Jump to content

Statisk elektrisitet


Kjeterik

Recommended Posts

Sliter med statisk elektrisitet i plasttrakta fra rcbs. Har prøvd å vaske den i salo, rødsprit og skyllemiddel.

Skyllemiddel er det som funket best en liten stund men etter 10-15 hylser så var det samme greia igjen.

Kan kruttet bli statisk elektrisk sånn at det ikke hjelper hva man gjør?

Da jeg bynte tidligere i sommer å lade så var jeg ikke plaget men det kom plutselig for noen dager siden.

Link to comment
Share on other sites

Har nå prøvd elektronikkrens å det hjelp litt men fortsatt ikke helt som jeg vil ha det.

Jeg synes det var rart at det kom sånn plutselig en dag jeg skulle lade.

Før var det av og til at det hang et kruttkorn i trakta å da vår det bare å riste litt på den så datt den ned. Har en kruttskål i messing som det er ingenting i veien med så kanskje man bør få tak i en trakt i samme materialet hvis det finnes?

Link to comment
Share on other sites

Takk for tips og svar:-)

Jeg fikk prøvd litt mere med elektronikkrens å da funket det greit.

Tror jeg kommer til å innvistere i en alu trakt etterhvært, ser at midway har en slik til nesten 300kr...

Har bestilt et armband med en jordingsklype på ebay for å se hvordan den funker. Noen som har vært borti det?

Link to comment
Share on other sites

Har bestilt et armband med en jordingsklype på ebay for å se hvordan den funker. Noen som har vært borti det?

Det hjelper ikke å lade ut deg, når plasten i trakta er ladet. Enten må trakta være laget i svakt elektrisk ledende materialet, eller den trenger en overflate som har noe ledningsevne. Antistatisk tøymykner lager en slik overflate, grafitt også.

 

Eller om du kan få ionisert lufta, slik at den kan lede litt, f.eks med utladeutstyret for LP-platene. Samme funksjon som ioniseringsutstyr som man bruker i elektronikkindustrien for å beskytte seg mot ESD. (som dette: http//www.krepro.no/esd-no/ionisering/)

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Aluminiums trakter funker veldig bra.

Satern lages disse, koster 12-14 dollar i hjemlandet.

Så Midway Norge er som alltid svindyre.

 

Bruker 'plast' trakter fra 21 st century shooting og har hittil ikke hatt problem med statisk, men kan ikke utelukke at det kan skje med disse.

Har også et par i alu fra Satern men dei er ikke i bruk lenger, før eg eventuelt får problemer.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jeg hadde også mye statisk elektrisitet i RCBS kruttmålet mitt. Både i kruttsiloen og i trakta der kruttet fylles opp i hylsene. Kruttkort hang igjen konsekvent. Hollako har allerede kommet med løsningen jeg brukte. Jeg skava av litt grafitt fra en blyant og gned dette inn i kruttsiloen med fingeren. Men jeg kom ikke skikkelig til, så jeg spikka blyet sånn at den fikk en stor flate, så tegna jeg over alt inne i kruttsiloen og inne i krutt -trakta. Dette fungerte utmerket. All problem med at kruttkorn henger igjen er løst. Billig, enkelt og veldig funksjonelt. Prøv dette trikset.

 

Jeg dytta også en god del krutt igjennom kruttmålet før jeg brukte blyanten. Det hjalp litt, men ikke nok, så blyanten ble løsningen for meg. Nå går kruttmålet veldig nøyaktig.

 

Andreas

Link to comment
Share on other sites

DU får kjøpe anti statisk spray som hjelper mot dette, bare let den opp på google.

Det verste er jo at en får anti statisk plast til og med, men er ikke alle produsenter som vil bruke penger på sånt desverre.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...