Jump to content

Inatur er elendig...


shootandcurse

Recommended Posts

Har nettopp kjøpt ett årskort for småviltjakt på inatur..

 

Betalte 1250,- for årskort. Greit nok det, skal ikke klage på prisen, MEN elendig opplegg med registrering av jaktkortet og at man må aktivere for HVER dag akkurat der man skal jakte og at man bare kan aktivere for 7 dager frem i tid selv om man har årskort!

 

Der jeg skal jakte er området delt opp i forskjellige soner som jeg har lov til å jakte i.

Har selvsagt betalt for og lov å jakte i alle områdene, men kan bare aktivere en av områdene i gangen! Søppel...

Regner de med at man ikke skal bevege på seg iløpet av de 7 dagene jeg har satt av til jakt der??!! Er jo heller ikke mulig å aktivere for hele perioden jeg skal dit! Må vel bruke mer tid på å lete etter dekning for å kunne aktivere kortene enn å jakte!!

 

Mye bedre system når det ikke var noe aktivering og rot. Betalte for ett årskort og regner da med å kan jakte der hele året da!!

 

ELENDIG!

Link to comment
Share on other sites

Har nettopp kjøpt ett årskort for småviltjakt på inatur..

 

Betalte 1250,- for årskort. Greit nok det, skal ikke klage på prisen, MEN elendig opplegg med registrering av jaktkortet og at man må aktivere for HVER dag akkurat der man skal jakte og at man bare kan aktivere for 7 dager frem i tid selv om man har årskort!

 

Der jeg skal jakte er området delt opp i forskjellige soner som jeg har lov til å jakte i.

Har selvsagt betalt for og lov å jakte i alle områdene, men kan bare aktivere en av områdene i gangen! Søppel...

Regner de med at man ikke skal bevege på seg iløpet av de 7 dagene jeg har satt av til jakt der??!! Er jo heller ikke mulig å aktivere for hele perioden jeg skal dit! Må vel bruke mer tid på å lete etter dekning for å kunne aktivere kortene enn å jakte!!

 

Mye bedre system når det ikke var noe aktivering og rot. Betalte for ett årskort og regner da med å kan jakte der hele året da!!

 

ELENDIG!

Høres ut som Helgeland og hattfjelldalen. Stemmer d?

Håpløst

Link to comment
Share on other sites

Nja.. Dårlig opplegg ihvertfall! Dem har nå medbestemmelse og gjør det ekstra vanskelig når de skal ha full oversikt over jakttrykket i de områdene dem selger for. Er vel ikke grunneierne som har bestemt angående aktiveringen av jaktkortene og oversikten over eksakt jaktområde du er i til enhver tid.. Er vel en service Inatur står for og vi som jakter må betale for dessverre..

Link to comment
Share on other sites

@shootandcurse

 

Les dokumentene som ligger på siden som du kjøper jaktkortet på. Både jaktreglene og informasjonen om småviltjakta i Troms. Som du nevner så har Statskog nettopp utvidet tidsfristen for når man kan aktivere kort til 14 dager. Som det fremgår av dokumentene så må du aktivere det området du planlegger å jakte i, men står fritt til å jakte i andre jaktfelt hvis du ønsker det, men må rapportere fangst for det jaktfeltet du har felt mest vilt i. Det er Statskog som grunneier som lager disse reglene. Inatur er kun en salgskanal.

 

Statskog har behov for å innhente kunnskap om antall felt vilt, hvor det jaktes og felles vilt, antall jegere og andre parametere underveis i jaktåret. Dette blandt annet for å kunne dokumentere at den forvaltningen de driver er forsvarlig. For et sesongkort så sier det seg selv at rapportering i mars etter en hel jaktsesong har liten verdi og antallet som rapporterer da har vært altfor lavt. Den nye ordningen tvinger jegerne til å rapportere underveis i sesongen. Man kan gjerne være imot, men hvis dette er nødvendig for å beholde et sesongkort til 1250 kr for store deler av Troms eller Nordland fylke så mener jeg vi jegere må akseptere det. Dette er også en prøveordning på 3 år. Det er forståelig at man steiler litt ved slike endringer, og i Nordland har vi hatt modellen i et år allerede. I fjor var det mye motstand, blandt annet fordi man var bunnet av å jakte innenfor de forskjellige jaktfeltene. I år er blandt annet dette endret og det er nå nesten like regler for Nordland og Troms.

