Jump to content

Godkjenning av nye våpen Dynamisk skyting


astaroth

Recommended Posts

Hei

 

Er jo ikke bestandig like enkelt å få klare svar lokalt. Problemstillingen er som følgende. Har vært aktiv feltskytter i mange år, og har fylt opp med våpen i de fleste klasser der. Har masse aktivitet å vise til, NM etc.

 

Ønsker nå å kjøpe meg en pistol i "Production" klassen, men ingen av de jeg har i dag er spesielt egnet. Godkjenningskurset(IPSC) tok jeg for en uke siden. Må det vises til ny aktivitet i dynamisk skyting, eller holder det med den generelle aktiviteten?

 

Jeg er klar over at om man har like våpen etc...., men det får jeg løst da de fleste feltvåpnene er modifiserte og ikke passer i Production.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Er i samme situasjon om noen mnd.

Hvordan gikk det med deg?

 

Jeg har en STI Rangemaster som ikke går i Classic (Langt dustcover)

En G19 som er lettere modifisert så den er dessverre ikke lov i Production.

 

Håper dama som sitter på våpenkontoret i Ålesund ser at jeg TRENGER

en ny pang når jeg er ferdig med kurset (Mars/April 2015). :)

Link to comment
Share on other sites

Startet selv i Standard klassen fordi jeg hadde min G34 før jeg begynte med DSSN. Har aldri følt noe behov for å kjøpe gønner som går i production. Om nivå er høyere i Standard så spiller det ingen rolle når man er i startfasen hvor man sjekker ut om dette er noe for en.

 

Jeg har faktisk heller kjøpt en gønner til for å kunne hevde meg bedre i Standard klassen.

Link to comment
Share on other sites

Startet selv i Standard klassen fordi jeg hadde min G34 før jeg begynte med DSSN.
Nå er vel ikke G34 og G19 HELT det samme da...
Om nivå er høyere i Standard så spiller det ingen rolle når man er i startfasen hvor man sjekker ut om dette er noe for en.
Nivået er høyt i alle klassene, så uansett hvilken klasse man velger er det ikke dumt å kjøpe noe som er i hvertfall litt konkurransedyktig. Er selvfølgelig skytters ferdigheter som er avgjørende til syvende og sist, men er greit for motivasjonen for å komme dit å ikke ALLTID havne sist...

 

Grunnen til at mange nybegynnere starter i production er vel at det der er LITT rimligere å skaffe noe som tilsvarerer det de på toppen har.

Link to comment
Share on other sites

Men merkelig nok, så er man ikke topp10 selvom man kjøper det beste av det beste - uansett hvilken divisjon man skyter.

Man må være en god skytter, uavhengig av pistolen man bruker.

 

G19 funker i Standard-klassen for å starte med IPSC.

Jeg ble bumpet til Open med min production-CZ en gang, kom ikke "på sisteplass" der heller, selvom de andre hadde kompensatorer og rødpunkter.

Link to comment
Share on other sites

 

Jeg har en STI Rangemaster som ikke går i Classic (Langt dustcover)

En G19 som er lettere modifisert så den er dessverre ikke lov i Production.

 

Håper dama som sitter på våpenkontoret i Ålesund ser at jeg TRENGER

en ny pang når jeg er ferdig med kurset (Mars/April 2015). :)

 

Rangemaster går i standard. Og er faktisk konkurransedyktig hvis du trener på magasinbyttene;) skutt standard med classicpistolen som trening mot nm/ nordisk tidligere de 2 siste årene.

 

Glock 19 er ikke stompeski. En god allrounder for de med mindre hender. Glock er heldigvis lett å resete til opprinnelig tilstand hvis man ikke har gjort større ting

Link to comment
Share on other sites

Hadde det ikke vært for at HK er dumme pg skal lure meg til å bruke for myye penger (igjen!)

http://www.heckler-koch.com/de/produkte ... ibung.html

Så hadde jeg glatt foretrukket G19 til prod fremfor f.eks G17. Og Funkky nok, så opplever jeg det som om jeg skyter bedre med G19 en jeg gjorde med Shadow'en... Men der var magbytter bedre. Jeg har en tendesn til å prøve å stappe fingre og andre deler av hendene mine inn i magbrønnene på 19...

