Jump to content

Sort elghund "møter" bjørn


Hamsun2

Recommended Posts

At dataspill og film kan være ganske virkelighetsnært er det ingen tvil om. Ble nok litt i meste laget for bikkja da jeg hadde han med på skytesimulator mens han enda var ganske ung. Når man skadeskyter bjørnen så kommer den løpende mot deg, da var han ikke så tøff lenger gitt:

Syns for øvrig det var litt merkelig at bikkja reagerte så mye både på elg og bjørn, selv om han aldri på tidspunktet hadde sett det i levende live. Må ha et slags innebygd bilde av hvordan disse dyra ser ut, for det var merkbart forskjell om det var en bjørn eller et villsvin på skjermen, sistnevnte var ikke engang interessant.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

I Tromsø passa engang på en fem år gammel sibirsk husky. Den hadde aldri sett store rovdyr, men var ellerst svært interessert i alt av dyr, rein, katter, bikkjer, you name it.

 

Men en gang jeg var ute og lufta den så gikk jeg forbi Polaria, hvor det står en stor statue av en isbjørn. Så fort bjørnen tegna seg i silhuett mot bakgrunnen reiste bikkja bust. Vi var vel femti meter unna kanskje, og stiv i blikket, og stivere i steget begynte den sakte å snike seg nærmere og værte i lufta for å finne ut hva dette var for noe. Ti meter unna klarte den ikke mer, og gjemte seg bak meg. Helt stiv turte den såvidt å stikke hodet fram for å se hvor "bjørnen" var. Jeg tenkte jeg ikke skulle forsterke angsten, og oppførte meg helt normalt. Plutselig trår jeg fra steindekket og ned på et grusdekke som knaser under foten min, og hadde ikke bikkja vært gjort fast i et reip rundt livet mitt så ville jeg nok ikke ikke funnet den igjen med det første. Den skvatt som bare juling og raste avgårde, og rev nesten meg over ende.

 

For å ikke plage dyret valgte jeg å ikke gå den ruta flere ganger... Men jo, det instiktet der er fryktelig sterkt. Jeg er forundra over at det kan slå ut på en statue av en bjørn når bikkja ikke vet hva det er, og generelt ikke er redd for store dyr! Kyr er ikke det minste skumle. Snodig.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...