Jump to content

Hvordan få anda opp fra vannet?


torehh

Recommended Posts

Heisann,

 

Som fersking er jeg gira på å skyte and. Har terreng med vann som det sitter masse and på.

 

Men, vannet er et naturreservat, så det er ikke lov å skyte innen 2meter av vannet! Sa da lurer jeg på om det er en god teknikk på å lokka anda til meg?

Har sittet med lokk å quacka meg gal, men de sitter bare der å ikke bryr seg. Går det an å sette lokkeender på et jordet å få dem til å lande der? Eller lander dem kun på vann?

 

Håper på gode tips!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke god erfaring med dette, men du kan fint få dem til å lande på et jorde, men da bør du ha mange lokkefugler. Jeg satt på jordet en gang, og da var det en liten andeflokk som sirklet rundt en gåseflokk på jordet, men turte ikke sette seg ned før det var over 100 gjess der. Mer enn det vet jeg dessverre ikke

Link to comment
Share on other sites

Hei torehh
Men, vannet er et naturreservat, så det er ikke lov å skyte innen 2meter av vannet!
Kan du forklare denne regelen litt mer utdypende? Er dette noe man må ta hensyn til i alle naturreservat?

Dette var bare noe grunneier sa til meg, vet ikke om det er noe lovverk på det.. Vil han ha det sånn så respekterer jeg det :) Utrolig kjipt når det ligger 10+ ender i vannkanten å du ikke kan gjøre en drit..

 

 

 

 

 

 

Det ligget et annet vann i nærheten ja.. Gjerne jeg må observere litt å sjekke om det er noen som trekker der.

 

Hjelper det kanskje å slenge inn noen lokkender i en flokk med lokkegås? Eller blir det bare vas å blande? Dumt å skremme vekk både gås å and..

Link to comment
Share on other sites

Ikke uvanlig at grensa for naturreservat følger ei strandlinje.
Joda, men det har vel ikke så mye med saken å gjøre. Det er jo som kjent ingen generelt forbud mot jakt i naturreservater i norge. Jeg var bare litt usikker på hva trådstarter egentlig mente med "innen 2 meter av vannet". Og det er jeg fremdeles usikker på. Mener du at endene må være minst 2 meter i fra land når de ligger på vannet? Jeg skjønner ikke hva som er problemet? Hva med å skremme opp fugl, og ta dem i lufta når de har gått klar av vannet.?( altså på vei opp).
Link to comment
Share on other sites

Gressender bruker vannene som hvileplasser om dagen, men de finner sjeldent maten de trenger der. Morgen og kveld trekker de der fra for å beite og ofte er det på jorder . Eller nyslåtte kornåkre. Eller potetåkrer som er høstet. Det ligger alltid en del poteter igjen som unnslipper opptakeren. Det gjelder å finne ut hvor de beiter og så ta dem på trekket når de flyr over, eller hvis du har jaktterreng på beiteplassene , å vente på dem der.

Link to comment
Share on other sites

Utrolig kjipt når det ligger 10+ ender i vannkanten å du ikke kan gjøre en drit..
Mulig jeg har tungt for det...., men jeg forstår fremdeles ikke hva som er problemet her. Du går mot disse 10+ endene, med hagla klar. Når de blir skremt og letter fra vannet, så letter de i en hvilken som helst retning unntatt mot deg (for der er det under 2 meter til land, og du står der med ett gevær). Når anda går klar av vannflaten (eller er mer enn 2m fra land) så skyter du. Hva er problemet?
Link to comment
Share on other sites

Ikke uvanlig at grensa for naturreservat følger ei strandlinje.
Joda, men det har vel ikke så mye med saken å gjøre. Det er jo som kjent ingen generelt forbud mot jakt i naturreservater i norge. Jeg var bare litt usikker på hva trådstarter egentlig mente med "innen 2 meter av vannet". Og det er jeg fremdeles usikker på. Mener du at endene må være minst 2 meter i fra land når de ligger på vannet? Jeg skjønner ikke hva som er problemet? Hva med å skremme opp fugl, og ta dem i lufta når de har gått klar av vannet.?( altså på vei opp).

