Jump to content

M&P 45 exploderte.. oppdatert med bilder


TigerBlack

Recommended Posts

For en stund tilbake var jeg på skytebanen med min M&P 45 (45acp). på skudd nr 3 i en serie skjedde det utenkelige.. ett kjempedrønn og deler fyker i alle retninger.

 

Dette kom som en solid overaskelse for å si det pent, men ingen varige men på skytter.

 

Det var liten tvil om at det var feilproduksjon på ammunisjonen, fabrikk ammunisjon. samtlige skudd før explosjonen var normale så ingenting tyder på at noe satt fast i løpet. En squibload er vanskelig å overse i 45 kaliberet.

 

 

 

Våpnet har vært først hos forhandler,så hos våpensmed og konklusjonen er entydig at dette våpnet er bare å kassere..

 

*lower recever (polymer basert) har en 7 cm lang flenge fra rett under topp og ned langs med grepet

*avtrekker mekanismen er fulstendig rasert

*innmat til magasin utløser er borte

*det er sprekker i metallramme

 

*Sleiden har interne microfrakturer, tennstift og intern mekanisme er ødelagt

*løpet er sprekt innvendig

*det som er igjen av hylsa er blitt "sveiset" fast i kammeret og bakstykket på hylsa er blåst ut

*Magasinet er fulstendig ødelagt

 

Kan poste bilder når jeg kommer hjem fra jobb ikveld.

 

Unødvendig å si at dette ikke var en spesiell morsom hendelse.

 

. Lite lyspungt i denne hendelsen er at jeg var i kontakt med forsikringselskap i går og dette gikk på inboforsikringen som ”uhell med sport/idretts utstyr) og jeg får en fin erstatning. Nesten nok til nytt våpen.

 

Så da er jeg på 45acp pistoljakt ..

 

Igjen står det mellom

 

*Glock 21 gen 4

*M&P 45

*Para 14-45

 

Jeg ser også litt på singlestack 1911, men her er utvalget enormt så brukererfaringer og tips taes imot. Jeg ser på både Ruger SR-1911 og en del av S&W sin E serie av 1911

 

IMG_0343_zpscd45f9a7.jpg

 

IMG_0344_zps4f6303a9.jpg

 

IMG_0346_zps769ce857.jpg

 

IMG_0347_zpsca2a8d94.jpg

 

IMG_0348_zps697b3daa.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Trist å høre! Bra at alt er bra med skytter.

 

Så en .45 gå i lufta i våres. Mye likt det du beskriver, men her var det dobbeltladning med krutt.

 

Hvis du var fornøyd med m&p så gå for det videre.

 

Skal du over på 1911 plattform så er det noe for alle. Remington og ruger har fått gode tilbakemeldinger.

 

Går litt opp pris får du STI, sps og sig sauer.

Link to comment
Share on other sites

Skyttern var heldig, det der kunne blitt stygt, takk og pris for skytebriller.

 

Jeg er veldig fornøgd med M&P , den er god å skyte og jeg skyter ganske så bra med den. Men det er klart når en har mulighet å kjøpe noe nytt så er jeg inne på tanken. Så er det sammen med fakta at Winge ikke aner når de får inn M&P45 igjen. Jeg prata med dem senest på mandag og de hadde ikke noe hverken tid eller pris å gi meg. Så det er litt derfor jeg ser litt på alternativer. Jeg vet at 1911 platformen er god og utprøvd, samt Glock har jeg altid hatt ett godt øye til og har skutt bra med tidligere.

 

Tanken jeg har vært inne på er å kjøpe for ex Glock 21 Gen 4 og om jeg ikke blir venner med denne så bytte den ut med noe annet eller gå tilbake til M&P45 når denne engang dukker opp igjen.

Link to comment
Share on other sites

Hvilket merke på fabrikkammoen som forårsaket eksplosjonen?

 

Det var italiensk fabrikat.. Fiocchi

 

Jeg har skutt endel av dette merket, og har hatt issues med dette fabrikatet senest for halvannen uke siden da en 44 magnum (200 grn swc) ikke hadde krutt i hylsa i det heletatt, kula gikk ut av løpet, men ikke mer en såvitt.. (denne pakka ble tatt med til XXL , men de var ikke intresert i å ta den i retur.. jeg sender klagesak på denne (også) så fort jeg får mulighet. Men leverandør har ikke hatt for vane å engang besvare på henvendelsene..

