Jump to content

M&P 45 exploderte.. oppdatert med bilder


TigerBlack

Recommended Posts

Vært på øving i dag og første gang jeg har skutt med Fiocchi 9mm. Min klubb har også gått til anskaffelse av disse nå.

 

Min Glock 34 spiste 150 stk av disse uten noen problemer. Men så kom det en kar med en Glock 17, og fikk matefeil på 2-3 av 5 på hver runde. Så ikke helt om han fikk noen klikk eller ikke.

 

Når man går på google og søker på problemer rundt Fiocchi så kommer det opp en del. Noen av disse problemene er lagt ut på youtube for over 2 år siden, så det virker jo som om dette ikke er noe nytt problem. Det dukker opp en del "Stay away from the Fiocchi.", "Warning" etc... det er forskjellige kaliber som blir omskrevet.

Link to comment
Share on other sites

Nå bør det nevnes at jeg har sett feilprodusert ammo fra diverse produsenter de sitste årene, CCI(45 acp med ufullstendig rim), federal(357 mag med kula satt feil vei), geco (nyprodusert 9mm ammo med høy klikkprosent) og Wolf(223 med tennhetta klemt inn sideveis) er vel de første jeg kommer på, tillegg til .22-ammo fra flere produsenter som enten er ekstremt ujevn eller ikke tenner, så det er nok ikke bare hos fiocci at det skjer en glipp en gang i blant, men det virker som det skjer litt oftere hos fiocchi?

 

Om det som kommer frem i denne tråden om eksploderende .45acp og 9x19 med ekstremt dypt satt kule stemmer, er det noe annet. En kompis opplevde veldig tung ekstraksjon med en lot .44magnum ammo fra fiocchi, uten noen gang før eller senere å ha opplevd dette. I tilleg de utallige fiocchi 9mm-patronene jeg har funnet etter etter politiets treninger, som ikke tenner(og de lar ligge på bakken etter klarering).

 

Kan vi tolke dette dithen at fiocchi ikke tar ting helt alvorlig?

 

Eller er det bare det at fiocchis ammo er billig, så vi skyter mye av den, og dermed opplever flere av feilene?

 

Ver det ikke fiocchi som produserte den gamle nato/gfl-merkede 9mm-ammoen til forsvaret, den har vel relativt godt rykte?

Link to comment
Share on other sites

Nå har politiet skutt Fiocchi i noen år, og så vidt meg bekjent er det en veldig pålitelig patron. Denne har da selvfølgelig kun blitt skutt i p30/p30l og mp5. Disse våpnene hadde jo sikkert fått avfyrt en gråstein om du hadde matet dem med det...

 

Har skutt mye Fiocchi 9mm selv, uten en eneste feilfunksjonering.

 

Mulig det er forskjell til den sivile?

Link to comment
Share on other sites

Var vel en runde med noe "blyfri" fiocchi som gav mye klikk om jeg ikke husker feil. De jeg har plukket mye av etter politiet har hatt spor etter å ha vært matet igjennom MP-5, og har blitt funnet på banen sammen med MP-5 skutte hylser. Rødlakkert tennhette, og en litt rundere kulenese evv det som er vanlig for 9x19.

Det var ganske mye av disse klikkene å finne en stund, men det er noen år siden nå, 2008-2009 kanskje

 

Den nye MEN-patronen man finner etter politiet nå om dagen har jeg ikke funnet noen som har klikket av, det gjelder kun den gamle fiocchien.

 

Blir ot, men de aller fleste distrikter skyter Fiocchi fremdeles. Og så vidt meg bekjent så sendte pod ut anbud for ny ammunisjon for ikke lenge siden, men det er enda ikke vedtatt hvem de vil gå for.

 

La oss krysse fingrene for at det blir en patron emd omladbare hylser! (huff dette er OT)

Link to comment
Share on other sites

Vi hadde Fiocchi i 9mm en stund, noen loter var helt håpløse mens andre fungerte greit. Opplevde selv ujevn rekyl og smell, en og annen patron var svak og ga ikke nok rekyl til mating av neste patron så det ble en del forkilinger. Klikk var heller ikke uvanlig. Fikk ikke selv kule fast i løpet, men sidemann på banen fikk kule fast i løpet på pistolen og dette har visst skjedd med flere ved skyting med noen loter fra 2008.

