Jump to content

Film av junior skyting


federal79

Recommended Posts

Hei alle sammen. Har nå funnet fram 2 filmer av eldste datteren (8 år nå 10/09)

En der hun skyter med 22. Og en av henne som skyter 6.5x55 med litt backup.

 

Kan ikke si annet enn at jeg er stolt av henne. Hun er også glad i å fiske, og etter at Monsen fortalte henne om ørret damm på kismul, tror jeg nok det lukter familie medlemskap her i gården. Hun ble ganske nyskjerrig og intresert.

 

Håper dere andre koser dere med filmene, slik som vi gjorde på skytebanen.

 

th_Leneskyterrifle.jpg

 

th_MOV00001.jpg

 

Prøver en gang til...

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Sikkerhet først. Hun har vært med i "gamet" en stund, så hun begynner å skjønne hva som er viktigt. Men har funnet en grei kombinasjon av sikkerhet og gøy. Ser på oppførslen at det blir lagret på hardisken, tror hun har en framtid innen skyting og jakt. Hun har ihvertfall min fulle støtte.

Link to comment
Share on other sites

Dette var gøy å se. :D

Nå hadde jeg GLEDEN av å være tilstede. Å en ting er sikkert, dette var ikke de siste skuddene den jenten avfyrte. :mrgreen:

Det er mange smårollinger som har fyrt av sine første skudd her hos oss. Mang en krabat som har kommet i barne hage eller tidlige klassetrinn glisende med en patron eller fem i lommen. Og stolt vist frem at dette har vi skutt. :shock::D:D

 

Apropos sikkerhet så er det liten grunn til å bekymre seg for den.

Vi følger med uten å hyle å skrike som dessverre er en uvane på mange baner :(:( .

Link to comment
Share on other sites

For å svare i mitt tilfelle. Dette er en 3 generasjons skytter som har fått det inn fra tidlig alder. Det fins ikke noe farligt i mine øyne mht. alderen. Jo før en sikker og grundig opplæring kan begynne jo bedre er det. Men det må gjøres på en gøy og fornuftig måte. Hun fisker selv og sløyer den. Følger også med når annet vilt tilbredes på kjøkkenet, spørr og graver. Og jeg svarer så godt jeg kan. Jeg har flere hobbyer,blandt annet jakt, fiske, praktisk skyting, ja faktisk skyting generelt. Og jeg føler hun er mer en stor nok til å begynne så smått og få slippe til. Hun har faktisk vært med lenge nå, litt og litt korte økter om gangen. Tror at på sikt blir dette storveis for henne.

 

refereret til kloke ord i innlegget over fra Mr. Monsen :D

Link to comment
Share on other sites

Synes ikke det gjør noe at du tar støyten, bare å ha den kraften i armene sine er rått. Gutten min er 6, ble det i sommer. Nå føler jeg konkurranseinstinktet våkne her... hehe. Spørs om guttungen min vil. Han er litt redd for Riple. Sist han var der hoppet han over noen våpen, og da kom 3 meter og 40 cm høye Monsen og løftet han opp og ga han en skikkelig klem som bare han kan gjøre. Får prøve igjen på Kismul :mrgreen:

 

Guttungen min skjøt 65p på jaktfelt med 22lr når han var 5, og da traff han ikke noe på de to siste blinkene. Var kjekkere å skyte i vannet...! ;-) Så det er håp for at han vil synes dette er kjempegøy. Har handlet egen 22 til han også, en BRNO som jeg fortsatt ikke har moddet helt ferdig til bruk. Inspirerende å se filmene dine :-)

Link to comment
Share on other sites

Da har vi en "date" med våre respektive unger oppe på kismul utpå våren engang da. hehe Har også tenkt på å skaffe henne en billig 22 som hun kan plinke med, og som er hennes "egen" Jeg vet hun har lyst, hun sparer penger som bare det. Men den skal hun isåfall få av meg.

 

Foresten, mener og huske at han løftet arvingen min og. Tror det er bestefar instinktet som klikker inn avogtil. :lol:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ja dette er en kjempefin tråd! Min lille prinsesse er straks 8mnd og jeg fantaserer allerede om hvor trivelig det kan bli å ta henne med i skogen når hun blir større :D

 

Mange foreldre er livredde for alt mulig og er skeptiske til alt fra kniv til å klatre i trær, men jeg mener bestemt at man kan forebygge mye ved å begynne tidlig og gi dem gode vaner og holdninger slik at de faktisk vet hva de har med å gjøre senere.

Link to comment
Share on other sites

mine to krapyl er 2,5 og guttungen går rundt og jakter etter alt som flyr i hagen til (ex)svigers, til sin far store fornøyelse, og resten av forsamlingens store fortvilelse. Når de blir litt større (les ca 3,5-4) så laster jeg bilen full av unger og tar turen over dammen til riple. Jeg mener at dersom en lar unga i tidlig alder får lære, så fjerner man mye av mystikken rundt skyting og våpen. Drømmen er å få de så intereserte at de starter med DFS skyting, om ikke annet for å se ansiktet til svigermonsteret (uff var jeg stygg nå :roll: )

Link to comment
Share on other sites

mine to krapyl er 2,5 og guttungen går rundt og jakter etter alt som flyr i hagen til (ex)svigers, til sin far store fornøyelse, og resten av forsamlingens store fortvilelse. Når de blir litt større (les ca 3,5-4) så laster jeg bilen full av unger og tar turen over dammen til riple. Jeg mener at dersom en lar unga i tidlig alder får lære, så fjerner man mye av mystikken rundt skyting og våpen. Drømmen er å få de så intereserte at de starter med DFS skyting, om ikke annet for å se ansiktet til svigermonsteret (uff var jeg stygg nå :roll: )

 

Tror utfordringen ligger i det å gi barna et balansert syn på hvorfor man dreper dyr. Selv er jeg av den overbevisning at hvis du lærer guttungen å ha empati med andre rundt seg og omsorg for dyr samtidig som du forklarer hvorfor du jakter på en god måte uten å gjøre det til noe som BARE er tøft og gøy, så vil han etter hvert få en intuitiv forståelse av respekt for viltet og god jaktetikk.

 

Vi som jakter vet jo at det går an å føle både vemod og glede over å ha tatt livet av et dyr, og jeg tror dette er noe det kan lønne seg å bevisstgjøre barna etter hvert som de er med på jakt. At det er lov å syns det er litt trist med den flotte elgen eller rypa eller hva det måtte være som har endt sitt liv for vårt våpen, samtidig som man er hoppende glad er noe barn trenger å forstå. Hvis det ikke er rom for slike følelser som jo helt sikkert oppstår vil disse likevel ligge i bakhodet og gi en skamfølelse.

 

Skam er noe herk, og det har som regel noe med oss foreldre å gjøre. Surt, men sant.

 

(Ups, der slo psykologen inn igjen. :roll:)

 

Dessverre er det mange som ikke jakter som ikke skjønner bæra av akkurat dette :cry: "hvordan kan du være glad etter å ha skutt det søte......(putt inn det dyret som passer)"??

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...