Jump to content

Kappe kolba på hagla?


Kjetil-A

Recommended Posts

Jeg har et lite problem med hagla mi, og det er at jeg tror kolba er litt lang. Når jeg legger underarmen under kolbekappa og måler opp til avtrekket rekker ikke fingeren min opp til avtrekket en gang. Det er veldig irriterende når skal hive opp hagla i skuldera også havner den under armen i stedet for i skulderen.

Dette er en pumpehagle med syntetisk stokk, kan kolba kappes? Hvor mye vil det koste sånn ca? Kan jeg gjøre det selv?

Link to comment
Share on other sites

Lite informativ nettside fra fabrikken, men det ser ut som om bakkappa burde være grei å få av siden de har en patent på demonterbar rekylvekt til dem. kan også se ut som om stokken er rotasjonsstøpt i feitplast. Noen bilder av demontert bakkappe og bakenden av den åpne stokken kunne vært nyttig.

Reiser til fjells etter rjupe i morgen, så jeg må evt. kikke på det i kveld... Bor forresten bare 5-6 mil unna :)

 

raudnakke

Link to comment
Share on other sites

Her er noen bilder av kolben når jeg har tatt av kolbekappa

 

006-1.jpg

007-1.jpg

008.jpg

 

Prøv uten kolbekappa kanskje det er nok det er viktig å ikke kappe for mye av stokken,

du finner ut riktig lengde ved å montere\sikte da skal det være en avstand på en 2-3 cm fra tommelen til ansiktet\nesa slik at du ikke får juling av rekylen :wink:

 

Sikte? Tror ikke jeg får montert noen sikte på denne hagla.

Mener du at det muligens holder å få tak i en mindre kolbekappe?

Link to comment
Share on other sites

Ja :D . Ut i fra bildene ser jeg ingen problemer med å kappe den kolben.

 

A: mål avstanden pra fra nåværende kolbekant og ned til skruefestene. Vi kan kalle dette mål X.

 

B: kapp kolben det antall mm- du mener du trenger.

 

C: kapp skruefestene inni kolben til avstanden fra den nye kolbekanten er X.

 

D: trimm flensen på kolbekappa til den passer inni kolben igjen.

 

E: skru sammen og kom deg på banen. Skyt masse.....

 

F: ble hagla grei på punkt F så kan du nå trimme kolbekappa utvendig til den flukter med kolben. Et tips her er å ha maskeringsteip rundt kolben når du sliper til kappa.

 

Håper dette ble forståelig og nyttig for deg

Link to comment
Share on other sites

Hmmm, men tør jeg å gjøre dette selv tro? Er jo kjipt å kappe kolba selv og så være så misfornøyd med jobben at jeg bare irriterer meg over det :lol:

 

C: kapp skruefestene inni kolben til avstanden fra den nye kolbekanten er X.

D: trimm flensen på kolbekappa til den passer inni kolben igjen.

 

Ev. noen idé på hvordan jeg skal få kappa skruefestene på en grei måte?

 

Hvordan trimmer jeg flensen? (Hehehe, høres nesten ut som tulleord, trimme flensen... :lol: ). Hva men resten av gummien som er på kolbekappa? Den vil vel bli ganske mye høyere enn kolba.

 

Tipper jeg nesten må kappe kolba med 4 cm. (Kolbekappa er på 2cm).

Link to comment
Share on other sites

vis kolben er akkurat passe uten kolbekappa, så kan du jo bare bruke hagla uten kolbekappe. Bare teipe tett rundt med elektrikker teip.

 

Den må nok kappes to cm når kolbekappa er tatt av. Og jeg tror nok jeg heller betaler noen for å gjøre det fremfor å teipe hagla på enden :lol: Men er jo en god idé sådan da :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hmmm, men tør jeg å gjøre dette selv tro? Er jo kjipt å kappe kolba selv og så være så misfornøyd med jobben at jeg bare irriterer meg over det :lol:

 

C: kapp skruefestene inni kolben til avstanden fra den nye kolbekanten er X.

D: trimm flensen på kolbekappa til den passer inni kolben igjen.

 

Ev. noen idé på hvordan jeg skal få kappa skruefestene på en grei måte?

 

Hvordan trimmer jeg flensen? (Hehehe, høres nesten ut som tulleord, trimme flensen... :lol: ). Hva men resten av gummien som er på kolbekappa? Den vil vel bli ganske mye høyere enn kolba.

 

Tipper jeg nesten må kappe kolba med 4 cm. (Kolbekappa er på 2cm).

 

C: Kappeskive på en Dremel e.l. minisliper. Alternativt en liten skarp tapetkniv.

 

D: En litt grov flatfil.

 

"Resten" av gummien er dekket under punkt F....

 

Når du sier at du må ta 40 mm. bør du absolutt sjekke at de er nok igjen av skruefestene etter kapping.

 

Om du tør gjøre dette selv kan bare du selv svare på, blir du ikke fornøyd så har du jo bare deg selv å skylde på :wink:

 

raudnakke

Link to comment
Share on other sites

Hehe, æ sjønnår som de sier i kristiansand. Neida, er verken født med 10 tommeltotter og ble heller ikke mobba i sløyden. Men på akkurat slike ting som dette har jeg ikke så mye peiling. Av en eller annen grunn føler jeg det hadde vært annereldes med en trestokk. Skal høre litt rundt på priser, og koster det ikke all verdens er jeg frista til å levere den til en børsemaker. Eller så tar vi oss en prat når det nærmer seg november og så ser vi bare 8)

Link to comment
Share on other sites

Da var hagla levert inn til børsemaker for kapping av kolbe. Var ikke så dyrt synes jeg. 400,- skulle han ha for jobben. Vi ble enige om at den kappes slik at skråen går oppover i stedet for nedover, og at den da kappes rett over 20 mm. Blir spennede å se hvordan den blir når jeg får hentet den i morgen.

 

Så Raudnakke, nå slapp du billig unna :lol:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...