 

Skitt jakt!

 

Mvh Arild

Link to comment
Share on other sites

Dette er Faen så enkelt: kukete måte å få til på = drit i å plages. jeg drar på jakt og gir faen i aktiveringen til senere om ikke tjenesten fungerer der og da når jeg skal bruke den, tjenestefeil er ikke det samme som min feil. og siden det ikke går an å fylle ut at man jaktet dagen før gir jeg faen i dette også.

blir du kontrollert er det ikke din feil at tjenesten ikke virket men du bør ikke "juge" de kan sjekke om det var tjenestefeil på det aktuelle tidspunkt.

er det ikke dekning i området for å oppdatere er det telenor/netcom sin skyld og derav tjenesten, ikke din skyld.

 

selv fører jeg bare opp fangsten på en annen dag.

kan du fylle ut kortet for bare ett område før du drar så gjør du det og klager på at det ikke er mulig å aktivere for flere områder om du blir kontrollert.

Link to comment
Share on other sites

@shootandcurse

 

Les dokumentene som ligger på siden som du kjøper jaktkortet på. Både jaktreglene og informasjonen om småviltjakta i Troms. Som du nevner så har Statskog nettopp utvidet tidsfristen for når man kan aktivere kort til 14 dager. Som det fremgår av dokumentene så må du aktivere det området du planlegger å jakte i, men står fritt til å jakte i andre jaktfelt hvis du ønsker det, men må rapportere fangst for det jaktfeltet du har felt mest vilt i. Det er Statskog som grunneier som lager disse reglene. Inatur er kun en salgskanal.

 

Statskog har behov for å innhente kunnskap om antall felt vilt, hvor det jaktes og felles vilt, antall jegere og andre parametere underveis i jaktåret. Dette blandt annet for å kunne dokumentere at den forvaltningen de driver er forsvarlig. For et sesongkort så sier det seg selv at rapportering i mars etter en hel jaktsesong har liten verdi og antallet som rapporterer da har vært altfor lavt. Den nye ordningen tvinger jegerne til å rapportere underveis i sesongen. Man kan gjerne være imot, men hvis dette er nødvendig for å beholde et sesongkort til 1250 kr for store deler av Troms eller Nordland fylke så mener jeg vi jegere må akseptere det. Dette er også en prøveordning på 3 år. Det er forståelig at man steiler litt ved slike endringer, og i Nordland har vi hatt modellen i et år allerede. I fjor var det mye motstand, blandt annet fordi man var bunnet av å jakte innenfor de forskjellige jaktfeltene. I år er blandt annet dette endret og det er nå nesten like regler for Nordland og Troms.

 

Skitt jakt!

 

Mvh Arild

 

 

Hei Arild!

 

Ser poengene dine :) ble bare irritert når det var så store endringer å mye nytt å skulle sette seg inn i :) Må jo for guds skyld ikke lære noe nytt! :D

 

Skal sette meg inn i eksakt hvordan det fungerer så blir det nok bra!

 

Skitt jakt!!

Link to comment
Share on other sites

hvor i Troms jakter du? kunne tenkt meg noen jaktdager der selv. bor nede i Vesterålen, så er ikke såå langt unna:p

 

 

Halloen! Jakter en god del i indre Troms.. Masse gode terrenger der! :)

 

Er også meget bra å jakte på øyene rundt selve Tromsø Ringvassøya og kvaløya har mange fine terreng!

Er jo faktisk Vesteråling sjøl :) Er litt der og jakter og :)

Link to comment
Share on other sites

Hei ! Jeg har akkurat vært på inatur sine sider for og kjøpe jaktkort. De nye reglene liker jeg lite, hva er formålet for disse nye påfunnene, å melde fra hvær gang jeg vil ta meg en jakttur synes jeg er litt drøyt.

 

Hva mener dere ? :?: vist jeg er på hytta så er terrenget lite og fordelt på to komuner ! Hva gjør jeg da. Har ingen datamaskin dær og dårlig tlf .dekning

 

Slått sammen 2 like emner.

Sako_35

moderator

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...