 

Som regel er det jaktforbud i naturreservater i Norge. Unntatt hjorteviltjakt. Mange naturreservater er våtmarksområder med vekt på fuglelivet. Derfor er småviltjakt som regel forbudt! Man må altså ha fuglen over grensa før man kan løse skudd.

Link to comment
Share on other sites

Som regel er det jaktforbud i naturreservater i Norge.
Nå har jeg riktignok ikke vært i alle naturreservater i norge. Men noen har det blitt. Og i alle disse har jakt vært tillatt på jaktbare arter til riktig jakttid. Men uansett, så fremstiller ikke trådstarter problemet som forbud mot jakt, men heller problemet som en mystisk 2 meters grense.
Link to comment
Share on other sites

Og her var det jommen 5 til (i nabolaget ditt).

http://www.fylkesmannen.no/Hedmark/Arkiv---Nyheter/Nye-naturreservater-i-Hedmark/

Og jeg siterer fra teksten:"I de fem naturreservatene er plante- og dyrelivet fredet. Ferdsel til fots og på ski, sanking av bær og matsopp, beiting, jakt, fangst og fiske er likevel tillatt."

Hadde jeg giddi å sitte oppe hele denne natta Wolverine67. Så skulle jeg fint klart å finne 100 naturreservater til hvor småviltjakt er tillatt. ( men da måtte kanskje noen av de vært mere enn et steinkast unna huset ditt :lol: )

Link to comment
Share on other sites

Heisann,

 

Som fersking er jeg gira på å skyte and. Har terreng med vann som det sitter masse and på.

 

Men, vannet er et naturreservat, så det er ikke lov å skyte innen 2meter av vannet! Sa da lurer jeg på om det er en god teknikk på å lokka anda til meg?

!

 

Som fersking husker du kanskje fra jegerprøven/ kurset § 46. (jaging og lokking av vilt):

 

       Vilt må ikke jages eller lokkes bort fra andres jaktområde.

 

Mange våtmarksområder / naturreservat har nettopp forbud mot småviltjakt for at ender og vadefugler skal ha ett fristed...

 

 

Råd til deg er å finne ett annet egnet sted på terrenget ditt (annet vann, "trekk, beiteområde") ha litt tid, bruk lokke ender mv...så får du sikker noen skuddsituasjoner.

Link to comment
Share on other sites

La du merke til og jeg siterer: "jakt og all bruk av skytevåpen er forbudt"

Og så under unntak: Jakt på hjortedyr...

Der var det visst ett. det er jommen mange naturreservater i Hedmark. Jeg tror fremdeles at det er flere av dem hvor småviltjakt er lov, enn det er av dem der det er forbudt. Men det er klart... Hvis trådstarters jaktområde grenser til et område der jakt virkelig er forbudt... Da ser jeg også problemet.

 

Så torehh.... Er det et naturreservat der småviltjakt er forbudt du snakker om?

Link to comment
Share on other sites

Merkelig er det også... at ikke hele vannet er innlemmet i reservatet, men kun 2 meter langs en kant. Skulle likt å vite hvilket naturreservat det er snakk om.

 

Eller er det slik at hele vannet er en del av reservatet, og du prøver å lokke anda ut av vannet og 2 meter opp på land? I så fall kan du blåse i fløyta til du blir blå i trynet. Det skjer ikke.

Link to comment
Share on other sites

Tror kanskje at det blandes med begreper her. Vi har ei hytte som ligger i ett landskapsverneområde. Og i dette området ved sjøen jakter jeg lovlig på lovlige arter i lovlig jakttid. Med i dette landskapsverneområdet er det også ett naturreservat som spesielt skal beskytte ett ganske unikt fugleliv i ett spesielt strand/våtmarksområde. Her er all jakt forbudt og i hekketiden er det også begrensninger i alminnelig ferdsel. Jeg har ikke satt meg inn i jussen her, bare lest det som står på plakatene som er satt opp i området.

Link to comment
Share on other sites

Her var det aktivitet ja..

 

Altså, jeg har IKKE lov i det heletatt å skyte utover vannet. Heller ikke vilt som letter på vannet, jeg må få dem til å fly utfor vannet.

