at visse R93 ikke har let ved at lukke helt hvis ammo er for stort :shock: :crazy:

Link to comment
Share on other sites

Spør ikke for å fucke opp i Blaser-campen, jeg er mest interessert i det rent mekaniske ved å føre fram ladearmen sakte vs fort. Når ladearmen er presset helt fram så langt den går hva skulle da tilsi at ikke alt er er klart til dyst?

 

Man kan tenke seg at ladeprosessen på Blaser R93/8 slik:Man fører sluttstykket fremover mot løpet og man får først ett lite "klikk",da har bolthodet gått inn i løpet,men "låseklakkene" på bolthodet har ikke låst i løpet.Nå får man spennt oppspenneren og tatt avtrekk,men skuddet vil ikke gå av.

 

Når man fører sluttstykket helt frem får man ett kraftigere "klikk" nr 2 og låseklakkene "ekspanderer"(Gardenakoblingen)i løpet..

 

Kluet her er som tidligere påpekt.Mekanismen krever ett vist antall nm for å gå i lås enten du du skyver den sakte eller fort frem.

 

Når du tar ladegrep i normal hastighet vil du ikke merke at det er to steg/klikk på ladesekvensen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har, i motsetning til mange andre, rotet med Blaser og klikk før.

Først trodde jeg at det var dårlig necksizing som lagde trøbbel. Mot bedre vitende så necksizet jeg 6,5 hilser fra Norma som var skutt1.0000.000 ganger for å bruke til pisse-ladninger til trening. Resultat=slik som du beskriver. Men med varm pipe så kiler da hylsen seg i.l.a det minuttet med roting såpass at man får en hylse som sitter godt i kammeret som resultat.

Dessverre så skjedde og det samme med FL-sizede hylser :evil:

Litt måling viste at hylsene ikke var grundig trimmet på lengden,- jeg kom antagelig aldri til "klikk 2", det bare hørtes sånn ut.

Litt grundigere rutiner-> problem løst for min del. Slet med kamringen. Bare litt :?

 

Hvis du måler hylsehalsen på Oryx,en så tror jeg nok at det er ørlite mye gods der i.f.t de andre hylsene som funker bra. Tipper at du prøver "no-turn hylse"i et " turn-kammer", og det har du rett og slett ikke moment til å få på plass i Blaseren.

Men hvis du kamrer med litt futt og fart så vil det nok gå.

 

Dette er basert utelukkende på synsing og lavkavlitets empirisk spekulasjon.

Link to comment
Share on other sites

Har man ikke ændret R8, så afstanden på "første og andet klik, i lukkeprocessen", er blevet markant større end på R93.

Jeg har hørt, at afstanden faktisk er blevet så stor, at det er muligt visuelt at se om den er i 2. klik position????????

 

Om noe er endret fra R93 til R8 skal jeg ikke svare på,for det vet jeg ikke.Men på R8 som jeg har ser man fysisk forskjell om man er i "klikk"1 eller "klikk" 2 posisjon.I "klikk" 1 posisjon vil det være en glippe på ca 1 mm mellom sluttstykkeholder og løp.

Link to comment
Share on other sites

Kunne man forestille sig at problemet ikke er for stort kammer, men derimod et kammer på minimum

Det er ingen dårlig teori, hvis man på en R93 kan få avtrekk før den er i full lås er det definitivt en forklaring. ...

 

Ja dette er det "skumle"med R93, man får tatt avtrekk og man ser anslag i tennhetta når våpenet ikke er helt i lås...

 

Poenget er at hvis og når man tar ladegrepet med nok fart/kraft/hastighet så får man fabrikkladet ammunisjon innen spec til å gå i lås selv i minimums tolleransekammerene på de Blaser R 93 pipene i 308w jeg har sett.

 

308w skiller seg negativt ut her med dette "problemet".

 

Brukeren opplever nøyaktig det trådstarter skriver, skudd som gjerne fungerer på banen der man tar solide ladegrep....på jakt ...der opptrer det trådstarter beskriver.

 

Men igjen dette er brukerfeil da både kammer og ammunisjon er innen spec.

Link to comment
Share on other sites

@Sunnmøring. Fint og se at jeg ikke er alene om å ha tvangstanker når det gjelder å sjekke om det er skudd i kammeret. :D

Men det geniale med Blaser er at dette har de dyktige tyske ingeniører også tenkt på, de har lagd to inspeksjonshull på siden av kammeret. Med rechs sluttstykkehode går det ann å se patrona i kammeret gjennom inspeksjonshullet på venstre side. Har etter lengre tids spekulasjon mens jeg har sittet på en stubbe i skogen kommet fram til at dette må være formålet med disse hullene.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...