Jump to content

Smooth Twist løp


dande

Recommended Posts

Hei.

 

Jeg lurer på om det er noen andre enn meg som har dessverre dårlig erfaring med Smooth Twist løpene til FX.

Jeg har nettop kjøpt meg en FX Cyclone som jeg har opplevd noen underlige resultater med...

Jeg har stått litt inne i leiligheten min og skutt på 6-7 meter og fikk noen fluer jeg ikke hadde forventet. Når jeg tok en litt nærmere titt så skiva så jeg at det var flere kuler som hadde gått sidelengs gjennom skiva. ( Det var ingen returkuler fra kulefangeren de seriene..)

 

Noen dager senere var jeg ute og testet på 50 -60 meter og med tanke på vinden var ikke sidespredningen annet enn forventet. Helt til en kule ikke traff skiva ( 50cm skive), og jeg så kulen skru seg ut til høyre (medvinds). Stusset litt på det, men det var jo litt vind da... Noen skudd senere hendte det igjen, men da MOT vinden. Jeg pakket sammen luftgeværet og tok heller frem 308'n og den gikk fremdeles dit jeg siktet :)

 

Jeg har ikke planer om å bli noe mester med det luftgeværet men vil ha det så stabilt som det kan bli og har bestilt meg en regulator til den.

Hva hjelper vel det når kulene går sidelengs på 6-7 meter...

 

De kulene jeg har testet er RWS maisterkugeln 0,53g, og mikrometeret sier at hodet er 4,48mm (litt lite) jeg har også prøvd "kina"kuler og de gir det samme resultatet.

 

Jeg lurer på om jeg skal kjøpe meg et Lotar Walther løp, men det må jo tilpasses en del da..

 

Er det noen som har et godt tips til hva jeg skal gjøre? (jeg må sikkert prøve noen JSB kuler med stort hode)

Noen som kan anbefale et kvalitetsløp?

Og jeg vet at jeg kanskje burde vurdert et annet luftgevær, men ble litt impulskjøp..

Link to comment
Share on other sites

Uten at jeg kjenner FX spesielt godt, - kan forklaringen være at du skyter med for lette pellets (for stor hastighet på kula). Prøv gjerne med tyngre ammo først......

 

Jeg har selv opplevd det du beskriver en rekke ganger med andre pcp luftvåpen. Når kula nærmer seg hastigheter opp mot ca 1000 fps blir stabiliteten skadelidende og også presisjonen.....

 

Om du skyter med demper, - kan du oppleve tilsvarende problemer om kula berører demper'n på vei ut........

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror ikke det er grunnet hastigheten, da den er "bare" 200m/s (+/- 5 m/s) .. (bruker bare den svakeste innstillingen)

 

Lyddemperen har sittet godt og bent på og er en 6mm A-tec demper, så jeg har liten tro på at det er der problemet ligger.

 

Jeg har en følelse av at kula er for lita (for liten D på hodet) så den griper ikke i den delen av løpet som har en liten "Twist".. Løpet er glatt utenom de siste 5 cm som har en choke som er vridd.. Det er ingen riflinger som i et normalt RIFLE løp... Ingen spinn, ingen stabilisering av kula.

 

Jeg hadde et håp om at jeg kunne bruke billige kina kuler til under kr 50,- pr500 kule. Om jeg skal betale ~kr100 + frakt på kulene er det nesten like billig å trene med 22LR.

 

 

Er det noen som vet av andre en JSB som har kuler med hode som er 4,51 eller større?

Link to comment
Share on other sites

Ikke har jeg erfaring med riflen du bruker. Men, problemløser nr. 1 ved presisjonsproblem er: kule..

Flatnesekule (MeisterKuglen og andre) er beregnet for å lage pent hull i skiven. På +/- ti meter..

Ser du holder på i distanse femti M. Det er relativt langt hold for .177 luftgevær. Må opp i vekt på kulen.

Samt alltid rundnesekule. På Jaktdepotet Drammen, finner du JSB Exact ca. 0.547gram, i 4.50-4.51 og 4.52. Den typen er som regel sikker vinner, spes. den siste. Men på femti meter; mest sannsynlig opp i vekt. Rundt 0.8 gram og deromkring.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...