 

Det blir svært lenge til jeg bruker ammunisjon fra Fiocchi igjen..

 

Har ikke ammo produsenten erstatnings ansvar i og med at deres ammo ødela pistolen din og utsatte deg for risiko i forhold til kroppslig skade????

 

Skulle nesten tro det, men det jeg har møtt hos forhandler er som vanlig ansvarsfraskrivelse og motvilje.. Jeg tok etter tips fra skytekamerat kontakt med eget forsikringselskap som tok action og jeg fikk en seriøs og svært god behandlig. Tryg brukte under 4 timer på å se på saken fra jeg var i telefonisk kontakt med dem til erstatningspengene sto på kontoen min. All honør til Tryg her :)

Link to comment
Share on other sites

Fiocchi har funka sånn greit nok.. men syntes aldri presisjonen har vært det samme som for ex magtech eller hjemmeladet. Men som plinke ammo helt ok.

 

Har hatt noen funksjonsfeil 9 i 9mm, en 3-4 stk tenker jeg. denne megablæsten i 45acp og ett par tilfeller i 357 og 44 mag

 

har hatt ganske ok resultater med 32acp/7.65 browning der skuddene har gått noenlunde greit i våpnet og vært ok presise. samt ingen funksjonsfeil.

 

Til sammenlikning med Magtech har jeg aldri hatt noe som helst problemer med og upåklagelig presisjon.

Link to comment
Share on other sites

Det er fint at du ikke ble skadet, og at det ordnet seg med hjelp av forsikringsselskapet, men du har et rettmessig krav mot selger av ammunisjonen.

Under forutsetning av at du kjøpte ammo som en vanlig forbruker, så er dette regulert av forbrukerkjøpsloven.

http://www.lovdata.no/all/hl-20020621-034.html#34

 

Selgerens erstatningsansvar for tap som følge av en mangel omfatter, foruten skade på salgstingen selv, også skade på gjenstander som salgstingen brukes til fremstilling av, eller som har nær og direkte sammenheng med salgstingens forutsatte bruk.

 

Denne loven kan ikke fravikes av selger, selv om produsenten har merket produktet med ansvarsfraskrivelse, da den ikke trumfer Norsk lov

Link to comment
Share on other sites

Uff, dette var skremmende da jeg eier samme våpen selv fikk jeg et lite støkk. Jeg har liksom altid trodd at akillisen til M&P var sleiden under utkasteråpningen, men det partiet er fortsatt intakt her? Om mulig kunne du legge ut noen bilder av sleiden og hvordan den ser ut nå?

 

Veldig synd med pistolen din og veldig bra at hendene kom uskadd fra det, men om du i det heletatt overveier en ny M&P45 så burde du plukke ut sikringsfløya. Og eventuellt kjøpe modellen uten sikring nestegang. Da det gir deg alle delene som smith ikke selger til å "konfigurere" din pistol.

 

Om ikke M&P45 er å oppdrive ville jeg anbefale å titte på G21 fremfor Para da jeg synes den virker noe bedre med tanke på normal håndstørrelse. Men er jo kommet mange andre polymer 45'er på markede da, slik som HK45(P30 i .45), Ruger SR45 og FNH sin praktsak(om den kan oppdrives i Riket da?). Så mulig det er en god ide å snoke litt i div hyller i nær fremtid?

Link to comment
Share on other sites

Uff, dette var skremmende da jeg eier samme våpen selv fikk jeg et lite støkk. Jeg har liksom altid trodd at akillisen til M&P var sleiden under utkasteråpningen, men det partiet er fortsatt intakt her? Om mulig kunne du legge ut noen bilder av sleiden og hvordan den ser ut nå?

 

Veldig synd med pistolen din og veldig bra at hendene kom uskadd fra det, men om du i det heletatt overveier en ny M&P45 så burde du plukke ut sikringsfløya. Og eventuellt kjøpe modellen uten sikring nestegang. Da det gir deg alle delene som smith ikke selger til å "konfigurere" din pistol.

