Jump to content

Andre med 7mm RUM? (Spørsmål ang. våpenkort)


tveraa

Recommended Posts

Har en rifle i 7mm RUM. På våpenkortet står det 7mm rem mag. Har snakket med utsteder av kortet å fikk beskjed om at 7mm RUM ikke var på listen over kaliber som kunne velges inne på systemet, derfor var det valgt rem mag.

 

Hva står det på kortet til dere andre som har 7mm RUM?

Link to comment
Share on other sites

Ingen andre med 7mm rum eller noen som har bekjente som har kalibret?

 

Har nå snakket med Nord Trøndelag politidistrikt i tillegg til Helgeland politidistrikt og fått samme svar. Kalibret finnes ikke i kaliberoversikten dems derfor kan de ikke sette det på våpenkortet :forvirra:

Link to comment
Share on other sites

Kan jo i værste fall risikere å ikke få kjøpt ammunisjon til et lovlig ervervet våpen da? Fordi våpenkontoret ikke gjør jobben sin.

Hvordan stiller de seg til den problemstillingen?

Må nesten forvente at de gir deg en skriftlig forklaring som du kan bruke sammen med våpenkortet når du kjøper ammo.Skulle nesten tro det var enklere for de og endre våpenkortet manuelt, framfor en skriftlig forklaring på problemet, noe som kanskje føles litt småflaut for de?

Det virker heller ikke som de er særlig interessert i og løse problemet, så det er kanskje like greit og spørre POD hvordan dette løses?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Tror det er like greit å ta kontakt med POD, å høre om de kan ta kontakt med ditt våpenkontor, for å gi de instruks om hva som bør gjøres i slike tilfeller, er en fordel med mest mulig klare retningslinjer fra "høyeste hold"og minst mulig forskjellsbehandling mellom våpenkotorene/politidistriktene.

Link to comment
Share on other sites

Jag ska ikke påstå være seg de ene eller andre men da jag søkte på .30BR så måtte jag finne frem til mm mål på den.

 

På mitt kort står de nå 7,62x39 (med reservasjon for feildata på medbrakt HD)

 

På mitt kort for .338WM står det 8,6x64.

 

På mitt kort for .30-06 står det 7,62x63

 

Så kanskje de er noe for deg å prøve på.

 

Å for alle kverulanter :shock: : Jag aldri hatt noen problemer med å kjøpe ammunisjon til de kaliber som de går å kjøpe over disk te. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Litt ikke synsing:

 

7mm RUM STÅR IKKE I LISTEN, jeg har akkurat sett gjennom listen selv. (akkurat=5 min siden)

 

En vanlig bruker/saksbehandler i politiet MÅ velge et oppført kaliber. Superbrukere kan føre opp nye kaliber i listen. Og selvsagt må det være slik, det kommer nye kaliber hele tiden. At 7mm RUM ikke står der er mildt sagt tregt! Men det står der om en dag eller to :) Det saksbehandler i dette tilfellet burde gjort, etter min mening, er å ta kontakt med superbruker når hun/han ikke finner kaliberet i listen. Superbruker kunne så sjekket ut om dataene stemte (at det faktisk finnes et kaliber som heter 7mm RUM) og lagt dette inn. Det ville vært 15 min arbeid.

 

Til slutt: Trådstarter, du skal selvsagt ikke finne deg i at det står 7mm RM når kaliberet er 7mm RUM. Om nødvendig møter du opp og hevder det jeg har skrevet her. På ditt våpenkort SKAL det stå 7mm RUM! Ferdig snakka!

 

For ordens skyld....i listen står både kaliber betegnelsen og mm betegnelsen samt evnt alias på patronen.

Link to comment
Share on other sites

I 2007 (tror jeg det var) fikk jeg bygget meg en 375 Ruger.

Da kortet kom i posten så sto det 375 wby mag.

Kontaktet da vårt utrolig oppegående kammer og fortalte at dette var feil, og at det måtte endres til 375 Ruger.

So far, so good.

Fikk da Mail om at 375 Ruger, i følge deres våpentekniske konsulent, ikke var ett godkjent kaliber og at jeg måtte dokumentere lovligheten ved dette kaliberet.

Svarte at jeg skulle imøtekomme all dokumentasjon de hadde om at det ikke var ett lovlig kaliber......

Nytt kort kom og jeg hørte aldri noe mer...

 

Hva skal man si ?

Som andre alt har påpekt, så må du få endret våpenkortet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde samme problem med Villkatten min(den fins det bare en av). Den la de inn registeret så da burde det jaggu gåann og få inn 7mm RUM!

 

Selvfølgelig går det ann, det må bare gjøres. Og som jeg har skrevet over så skyldes vel det at man ikke har gjort det enda at saksbehandler ikke er helt klar over fremgsmåten. Tror ikke vi lenger trenger å tvile på at det går ann....

Link to comment
Share on other sites

Hva skiller ditt kaliber fra en 22x 55 ?

 

 

Det vet jeg ikke, har ingen kjennskap til det kaliberet..Men hvorfor 22(tommer)x 55(metrisk) har jeg ikke helt skjønt:p

 

Edit: 22x55 og .22 krag, lå heller ikke i registre btw. jeg fåreslo dette da det viste seg og være vanskelig og fåtil 5,56x55. Kalte patronen .22x55 når vi starta prosjektet men av ren stahet droppa vi tommeXmetrisk betegnelsen..

 

 

mvh

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...