Jump to content

Trijicon/Meopta/Leupold, hundefører/elgjakt


Engø

Recommended Posts

Nå starter jeg sikkert en tråd som ligner på noen andre, men undersøker for det.

 

Jeg står i en valgfase i forhold til kikkert. Har en dorull 1,5-6 som jeg vil bytte ut med noe annet - med lys. Jeg har prøvd en Meopta Meostar 1-4 med K-dot, og denne syntes jeg var veldig god å skyte med pga retikkelet og at den går helt ned til 1x forstørrelse.

 

Jeg har sett gjennom en Trijicon 1-4, men aldri fått skutt med den. Ser jo at denne også er høyst aktuell for min bruk.

 

Leupold har også noen kikkerter ser jeg, men aldri fått sett ordentlig inn i de dyrere modellene enda.

 

Jeg tar imot tips med takk, men helst ikke så mye dyrere enn disse. Vet at både Swarovski og Zeiss har gode kikkerter, men har ikke den nødvendigheten av slik type kikkert enda :roll:

 

Hva anbefaler Kammerfolket? Del gjerne både positivt og negativt :wink:

Link to comment
Share on other sites

Heisan! Har akkurat kjøpt meg en meopta r1 1-4 med k-dotl og lys til Drivjakt. I fjor brukte jeg en leupold vx-6 1-6x24 på elgjakta. Skulle jeg valgt igjen hadde jeg gått for en vx-6 til. Får den vel for rundt 5500-6000 fra statene. Med den har du jo mulighet for 6x forstørrelse pluss samme eller større synsfelt enn meoptaen på 1x. leopolden er faktisk lettere og smekrere enn meoptaen også. Synes også leopolden er klarere enn meoptaen, spesielt ut mot kantene. Trijicon kan jeg ikke uttale meg om da jeg aldring har sett gjennom en slik.

Link to comment
Share on other sites

Dette er veldig smak og behag, men jeg har vært hundefører på elgjakt selv i mange år og har benyttet forskjellige typer sikter. De siste årene har det stått en Leupold vx3 2,5-8x36 på min gamle 375H&H. Etter mitt syn trenger man absolutt ikke gå helt ned til 1x eller 1,5x i elgskogen. Har skutt elg på 5 meters hold med 3x forstørrelse. Det gikk helt fint :D På nybørsa Merkel Helix 9,3 står det nå en Kahles Helia 2,5-10x50. Denne blir med i elgskogen i høst.

 

Sambo har en Meopta Meostar R1 1,5-5x20 på kombien sin. Det er en rå kikkert!

 

Blir vel ikke noe klokere av dette, men for meg er det faktisk viktigere med litt høyere forstørring som hundefører enn å ha den aller laveste.

Link to comment
Share on other sites

Kan ikke uttale meg om alle merkene du nevner, men vil slå et slag for Leupold VXR 1-4.

Har anskaffet dette til min nye hundeførerrifle i 358win. Det er lite, kompakt og solid. Er imponert over de optiske kvalitetene sett i forhold til pris. Jeg har også en Leupold VX3 1,5-5 med lys. Denne er dyrere, men jeg hadde valgt VXR'en dersom jeg skulle velge mellom de to.

 

Dersom du skulle velge Leupold og handle fra statene, er mitt tips å samtidig bestille Leupold sine linsebeskyttere. Disse overgår det jeg hittil har sett på markedet.

 

Lykke til med handelen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...