 

Om ikke M&P45 er å oppdrive ville jeg anbefale å titte på G21 fremfor Para da jeg synes den virker noe bedre med tanke på normal håndstørrelse. Men er jo kommet mange andre polymer 45'er på markede da, slik som HK45(P30 i .45), Ruger SR45 og FNH sin praktsak(om den kan oppdrives i Riket da?). Så mulig det er en god ide å snoke litt i div hyller i nær fremtid?

 

Jeg kan få tatt noen, men du vil ikke se stort utvendig, den ser intakt ut ,men innmaten er ødelagt. Det er ingen utvendige merker på den såvitt jeg kan se iallefall.

Ja var veldig leit, var glad i den saken der, men ulykker skjer desværre.

 

Jeg har veldig lyst på en ny M&P45 ,men det som taler imot der er at jeg ikke har lyst å vente ubestemt tid til de evt kommer inn igjen. Det er stor etterspørsel etter den i USA og Wingevåpen kan ikke si om de kommer om en måned eller ett halvt år. Derfor ser jeg etter alternativer. Glock G21 Gen4 evt Gen 3 SF er de jeg har sett mest på de siste dagene og denne frister veldig. Det er klart også en 1911 frister litt.

 

Er det XXL som nekter å ta deg seriøst når ammoen de selger har sprengt pistolen din?

De ville ikke se på pakken engang da jeg var i butikken.

 

Tror jeg ville kontaktet produsent framfor forhandler, hvis negativ respons var resultatet så tror jeg at jeg ville hintet om dårlig pr og redusert salg hvis slikt ble tilstrekkelig publisert/youtubet.

 

Jeg har sendt en mail via Fiocchi sin facebook side. Jeg prøvde kontakt sjemaet på hjemmesiden dems uten at dette førte noe med seg annet en feilmelding om at websiden ikke kunne vises når jeg trykket på "send".

 

Jeg har sluttet å kjøpe Fiocchi som følge av denne saken...

 

Jeg kan naturligvis ikke opfordre til det ,men jeg setter stor pris på sympatieffekten :)

 

Det er fint at du ikke ble skadet, og at det ordnet seg med hjelp av forsikringsselskapet, men du har et rettmessig krav mot selger av ammunisjonen.

Under forutsetning av at du kjøpte ammo som en vanlig forbruker, så er dette regulert av forbrukerkjøpsloven.

http://www.lovdata.no/all/hl-20020621-034.html#34" target="_blank

 

Selgerens erstatningsansvar for tap som følge av en mangel omfatter, foruten skade på salgstingen selv, også skade på gjenstander som salgstingen brukes til fremstilling av, eller som har nær og direkte sammenheng med salgstingens forutsatte bruk.

 

Denne loven kan ikke fravikes av selger, selv om produsenten har merket produktet med ansvarsfraskrivelse, da den ikke trumfer Norsk lov

 

jeg har tenkt på dette , men jeg må se hva jeg gjør på den der. Det viktigste er at kvalitetskontrollen dems blir sjerpet. så flere slipper å bli utsatt for noe slikt.

Link to comment
Share on other sites

Fiocchi og kvalitetskontroll er vel to ord som ikke hører hjemme i samme setning...

Jeg er i alle fall ikke imponert over det jeg har sett av fiocchi fabrikkammo i 9mm. Underdimensjonerte og urunde kuler, varierende kruttmengde, svake tennhetter kombinert med tregt antennelig krutt, bulkete kuler, grader på hylsmunning som hindret kamring, kuler fast i løpet pga lite/intet krutt i hylsa osv. Og dette var på en lot tjenesteammo de leverte til politiet, ikke billig plinkeammunisjon.

Link to comment
Share on other sites

Er det XXL som nekter å ta deg seriøst når ammoen de selger har sprengt pistolen din?

De ville ikke se på pakken engang da jeg var i butikken.

 

 

Det er fint at du ikke ble skadet, og at det ordnet seg med hjelp av forsikringsselskapet, men du har et rettmessig krav mot selger av ammunisjonen.