Link to comment
Share on other sites

Ja, men nå mener jo Amerikanerne at Glock har et fabelaktig avtrekk også

Umm... npr en g19 kan fylle ei feltløype er det ikke så my galt med avtrekket, det er først og fremst anderledes. Men det er ikke så veldig likt SFP+ sitt, har det blitt meg fortalt. Hvordan p30 klyper deg derimot lurer jeg fælt mye på...

Link to comment
Share on other sites

Ja, men nå mener jo Amerikanerne at Glock har et fabelaktig avtrekk også

Umm... npr en g19 kan fylle ei feltløype er det ikke så my galt med avtrekket, det er først og fremst anderledes. Men det er ikke så veldig likt SFP+ sitt, har det blitt meg fortalt. Hvordan p30 klyper deg derimot lurer jeg fælt mye på...

 

Du har rett - standard Glock avtrekk er fabelaktig.

 

Det er helt OK, men ikke fantastisk, slik som enkelte vil ha det til. (Snakker helt standard nå)

 

Vet ikke hvordan, men fingern glir vel ned på den ledda bøylen underveis. Skjedde med en kompis også, så mulig vi er helt håpløse.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 months later...
2 år, 12 stevnepoeng per år. Level 1 stevne teller ikke, og må minst ha én stk. level 3 per år.

Er du helt sikker på at L1 stevner ikke teller ?

 

Har hørt rykter om at kravene skal komme ut på DSSN...men kan ikke si å ha sett noe enda dessverre.

Vil bli lettere/bedre å kunne henvise dithen da !

Link to comment
Share on other sites

Dere tar feil. Mulig dere har blandet sammen IPSC sin match rating med de norske reglene for poeng til rifle. Her finner dere offisiell info: http://www.dssn.no/forum/viewtopic.php?f=5&t=467

 

Level 1 = 1 poeng

Level 2 = 2 poeng

Level 3-5= 4 poeng

Merk at det kun er IPSC-sanksjonerte stevner som gir poeng til rifleerverv, det vil si at f.eks. Sivilpistol og Steel Challenge ikke teller. Hvis dere fortsatt er i tvil kan dere ta kontakt med forbundet og få forklart det samme. :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Ja Oveto, det er jeg helt sikker på. Wheelgunner har jo allerede svart korrekt og utfyllende.

Å svare kan alle gjøre - å henvise med linker - med spesifikk offisiell info om det som blir etterspurt - DET er bedre og settes stor pris på !

Da er det vanskelig å synse/mene noe annet enn det som er offisielt og korrekt :)

 

Takk for svar og linker (lenger oppe) :thumbup::wave:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
2 år, 12 stevnepoeng per år. Level 1 stevne teller ikke, og må minst ha én stk. level 3 per år.

 

Hvor hissig er "Onkel" dersom man ikke får til nok stevnepoeng pr år? Typ innlevers snarest, el bare beskjed om at man nok bør øke aktiviteten neste år?

Link to comment
Share on other sites

Når det kommer til aktivitetskrav for å inneha skytevåpen kan man som kjent ha inntil 4 håndvåpen pr forbund (bla bla bla kan nyttes til forskjellige forbund) ved kun å delta på totalt 4 fellestreninger eller stevner. Der finnes ingen særskilte krav til at man skal være pålagt å delta i konkurranse/trening som omfatter en spesifikk gren innenfor et forbund, da typen aktivitet sidestilles. Det er nærliggende å anta at dem som innehar rifler til DSSN også innehar håndvåpen under samme forbund. Om noen kun innehar DSSN rifle og ikke har noen som helst form for deltakelse på noe som helst (= ingen behov), så kommer våpenlovens paragraf 10 til "nytte".

 

Våpenloven § 10. Våpenkort kan tilbakekalles også hvis innehaveren ikke lenger har behov for eller annen rimelig grunn til å ha skytevåpen.

 

Dette er også en paragraf som kan nyttes opp mot dem som er registrert med jaktvåpen og som ikke går på jakt/betaler jegeravgiften.

Link to comment
Share on other sites

2 år, 12 stevnepoeng per år. Level 1 stevne teller ikke, og må minst ha én stk. level 3 per år.

 

Hvor hissig er "Onkel" dersom man ikke får til nok stevnepoeng pr år? Typ innlevers snarest, el bare beskjed om at man nok bør øke aktiviteten neste år?

 

Kravet er for erverv, ikke for å beholde noe som allerede er ervervet. Og det er et krav fra DSSN, ikke politiet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...