Jump to content

Hjortelusflue- noen som har gode råd?


Skogfiolen

Recommended Posts

Er mye i skogen, dvs rundt omkring utenfor stier, i Nordmarka. Driver og skal lære opp valpen til å bli brukelig bandhund, så vi tusler rundt, sniker og tar det rolig. Men den siste uka har hjortelusflua kommet tilbake for iår, og er utrolig plagsom. Har fått 2-3-4 hjortelusfluer med meg hjem hver dag (på meg, ikke bikkja), børster de greit av på armene, men det er ikke så trivelig å kjenne at det kravler og biter i nakken etter en fin tur i skogen...

I dag trakk jeg hatten godt på, og smurte godt med Mygga på all bar hud, (armer, ansikt, hals og nakke), og hadde håret i hestehale. Likevel ble det noen jævler med hjem i dag også. Er det noen som vet om noe lurt som virker?

Link to comment
Share on other sites

Jeg får vanligvis på meg plenty med hjortelusflue når jeg jakter i områder de er.

Jeg har desverre ikke funnet noe man får kjøpt i Norge som virker 100% annet enn et altomsluttende myggnett/mygghatt på hodet.

Dette orker ikke jeg å gå med når jeg jakter, så jeg har bare lært meg å leve med dem og plukke dem vekk når jeg kjenner dem kravler.

Det som derimot har virket meget bra er insektsmiddel med en del høyere prosent med DEET en de 20% som er maks lovlig for salg her på berget.

 

De finner seg gjerne en plass et sted blandt nakkehårene.

Så det er først og fremst hode og spesielt nakke du bør beskytte/behandle.

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for svar!

Har jaktdress fra Magasinet: "Dovrefjell Turmann med insect Shield" innsatt med permetrin, dresssen er fin, kjøpte den helt tilfeldig med tanke på myggen nå før bukkejakta, men på turene ellers med bikkja i skogen har jeg jo bare brukt buksen, pluss en vanlig T-skjorte fordi det har vært så himmla varmt.

Jeg har prøvd de myggnettingsgreiene for ansiktet, men enig, da ser man jo ikkeno!!

Hvor får man tak i sterkere DEET? Har de det i Sverige? Eller er det nettbutikk fra andre land jeg kan bestille fra?

Jeg også prøver å leve med de, er ikke pingle, men som jente har jeg langt tjukt hår, og det er ikke lett å fjerne de, for de stikker av, og jeg finner dem ikke. Så blir det lett for at jeg vegrer meg for å gå i tetta.

Link to comment
Share on other sites

Som jeg har skrevet over, så har jeg det, man da snakker vi om DEET innhold et godt stykke over det som er tillatt solgt i Norge.

Mener å huske det var 60% DEET i det middelet.

Du stopper dem ikke nødvendigvis fra å lande på deg, men de finner seg i det minste ikke en plass i nakken din for å kose seg.

 

Fullt mulig at man får ønsket effekt fra 30% DEET, men det har jeg ikke prøvd.

20% er i alle fall som å skvette vann på gåsa når det gjelder hjortelusfluer.

Link to comment
Share on other sites

Lurer på om jeg fikk et bitt tidlig i bukkejakta som nettopp har sluttet å klø. Mistenker nevnte jævel! Utover dette har jeg aldri blitt bitt eller følt annet ubehag enn at de irriterer. Har andre blitt bitt? Min tilnærming er bare å overse dem, som de barnslige, irriterende og tåpelige skapningene de er....

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...