Jump to content

hundepoter


svartlin

Recommended Posts

Hallo,forer med laks og vom fra vom og hundemat,og apetitt tørrfor,dette bare for at han skal få brukt tennene sine,hunden er hellers frisk i både kropp og pels.bruker potesalve som kommer i fra hundekjører butikken,noe som fungerer bra,men enda er det et problem,nå er skinnet borte fra alle poter,og smører hver gang vi er ute,og bruker sokker,men det er litt fra og til,ettersom det er tørt eller vått i skogen.

Link to comment
Share on other sites

Problemet er kjent og har selv opplevd det på en hamiltonstøver jeg hadde. De årene jeg trente han godt før jakta var det ikke noe problem,men når han ikke fikk den nødvendige treningen i forkant ble labbene for skjøre når jakta begynte,med den følge at han fikk "vannblemmer"under potene hvis de første losene ble for lange. Han fikk det også under sykkeltrening en gang vi tok en litt for lang sykkeltur.

Link to comment
Share on other sites

....., men enda er det et problem,nå er skinnet borte fra alle poter,og smører hver gang vi er ute,og bruker sokker,men det er litt fra og til,ettersom det er tørt eller vått i skogen.

Så på denne tråden igjen, i håp om at du kom med noen tilbakemeldinger. Og reagerte nå litt på en del, av det du skrev. Jeg er usikker på, om jeg forstår setningen.

 

Men hvis skinnet er borte fra potene, så skal du IKKE bruke hunden, før skinnet på tredeputene er grodd! (Selv ikke med smøring og potesokker!) Og så kan du forsiktig, trene hunden på grusveg, for å herde huden. Det kan ta mange uker, før huden er grodd og herdet, for å bli brukt hele dager på jakt. Ellers kan du få varige problemer med de potene.

 

Har aldri hatt problem med skinnet på tredeputene, til mine hunder. Men så trener jeg dem hele sommeren (flere ganger i uken) på grusveger. De blir også trent vinterhalvåret, i tillegg til jakting.

Link to comment
Share on other sites

Hei igjen.

 

nei hunden blir ikke brukt til jakt når tilstanden er slik,trener både sommer og vinter,ski,sykkel,kløving og jakt selvfølgelig,men etter at potene er grodd,og de ser fine ut igjen,blir det som regel samme helvete igjen.så derfor har jeg begynt med sokker å smøring stort sett hele tida.

Link to comment
Share on other sites

Jeg antar at du har forhørt deg hos veterinær, og eventuelt fått denne til å undersøke hunden?

Hvis ikke; gjør det!

 

Jeg ville ellers vært åpen for å bytte for. Selv om foret er av god kvalitet, så kan det være noe i det som hunden ikke klarer å nytte gjøre seg skikkelig. Det kan endres med andre fortyper og merker.

 

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Bl.a egne erfaringer.

Jeg har testa Royal Canin 4800 på 2 av mine hunder (og jeg kunne få RC)

Men på mine fungerte Eukanuba bedre så jeg valgte å kjøpe det istedenfor å få Royal Canin gratis.

 

Mitt poeng er at ikke alle hunder går bra på ett fôr bare for at din gjør det!

Derfor kan det være tøysete å komme med en "fasitt" på hva en hund går best på!

Link to comment
Share on other sites

Hva er bedre med vom fra Provit?

Den frysetørkede har jeg brukt endel poser av og den er bra, Men næringsinnholdet som står på posen er i tørr tilstand.

Tilsett fuktighet og man er nede i samme %vis næring som Vom og hundemat ;)

Er det snakk om den hermetiske så er jo fett og proteininnholdet latterlig lavt.

Råprotein 9,5% og råfett 8,5% er vel utrolig lite selv om hunder som regel har høyere opptak av dette enn av tørrfôr.

Vom og hundemat har 13% protein og 17 fett.

Så hva gjør Provit sin vom så mye bedre enn den fra V&H?

Link to comment
Share on other sites

Nå skrev jeg ikke her for å starte noen diskusjon i utgangspunktet.

Målet var å gi et tips som kunne hjelpe hunden til trådstarter.

Hva er da mer naturlig enn å gi tips som fungerer på egen hund?

Beklager hvis måten jeg har skrevet på virker som om jeg har fasit, noe jeg ikke har.

 

Foreslo bare et tørrfor og en type vom som fungerer for våre hunder.

 

Kanskje verdt å prøve hvis hunden sliter med dårlige poter....

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Skjønner dette med foret,har valgt å fortsette med samme for,men tilsetter nå selolje,mulig jeg er for opptimist,men etter to uker med dette i foret,ser potene allerede bedre ut,har også jakta litt i det siste,da med sokker,men ser ut som at potene tåler det bedre.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...