Under forutsetning av at du kjøpte ammo som en vanlig forbruker, så er dette regulert av forbrukerkjøpsloven.

http://www.lovdata.no/all/hl-20020621-034.html#34" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

Selgerens erstatningsansvar for tap som følge av en mangel omfatter, foruten skade på salgstingen selv, også skade på gjenstander som salgstingen brukes til fremstilling av, eller som har nær og direkte sammenheng med salgstingens forutsatte bruk.

 

Denne loven kan ikke fravikes av selger, selv om produsenten har merket produktet med ansvarsfraskrivelse, da den ikke trumfer Norsk lov

 

jeg har tenkt på dette , men jeg må se hva jeg gjør på den der. Det viktigste er at kvalitetskontrollen dems blir sjerpet. så flere slipper å bli utsatt for noe slikt.

 

Om Ficchi gjør noe som helst er èn sak, det bør de som internasjonal ammunisjonsleverandør absolutt gjøre.

 

Men XXL bør da F#"n meg forholde seg til deg som kunde, og innse at de har et ikke bare har et legalt, men også moralsk ansvar når de selger amunisjon som er dirkete livsfarlig.

 

For min del hadde jeg gått noen runder med tanker om søksmål når de ikke er villige til å gå deg i møte etter en så alvorlig hendelse.

 

Hvilken XXL var dette, har du kun snakket med ansatte i butikk, eller har du forsøkt å ta det høyere opp?

Link to comment
Share on other sites

Urk. Jeg har skutt en del Fiocchi 357mag i min høyt elskede Python, men nå lurer jeg på om jeg skal demontere de patronene jeg har igjen og bruke hylser og kuler til hjemmelading.

 

Det er helt utrolig at butikken ikke har villet serve kunden her. Hvem er det som er importør for Fiocchi? Reklamasjonen kan jo også rettes mot dem dersom butikken avviser saken.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Jeg har skutt mye Fiocchi og har aldri hatt noe problem, bortsett fra ei 9mm patron som prosjektilet satt litt for dypt så jeg fikk matefeil.

 

Og hva annet enn mateproblemer kan kuler satt for dypt forårsake?

 

 

Mine ladekunnskaper er tilnærmet fraværende så det var jeg faktisk ikke klar over, godt den ikke kammret da ;)

IMG_9612_zps50b8f176.jpg

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer. Jeg har og en slik. Den skyter bra, med mykt rekyl, selv om den er av plast.

Jeg satte på medium backstrap, så den sitter da perfekt :-)

Nå er det vel ny connector og fjærer som står på programmet for å få bedre avtrekk, eller? :-)

 

 

Takker alle sammen :)

 

Jaa skal ikke se bort ifra det. Syntes ikke avtrekket er så gæli ,men kan kanskje gjøres litt lettere. Vi får se.

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer med ny "pang"! :D Trist med den gamle, men godt at det gikk bra med deg! :wink:

I min lokale klubb har det blitt kjøpt inn noe Fiocchi 9mm ammo, og denne er på ingen måte pålitelig.

I går, på trening, ble det åpnet en pakke med 9mm Luger fra Fiocchi, og av 50 skudd var det 7 skudd som ikke gikk av, på tross av test i flere våpen.

Forrige uke skjedde det samme.

Det ble da skutt 30 av 50 skudd fra ei pakke med 9mm, og av disse 30 var det 3 som ikke gikk av.

Det er åpenbart at Fiocchi har et problem med primere/tennhetter, noe XXL gir fullstendig beng i... trist.... :overrasket:

I tillegg virker det som det er ujevne ladninger i 9mm også, da det stort sett smeller som andre 9mm, mens det noen ganger sier et poff, og andre ganger et skikkeig drønn... Skummelt.... :shock:

Blir ikke kjøpt mer Fiocchi i vår klubb tror jeg.... :roll:

Link to comment
Share on other sites

hm... har aldri hatt noe problemer med Fiochhi jeg, har skutt 9mm, .38 special, 357 mag , 40 s&w og 44 mag i håndvåpen kalibre. Men det er kanksje lot avhengig? mulig fiocchi har byttet leverandør eller no?

Derimot har jeg hatt en del stusslig erfaring med fiocchi tennheter. De er for harde for konkuranse tunede håndvåpen. Spesielt trimma revolvere sliter med de som jeg har prøvd.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...