 

Dette her med 2meter, hele vannet + 2meter av land rundt hele vannet er freda. Så jeg kan ikke sitte 1.5m fra vannkanten å jakte. Dyret må lette å fly 2meter ut på land før jeg kan skyte.

 

Ser og det kom frem noen lover her, vet ikke om det er noen lov om dette der jeg jakter, men grunneier sa at dette var sånn han ville ha det, så da respekterer jeg de. Ikke verdt å miste et bra gåseterreng pga det :wink:

 

Men da blir det vanskelig å få anda opp? Heller satse på å finne trekkerutene ser jeg..

 

Mye bra svar btw, takker for det. :D

Link to comment
Share on other sites

Hei. Jeg jakter i lag me torehh og ser her at det er vanskelig å forstå hva som er problemet, det største problemet er egentlig ikke lovverket, men heller hvordan vi skal få endene til oss, med tanke på at vi verken kan skyte over vannet (pga lovverket) men også om vi hadde skutt over vannet så hadde vi ikke fått tak i fuglen uten båt/kano, som vi ikke har tilgang til. Vi har flere jaktområder der det sitter and på vannet, men om vi viser oss så svømmer de jo 100+ meter ut... Det beste hadde i bunn og grunn vert en andemagnet "høhø" :) etter som jeg forstår er det bare å være tidlige eller seine på kvelden når de trekker for å beite..?

Link to comment
Share on other sites

Jeg syntes dere surrer mye nå. Hvis jakt er forbudt, så kan dere glemme hele innsjøen. Det er ingen vits i å fokusere på vilt som oppholder seg i et område hvor jakt er forbudt. Slik er det bare.

 

Hele poenget mitt var at det ikke er automatikk i at jakt er forbudt selv om det er et naturreservat. Norge er litt spesielt i denne sammenheng, da jakt er lovlig i mange naturreservater.

 

I en innsjø der jakt er lov, er det vanlig å lokke endene inn på skyteavstand. Og har man ikke båt (eller hund), må man enten svømme for å hente skutt fugl, eller lage en flytedregg i et tau og fiske dem inn. For å lage en flytedregg (magneten din) trenger du kun et langt tynt tau, ei sag, og et lite grantre. Jeg syntes det er rart hvis det ikke er en illustrasjon av dette i jegerprøveboken. Den har du vel lest?

 

Men hvis det er forbudt å jakte der, så får dere vel heller finne på noe helt annet.

 

men om vi viser oss så svømmer de jo 100+ meter ut.
På lokkejakt eller smygjakt er det sjeldent noen god ide og vise seg frem for viltet. :lol:
Link to comment
Share on other sites

Hva er så vanskelig å forstå her? Det er en fredningssone 2m inn på land, og det er ikke så gale. Enkelte terreng rundt orrevatnet på jæren hadde fredningssone på 50m sist jeg jaktet der. Det betyr at vannet er fredet+ 50m rundt hele vannet. Vi satte oss på trekkrutene, og fikk noen sjanser der. At dette er j...... irriterende for en ivrig andejeger vet jeg alt om :mrgreen:

Trådstarter bør kjøpe seg en billig og god lokkefløyte og øve seg på de vanligste lydene, sette seg i nærheten av en trekkrute. Lykke til :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Hva er så vanskelig å forstå her? Det er en fredningssone 2m inn på land
Alle har skjønt dette nå. Og hadde trådstarter formulert seg litt annerledes til og begynne med, så hadde det heller ikke vært noen missforståelser.
Det er en fredningssone 2m inn på land, og det er ikke så gale. Enkelte terreng rundt orrevatnet på jæren hadde fredningssone på 50m sist jeg jaktet der
Så lenge vannet er fredet, og du må jakte på trekket, spiller det liten rolle om denne sonen er på 2 meter eller 50 meter.
. At dette er j...... irriterende for en ivrig andejeger vet jeg alt om
Glad jeg slipper og irritere meg over å se fugl på alle de stedene jeg ikke har jaktrett. For da hadde jeg nesten ikke hatt tid til annet enn å være irritert. :lol:
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...