 

Jeg demonterte noen patroner og målte komponentene, fant da ut at kulene lå i underkant av toleranse på diameter og var ganske urunde. Når kulene i tillegg var en ganske hard "halvgrønn" miljøvariant, som ikke obturerte skikkelig i løpet, kunne det blåse mye gass forbi kula når denne var underkalibrert. Prøveskjøt noen skudd mot en gammel kevlarvest, kulene var overhodet ikke deformert ved anslag og kunne derfor enkelt undersøkes. De underkalibrerte kulene hadde kun spor av bommene i riflingen, og "svimerker" av gasskutting der kula egentlig skulle obturert inn i riflingen i løpet. Noen kuler hadde riktig diameter og tettet bra, mens andre altså ikke gjorde det. Noen av de mest underkalibrerte kulene hadde spor av å ha sluret litt i riflingen, men de var tilstrekkelig stabilisert til å ikke tumle.

 

Kronografert stor variasjon i utgangshastighet, med noen skudd godt under 300 m/s og snitt på 317 m/s, dette for tjenesteammo som iht spec skulle ligge rundt 360 m/s.

 

Høyst uvitenskapelig forsøkte jeg å antenne kruttet med en fyrstikk, og sammenlignet med de sivile pistolkruttene jeg hadde på ladebenken. Fikk da et bestemt inntrykk av at kruttet fiocchi brukte var vanskeligere å antenne. I kombinasjon med svake tennhetter ble dette ikke bra.

 

Problemene den gangen gjaldt bare noen få loter, som de fleste politidistrikt vel enten skjøt opp på trening eller kvittet seg med på annet vis, men i en periode var dette altså utlevert som tjenesteammunisjon. Det merkelige er at der skal være gjennomført ganske grundig testskyting av hver lot fra PDMT's side før ammunisjonen forlot Italia- uten at problemene ble avdekket ved kontroll. Min teori er at enten var de dårlige lotene ikke lagringsbestandige, slik at klikk og dårlig hastighet først viste seg etter et år på lager i Norge- eller at Fiocchi har klart å lure folka fra PDMT. Hvilken som helst tryllekunstner kan lure en publikummer til å "tilfeldig" trekke et bestemt kort fra en kortstokk. Hvor vanskelig er det å lure en kvalitetskontrollør fra PDMT til å "tilfeldig" trekke en bestemt kasse ammo ut til kontroll?

 

Nå skyter vi bredanprimet ammo fra tyske MEN, det er en helt annen kvalitet. Har ikke opplevd klikk eller andre funksjonsfeil med MEN-ammo. Heller ikke funnet synlig deformerte patroner av dette fabrikatet, mens fiocchi hadde en del synlige bulker og grader på hylse og kule.

Link to comment
Share on other sites

Var på banen i går å testet nyervervelsen og jeg må si Glock har virkelig gjort noe riktig å Gen 4 glock.. jeg har skutt mye med Gen 1 og 2, men denne var ett helt annet beist.

 

Det ble skutt 50 grønnsakskudd (S&B), disse var relativt hardt ladet kjent jeg , men rekylimpulsen i G-21g4 var veldig myk og behagelig. Jeg vil si at den er snillere en 9mm på mange måter. 9mm er litt "snappy" ,mens denne var mer en mer træg og myk impuls. Veldig komfertabel å skyte med.

 

Så ble det skutt 75 av egen produksjon og her kom det virkelig fram hvor god denne er. Hjemmebaksten er Berrys 230grn FMJ med 6.2 grn N340 bak. COL 32mm. Disse gikk som smurt igjennom, og etter hvert som jeg fant siktepunkt og avtrekk ble samlingene upåklaglige. Jeg begynte på 25 meter, men tok også en del runder på 10 meter.

 

Jeg ser jeg trekker skuddene litt til venstre og litt ned, så dette regner jeg egentlig med er avtrekket mitt som må trenes litt på så det er ikke noe jeg bekymrer meg for

 

Jeg tror jeg og Glock'en skal bli riktig så gode venner :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...